Citat:
Jag är benhård på den biten för det påverkar påföljdsfrågan. Det handlar om begreppet "försvårande omständigheter."
Impulsbrott är nåt helt annat i stundens ögonblick.
I ett planerat förlopp kan det tillstöta saker som skyndar på det hela, att det riskerar bli ett hafsverk. Yttre omständigheter som den planerande inte kan påverka.
Förutom detta bearbetar hon MR friskt, uppenbart samma tjöt som vid andra stämplingar.
Fortsättningsvis ser jag en blodröd tråd mellan morden om Granliden är huvudmotiv (även om det faller inom ramen ekonomiskt motiv på sikt vare sig det gäller kommande arv eller lukrativ verksamhet inom flyktingbranschen). Därav anser jag hur tossig hon än framstår att detta är nåt hon suktat över en längre tid i sin narcissitiska bubbla.
Jag är benhård på den biten för det påverkar påföljdsfrågan. Det handlar om begreppet "försvårande omständigheter."
Impulsbrott är nåt helt annat i stundens ögonblick.
I ett planerat förlopp kan det tillstöta saker som skyndar på det hela, att det riskerar bli ett hafsverk. Yttre omständigheter som den planerande inte kan påverka.
Förutom detta bearbetar hon MR friskt, uppenbart samma tjöt som vid andra stämplingar.
Fortsättningsvis ser jag en blodröd tråd mellan morden om Granliden är huvudmotiv (även om det faller inom ramen ekonomiskt motiv på sikt vare sig det gäller kommande arv eller lukrativ verksamhet inom flyktingbranschen). Därav anser jag hur tossig hon än framstår att detta är nåt hon suktat över en längre tid i sin narcissitiska bubbla.
Nu när vi etablerat en kontinuitet i motiv så ligger det ju nära till hands att misstänka att GM insåg kopplingen försäkringsutbetalning och inköp Granliden. Och då ligger det i sin tur nära till hands att han förstod att AP mördades
/ placerades där med avsikt. Om If säger mord så är det ju en tanke bakom att kroppen hittas där nedanför bryggan -- vem som helst i människohamn skulle ju annars inte placera sina lik i barnens och föräldrarnas sommaridyll. (Och AM hade så rätt i att JM lämnade Granliden utan att "städa efter sig".)
Och om GM inser detta och kommunicerar det i ngn mening till JM så är han toast. Ja, redan det faktum att JM misstänks av If gör ju att sammanhangen riskerar att brisera i knäet på GM o AM. Så en GM på dåligt humör med order att inställa sig hos polisen kan i hast skapa en motiverad åklagare. Ja, sett i backspegeln så kan det ju vara GM:s enda sätt att rädda sig och sin fru: en GM som förstår inte bara "att" utan "varför" AP dödades på Granliden, är ett "dödshot" mot JM och mot JM:s föräldraskap över de egna barnen.
Logiskt sett, med ett uns av rädsla för JM, så borde han omedelbart gå till polisen. Hans liv hängde på det. Sannolikt insåg han inte fullt ut risken de var utsatta för.
Så skulle jag vilja se det, på årsdagen.
Nu gäller det bara annars att klura ut hur hon gjorde sig av med AP. Medhjälpen är ju det viktiga där, alltså skuldfrågan. Och gärningsbeskrivingen är en väg dit, men jag tror hon fälls för anstiftan hela vägen till HR på det vi har iofs. Det "fina" där är att kunde hon dömas för mord och det visas att barnen inte var inblandade så skulle det vara en moraliskt lindrigare gärning än om hon har blandat in dem.
Så lydelsen "i vart fall anstiftan" rymmer en smällkaramell: hon blir inte (mycket) lindrigare (be)dömd för att barnens medhjälp inte reds ut, är min känsla.
Mord vore den lindrigare rubriceringen i det här fallet.
Må hon... etc.