2017-08-03, 18:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag är benhård på den biten för det påverkar påföljdsfrågan. Det handlar om begreppet "försvårande omständigheter."
Impulsbrott är nåt helt annat i stundens ögonblick.

I ett planerat förlopp kan det tillstöta saker som skyndar på det hela, att det riskerar bli ett hafsverk. Yttre omständigheter som den planerande inte kan påverka.
Förutom detta bearbetar hon MR friskt, uppenbart samma tjöt som vid andra stämplingar.

Fortsättningsvis ser jag en blodröd tråd mellan morden om Granliden är huvudmotiv (även om det faller inom ramen ekonomiskt motiv på sikt vare sig det gäller kommande arv eller lukrativ verksamhet inom flyktingbranschen). Därav anser jag hur tossig hon än framstår att detta är nåt hon suktat över en längre tid i sin narcissitiska bubbla.

Nu när vi etablerat en kontinuitet i motiv så ligger det ju nära till hands att misstänka att GM insåg kopplingen försäkringsutbetalning och inköp Granliden. Och då ligger det i sin tur nära till hands att han förstod att AP mördades
/ placerades där med avsikt. Om If säger mord så är det ju en tanke bakom att kroppen hittas där nedanför bryggan -- vem som helst i människohamn skulle ju annars inte placera sina lik i barnens och föräldrarnas sommaridyll. (Och AM hade så rätt i att JM lämnade Granliden utan att "städa efter sig".)

Och om GM inser detta och kommunicerar det i ngn mening till JM så är han toast. Ja, redan det faktum att JM misstänks av If gör ju att sammanhangen riskerar att brisera i knäet på GM o AM. Så en GM på dåligt humör med order att inställa sig hos polisen kan i hast skapa en motiverad åklagare. Ja, sett i backspegeln så kan det ju vara GM:s enda sätt att rädda sig och sin fru: en GM som förstår inte bara "att" utan "varför" AP dödades på Granliden, är ett "dödshot" mot JM och mot JM:s föräldraskap över de egna barnen.

Logiskt sett, med ett uns av rädsla för JM, så borde han omedelbart gå till polisen. Hans liv hängde på det. Sannolikt insåg han inte fullt ut risken de var utsatta för.

Så skulle jag vilja se det, på årsdagen.

Nu gäller det bara annars att klura ut hur hon gjorde sig av med AP. Medhjälpen är ju det viktiga där, alltså skuldfrågan. Och gärningsbeskrivingen är en väg dit, men jag tror hon fälls för anstiftan hela vägen till HR på det vi har iofs. Det "fina" där är att kunde hon dömas för mord och det visas att barnen inte var inblandade så skulle det vara en moraliskt lindrigare gärning än om hon har blandat in dem.

Så lydelsen "i vart fall anstiftan" rymmer en smällkaramell: hon blir inte (mycket) lindrigare (be)dömd för att barnens medhjälp inte reds ut, är min känsla.

Mord vore den lindrigare rubriceringen i det här fallet.

Må hon... etc.
Citera
2017-08-03, 18:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
De medicinska metoderna att bestämma ålder är naturligtvis behäftade med osäkerhet. Experterna talar om ett åldersintervall. Kan du möjligen rota fram en mera vetenskaplig kvalificering med konfidensnivåer och fördelningsfunktion ? Det vore ju intressant att kunna säga att MR med sannolikheten p var minderårig vid brottets begående eller liknande.

MR är "i vart fall över 18", men kan vara 21-25 eller kanske mer. Det vet vi inte.

Det finns en rad metoder för åldersbestämning, medicinska och icke medicinska. Ingen metod är exakt, men med en kombination av metoder kan man komma ganska nära.

De konfidensnivåer du efterfrågar beror dels på ålder, men också på vilken/vilka metoder som används vid åldersbestämningen.

