2017-06-25, 17:04
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Han är utpekad av Leif GW Persson. Intressant dock är att samme 13-åring pekades ut av flashback innan även fast hans identitet då inte var känd.

Där ser man. Vet man om polisen gått vidare med honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Kolla tråden!
Bör vara den något efterblivne, då trettonårige pojke med invandrarbakgrund som en tid efter mordet på Kevin åkte fast för att ha våldtagit en annan treåring, i samma område som där Kevin hittades. Försvann snabbt till Norge, men hämtades hem av arga anhöriga. Han har erkänt övergreppet på den andre treåringen.
Det är inte vanligt att tonårspojkar förgriper sig sexuellt på småpojkar, man bör ha en viss läggning, vilket denne kille uppenbarligen har. Han är även känd för att ha småungar som lekkamrater, kanske för att han mobbats av jämnåriga men kanske också för sin sjuka dragning till småttingar.

Jo jag har gjort det, först var det en 15-åring vill jag minnas. Men jag har aldrig fått riktigt klart för mig vem som var först att peka ut honom, FB eller Media/GW. Fram tills nu då alltså
Citera
2017-06-25, 17:22
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpotOn333
LOL Lastpallen...Kevin dödas med en pinne mot halsen, pinnen återfanns vid boden, pinnen utpekad av båda pojkarna i tidiga förhör utan press. Och "typen" stämde...

Fast det du skriver stämmer inte.

Vad är det med er nyreggade nissar i denna tråd?
Citera
2017-06-25, 17:41
Medlem
MorT2s avatar
För övrigt är ett av barnen på J facebooksida hans brors barn.
Jag antar att det andra barnet är ett av hans andra bröders.

Någon som vet vilken anknytning den våldtagne 3 åringen hade till 13 åringen? Hört att det skall ha varit en kusin, men även det har varit spekulationer.
Vet någon namnet på våldtäktsoffret?

Helt sjukt att familjen låter J vara med barnen.
Fast iof. Han har nog hökögon på sig.
Citera
2017-06-25, 19:01
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Du har inte förstått att utredningen startat på på nytt och att allt kommer att granskas igen? Fram till dess är det väl legitimt att fundera.
Jo, det har jag förstått. Men någon ny obduktion lär det inte bli. Så ett sakkunnigutlåtande beträffande vatten i magen har ingenting med den återupptagna utredningen att göra. Men du kanske har en annan uppfattning om det.
Citera
2017-06-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jo, det har jag förstått. Men någon ny obduktion lär det inte bli. Så ett sakkunnigutlåtande beträffande vatten i magen har ingenting med den återupptagna utredningen att göra. Men du kanske har en annan uppfattning om det.
Man kan granska slutsatserna i en redan gjord obduktion förstår du. Nu har Ramner ett väldigt gott rykte efter vad jag förstår. Men det gör honom ju inte ofelbar. Så det skulle faktiskt vara rimligt att göra just det.
Citera
2017-06-25, 20:29
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Föräldrarna blir stressade när Robin berättar det han berättar och i det läget tänker man inte klart, att det enkla faktumet att de var och fiskade kl 18.00 tänker de inte på eftersom de får den förvillningen att Kevin dog mellan 17.00-18.00 vilket inte stämmer med temperaturmätningen som GW har påtalat.

Jag försöker mig på ett till inlägg och ämnar vara så objektiv jag kan.
De här nya spåren med 13 åringen som dyker upp nu är ju klart intressanta.

Den här temperaturmätningen och uppskattningen av tidpunkten för Kevins död verkar viktig, och så brukar ju också vara fallet när händelseförloppet skall rekonstrueras för ett misstänkt mord/dråp/vållande.

Dvs, oavsett vem man tror/misstänker är inblandad torde just dödsögonblicket vara av central karaktär.

En död kropp svalnar förstås i förhållande till sin omgivning, antagandes att den initialt är varmare än omgivningen. Om kroppen plötsligt inte kan hålla sig varm själv längre, så påbörjas temperaturutjämningen mellan kroppen och omgivningen, tills de har samma temperatur.

Är plats och temperaturen i omgivningen känd och likaså kroppens vikt och kanske även kroppens egenskaper i övrigt, samt då också temperaturen vid en senare tidpunkt känd, går det att räkna baklänges.

De allra enklaste modellerna för detta är formler med temperaturfallet i grader som då ger grovt antal timmar bakåt för dödsögonblicket.

