2017-07-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaffanculo
Glada miner på DNs redaktion (Se bilden) Dom har nu över 100000 digitala prenumeranter.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/milstolpe-for-dn-100-000-digitala-prenumeranter/

Gladast av dom alla verkar knivmördaren Jacques Wallner vara.

De ser ut som ett riktigt otrevligt gäng, idel koketta uppnäsor och överdrivna eller hårda leenden.

Och damen i den fängelserandiga tröjan längst fram (är det kulturmedelmåttan Åsa Beckman?) visar upp rena grisansiktet.
Citera
2017-07-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De ser ut som ett riktigt otrevligt gäng, idel koketta uppnäsor och överdrivna eller hårda leenden.

Och damen i den fängelserandiga tröjan längst fram (är det kulturmedelmåttan Åsa Beckman?) visar upp rena grisansiktet.

Lätt off-topic, men farao vilken läskig bild på Stockholmschefen Ulrika By (en av the prime suspects till att ha blockerat rapportering om våldtäkterna på We are Sthlm sommaren 2015). Från deras egen sajt dessutom, bilden är alltså hennes eget val av representationsportätt!

http://www.dn.se/skribent/ulrika-by/

(Bilden blir ännu otäckare i högupplöst skick (som ni lätt kan hitta via en googlesökning och "visa bilden". Rejält fårat ansikt, snörpiga läppar och stenhårda, kantiga ögon som en gammal tuff lärarinna....)
Citera
2017-07-29, 13:29
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Lätt off-topic, men farao vilken läskig bild på Stockholmschefen Ulrika By (en av the prime suspects till att ha blockerat rapportering om våldtäkterna på We are Sthlm sommaren 2015). Från deras egen sajt dessutom, bilden är alltså hennes eget val av representationsportätt!

(Bilden blir ännu otäckare i högupplöst skick (som ni lätt kan hitta via en googlesökning och "visa bilden". Rejält fårat ansikt, snörpiga läppar och stenhårda, kantiga ögon som en gammal tuff lärarinna....)

Ser ut som en riktig butchflata. I klass med Helle Klein. Bara mustaschen som saknas.
Citera
2017-07-29, 14:00
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Bra ansikte för att illustrera det gammelmedia som tråden handlar om.

Jag har inga som helst problem att se det ansiktet i en lägervaktsuniform. Säkert en sysselsättning som denne person njutit ännu mer av om arbetstillfälle funnits. Nu gör det ju inte det i Sverige, så då får hon nöja sig med det näst bästa: Journalist och svenskhatare.

Nu är ju gammelmedia döende, så frågan är var de kommer att ta vägen, alla dessa ondskefulla sadistiska s.k "journalister"? Det vi kan vara säkra på är: Det kommer inte att vara något som är bra för Sverige och Sveriges befolkning.
Citera
2017-07-29, 14:11
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Nu är ju gammelmedia döende, så frågan är var de kommer att ta vägen, alla dessa ondskefulla sadistiska s.k "journalister"? Det vi kan vara säkra på är: Det kommer inte att vara något som är bra för Sverige och Sveriges befolkning.
Jag har också funderat på detta. Min första tanke var lärare, det är ett bra yrke om man är skrupellös och vill kunna hjärntvätta folk.

Men de kommer nog få en chock när de får höra vad folk pratar om i landets lärarrum. (Hint: låg- och mellan-stadielärare HATAR blattebarn)
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2017-07-29 kl. 14:20.
Citera
2017-07-29, 19:36
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--

En tredje grupp lär vara myndigheter och företag som får tusentals inloggningar till sina anställda gratis eller nästan gratis.

Eftersom ett väldigt enkelt sätt att snabbt öka siffrorna är att i praktiken ge bort inloggningar så säger siffrorna ingenting om man inte vet förutsättningarna bakom. Kanske har alla Sveriges skolor fått inloggning till DN, vem vet, eftersom det inte redovisas detaljer bakom siffrorna.

I så fall skulle media kunna skapa hundratusentals användarinloggningar (eller miljoner) till arbetsplatser om de övertygar arbetsgivare att det är värt det.
Förekommer det?
Senast redigerad av pudellus 2017-07-29 kl. 19:38.
Citera
2017-07-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
I så fall skulle media kunna skapa hundratusentals användarinloggningar (eller miljoner) till arbetsplatser om de övertygar arbetsgivare att det är värt det.
Förekommer det?

Givetvis förekommer det men det genererar knappast några större pengar. Företag och organisationer har länge prenumererat på papperstidningen men om den inte är gratis så åtminstone kraftigt rabatterad. När det kommer till inloggningskonton är marginalkostnaden för nya konton noll för DN så gissningsvis delas de ut tämligen frikostigt.