Ta det som en grov uppskattning, men om man säger t.ex.:
"– Uppskattad ålder är x år, som är i intervallet 0-18. Det är 90% chans att verklig ålder är inom x±1,5 år, men 10% chans att felet är mer än 1,5 år.
– Det är svårt att precisera åldern för den som är över 20, mer än att den är över 20."

så ger det en ungefärlig uppfattning om felmarginalerna om ett par eller tre bra metoder används, i kombination.

Sverige förhindrade under ett antal år i praktiken all form av åldersbestämning med hänvisning till att den kunde ge felaktigt resultat.

Ett uppmärksammat exempel var mördaren från Mölndal, som uppgav att han var 15 och blev omhändertagen som ensamkommande. På hemmet mördade han en ung kvinna i personalen. I en bild i en Engelsk tidning såg ut som han var ca 30-40 och efter åldersbestämning fastslogs han vara "i varje fall över 20", om jag minns siffrorna rätt.

Frågan om MRs ålder och åldersbestämning har varit uppe några gånger tidigare i tråden. Här är några exempel:

Kritiska barnläkaren vänder - åldersbedömningar okej
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Lite om den debatt som varit.

Läkartidningen: Vi är positiva till rätt utförd åldersbestämning

Lite av ett debattinlägg i den IMHO aningslösa inställning som länge dominerat i frågan:

Frågan är IMHO inte mer kontroversiell än att den kan formuleras så här:
– Vad gör man med en ensamkommande som fastställs "med 90% sannolikhet vara över 18"?

Att med den frågans existens som argument säga att alla 25-30-åringar som säger att dom är under 18 ska tas om hand som ensamkommande blir IMHO väldigt fel.

Kanske har personer i en roll lika den som JM hade haft möjlighet att påverka vilken ålder som satts, i avsaknad av identitetshandling och åldersbestämning. Då var det lönsamt för JM att säga "under 18".

Citera
2017-08-03, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
JBs berättelser känns ändå IMO långt från vattentäta och ibland säger hon emot sig själv. Det kan ju finnas flera tänkbara förklaringar till denna tendens:
– JB försöker skydda sig själv. Hon kan t.ex. ha varit barnvakt under mordet på Aki.
– JB försöker skydda JM.
– JB försöker skydda JJ eller någon annan som JJ förmedlat och som det är farligt att prata om (t.ex. "boxaren"?).
– JM har svårt att hålla ihop vad som hänt. Intensivt drogande har gjort sitt.
Såg en kommentar där hon är med JM till LI. Om hon är med som pedagogiskt stöd så föll det inte så väl ut. Jag antar att det är vid tiden då företaget har sjunkit (?) för LI själv kan väl inte ta beslut. Eller så har hon strypt sin lön eller så har JM en fetare lön innan. Erinrar du dig nåt via förhör hur avvecklingen gick till och när?
Minns tyvärr inte detta vittnesmål live (när det var) om det vidareutvecklades nåt.
" Det sista personliga mötet med som Lotta hade med Johanna. så var Johannas dotter Julia med. Julia uppträdde mycket omoget och dumt och fick till sist lämna rummet. Mötet handlade bla om att Lotta ville Johanna skulle lämna tillbaka en del nycklar samt gå ner i lön. Johanna ville ingendera och lämnade mötet arg. "
Citera
2017-08-03, 18:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Blev aldrig fysiskt misshandlad, ingen ser ett dugg men hon skrek så DB rände dit och då sägs de varit ovänner och Aki stod lutat fram över JM ute på balkongen. Han tillkallade polis som tog Aki därifrån.
Nämns via JB och DB i förhör.
Däremot har väl JM påstått misshandel till varenda en för övrigt. Både gällande henne själv och tvillingarna.
Jag tänkte på att JM skulle ha sett Anki bli skuren, men det menade han väl inte.
Citera
2017-08-03, 18:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
MR är "i vart fall över 18", men kan vara 21-25 eller kanske mer. Det vet vi inte.

Det finns en rad metoder för åldersbestämning, medicinska och icke medicinska. Ingen metod är exakt, men med en kombination av metoder kan man komma ganska nära.