Nu vet vi inte vilken formel som GW har använt. Är det en enkel formel, eller någon av de mer avancerade. Om vi hade vetat temperaturfallet och tidpunkten för temperaturmätningen hade vi nog kunnat göra en kvalificerad gissning kring vilken formel som har använts. Mäts kroppens temperatur fel, så kan det få stora slag på dödsögonblicket.

Det är finns också fler omständigheter som man kan behöva kompensera för.

1) Om döden var långsam, så börjar inte kroppen svalna av på samma sätt. Kevin kan ha haft svårt med andningen på slutet, vilket kan ha inneburit en långsam kvävningsdöd. Det blir då en annan formel än för en snabb död.

2) Om kroppen har fraktats genom andra omgivningar/rum med annan temperatur innan temperaturmätningen för att bedöma dödsögonblicket. (Vilken temperatur hade ambulansen, hur lång tid var Kevin där. osv.)

3) Om kroppen kan ha värmts upp i samband med upplivningsförsök.

4) Om temperaturmätningen skett slarvigt eller felaktigt. Visste olika personer på sjukhuset vad andra gjorde? Tydligen var ju salvan misstolkad, vilket tyder på att alla inte riktigt visste vad som skedde med kroppen.

Med tanke på hur Kevin fraktades innan temperaturmätningen skedde, så kan det tyvärr vara så att det är stor risk att räkna fel här.
Citera
2017-06-25, 21:39
Medlem
MorT2s avatar
Skulle vilja veta hur det lät runt Sandberg och C/O när det uppdagades att 13 åringen stod som skyldig till våldtäkten på 3 åringen.

Hoppas det kommer fram hur tankegångarna gick då, och hur Sandberg agerade.

Någon som har lite insiderinfo?
Citera
2017-06-26, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Jag försöker mig på ett till inlägg och ämnar vara så objektiv jag kan.
De här nya spåren med 13 åringen som dyker upp nu är ju klart intressanta.

Den här temperaturmätningen och uppskattningen av tidpunkten för Kevins död verkar viktig, och så brukar ju också vara fallet när händelseförloppet skall rekonstrueras för ett misstänkt mord/dråp/vållande.

Dvs, oavsett vem man tror/misstänker är inblandad torde just dödsögonblicket vara av central karaktär.

En död kropp svalnar förstås i förhållande till sin omgivning, antagandes att den initialt är varmare än omgivningen. Om kroppen plötsligt inte kan hålla sig varm själv längre, så påbörjas temperaturutjämningen mellan kroppen och omgivningen, tills de har samma temperatur.

Är plats och temperaturen i omgivningen känd och likaså kroppens vikt och kanske även kroppens egenskaper i övrigt, samt då också temperaturen vid en senare tidpunkt känd, går det att räkna baklänges.

De allra enklaste modellerna för detta är formler med temperaturfallet i grader som då ger grovt antal timmar bakåt för dödsögonblicket.

Nu vet vi inte vilken formel som GW har använt. Är det en enkel formel, eller någon av de mer avancerade. Om vi hade vetat temperaturfallet och tidpunkten för temperaturmätningen hade vi nog kunnat göra en kvalificerad gissning kring vilken formel som har använts. Mäts kroppens temperatur fel, så kan det få stora slag på dödsögonblicket.

Det är finns också fler omständigheter som man kan behöva kompensera för.

1) Om döden var långsam, så börjar inte kroppen svalna av på samma sätt. Kevin kan ha haft svårt med andningen på slutet, vilket kan ha inneburit en långsam kvävningsdöd. Det blir då en annan formel än för en snabb död.

2) Om kroppen har fraktats genom andra omgivningar/rum med annan temperatur innan temperaturmätningen för att bedöma dödsögonblicket. (Vilken temperatur hade ambulansen, hur lång tid var Kevin där. osv.)

3) Om kroppen kan ha värmts upp i samband med upplivningsförsök.

4) Om temperaturmätningen skett slarvigt eller felaktigt. Visste olika personer på sjukhuset vad andra gjorde? Tydligen var ju salvan misstolkad, vilket tyder på att alla inte riktigt visste vad som skedde med kroppen.

Med tanke på hur Kevin fraktades innan temperaturmätningen skedde, så kan det tyvärr vara så att det är stor risk att räkna fel här.

