2017-08-03, 16:13
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men det gör ju denna diskussion enkel. Det räckar ju i så fall att postulera ... alternativt motpostulera ... subjektiva åsikter (t.ex. modell: "Det bara är så" bemötat med "Det är INTE bara så").
Ja självklart är det så ditt deltagande också i denna tråd blir så meningslöst. Vad ger dig rätten att bestämma den enda för din begreppsvärld gällande bevismetod?
Vad akademiker och stendöda intellekt kan se som objektiv sanning har ingen som helst betydelse för levande själar. Här gäller att finna praktiskt gällande bevis för att islam omöjligt skulle gå att förena med kristna läran. Du har inte kommit med ett enda alternativ för oss som vill leva med fri tanke och fortsatt rörligt intellekt utan enbart tjatat om allt som inte duger åt dig.
Citera
2017-08-04, 10:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Objektiva bevis är värdelösa

Citat:
Men det gör ju denna diskussion enkel. Det räckar ju i så fall att postulera ... alternativt motpostulera ... subjektiva åsikter (t.ex. modell: "Det bara är så" bemötat med "Det är INTE bara så").

Citat:
Ja självklart är det så ditt deltagande också i denna tråd blir så meningslöst.

Citat:
Vad ger dig rätten att bestämma den enda för din begreppsvärld gällande bevismetod?

Att jag i mitt användande av konsensus-språk som informationbärande medium användar konsensus-språkets betydelser och ord-defintioner ...

... och inte nån hemmasnickrat alternativ-version av konsensus-språkets betydelse/definitioner.

Citat:
Vad akademiker och stendöda intellekt kan se som objektiv sanning har ingen som helst betydelse för levande själar. Här gäller att finna praktiskt gällande bevis för att islam omöjligt skulle gå att förena med kristna läran.

1. Förtydligande av och belägg för ad hoc-premissen "levande själar", tack.

Citat:
Du har inte kommit med ett enda alternativ för oss som vill leva med fri tanke och fortsatt rörligt intellekt utan enbart tjatat om allt som inte duger åt dig.

2. Det är inte mitt ansvar att presentera alternativ för dina postulat. Dessa postulat har du själv bevisbördan för.
Citera
2017-08-05, 06:22
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Att jag i mitt användande av konsensus-språk som informationbärande medium användar konsensus-språkets betydelser och ord-defintioner ...
... och inte nån hemmasnickrat alternativ-version av konsensus-språkets betydelse/definitioner.
1. Förtydligande av och belägg för ad hoc-premissen "levande själar", tack.
2. Det är inte mitt ansvar att presentera alternativ för dina postulat. Dessa postulat har du själv bevisbördan för.
1. En levande själ är mottaglig för åtminstone fyrdimensionella samband som ett likaså levande intellekt kan analysera.
2. Inse bara att du i ditt konsensusspråk, som jag kan lika väl, redan postulerat att Islam är värdelöst att motbevisa. Jag säger tvärtom och ingen av oss kan bevisa någotdera i det konsenusspråk du kräver.
Citera
2017-08-05, 06:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1. En levande själ är mottaglig för åtminstone fyrdimensionella samband som ett likaså levande intellekt kan analysera.

Ad hoc-premissat retorik.

Citat:
2. Inse bara att du i ditt konsensusspråk, som jag kan lika väl, redan postulerat att Islam är värdelöst att motbevisa. Jag säger tvärtom och ingen av oss kan bevisa någotdera i det konsenusspråk du kräver.

Jag har inte postulerat att det "är värdelöst att motbevisa islam"; tvärtom har jag presenterat ett islam-motbevis.

Vart får du dessa fantasier från?
Citera
2017-08-05, 06:33
Medlem
När det gäller Islam är jag mest imponerad över hur patriarkiska de är med tanke på att deras profet var en fattig slashas som gifte sig med en rik änka som lärde upp honom till handelsman!

Finns många religioner vi har inte sett de sista ännu, både kristendom och Islam är förhållandevis unga jämfört med många religioner.
Citera
2017-08-05, 06:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
När det gäller Islam är jag mest imponerad över hur patriarkiska de är med tanke på att deras profet var en fattig slashas som gifte sig med en rik änka som lärde upp honom till handelsman!

Finns många religioner vi har inte sett de sista ännu, både kristendom och Islam är förhållandevis unga jämfört med många religioner.

Vilket varken bevisar eller motbevisar islam.
Citera
2017-08-05, 07:08
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Jag har inte postulerat att det "är värdelöst att motbevisa islam"; tvärtom har jag presenterat ett islam-motbevis.
Jag försöker förklara och uttrycka mig så värdeneutralt jag kan men du blir aldrig nöjd.
Vilket postulat måste bevisas först menar du?
Citera
2017-08-05, 09:23
Medlem
Citat:
Vilket varken bevisar eller motbevisar islam.

Beviset är väl att det finns dårar som tror på det och motbeviset är att fler tror på något annat?

För min del är religion för skruvade och inget jag ödar tid på.
Citera
2017-08-05, 17:20
Medlem
Oj, detta verkar vara en evighetstråd.

"Bästa" argument??

Kika på detta klipp där en kvinna från Iran berättar om hennes "möten" med Islam. Ja, inte bara detta, hon har en hel serie.

I detta klipp berättar hon hur hon naken piskas till medvetslöshet som 15-åring.
I Islams namn.

Ganska enkelt det här med Islam egentligen.
Tycker man att flickor bör straffas på det här viset så år Islam det man ska satsa på.
Tycker man det är för brutalt och grymt så får man se sig om efter en annan "religion".

Det hela kan kokas ner till om Islam ska utrotas helt och hållet från västländer.
Inget tyder på att vi kan ha ett samhälle där kristna, judar, aterister lever sida vid sida med muslimer.

https://www.youtube.com/watch?v=rmrmtp5Z8qM
Citera
2017-08-05, 18:11
Medlem
proconsuls avatar
Korkad tråd. Motbevisa Russels tekanna? Om du inte kan motbevisa den så finns den. Eller?
Det kokar ner till vad man tror är möjligt/rimligt.

Är det rimligt att en allsmäktig evig intelligens som skapat hela universum talade till en ökenrövare i mellanöstern för 1500 år sedan för att sedan aldrig höra av sig igen? Är det rimligt att denna ofattbart stora intelligens ansåg att alla kvinnor skulle vara trogna mot sina män utom i de fall ökenrövaren ville ha sex med dem?
Varför har inte denna skapande intelligens uppenbarat sig för alla människor på ett sätt de inte kan missförstå? Är det rimligt att anta att denna obegripliga storhet tyckte att det räckte med att informera en (1) person om sina önskemål och sedan tro att alla människor i hela världen århundraden efter århundraden skulle ta hans ord för sanna?
Nej, det är inte rimligt eller trovärdigt. Islam, precis som alla andra religioner, är bara ett redskap för maktutövande. Kungen av Saudi, påven, ayatollorna i Iran, alla dessa och alla andra småpåvar och muftis är bara gansters som profiterar på folks rädslor och okunskap.
Citera
2017-08-06, 10:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vilket postulat måste bevisas först menar du?

Dina ad hoc-premisser är det som först skall bevisas.
Citera
2017-08-06, 10:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Beviset är väl att det finns dårar som tror på det och motbeviset är att fler tror på något annat?

Argumentum ad populum är teknisk sett inget bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in