Citat:
Jag skulle kunna hålla med om att det är läge att kontrollera åldern om det finns skäl att misstänka att en person inte är byxmyndig.Men då en person ser ut att vara äldre än 15, uppträder som äldre än 15, befinner sig i ett sällskap där alla är över 15 år och plats och tidpunkt inte är normal för barn, då kanske det inte finns något skäl för en gosse som R att be om ID?
Låt mig dra en parallell till en händelse då jag var en ung man. Jag hade arbetat på natten (Stockholms city) och var på väg hem. Då jag passerar en av krogarna i city så kommer en snygg och sexig ung kvinna ut frå krogen. Hon hade sexiga pumps, var synnerligen välsvarvad och klädd i en tajt sommarklänning. Hon var något berusad, men inte packad.
Hon gick direkt fram till mig och sa att hon villa följa med mig hem för att ha sex, massor med sex.
För mig så såg hon ut att vara runt 18 år, minst. Något som jag tyckte bekräftades av att hon kom ut från en krog.
Eftersom jag kom ifrån jobbet så var jag spiknykter och jag reagerade inte det minsta över att det skulle vara ett barn, framför mig stod en välsvarvad kvinna som just kom ut från krogen.
Jag fann dock situationen något olustig och tackade för erbjudandet och knallade vidare. Ganska så kort tid därefter så flyttade jag inom Stockholm. Och av en ren tillfällighet så blev den här flickans familj mina grannar.....i alla fall i samma grupp av hus.
Jag kände ju omedelbart igen henne.
Jag fick då reda på att hon var ett problembarn för familjen, att hon enbart var 13 år och att hon pippade runt som en galning (med någon form av mentala problem i bakgrunden).
Den kvällen som jag mötte henne på gatan utanför krogen, jag är helt övertygad om att hon fick följa med någon hem. Och jag skulle inte kunna påstå att den som "plockade hem" henne inte kan lastas för det.