Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja? Jag skrev ju det?
Hennes versioner är väl att återkalla larm "oj, nu blev det lugnt, ni kan vända" samt få det till psykisk misshandel som förklaring när det ställs på sin spets i förhör.
INGEN har sett Aki misshandla JM kan jag med gott samvete överbetona, men ALLA har blivit matade med denna bild i hennes krets.
JJ: "Ni borde gå runt och kolla de personer som har sett sin mamma blivit misshandlad. Förstår du?"
Ja, och i praktiken menar JJ två personer, sin fru och hennes bror, sina vad vi vet närmaste familj.
Och det scenariot stämmer med den allmänna alarmism som JM vävt ihop kring AP. Och det stämmer med JM:s allmänna spridning av möjliga mördarkandidater, och det stämmer med bilden att alla tre "syskonen" samtidigt både anger och ger alibi åt varandra.
Vilket antyder att de alla är insyltade och (sedan länge) har repeterat ungefär vad de ska säga. Och eftersom de verkar ta i någon mån lätt på saken så antyder det att de anser sig vara marginellt inblandade och att det är morsan som de hjälper (tycker de) -- så länge de kan leva på hoppet att hon i alla fall inte kan eller ska fällas för det "mordet". Så chanserna är att förhören är ganska värdelösa att få något väsentligt ur.
Samtidigt håller de varandra om ryggen för att slippa (sannolikt) mindre men likafullt kännbara straff, alltså någon form av kännedom, marginallogistik, förhindrande av rättvisa etc.
Men hoppet står väl då till att det inte finns några skäl för dem att hålla igen. Det borde ju nu inte finnas någon anledning att skydda mamman mer på bekostnad av sig själva. Så då handlar det väl antingen om att skydda sig själv (JJ) eller om att skydda vad de har kvar av gemenskap med möllerfamiljen, där det borde vara olustigt att sitta med till bords på julafton när tvillingarna som är och hälsar på ska få sina paket.
Och allt vad där hör till. Om de inte tagit bladet från munnen.
Och om möllerfamiljen inte råder dem att hålla snattran för att slippa sitta inne. Sett till hur de flesta människor är funtade så tar de råd av någon, och det lär inte vara JM längre. Så då är det väl AM eller herr Blomster.
Annars kan de ju knarka sig iväg nånstans i det blå och hoppas på högsta vinsten.
Jag vill sätta dit de skyldiga. Resten bryr jag mig inte om.
Jag har svårt att tro att de ska kunna gå runt och neka resten av livet. Det slutar inte väl. (Och aftonpressen kommer ligga på dem med inbjudningar till Sista dansen och Fångarna på fortet...)