2017-08-03, 19:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Så funkar det verkligen inte, så du behöver inte vara orolig för det. X anländer till Sverige, registreras av gränspolis och tar sedan själv kontakt med Mig-verket. Det är Mig-verket som skriver in födelsedatum, de ska eg ta kontakt med gränspolis för att kolla vilken ålder X angett där. Det missades gällande MR, hade de inte missat det hade han aldrig varit ett ekb utan född 960108 o inte 980108 som han uppgav till Mig-verket. Finns absolut inga, varken kommunala eller privata, tjänstemän inblandade i detta skede.

Då är jag lite lugnare, men...
Är detta oberoende av om det finns gränskontroller/id-kontroller eller inte?
Om en person passerar en gräns utan kontroll och t.ex. söker upp en bekant eller en släkting i Malmö eller på annan ort, vad händer då sedan?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-08-03 kl. 19:16. Anledning: Då är jag...
Citera
2017-08-03, 19:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det du citerar finns här:
Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_B__del_1__2_.pdf, sid 258 enligt paginering.

Jag har inte sett några detaljer om hur avvecklingen har gått till. Jag har intrycket att likvideringen initierades under hösten då JM satt inlåst med fulla restriktioner. Eftersom hon var ensam ordinarie styrelseleadmot så gissar jag att hon fick göra det som krävdes från häktet, trots restriktioner. Kanske fick LI, som 50%-ägare och suppleant ta en del av ansvaret. En jurist skötte likvideringen av företaget. Det är en del arbete med att likvidera ett aktiebolag som haft personal, lokaler/hyreskontrakt, leasingavtal, m.m.
Beslutet om likvidering fattades, om jag minns rätt, i november eller december 2016.
Krashen kom ju redan via sexfilmen som lanserades i mitten på juni, det är det verbala ordkriget som ses via sms dem emellan där Jm får order att arbeta hemifrån inledningsvis.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 19:22.
Citera
2017-08-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Varför tror du inte han (kan) utvisas?
Alltså t r o r:

Iran medverkar inte eftersom de är rasister och inte erkänner hans medborgarskap såsom afghan.

Afghanistan anser att han är iransk medborgare.

Säkerheten i Afghanistan kommer f ö att vara för låg för utvisning dit.

Mera spekulativt: han bedöms av sin släkt på religiösa grunder ha begått en dödssynd, vilket av svenska myndigheter ses som en hotbild.

Ren gissning: om han inte kan utvisas vid slutligt avtjänat straff, så kan han aldrig utvisas (någon i tråden redde ut de här Moment 22-lagarna). Han kan inte heller få påbackning med återtagande av straffrabatten, eftersom rabatten bygger på presumerad utvisning.

Mina fördomar: av ovanstående skäl kommer det anses föreligga grund för PUT.
Citera
Medlem
Citat:
Är detta oberoende av om det finns gränskontroller/id-kontroller eller inte?
Om en person passerar en gräns utan kontroll och t.ex. söker upp en bekant eller en släkting i Malmö eller på annan ort, vad händer då sedan?

Ja personen måste ta kontakt med Mig-verket, det är ju steg 1. Mig-verket har så att säga "ensamrätten" om åldern. Att en sådan person skulle kunna komma i kontakt med ett familjehemsföretag innan besöket hos Mig-verket är ju inte omöjligt iofs men inte troligt. Men vi kanske har den här maffian JM pratar om, som haffar klienter vid gränserna . Fast klockan har ju stannat för JM, hon tror det är augusti 2016 vad gäller ekb och flyktingar, det är andra tider nu (tack och lov).
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag fick ut Johannas 10 sidor långa brev och RPU:n i måndags. Finns det redan i tråden eller vill ni ha dessa?

Lägg gärna upp RPUn!
Har letat i tråden och hittar det inte!
Citera
2017-08-03, 19:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Vad menar Jerzy Sarnecki i Aftonbladet? Tingsrätten har väl inte slagit fast att hennes make blivit mördad? Tingsrätten slår fast att hon är skyldig till stämpling eller anstiftan till mord på Aki samt att hon är skyldig till mord på sin pappa och mordförsök på sin mamma.

"Han är dock inte säker på att Mohammad Rajabi kommer att dömas till livstid även om domstolen skulle anse att han var över 21 år.
– Han är skyldig till ett mord medan Johanna Möller är skyldig till två mord och dessutom till anstiftan. När det gäller ett mord är det inte ovanligt att man inte dömer till livstid, säger Sarnecki."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pq8RW/rattsmedicinalverket-kan-inte-fastsla-rajabis-exakta-alder
Citera
2017-08-03, 19:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vore deprimerande om det stannar vid blott 10 år. Ett brutalt överfall med över 40 knivhugg på ett sovande pensionärspar. Gillar GW men här hoppas jag innerligt att han har fel. 14 år hoppas jag det blir! Så blev ju straffen för de med den åldern i Långshyttanmordet och nyss mordet i Uppsala där GM var 20 år, andra tingsrätter men ändå.

Det var förväntat att han inte skulle ha åldern inne, så det lär inte bli något längre straff.
Frågan är också om man ger straffrabatt för att han ska utvisas. Och vem fan vet om dom finner fler rabatter som tex att han hjälpt till själv i brottsutredningen. Det är förmildrande omständigheter.
Han kommer inte behöva sitta så länge som JM får göra.
Citera
2017-08-03, 19:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Krashen kom ju redan via sexfilmen som lanserades i mitten på juli, det är det verbala ordkriget som ses via sms dem emellan där Jm får order att arbeta hemifrån inledningsvis.

