2017-08-01, 15:46
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Det här har påpekats tusen gånger. Det är givetvis inte så att AB tappar dessa läsare över nyårshelgen varje år, det är ett kontinuerligt tapp under året. Att de syns mellan q4 och q1 är en redovisnings-lagg. Det görs bokföring en gång per år, och då syns hela föregående årets tapp i samband med nytt redovisningsår.

Skulle Aftonbladet kunna se till att visa den fallande upplagan varje månad? Självklart, men det enda syftet vore att skänka skadeglädje åt folk i den här tråden. För annonsörer, aktie-spekulanter och samarbetspartners finns ingen som helst orsak att redovisa minskningar tidigare än nödvändigt.

I den här tråden är det dock sedan länge allmän kunskap att Aftonbladet tappar ganska exakt 30 0000 i upplaga varje år. Det började de göra redan på tiden när upplagan var 200 000, och gör det fortfarande när upplagan är nere på 70 000. Tappet är alltså konstant 2500 i upplaga varje månad.
Precis. Och eftersom Aftonbladet redan nu har en prontupplaga på ca 75 000 så kommer de gå under innan 2020. Detta helt enkelt på grund av att alla deras läsare kommer vara döda. Det är helt enkelt en matematisk säkerhet att Aftonbladet kommer lägga ner sin printupplaga senast 2020.

Frågan är varför inte journalisterna själva redan lämnat det sjunkande skeppet allihopa? Förstår de inte själva att tiden rinner iväg för dem? Om jag hade varit journalist på Aftonbladet hade jag rappat på med jobbsökandet och omskolningen för om ett år eller två hade jag blivit sparkad.
Citera
2017-08-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Precis. Och eftersom Aftonbladet redan nu har en prontupplaga på ca 75 000 så kommer de gå under innan 2020. Detta helt enkelt på grund av att alla deras läsare kommer vara döda. Det är helt enkelt en matematisk säkerhet att Aftonbladet kommer lägga ner sin printupplaga senast 2020.

Frågan är varför inte journalisterna själva redan lämnat det sjunkande skeppet allihopa? Förstår de inte själva att tiden rinner iväg för dem? Om jag hade varit journalist på Aftonbladet hade jag rappat på med jobbsökandet och omskolningen för om ett år eller två hade jag blivit sparkad.

"Journalister" som jobbar på dessa tidningar är ju inga riktiga. Bara ideologiskt drivna personer som utbildat sig för att få vara i hipstercentrum i Stockholm.

De riktiga är redan ute i världen och försöker neutralt rapportera sina observationer. Ja de är försvinnande få idag. Men denna typ kommer nog leva länge.

Gammelmedia i form av politiskt styrd journalism har redan dött precis som Alexander Bard redan förutspått. Nu ser vi endast dödsryckningar och en utdragen dödskamp där man försöker skola folket som sista andetag.
Citera
2017-08-01, 15:59
Medlem
xayps avatar
Hur kommer det sig att man pratar så mycket om sålda exemplar? Tycker det är rätt irrelevant iom att tidningar flyttar ut på nätet.
Citera
2017-08-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xayp
Hur kommer det sig att man pratar så mycket om sålda exemplar? Tycker det är rätt irrelevant iom att tidningar flyttar ut på nätet.

Problemet för dom är att de får så lite betalt på nätet kontra vad de får på en stor mängd tidningar. När antalet sålda tidningar börjar närma sig 0 kommer de inte ha råd att ha en massa anställda som skriver på nätet.
Citera
2017-08-01, 16:21
Medlem
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/01/nyheter24-gar-med-forlust--satsar-pa-e-handel/

Citat:
Nyheter24-Gruppen går med förlust och satsar nu på e-handel för att nå lönsamhet. Samtidigt öppnar grundare Douglas Roos för att sälja bolaget om vinsterna uteblir.

Tittar man i dotterbolaget Nyheter24 AB:s senaste årsredovisning, där sajter som Nyheter24, Modette och Fragbite ingår, så ser det mörkare ut. Omsättningen minskade med 6 miljoner kronor under fjolåret och landar på 42,6 miljoner kronor. Bolaget backade 10,2 miljoner kronor, enligt Breakit.

Nu sätter grundaren Douglas Roos hoppet till koncernens satsning på e-handel för att nå lönsamhet.
Ingen jäkel vill tyvärr betala för redaktionellt innehåll längre, då måste man hitta andra sätt. Ett sätt är att sälja annonser, ett annat sätt är att marknadsföra våra e-handelsbutiker, säger han till Breakit.

– Jag är en entreprenör och jag gillar att driva bolag och se dem växa, men jag kommer inte hålla på med medial förlustverksamhet i resten av mitt liv.
Citera
2017-08-01, 16:34
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där var ju mer extremt vitt än vad jag trodde.

