2017-08-03, 11:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Usel advokat är väl en överdrift?

Advokaten var tidigare en medioker affärsadvokat som nu livnär sig på de brottmål han erbjuds av det allmänna. Alla måste försörja sig, och detta med lille Antoni* var inte mer än en ritual. Ingen advokat hade kunnat få denne klient frikänd.

I diskussionen som pågår har vi olika utgångsläge. Jag har fått ta del av FUP och kan garantera dig att det som hände är värre än vad som framgår av domen. Åklagaren nöjde sig med en bråkdel av bevisningen. Det fanns många vittnen, men ingen till Antoni*s fördel.

Problemet är inte vad som står i FUP, vad AB gjort/inte gjort tidigare eller vad det snackas om på byn. Problemet är att det som står i Tingsrättsdomen inte räcker till för att förstå varför AB blir dömd.

Det är helt enkelt ett godtyckligt konstaterande att hans tidigare flickvän från småskolan, som han inte alls längre umgås med, i mörkret under en fyllefest hämtar honom för att stoppa ett sexuellt umgänge mellan 14-åringen och R - plötsligt uppfattar det som den stupfulla 14-åringen även har oralsex med AB.

Denna 16-åriga E*ma har enligt TR total trovärdighet i just detta vittnesmål, trots att hon är svajig i andra utsagor.

Det finns inget annat i den skrivna TR-domen som på något sätt ger stödbevisning att det förekommit oralsex mellan AB och 14-åringen.

Det spelar ingen roll om AB (eller pojken x, som man kanske borde kalla honom för att slippa för honom skadliga asociationer till hans omdömeslösa mor) är ett lokalt äckel, en pedofil eller sexualsadist i vardande. TR domen för det han gjorde i augusti 2016 ska kunna stå för sig själv och i tydlig text ange varför det absolut inte finns några tveksamhet till att AB gjort sig skyldig till våldtäkt av barn.
Så är inte fallet med TR domen av AB idag. Därför måste HR göra detta bättre.
Citera
2017-08-03, 11:10
Medlem
Det skulle vara bra för Antonio om han döms, kanske får han hjälp att komma på fötter. Samtidigt är det oroväckande och rentav bedrövligt att man kan dömas på så svaga grunder. Står sig domen så är risken att det blir prejudicerande och att det kan leda till att många blir oskyldigt dömda.
Citera
2017-08-03, 11:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Antonio är helt ostraffad sedan tidigare. Det finns inget i hans belastningsregister sedan tidigare.
Källa: belastningsregisterutdrag från Solna Tingsrätt 2017.
Han är ostraffade i den meningen att han tidigare varit under femton år och därför istället överförts till vård inom socialtjänsten.
Det är också något som man tar upp i domen, så detta är givetvis inte första gången för lilla Antonio.

Vet när du beslutet kommer från HvR?
Förhandlingen avslutades väl igår?
Citera
2017-08-03, 11:40
Medlem
Domen kommer imorgon kl 15:00. Snabbt av hovrätten. Kanske för att på sommaren så har de inte så många mål eller för att de kommer frias.
Citera
2017-08-03, 12:12
Medlem
ja frias Ant--i- så lär väl morsan ha jordens livesändning
Citera
2017-08-03, 12:13
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Domen kommer imorgon kl 15:00. Snabbt av hovrätten. Kanske för att på sommaren så har de inte så många mål eller för att de kommer frias.
Kan det inte vara för att dom slår fast domen?
Citera
2017-08-03, 12:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Så snabbt till beslut talar för ett friande.

Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Kan det inte vara för att dom slår fast domen?
Nja, de brukar ta längre tid på sig för att formulera en dom än ett friande.
Jag gissar att båda frias i HvR.
Citera
2017-08-03, 12:40
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Vad består det obehagliga av? Åklagaren uppfyller sin del av åtalet. Om försvarsadvokat vill kalla vittnena under rättegången så gör denna det, inte åklagaren.

Uppfyller "sin del av åtalet"......?
Åklagaren har långt större skyldigheter än att sätta dit grabben, oavsett om grabben har en advokat. Åklagaren måste, under åtalet, även se till den åtalades intressen.
Genom att kalla enbart ett vittne, genom att motverka till en syn på brottsplatsen, så har åklagaren lämnat utrymme för tvivel.