Vid grälet, enligt ovan, hade dom ju fortfarande placeringar av barn på G. I praktiken fanns det jobb att göra och fakturor att skriva. Dom kom ju också, som jag uppfattade det, överens om att sälja företaget. Dom skulle träffa en mäklare om försäljningen 2016-08-01, men JM ställde in mötet samma dag. JM har vid något tillfälle sagt att hon trodde att dom kunde få 1,5 gånger årsomsättningen (ca 1,5 x 30 miljoner) för företaget. Det låter inte orimligt. Dom delade ju ut 6 miljoner och att få P/E (price per earning) på ca 7-8 är väl rimligt.
Kanske var det mäklaren som drog åt sig öronen om hen fått höra talas om sex, misshandel och mordmisstankar (det blev nästan sex, drugs and rock&roll).

Citera
2017-08-03, 19:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Vid grälet, enligt ovan, hade dom ju fortfarande placeringar av barn på G. I praktiken fanns det jobb att göra och fakturor att skriva. Dom kom ju också, som jag uppfattade det, överens om att sälja företaget. Dom skulle träffa en mäklare om försäljningen 2016-08-01, men JM ställde in mötet samma dag. JM har vid något tillfälle sagt att hon trodde att dom kunde få 1,5 gånger årsomsättningen (ca 1,5 x 30 miljoner) för företaget. Det låter inte orimligt. Dom delade ju ut 6 miljoner och att få P/E (price per earning) på ca 7-8 är väl rimligt.
Kanske var det mäklaren som drog åt sig öronen om hen fått höra talas om sex, misshandel och mordmisstankar (det blev nästan sex, drugs and rock&roll).
Ja, så menar jag, inte under häktningstid. Sex, and drugs and kill&roll ♪ ♪.. plask... kanske är hennes melodi.
Åter till ursprunget. JM drar med JB som nån sorts väpnare verkar det som men som beter sig så omoget att hon åker ur rummet.
Citera
2017-08-03, 19:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja? Jag skrev ju det?

Hennes versioner är väl att återkalla larm "oj, nu blev det lugnt, ni kan vända" samt få det till psykisk misshandel som förklaring när det ställs på sin spets i förhör.
INGEN har sett Aki misshandla JM kan jag med gott samvete överbetona, men ALLA har blivit matade med denna bild i hennes krets.

JJ: "Ni borde gå runt och kolla de personer som har sett sin mamma blivit misshandlad. Förstår du?"

Ja, och i praktiken menar JJ två personer, sin fru och hennes bror, sina vad vi vet närmaste familj.

Och det scenariot stämmer med den allmänna alarmism som JM vävt ihop kring AP. Och det stämmer med JM:s allmänna spridning av möjliga mördarkandidater, och det stämmer med bilden att alla tre "syskonen" samtidigt både anger och ger alibi åt varandra.

Vilket antyder att de alla är insyltade och (sedan länge) har repeterat ungefär vad de ska säga. Och eftersom de verkar ta i någon mån lätt på saken så antyder det att de anser sig vara marginellt inblandade och att det är morsan som de hjälper (tycker de) -- så länge de kan leva på hoppet att hon i alla fall inte kan eller ska fällas för det "mordet". Så chanserna är att förhören är ganska värdelösa att få något väsentligt ur.

Samtidigt håller de varandra om ryggen för att slippa (sannolikt) mindre men likafullt kännbara straff, alltså någon form av kännedom, marginallogistik, förhindrande av rättvisa etc.

Men hoppet står väl då till att det inte finns några skäl för dem att hålla igen. Det borde ju nu inte finnas någon anledning att skydda mamman mer på bekostnad av sig själva. Så då handlar det väl antingen om att skydda sig själv (JJ) eller om att skydda vad de har kvar av gemenskap med möllerfamiljen, där det borde vara olustigt att sitta med till bords på julafton när tvillingarna som är och hälsar på ska få sina paket.

Och allt vad där hör till. Om de inte tagit bladet från munnen.

Och om möllerfamiljen inte råder dem att hålla snattran för att slippa sitta inne. Sett till hur de flesta människor är funtade så tar de råd av någon, och det lär inte vara JM längre. Så då är det väl AM eller herr Blomster.

Annars kan de ju knarka sig iväg nånstans i det blå och hoppas på högsta vinsten.

Jag vill sätta dit de skyldiga. Resten bryr jag mig inte om.

Jag har svårt att tro att de ska kunna gå runt och neka resten av livet. Det slutar inte väl. (Och aftonpressen kommer ligga på dem med inbjudningar till Sista dansen och Fångarna på fortet...)
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-03 kl. 19:44.
Citera
2017-08-03, 19:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, via Folksam.
Hur dyrbara än skälen än är så luktar det mer medhjälpare än ensamarbete. Man baxar inte bortåt 90 kg hur som helst. Hon bemödade sig ju inte ens gå ur bilen vid mordet på sina föräldrar.

Så var det ju.

Nej, Johanna skitar inte ner sina händer i onödan så givetvis hade hon medhjälpare till dådet.

Inte ens Johanna baxar ner en sådan pass tung penningpåse ensam.
Citera
2017-08-03, 19:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det var förväntat att han inte skulle ha åldern inne, så det lär inte bli något längre straff.
Frågan är också om man ger straffrabatt för att han ska utvisas. Och vem fan vet om dom finner fler rabatter som tex att han hjälpt till själv i brottsutredningen. Det är förmildrande omständigheter.
Han kommer inte behöva sitta så länge som JM får göra.
Såg ett sammanfattat, lättläst svar om detta häromsist med hänvisningar till BrB, grävde fram detta och lägger in (jag nämnde själv nyss försvårande som påföljdsrisk gällande JM):
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in