2017-08-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMA-mannen
Även om man hittar rätt gärningsman som var vållande till Kevins död så kommer inte den att dömas för något då den vid tillfället inte var straffmyndig.

Hur kan du slå fast att gärningspersonen inte var straffmyndig med tanke på att du verkar övertygad om att Christian Karlsson och Robin Dahlén inte är GP?

EDIT: Visst ja, såhär skrev du ju tidigare:

Citat:
Finns det anledning att tro att en enda av utredarna än idag är övertygad om att J.A. är den faktiska gärningsmannen?
Svar JA! Även barn som fanns i området på den tiden som är vuxna nu är övertygade om detta!

Så, hur vet du det?

Jag undrar främst över påståendet att det ska finnas minst en från utredningen som än idag tror att J.A. är gärningspersonen.
Senast redigerad av Magro 2017-08-03 kl. 15:23.
Citera
2017-08-03, 20:20
Medlem
KlausSteins avatar
Det verkar som att familjen Hjalmarsson får ytterligare skäl till att sörja. Kingstown, Kevins kusin, har tyvärr avlidit.

(FB) Mitt nya drogfria liv börjar imorrn
Citera
2017-08-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det verkar som att familjen Hjalmarsson får ytterligare skäl till att sörja. Kingstown, Kevins kusin, har tyvärr avlidit.

Otroligt sorgligt, han verkade på väg att acceptera att C och R var oskyldiga, eller verkade iaf mer öppen för möjligheten mot slutet. Men det spelar mindre roll nu. Vila i frid.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-08-03 kl. 20:52.
Citera
2017-08-03, 22:47
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:

Mycket tragiskt! RIP! Var väl jämnårig med Kevin vad jag förstod. Förstår att han ville veta vad som hänt sin kusin nu när sanningen hans familj fått förklarat för sig inte var lika sann längre. Den familjen har fått gått igenom oerhört svåra prövningar, och så nu detta!
Citera
2017-08-03, 22:57
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Hur kan du slå fast att gärningspersonen inte var straffmyndig med tanke på att du verkar övertygad om att Christian Karlsson och Robin Dahlén inte är GP?

EDIT: Visst ja, såhär skrev du ju tidigare:

Så, hur vet du det?

Jag undrar främst över påståendet att det ska finnas minst en från utredningen som än idag tror att J.A. är gärningspersonen.

Är fullständigt övertygad om att gärningsmannen inte var straffmyndig vid tillfället för Kevins död men äldre än bröderna. Att minst 3 från utredningen då trodde på någon annan som skyldig till brottet än bröderna finns dokumenterat. Att någon av dessa gör det idag också är jag fullständigt övertygad om, samt att det finns en del andra som var med vid tiden för brottet, som redan då var ifrågasättande om brödernas skuld, dessa är idag övertygade om brödernas oskuld - för de har fått de svar på de frågor de haft i alla år i och med att utredningen öppnades på nytt. Hur gärna man än vill får man inte ner bröderna till platsen och då kan de knappast var skyldiga...
Citera
2017-08-03, 23:46
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Nu tittar jag igen på det första förhöret med femåringen. Han har lyfts upp i Evas knä efter att han först oroligt kasat omkring i sin egen stol.
"Jag vet inte" svarar han, blinkar och grimaserar okontrollerat. Harrysson pressar honom,
"Berätta vad du såg när dom mördade Kevin.Hur gjorde dom?" Robin tänker så det knakar, kan inte sitta still, "Men du berättade ju för mig i bilen!" säger Eva uppfordrande.
"Med en görvass kniv" säger nu Robin och ser lite glad och lättad ut, nu hade han kommit på något. (Eva, som inte vet att detta är en omöjlighet, ingen kniv har varit inblandad i dådet, lägger chockad handen för ansiktet.)
I nästa sekvens förhörs Christian. Han säger, även han besvärat kringhasande, att Robin berättat för honom att han sett Kevin dödats med kniv.
Eva berättar i en senare intervju att hon trodde att mördaren skulle komma efter pojkarna, som ju "varit vittnen":
"Man kände ju att man inte kunde skydda dom. Jag bara klapp ihop hemma på köksgolvet." Senare på kvällen åkte hon in till psyket.