Kanske har åklagaren påverkats av A's tidigare leverna? Kanske åklagaren är en "Mamma B**k" hatare? Nä, det vet vi ju inte med det finns idag utrymmer för tvivel.

Och kom inte dragandes med att A's advokat hade alla möjligheter att kalla vittnen, bla bla bla. De skyldigheter som jag menar att åklagaren har är gällande oavsett om A har en advokat eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad tror du att advokaten fyller för funktion egentligen?

Jag diskuterar inte advokatens funktion utan åklagarens skyldigheter!

http://www.juridicum.su.se/process/b...sprincipen.htm
Citat:
OBJEKTIVITETSPRINCIPEN

uttrycker att brottsutredning ska bedrivas på ett förutsättningslöst och objektivt sätt och att polis och åklagare är skyldiga att utreda och föra fram även omständigheter som är till den misstänktes fördel.

grundas på den allmänna bestämmelsen i RF om att tjänstemän ska bedriva sin uppgift sakligt, neutralt och opartiskt, men har konkretiserats i RB 23:4 för brottsutredningens del.

innebär i praktiken att brottsutredningen ska föras fram på ett brett fält, utan förutfattade meningar. Objektivitetsprincipen gäller för åklagaren även under rättegången och även om den tilltalade har en försvarare. Rättegången framstår som en "kamp" mellan två sidor, men åklagaren har fortfarande skyldighet att redovisa samtliga relevanta fakta och får inte undanhålla bevis, som är till försvarets förmån

https://www.aklagare.se/om_rattsproc...tivitetsplikt/
Citat:
Åklagaren måste vara objektiv även när hon eller han väckt åtal. Under rättegången är det visserligen åklagarens uppgift att bevisa att ett brott begåtts, men skulle det komma fram något som ändrar bevisläget måste åklagaren ta hänsyn till det
Citera
2017-08-03, 12:43
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Det skulle vara bra för Antonio om han döms, kanske får han hjälp att komma på fötter. Samtidigt är det oroväckande och rentav bedrövligt att man kan dömas på så svaga grunder. Står sig domen så är risken att det blir prejudicerande och att det kan leda till att många blir oskyldigt dömda.
Min fetning.

Bravo! Det är just den saken som jag har försökt att debattera om.
Citera
2017-08-03, 13:07
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Usel advokat är väl en överdrift?

Advokaten var tidigare en medioker affärsadvokat som nu livnär sig på de brottmål han erbjuds av det allmänna. Alla måste försörja sig, och detta med lille Antoni* var inte mer än en ritual. Ingen advokat hade kunnat få denne klient frikänd.

Jag har inga som helst kunskaper vad det gäller A's advokat. Men jag tycker att det är märkligt att advokaten inte kallade de vittnen som hade helt olika versioner på "avsugningen". Två vittnen som beskriver två helt olika scenarier hade inte talat mot A utan mot vittnena.

Citat:
I diskussionen som pågår har vi olika utgångsläge. Jag har fått ta del av FUP och kan garantera dig att det som hände är värre än vad som framgår av domen. Åklagaren nöjde sig med en bråkdel av bevisningen. Det fanns många vittnen, men ingen till Antoni*s fördel.

Den dumme slyngeln har också erkänt då han är för dum att förstå att han har begått brott, när farbror blå hälsar på och ställer frågor.

Vi har fått "viktiga" delar citerade i tråden av andra debattörer. Och jag reagerade omedelbart över att vittnen (som inte kallades till Tingsrätten) beskrev olika scenarier för själva "händelsen". Av det skälet så menar jag att åklagaren inte nöjde sig med en bråkdel av bevisningen utan bortsåg från bevisning som hade talat till A's fördel.
På min planet så är det inte synonymt med rättssäkerhet.

I det stora hela så fokuserar jag på domen och det underlag som ligger till grund för den. Underlaget är vad åklagaren inkluderade i åtalet och inte allt som står i FUP.
Jag begriper fan inte hur Tingsrätten fick det till att rimliga tvivel saknas?

