Citat:
Precis. Och eftersom Aftonbladet redan nu har en prontupplaga på ca 75 000 så kommer de gå under innan 2020. Detta helt enkelt på grund av att alla deras läsare kommer vara döda. Det är helt enkelt en matematisk säkerhet att Aftonbladet kommer lägga ner sin printupplaga senast 2020.Det här har påpekats tusen gånger. Det är givetvis inte så att AB tappar dessa läsare över nyårshelgen varje år, det är ett kontinuerligt tapp under året. Att de syns mellan q4 och q1 är en redovisnings-lagg. Det görs bokföring en gång per år, och då syns hela föregående årets tapp i samband med nytt redovisningsår.
Skulle Aftonbladet kunna se till att visa den fallande upplagan varje månad? Självklart, men det enda syftet vore att skänka skadeglädje åt folk i den här tråden. För annonsörer, aktie-spekulanter och samarbetspartners finns ingen som helst orsak att redovisa minskningar tidigare än nödvändigt.
I den här tråden är det dock sedan länge allmän kunskap att Aftonbladet tappar ganska exakt 30 0000 i upplaga varje år. Det började de göra redan på tiden när upplagan var 200 000, och gör det fortfarande när upplagan är nere på 70 000. Tappet är alltså konstant 2500 i upplaga varje månad.
Skulle Aftonbladet kunna se till att visa den fallande upplagan varje månad? Självklart, men det enda syftet vore att skänka skadeglädje åt folk i den här tråden. För annonsörer, aktie-spekulanter och samarbetspartners finns ingen som helst orsak att redovisa minskningar tidigare än nödvändigt.
I den här tråden är det dock sedan länge allmän kunskap att Aftonbladet tappar ganska exakt 30 0000 i upplaga varje år. Det började de göra redan på tiden när upplagan var 200 000, och gör det fortfarande när upplagan är nere på 70 000. Tappet är alltså konstant 2500 i upplaga varje månad.
Frågan är varför inte journalisterna själva redan lämnat det sjunkande skeppet allihopa? Förstår de inte själva att tiden rinner iväg för dem? Om jag hade varit journalist på Aftonbladet hade jag rappat på med jobbsökandet och omskolningen för om ett år eller två hade jag blivit sparkad.