De konfidensnivåer du efterfrågar beror dels på ålder, men också på vilken/vilka metoder som används vid åldersbestämningen.

"– Uppskattad ålder är x år, som är i intervallet 0-18. Det är 90% chans att verklig ålder är inom x±1,5 år, men 10% chans att felet är mer än 1,5 år.
– Det är svårt att precisera åldern för den som är över 20, mer än att den är över 20."

så ger det en ungefärlig uppfattning om felmarginalerna om ett par eller tre bra metoder används, i kombination.

Sverige förhindrade under ett antal år i praktiken all form av åldersbestämning med hänvisning till att den kunde ge felaktigt resultat.

Ett uppmärksammat exempel var mördaren från Mölndal, som uppgav att han var 15 och blev omhändertagen som ensamkommande. På hemmet mördade han en ung kvinna i personalen. I en bild i en Engelsk tidning såg ut som han var ca 30-40 och efter åldersbestämning fastslogs han vara "i varje fall över 20", om jag minns siffrorna rätt.

Frågan om MRs ålder och åldersbestämning har varit uppe några gånger tidigare i tråden. Här är några exempel:

Lite av ett debattinlägg i den IMHO aningslösa inställning som länge dominerat i frågan:

– Vad gör man med en ensamkommande som fastställs "med 90% sannolikhet vara över 18"?

Att med den frågans existens som argument säga att alla 25-30-åringar som säger att dom är under 18 ska tas om hand som ensamkommande blir IMHO väldigt fel.

Kanske har personer i en roll lika den som JM hade haft möjlighet att påverka vilken ålder som satts, i avsaknad av identitetshandling och åldersbestämning. Då var det lönsamt för JM att säga "under 18".

I ett sånt här fall kunde man ju tänka sig att de försökte beställa fram personuppgift/-bevis från Iran eller skola där. Och försökte luska runt lite.

Kol-14-metoden kanske fungerar? Eller slår den på några sekel?
Citera
2017-08-03, 18:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Blev aldrig fysiskt misshandlad, ingen ser ett dugg men hon skrek så DB rände dit och då sägs de varit ovänner och Aki stod lutat fram över JM ute på balkongen. Han tillkallade polis som tog Aki därifrån.
Nämns via JB och DB i förhör.
Däremot har väl JM påstått misshandel till varenda en för övrigt. Både gällande henne själv och tvillingarna.
Ja men då menade han alltså att DB skulle hämnas JM genom att döda Aki.
Citera
2017-08-03, 18:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag tänkte på att JM skulle ha sett Anki bli skuren, men det menade han väl inte.
Jaha, jag bytte mamma när du skrev "JM?".
Det är pluralisform "de personer som har sett sin mamma" och JB har ju aldrig varit på tapeten i det mordet. Själv sitter han väl och blir förhörd om Aki.
Senast redigerad av develi 2017-08-03 kl. 18:42.
Citera
2017-08-03, 18:49
Medlem
Citat:

Så funkar det verkligen inte, så du behöver inte vara orolig för det. X anländer till Sverige, registreras av gränspolis och tar sedan själv kontakt med Mig-verket. Det är Mig-verket som skriver in födelsedatum, de ska eg ta kontakt med gränspolis för att kolla vilken ålder X angett där. Det missades gällande MR, hade de inte missat det hade han aldrig varit ett ekb utan född 960108 o inte 980108 som han uppgav till Mig-verket. Finns absolut inga, varken kommunala eller privata, tjänstemän inblandade i detta skede.
Citera
2017-08-03, 18:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vill man så kan man, en människa kan uträtta storverk om bara motivationen är den rätta och ville inte Johanna ha sex miljoner för A*i ursprungligen?

Då finns det goda skäl till att en sextiokilos kvinna kan baxa penningpåsen till sjön på egen hand, det var ju sin framtid hon kånkade på.
Ja, via Folksam.
Hur dyrbara än skälen än är så luktar det mer medhjälpare än ensamarbete. Man baxar inte bortåt 90 kg hur som helst. Hon bemödade sig ju inte ens gå ur bilen vid mordet på sina föräldrar.
Citera
2017-08-03, 19:01
Medlem
Citat:

Stort tack för dina ansträngningar.