Redan här kan en normalt funtad åskådare inser att de här barnen fabulerar. Särskilt femårige Robin signalerar att han febrilt försöker komma ur denna lögnhistoria. Han uppvisar inte rädsla, oro, skräck eller sorg inför ett förfärligt mördande av sin lille vän som han skulle ha "sett", däremot starkt obehag inför att klara sig ur denna påhittade rövarhistoria. Har inga barnpsykologer studerat detta första förhör? Hur fick de sina legitimationer?
Tack för din förståndiga reflektion. Tråden har gått helt galet i så mycket. Skulle hellre vilja veta hur det går med utredningen, hur de ansvariga ställs till svars och hur bröderna får något slags upprättelse. Det spelar egentligen ingen roll vem som har skuld i vad som hände. Utredningen blev hur som helst ett totalhaveri. Man kan inte få vettiga svar från så små barn på de sätt som försöktes. Har själv kloka barnbarn i den åldern men inte f..n kan de skilja på en stubbe och ett troll om man pressar dem. Om de är skyldiga så har man för alltid förstört möjligheten att bevisa det. Undrar också hur den som verkligen gjorde det, mår? Kanske han skulle må gott av att få berätta och kasta av sig det oket. Ja den här tråden har inte mycket mer att ge.
Citera
2017-08-05, 08:05
Medlem
Citat:
Är fullständigt övertygad om att gärningsmannen inte var straffmyndig vid tillfället för Kevins död men äldre än bröderna. Att minst 3 från utredningen då trodde på någon annan som skyldig till brottet än bröderna finns dokumenterat. Att någon av dessa gör det idag också är jag fullständigt övertygad om, samt att det finns en del andra som var med vid tiden för brottet, som redan då var ifrågasättande om brödernas skuld, dessa är idag övertygade om brödernas oskuld - för de har fått de svar på de frågor de haft i alla år i och med att utredningen öppnades på nytt. Hur gärna man än vill får man inte ner bröderna till platsen och då kan de knappast var skyldiga...

Intressant info om de 3 i utredningen som var skiljaktiga. Vet du var man hittar dokumentationen om dessa utanför tråden?

Uttalade sig någon av de 3 offentligt redan när det begav sig?
Citera
2017-08-05, 08:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Du menar alltså att barnen skulle ha begått mordet, men inte på det sättet som polisen kom fram till? Hur troligt är det? Kom ur knarkdimmorna, och sluta gnäll på DJ. Utan honom hade sanningen om utredningen aldrig kommit fram.

Det finns lika mycket bevis som binder barnen till platsen som det finns bevis som binder exempelvis dig till platsen. Vi kan redan idag fastslå att barnen inte hade någonting med Kevins död att göra, för alternativet vore att barnen skulle ha erkänt ett mord de begått men på ett helt annat sätt än hur de utförde det, vilket inte är det minsta trovärdigt.

Ditt problem är detsamma som tidigare: du klarar inte av att konfrontera det faktum att RS ljugit dig rakt upp i ansiktet under alla dessa år. Därför har du ett behov av att hitta alla möjliga scenarion där barnen trots allt ändå ska ha kunnat vara skyldiga. Att du sedan knarkar gör ju inte direkt ditt omdöme bättre.

Du hånade människospillran för hans svåra narkotikamissbruk men nu passar det dej att beklaga hans bortgång.
Citera
2017-08-05, 12:33
Medlem
Citat:
Är fullständigt övertygad om att gärningsmannen inte var straffmyndig vid tillfället för Kevins död men äldre än bröderna.

Tolkning: 'GP var mellan 8 och 14 år'

Hur utesluter du andra åldersgrupper?

Citat:
Att minst 3 från utredningen då trodde på någon annan som skyldig till brottet än bröderna finns dokumenterat.

Tolkning: 'Minst 3 från utredningen har vid någon tidpunkt riktat misstankar av varierande grad mot andra än Christian Karlsson och Robin Dahlén.'

Javisst. Tre andra misstänkta i 'Barnspåret' -- som ska ha öppnats på Rolf Sandbergs intuition -- är:

- Minst 3 från utredningen hade vid någon tidpunkt starka misstankar mot den mattflygande 13-åringen J.A.

- Med tanke på de påstått intensiva förhören med de 13-åriga bollspelarna Marius och Mattias, samt att åklagaren ordnat med 'olagliga telefonavlyssning' mot dem, så bör även dessa kandidater ha haft misstankar riktade emot sig, åtminstone fram till att de avskrevs med hjälp av avlyssningen.

Även 'Pedofilspåret' var inledningsvis hett (Nina Hjemgren):

- 'Flera pedofiler hade setts tillsammans med Kevin den aktuella dagen, en känd pedofil hade till och med hållit honom i handen då de gick över en gata.'

