2017-08-02, 07:54
Medlem
Honan6s avatar
Vad hände de två döda fosterbarnen?
Kan inte släppa funderingen på vad som hänt med två av Johannas fosterbarn.

Hur många fler finns det som mystiskt dött runt henne?

Finns det någon i tråden som har mer information att berätta?

Pågår det flera mordutredningar? Det var ju fhl som lyfte frågan i förhör med AM.

Är Johanna en iskall seriemördare? Ett svart ondskefullt monster som spelar ett vitt oskyldigt lamm? Hon tror sig vara smart och stå högre än andra, men hennes brevskrivande får henne att framstå som ett dumt får. Vargen är Wenna och fåret går till fällan...
Citera
2017-08-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det nån på soc i trakten där som skulle ge honom god man utan att höra med JM först, tro?

Bara en reflektion.

Det där referatet är bättre båtmordshistorien vad gäller att skapa trovärdighet kring JJ:s deltagande.

Nej, inte aktuellt iom att han är över 18 år. MR kom till Sverige december -15 och fyllde 18 år den 8 januari. Han hann aldrig få sig en god man tilldelad innan han blev 18. Från det att han fyllt 18 år är det Mig-verket som har "hand" om honom. Han skulle tagit sig till Mig-verket i Flen då hade han fått både logi och "fickpeng".
Citera
2017-08-02, 08:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Oi; inte för att jag ogillar direkt kiselalger eller så ... men vad fan hette den där ansvarige snuten som tog emot samtalet från Granliden från sina kvinnliga kollegor?

Kan någon svara ärligt?

Enbart förnamnet räcker.

Faktiskt mer jävla intressant för mig än det där eviga malandet om alger ...

Oavsett så måste man vad gäller privata hämndtankar börja med att utgå ifrån att tjänsteman där och då tagit beslut i god ordning eller för att inte bryta mot andra regler som varit viktigare att följa.

Man kan och ska föra upp frågan men man kan inte ligga vaken och fundera ut elände. Det är JM:s melodi. Det lär ju internutredas efter en exhumering och ett riksföräldradubbelmordförsök på samma adress, kan inte tänka annat.
Citera
2017-08-02, 08:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Håller med om att det kan vara mödan värt - även om det är ganska påfrestande - att läsa hennes "alster". Det blottar en del av hur hon tänkt, som du skriver. Om hur hon tänkt att hon ska framstå som oskyldig och varför andra är skyldiga. Vad som också är viktigt i hennes egna "hypoteser" är nog att tänka "vad är det hon INTE skriver om, vad är det hon undviker, varför överbetonar hon vissa saker".
Där tror jag att man kan hitta ledtrådar.

Måste vara jobbigt för Linna med den negativa publicitet det innebär att återigen bli indragen i hennes "en dåres försvarstal".

Tänkte du dig ungefär som Michael Douglas i "Falling Down"?
Ja, vetefan. När JM inte "känner sig välkommen" så agerar hon.

Ur RPU:n
..."fick efter examen 2007 omgående arbete som socialsekreterare i Hallstahammar.
Hon kände sig dock inte välkommen där och slutade efter endast åtta veckor".

Skulle vara lite intressant att veta varför hon inte kände sig välkommen där?
Kanske det var kollegor som genomskådade henne, hennes brister och inte kunde manipuleras?

Mer scarface än falling down; jag tänkte inte hon blev trackad för sin stavning av klienterna utan av kollegerna.

Det kan ju finnas flera skäl varför man inte trivs i Hallstahammar iofs.

Har man "problem med auktoriteter" så sparkar man ju uppåt.
Citera
2017-08-02, 08:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej, inte aktuellt iom att han är över 18 år. MR kom till Sverige december -15 och fyllde 18 år den 8 januari. Han hann aldrig få sig en god man tilldelad innan han blev 18. Från det att han fyllt 18 år är det Mig-verket som har "hand" om honom. Han skulle tagit sig till Mig-verket i Flen då hade han fått både logi och "fickpeng".

Okej. Ja då var han lite felaktigt informerad. Vilket är lite konstigt när han hade ihop det med den som borde vara klarast över reglerna -- f.ö. en "riktig karl", nästan?

Borde man förresten inte informera flyktingar om att de inte borde begå mord under första året de kommer eftersom det kan försvåra för dem när de ska in på den vanliga arbetsmarknaden?

Inte "änns" om deras föreståndare tjatar på dem.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-02 kl. 08:26. Anledning: Tillägg
Citera
2017-08-02, 08:43
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad hände de två döda fosterbarnen?
Kan inte släppa funderingen på vad som hänt med två av Johannas fosterbarn.

Hur många fler finns det som mystiskt dött runt henne?

Finns det någon i tråden som har mer information att berätta?

Pågår det flera mordutredningar? Det var ju fhl som lyfte frågan i förhör med AM.

Är Johanna en iskall seriemördare? Ett svart ondskefullt monster som spelar ett vitt oskyldigt lamm? Hon tror sig vara smart och stå högre än andra, men hennes brevskrivande får henne att framstå som ett dumt får. Vargen är Wenna och fåret går till fällan...

Precis! Är detta hörsägen bara? Eller går de en AP och sopar under mattan?