Jag lutar åt att de här undersökningarna är värdelösa i ett sådant här fall. Han säger själv att han var 20,6 år gammal när brottet begicks. Frågan till RMV är rimligen "Var han minst 21 år gammal ?". "Undersökningen svarar "yxskaft", dvs "ja, han var minst 18 år gammal". Eftersom domstolen tycks se på åldern som på skulden ("hellre lindrigare än strängare straff"), så är det i praktiken bara 35-åringar och äldre som kan ges livstid baserat på dessa metoder. Metoderna lämpar sig bättre för grovsortering av ensamkommande barn.

I det här fallet skulle åklagarna behövt överbevisa honom med dokument, vilket är näst intill omöjligt. Jag tror inte att man tycker att detta är lika viktigt som att fastställa skuld.

Om han låter bli att knarka och misshandla folk så är han väl ute om 7 år och ska utvisas, vilket kommer att visa sig omöjligt av flera skäl. Jag får trösta mig med att leva med världens mänskligaste rättssystem. ...
Citera
2017-08-03, 19:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Stort tack för dina ansträngningar.

Jag lutar åt att de här undersökningarna är värdelösa i ett sådant här fall. Han säger själv att han var 20,6 år gammal när brottet begicks. Frågan till RMV är rimligen "Var han minst 21 år gammal ?". "Undersökningen svarar "yxskaft", dvs "ja, han var minst 18 år gammal". Eftersom domstolen tycks se på åldern som på skulden ("hellre lindrigare än strängare straff"), så är det i praktiken bara 35-åringar och äldre som kan ges livstid baserat på dessa metoder. Metoderna lämpar sig bättre för grovsortering av ensamkommande barn.

I det här fallet skulle åklagarna behövt överbevisa honom med dokument, vilket är näst intill omöjligt. Jag tror inte att man tycker att detta är lika viktigt som att fastställa skuld.

Om han låter bli att knarka och misshandla folk så är han väl ute om 7 år och ska utvisas, vilket kommer att visa sig omöjligt av flera skäl. Jag får trösta mig med att leva med världens mänskligaste rättssystem. ...

Varför tror du inte han (kan) utvisas?
Citera
2017-08-03, 19:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Såg en kommentar där hon är med JM till LI. Om hon är med som pedagogiskt stöd så föll det inte så väl ut. Jag antar att det är vid tiden då företaget har sjunkit (?) för LI själv kan väl inte ta beslut. Eller så har hon strypt sin lön eller så har JM en fetare lön innan. Erinrar du dig nåt via förhör hur avvecklingen gick till och när?
Minns tyvärr inte detta vittnesmål live (när det var) om det vidareutvecklades nåt.
" Det sista personliga mötet med som Lotta hade med Johanna. så var Johannas dotter Julia med. Julia uppträdde mycket omoget och dumt och fick till sist lämna rummet. Mötet handlade bla om att Lotta ville Johanna skulle lämna tillbaka en del nycklar samt gå ner i lön. Johanna ville ingendera och lämnade mötet arg. "

Det du citerar finns här:
Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_B__del_1__2_.pdf, sid 258 enligt paginering.

Jag har inte sett några detaljer om hur avvecklingen har gått till. Jag har intrycket att likvideringen av Pangelius/Pangea initierades under hösten då JM satt inlåst med fulla restriktioner. Eftersom hon var ensam ordinarie styrelseleadmot så gissar jag att hon fick göra det som krävdes från häktet, trots restriktioner. Kanske fick LI, som 50%-ägare och suppleant ta en del av ansvaret. En jurist skötte likvideringen av företaget. Det är en del arbete med att likvidera ett aktiebolag som haft personal, lokaler/hyreskontrakt, leasingavtal, m.m.
Beslutet om likvidering fattades, om jag minns rätt, i november eller december 2016.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-08-03 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in