- '(En [dottevikspedofil] kom senare att dömas till 5 års fängelse då det visat sig att han utsatt en 3-åring för sexuellt våld.)'

Citat:
Att någon av dessa gör det idag också är jag fullständigt övertygad om,

Tolkning: 'Minst en från utredningen måste i snart 20 år ha varit övertygad om att hans eller hennes kandidat(er) är rätt och att Karlsson/Dahlén därmed är oskyldiga.'

Vad grundar du det på?

Citat:
samt att det finns en del andra som var med vid tiden för brottet, som redan då var ifrågasättande om brödernas skuld, dessa är idag övertygade om brödernas oskuld - för de har fått de svar på de frågor de haft i alla år i och med att utredningen öppnades på nytt.

Tolkning: 'Även bland personer som vid tidpunkten var bosatta i området finns det ett antal som hela tiden har tvivlat på att det var Karlsson/Dahlén som orsakade Kevins död. Nu när förundersökningen har återupptagits har de inte bara fått vatten på sin kvarn -- alla deras frågor har dessutom besvarats.'

Hur motiverade de sina tvivel? Vilka var deras frågor och vilka blev svaren?

Citat:
Hur gärna man än vill får man inte ner bröderna till platsen och då kan de knappast var skyldiga...

Tolkning: 'Karlsson/Dahlén kan inte ha varit vid platsen när Kevin dog, därmed kan de inte heller ha dödat honom.'

Är detta kärnan i ditt resonemang?
Citera
2017-08-05, 16:10
Medlem
Beatriceaurores avatar
Att de tre (?) kända pedofilerna i området mycket snabbt tycks ha avfärdats från listan över misstänkta förstår jag inte, kan inte minnas att detta beskrivits (jag kan ha missat).
Misstankarna borde ju naturligt direkt ha riktats mot dem.
Vart tog dessa vägen i skeendet? Jättekonstigt.Hade pedofilerna "stensäkra" alibin? eller avfärdade man dem bara direkt eftersom de små pojkarna bestämt påstod att de själva var inblandade?

Mordet/dråpet tycks ha utförts på ett ganska taffligt sätt, vilket skulle peka mot att barn utfört det.
Men min uppfattning är att vuxna män med pedofil läggning inte bara har en pervers sexualitet utan samtidigt kan vara outvecklade på flera sätt. Att något fattas hos dem, en viss saknad av normal begåvning, en känsla av att (ibland) känna sig som om de själva är barn. Då kan spåren de lämnar efter sig vara "barnsliga".
Varför var polisen stensäker angående dessa personers oskuld?

- Men jag tror ju ändå att den skyldige är den unge "Anders". Som ju även han senare avslöjat sig som pedofil.
Citera
2017-08-06, 02:17
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anders Forsman tar i sitt konstiga uttalande inte alls ställning i den aktuella frågan, dvs. frågan om huruvida pojkarna skall ha erkänt/berättat för polisen att de hade dödat Kevin:
Anders Forsman: 'Det är inget erkännande i den bemärkelse som man får från en vuxen gärningsman utan det är en liten kille som berättar om detaljer, hur det var när det var, nere vid sjön.'
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Jag tolkar det som att Anders Forsman vill insinuera att pojkarna kan ha erkänt ett mord, trots att han vet att de egentligen bara har svamlat om att peta på krabbor med en pinne osv. Anders Forsman vill tydligen inte gå hela vägen med Rolf Sandberg här.

Hur kan du komma fram till den tolkningen? Menar du att polisutredaren menar något annat än han säger? Är det uteslutet enligt dig att pojkarna är skyldiga till mord?
Citera
2017-08-06, 14:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Hur kan du komma fram till den tolkningen? Menar du att polisutredaren menar något annat än han säger? Är det uteslutet enligt dig att pojkarna är skyldiga till mord?
Åtminstone verkar det ju nu vara klarlagt att "erkännandet" var ett resultat av polisernas egna fantasier, i kombination med en mycket märklig förhörsteknik. Teoretiskt skulle väl bröderna fortfarande kunna vara gärningsmännen, men då på ett helt annat sätt än enligt polisens gärningsbeskrivning. Det här skulle i så fall röra sig om ett mycket osannolikt sammanträffande, och frågan är väl om den möjligheten ens är värd att diskutera.

För övrigt delar jag 'kejsarinnakanels' uppfattning att skuldfrågan kanske inte är det mest intressanta här:
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Senast redigerad av Draifos 2017-08-06 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in