Citat:
Jag vill påminna dig om att rättssäkerhet är också kvinnofrid. Har du tänkt på hur illa det är med alla flickebarn som nu växer upp i Sverige, i barnvänliga miljöer, bilfritt, där man har gårdar, för att barnen ska kunna vara ute själva? Jag var ute själv med mina kamrater när jag var i den våldtagna flickans ålder. Men det fanns inga pojkar som Antoni* lösa bland vanliga barn. Pojkar som bjöd på sprit och var sexuellt aktiva på detta sätt som denne Antoni* fanns inte i det Sverige jag känner till.

Nej, kvinnofrid är inte en del av rättssäkerheten. Att dömas i en domstol utan att rimliga tvivel föreligger är en del av rättssäkerheten.
Oavsett de omständigheter som du och jag växte upp under, och oavsett det skitland som Sverige har utvecklats till, så vill jag inte att det största svinet som går i ett par skor blir dömd om rimliga tvivel finns.
Om du anser att A är ett odjur så har jag inget att sätta emot. Jag har ingen åsikt om A, jag har bara sett honom på bild sedan tråden startades.
Det är mycket möjligt att alla som skriver illa om honom har rätt, vad vet jag? Det viktiga är att det är för mig ointressant att involvera hans eventuella "brottshistoria" eller personlighet då Tingsrättens dom debatteras, då det är underlaget för själva domen som jag anser inte ligger i paritet med en sund rättssäkerhetsnivå.

Citat:
Det handlar om gränslöshet, där vissa folk ur sämre lottade socioekonomiska kretsar tycker att överdriven sexualitet hos barn är normalt. Att flickor eller kvinnor festar, blir trötta eller utslagna har jag varit med om. Men att pojkar eller män ger sig på sina kamrater på detta sätt som nu har skett, kan ingen förälder förutse, just för att det är så vidrigt. I Sverige umgås pojkar och flickor på lika villkor.

Allt handlar om uppfostran, föräldrars närvaro och skolans funktion. Hade A eller 13-åringen haft sunda och ansvarsfulla föräldrar så hade detta aldrig hänt.

Citat:
I våra tider våldtas flickor överallt, senast en 6 åring av en 12 åring i Sollentuna. Ska vi ta efter islams isolering av flickebarn för att gardera oss mot våldtäkt?

Det är värt att fundera på, för det är ju just detta som en överväldigande majoritet har röstat för. Som man bäddar får man ligga.
Hur i helvete kan människor rösta för en massimport av synnerligen kvinnofientliga klantraditioner för att i nästa andetag kräva rätten att fritt få gå på gator och torg som om allt vore som förr?
Jävla idioti om du frågar mig.
Citera
2017-08-03, 13:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Åklagaren har långt större skyldigheter än att sätta dit grabben, oavsett om grabben har en advokat. Åklagaren måste, under åtalet, även se till den åtalades intressen.
Genom att kalla enbart ett vittne, genom att motverka till en syn på brottsplatsen, så har åklagaren lämnat utrymme för tvivel.

Kanske har åklagaren påverkats av A's tidigare leverna? Kanske åklagaren är en "Mamma B**k" hatare? Nä, det vet vi ju inte med det finns idag utrymmer för tvivel.

Och kom inte dragandes med att A's advokat hade alla möjligheter att kalla vittnen, bla bla bla. De skyldigheter som jag menar att åklagaren har är gällande oavsett om A har en advokat eller inte.

Nej, åklagaren har inte någon skyldighet att kalla vittnen till försvarets fördel.
Citera
2017-08-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

För mig och många andra verkar det som att du missförstår åklagarens skyldigheter. Menar du att det inte borde blivit något åtal? Under rättegången är det inte åklagaren som ska påvisa oskuld precis. Dock får denna inte hemlighålla saker som kan påvisa oskuld men igen, det är många med mig som anser att det hållt sig inom vanliga, rimliga gränser. Inget har undanhållits. Att du tycker så är enbart din åsikt och tycke. Sen hur det här skulle bli prejudicerande får ni nog utveckla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in