Någon skrev att MR hade synts vid Arlanda för några dagar sedan. Var det också hörsägen? Eller kan de varit tvungna att ta med honom för att mottaga tröja och band?

Exakt som någon annan skrev tror jag på att JM uttalanden vare sig i brev eller tal, avslöjar en hel del. Hon går liksom igång på att se hur långt hon kan tänja gränserna......eller snarare för att se huuuur mycket rättsväsendet vet. Nu skall man inte inte förbise att hon skräddarsyr hennes försvar utifrån vad som tolkas ur pressen även om hon säger att hon inte läser. (Eller hur... hahahahaha)
Att ett par st här inne förser henne med intressanta teser skulle inte heller förvåna.

?
Citera
2017-08-02, 09:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Precis! Är detta hörsägen bara? Eller går de en AP och sopar under mattan?

Någon skrev att MR hade synts vid Arlanda för några dagar sedan. Var det också hörsägen? Eller kan de varit tvungna att ta med honom för att mottaga tröja och band?

Exakt som någon annan skrev tror jag på att JM uttalanden vare sig i brev eller tal, avslöjar en hel del. Hon går liksom igång på att se hur långt hon kan tänja gränserna......eller snarare för att se huuuur mycket rättsväsendet vet. Nu skall man inte inte förbise att hon skräddarsyr hennes försvar utifrån vad som tolkas ur pressen även om hon säger att hon inte läser. (Eller hur... hahahahaha)
Att ett par st här inne förser henne med intressanta teser skulle inte heller förvåna.

?

Ja hon går nog faktiskt igång på förförståelser och förutfattade meningar som väglett henne även när hon planlade morden och hanterade följderna. Så det är bara att läsa henne "uppströms" så begriper man henne, kanske.

Hon kan få fortsätta skriva, det förenklar ju saker.
Citera
2017-08-02, 09:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jo jo. Om man tänker ut ett sätt som är adekvat för exv två personer med minimal kroppsskada som följd så är det inte säkert att det är den mest adekvata versionen när man "skryter" om det. Dessutom är det logiskt från utredningsmöjlighetens sida att förvränga tillvägagångssättet och rent av göra det uppenbart felaktigt för den som har reda på fakta.

Faran är ju att komplicera till det för mycket, det är ju trots allt Johanna Möller som är hjärnan bakom planen och då lär det inte bli för snillrikt direkt.

Quick and dirty är mer hennes signum.
Citera
2017-08-02, 09:36
Medlem
Honan6s avatar
Har Johanna några otäcka utförare kvar därute?
Funderar på om något otäckt kommer att hända de som finns på Johannas "hatlista", d v s alla de som inte köper hennes lögner i rättssalen. Jag menar de som bestämmer påföljden. Kanske även MR:s advokat och tolkar ligger risigt till och kan få krossade knäskålar?
För att inte tala om AH som inte kommer lyckas få henne frikänd i något av åtalen....
Citera
2017-08-02, 10:00
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ja hon går nog faktiskt igång på förförståelser och förutfattade meningar som väglett henne även när hon planlade morden och hanterade följderna. Så det är bara att läsa henne "uppströms" så begriper man henne, kanske.

Hon kan få fortsätta skriva, det förenklar ju saker.

Så fort de överklagat till HR så anses de juridiskt oskyldiga (suck) och då kan de ju strida för att bli frissläppta under tiden. Inte sannolikt men möjligt
Citera
2017-08-02, 10:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
En av poliserna, tror det var en hundförare, vittnade om att inga bilspår sågs på vägen ned till bryggan.

Måste kolla, men körde inte räddningstjänsten ner sin egen båt till stranden genast när dom kom, ca 09:15 - 09:30? Hundföraren har jag för mig kom senare.

Hundföraren Marie får frågan om hon såg fordonsspår på tomten som tydde på att "något annat ytterligare fordon kan ha varit där nyligen".

Här är några uppgifter från förhöret med hundföraren Marie E H:

"När man kom dit så fanns räddningstjänsten och ambulansen redan på plats och det var helt pådrag där redan i och med att sökandet efter mannen var igång."

"Man misstänkte då att det var frågan om ett svartsjukedrama."

"Marie får frågan om det möjligen fanns några fordonsspår på tomten som tydde på att något annat ytterligare fordon kan ha varit där nyligen. Nej svarar Marie och tillägger att det inte fanns några tecken på att någon annan än kvinnan och mannen och de två barnen funnits där.

Marie tillägger att hon tjänstgör som hundförare. Hon hade sin tjänstehund med sig vid detta tillfälle. Eftersom man i inledningsskedet fick informationen om att mannen var försvunnen så sökte hon även av tomten och alla byggnader på Granliden med sin hund, i syftet att eftersöka mannen.
Hon sökte då även efter några utgående spår från tomten, men fick ingen markering av hunden som kunde tyda på någonting konstigt."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 98 enligt paginering.

Frågan är om Maries uttalande om spår efter ytterligare fordon på tomten betyder att det inte fanns spår efter fordon på vägen ner till bryggan?

Citera
2017-08-02, 10:02
Medlem
Jag fick ut Johannas 10 sidor långa brev och RPU:n i måndags. Finns det redan i tråden eller vill ni ha dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in