Ja, på mitt jobb har vi alla fall en nordafrikan och en nordostasiat, förutom dem som har annan europeisk bakgrund.
Citera
2017-08-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/01/nyheter24-gar-med-forlust--satsar-pa-e-handel/

Man kan konstatera att ingen av de inblandade tycks intresserad av att förstå VARFÖR ingen vill betala för "redaktionellt innehåll" längre. Om det fanns en större ideologisk spridning och inte nästan samtliga journalister underkastat sig samma extremt konforma världssyn hade det kanske varit intressant att läsa tidningar. Nu tycker alla exakt likadant och samtliga röster utanför denna klaustrofobiska mediesfär ses som fiender i en eller annan form. Varför ska det vara så svårt att återvända till journalistiken så som den var innan 1968? Börja rapportera sakligt och ha en större spridning på åsikter i krönikor och liknande. När Johan Hakelius är det mest högersinniga en tidning kan tänka sig att publicera så är det någonting som gått fruktansvärt snett.

Jag VILL ha en riktig tidning och jag vidhåller att det FINNS en marknad för seriös journalistik bara bara man vågar släppa på den där extrema ängsligheten.
Citera
2017-08-01, 17:31
Medlem
Karmans avatar
Detta kanske är lite OT, men vad har hänt med SvD på senaste tiden? Tycker de ideligen skriver massor negativt om Trump, har snyftartiklar om flyktingar, selekterar nyheter ur PK-vinkel värre än någon annan (DN möjligtvis undantaget), plus en massa psykologirelaterat trams. Är det tidningens väg mot sin definitiva undergång vi bevittnar?
Citera
2017-08-01, 17:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaffanculo
Glada miner på DNs redaktion (Se bilden) Dom har nu över 100000 digitala prenumeranter.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/milstolpe-for-dn-100-000-digitala-prenumeranter/

Gladast av dom alla verkar knivmördaren Jacques Wallner vara.
I alla fall rejält etniskt rensat. Ser ut som de skulle jobba på "Ålandsposten" hela bunten.
Citera
2017-08-01, 17:45
Medlem
xayps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Problemet för dom är att de får så lite betalt på nätet kontra vad de får på en stor mängd tidningar. När antalet sålda tidningar börjar närma sig 0 kommer de inte ha råd att ha en massa anställda som skriver på nätet.

Det är väl samma för alla branscher som tidigare inte behövt konkurrera med internet? Har svårt att se att alla TV-bolag, musikbolag, tidningar m.m. skulle dö ut för att de numera måste konkurrera med flera (och med lägre lönsamhet). Självklart finns det alltid enskilda företag som inte klarar av övergången och därför stryker med men att det skulle ske för alla köper jag inte.
Citera
2017-08-01, 17:55
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xayp

Ekonomin
Trots att Aftonbladet bara har kvar var åttonde läsare, och de i flera år struntat helt i att utveckla den kanalen, så utgör intäkterna från print fortfarande mer än halva tidningens intäkter.

Reklamen
Att synas med löpsedlar och förstasidor i landets alla butiker, samt på många restauranger, frisörer, väntrum osv gör att varumärket exponeras för både läsare och eventuella annonsörer flera gånger om dagen.

Respekt
Alla kan lägga upp en nätsida. Att dagligen sälja en papperstidning över hela landet vittnar om att tidningen har tryckeri, distributionsnät, återförsäljaravtal. Det sitter i hos människor att ta en sådan avsändare mer seriöst. Innehållet på nätet får tyngd av folk ser pappersprodukten i väntrummen hos myndigheter, på bibliotek, i kassalinjen på stora matvarukedjor.

Populäritets-mätare
Även om skärm ersatt papper i mångt och mycket, är upplaga ändå fortfarande en god mätare av hur människor värderar tidningens innehåll. Man kan direkt se hur många som faktiskt är beredda att betala för det. Att folk slösurfar runt på nyhetssidor behöver nämligen inte säga så mycket om sidornas genomslag. Mycket av trafiken kan komma från att folk fått Iphone och börjat surfa när de åker buss, eller nya typer av arbeten där folk har tid att slösurfa på jobbet, inte att fler söker sig till Aftonbladet för att de uppskattar reportagen. Det kan vara ett allmänt ökat slösurfande, helt enkelt.

(För sakens skull kan det tilläggas att Aftonbladet de senaste åren tappat trafik på nätet också, vilket måste kännas fullständigt hopplöst för de kulturmarxistiska propagandisterna...)
Citera
2017-08-01, 18:46
Medlem
[quote=Hatt-Kaninen|61370782]Precis. Och eftersom Aftonbladet redan nu har en prontupplaga på ca 75 000 så kommer de gå under innan 2020. Detta helt enkelt på grund av att alla deras läsare kommer vara döda. Det är helt enkelt en matematisk säkerhet att Aftonbladet kommer lägga ner sin printupplaga senast 2020.

Frågan är varför inte journalisterna själva redan lämnat det sjunkande skeppet allihopa? Förstår de inte själva att tiden rinner iväg för dem? Om jag hade varit journalist på Aftonbladet hade jag rappat på med jobbsökandet och omskolningen för om ett år eller två hade jag blivit sparkad.[/QUOTE)

Jag tror att man i en dyl. Situation ofta lever i en förnekelse. Man sätter på sig skygglappar och vägrar se verkligheten för vad den är, "om jag bara ser positivt på situationen och levererar utifrån målbilden" så löser det sig i slutändan. Jag har sett det med egna ögon, tro mig!

Medbestämmande i mediehusen, någon? 😂😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in