Det finns även fysiska vittnen som sett Kevin utanför affären kl 18.00 så att han dog efter kl 18.00 är redan klarlagt. Dessutom har jan Olssons team på riksmord kommit fram till detta efter sina egna rekonstruktioner. Tidpunkten för Kevins död är mellan 18.00-19.00

Har för mig att jag sett någonstans att temperaturmätningen gjordes på plats av ambulanspersonalen, men där är jag inte säker, så i så fall finns det i så fall två möjligheter att räkna ut tidpunkten rätt så korrekt, men i annat fall vet vi att Kevin var utanför affären kl 18.00 och väntade på 13-åringen.
Citera
2017-06-26, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Den här 13-åringen som nämnts flera gånger, är han "officiellt" utpekad av polis/utredare eller är det flashback som kommit fram till det?

Han finns med i FUP och blev förhörd åtminstone vid två tillfällen
Han hade berättat i skolan att han sett Kevins skor morddagen
Det innebär att han visste att Kevin inte hade skor på sig när han dog
Citera
2017-06-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Han finns med i FUP och blev förhörd åtminstone vid två tillfällen
Han hade berättat i skolan att han sett Kevins skor morddagen
Det innebär att han visste att Kevin inte hade skor på sig när han dog

Vart framkommer det att han sett skorna på MORDDAGEN? Och sa det i skolan?
Citera
2017-06-26, 07:49
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det finns även fysiska vittnen som sett Kevin utanför affären kl 18.00 så att han dog efter kl 18.00 är redan klarlagt. Dessutom har jan Olssons team på riksmord kommit fram till detta efter sina egna rekonstruktioner. Tidpunkten för Kevins död är mellan 18.00-19.00

Har för mig att jag sett någonstans att temperaturmätningen gjordes på plats av ambulanspersonalen, men där är jag inte säker, så i så fall finns det i så fall två möjligheter att räkna ut tidpunkten rätt så korrekt, men i annat fall vet vi att Kevin var utanför affären kl 18.00 och väntade på 13-åringen.

Ok, jag uppfattade det som att GW just gjorde en ny bedömning av temperaturmätningen på sjukhuset för att det var bästa ledtråden till tidpunkten för Kevin's död. Skall gå tillbaka till hans text igen.

Edit: Ja, GW använder faktiskt två argument för tidpunkten som du säger.
Citat:
Kevin dött vid 18-tiden, drygt tre timmar innan han hittas, och skälet till att jag tror det är dels hans kroppstemperatur när han dödförklaras, dels olika vittnesuppgifter.

Är det som du beskriver har den gamla utredningen ytterligare någonting som är klandervärt.

Om det finns en temperaturmätning i ambulansen är ju den klart lättare att använda för en beräkning, antagandes att det gjorts rätt.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2017-06-26 kl. 07:56.
Citera
2017-06-26, 10:26
Medlem
NWT publicerar idag en intervju med Dan Josefsson angående arbetet med Fallet Kevin. Han berättar bland annat om hur mycket tid som lagts ned i researcharbete samt planerna på att skriva en bok för att lägga fram än mer fakta i fallet.

Citat:
Brister med ett tv-program
Det finns brister med ett tv-program, enligt Josefsson.

– Det framgår inte vilken gedigen research som ligger bakom programmet.

Redaktionen har gjort en tidslinje på flera tusen rader och vet vad alla poliser gjorde exakt när, vilka uppgifter som kommer in och hur de används, vem som säger vad först, polis eller förhörda.

Enligt dokumentären har Robin och Christian alibi då Kevin dog. Dessutom ska det, enligt dokumentären, inte finnas något erkännande från bröderna.

– När vi säger att vi läser en förundersökning, då läser vi verkligen alla sextusen sidor. Vi är många som har läst den, vi läser varenda bokstav och det tar förbannat lång tid.

Det behövs en bok

Med största sannolikhet kommer Josefsson nu att skriva en bok.

– Hela berättelsen måste berättas. Det är mycket som inte får plats i ett tv-program. Många inbillar sig att man bara väljer ut det värsta i programmet, men historien är ännu allvarligare, säger Josefsson och fortsätter:

– Bland annat hur de behandlade familjen som gav Robin och Christian alibi. Det är fruktansvärda förhör. En bok behövs för den framtida historieskrivningen om fallet.

Källa: http://nwt.se/arvika/2017/06/26/dan-josefsson-berattar-om-arbetet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in