Var det inte SAS som tog bort papperstidningarna för ett tag sedan exempelvis. Om jag inte minns helt tokigt lovades passagerarna tillgång till digitalt läsande istället. Så där har du ett exempel. Därför kan man inte titta på antalet prenumerantkonton utan på intäkterna, vilket DN inte verkar vilja berätta om.
Senast redigerad av --..-- 2017-07-29 kl. 21:27.
Citera
2017-07-29, 21:34
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Givetvis förekommer det. Företag och organisationer har länge prenumererat på papperstidningen men det genererar knappast några större pengar. Om den inte är gratis så åtminstone kraftigt rabatterad. När det kommer till inloggningskonton är marginalkostnaden för nya konton noll så gissningsvis delas de ut tämligen frikostigt.

Var det inte SAS som tog bort papperstidningarna för ett tag sedan exempelvis. Om jag inte minns helt tokigt lovades passagerarna tillgång till digitalt läsande istället. Så där har du ett exempel. Därför kan man inte titta på antalet prenumerantkonton utan på intäkterna, vilket DN inte verkar vilja berätta om.

Ett annat potentiellt frågetecken är hur det fungerar för större hushåll. Har de ett enda konto eller har olika användare egna inloggningar? Det finns väldigt gott om frågetecken helt enkelt och DN:s snabba användarökning och att man inte vill tala om intäkter insinuerar att man fulräknar på ett eller annat sätt.

Kan tänka mig att gratisläsning på jobbet skulle kunna minska viljan att skaffa konto privat, speciellt om jobbkontot kan användas utanför arbetsplatsen.

Men de kan säkert övertyga x antal statliga verk att integrera DN i det interna nätverkets inloggning. Det skulle inte förvåna mig om de till och med skulle lyckas få ensamrätt på det. Frågan är bara om det är fullt lagligt eller om det ses som en tjänst som måste upphandlas...
Citera
2017-07-30, 12:38
Medlem
Jag vill inte betala för att få DN digitalt. Jag vill enbart få den som papperstidning. Jag har rätt så många informationskanaler på min mobil så det räcker. Sedan tycker jag om att läsa lite här och där. Gillar också lokaltidningar med lokala nyheter, annonser, meddelanden.
I dagens DN under meddelanden, s 11, kan man läsa "4 Irakiska pass som tillhör [...] tappades bort den 10 juli 2017 i Fittja området. Den som hittar passen vänliga lämna dem till närmast Polis Station."
Intressant! Hur många råkar läsa detta? En sista åtgärd? Något man måste göra enligt lagen? Finns meddelandet i SvD också?
Citera
2017-08-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
I artikeln står det att Expressen hade en upplaga på 125 000 ex i slutet av 2016.
Expressens och Aftonbladets upplagetapp verkade 2013 & 2014 ske ganska synkroniserat.
Jag förmodar att det fortsatte så då räckviddsrapporterna tyder på det, så jag tror att påståendet om att Expressen hade 125 000 ex i upplaga i slutet av 2016 är fake news.

2013 låg Expressens TS-upplaga på 183900 ex (vardagar) och 2014 var motsvarande siffra nere i 157 300 ex.

Här är Aftonbladets siffror enligt Schibsteds kvartalsrapporter.

Q1/2013: 182.003
Q2/2013: 182.500
Q3/2013: 181.700
Q4/2013: 176.475

Q1/2014: 152.300
Q2/2014: 151.800
Q3/2014: 151.500
Q4/2014: 146.200

Q1/2015: 123.223
Q2/2015: 122.383
Q3/2015: 122.649
Q4/2015: 118.900

Q1/2016: 100.151
Q2/2016: 98.977
Q3/2016: 98.835
Q4/2016: 95.353

Q1/2017: 76.96*

Edit: Expressen upplaga = inklusive GT och Kvällsposten.

Vilka hopp det är mellan Q4 och Q1 varje år
2013-2014 är det 24000 mellan Q4 och Q1
2014-2015 23000
2015-2016 18000
2016-2017 19000

Samtidigt ligger skillnaden på Q1 och Q4 samma år på 5- 6000. Räknar de inte Q1-Q4 varje år speciellt noga eller?

Jag köper Aftonbladets TV-tidning enbart och tror det var förra eller förförra året som de slutade med att man var tvungen att köpa huvudtidningen för att få bilagorna. Där ligger nog många tusen. Men en så kraftig halvering mellan 2013 och 2016, kan detta stämma?

Med denna nedgångstakt kommer papperstidningen Aftonbladet försvinna innan 2020.

Om VLTs nedgång på 2500 prenumeranter per år står fast kommer VLT nästa år ha 22500 prenumeranter och Aftonbladet lite mer än det dubbla.

Tror VLTs papperstidning överlever Aftonbladet med ett par tre år
Citera
2017-08-01, 14:36
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vilka hopp det är mellan Q4 och Q1 varje år

Det här har påpekats tusen gånger. Det är givetvis inte så att AB tappar dessa läsare över nyårshelgen varje år, det är ett kontinuerligt tapp under året. Att de syns mellan q4 och q1 är en redovisnings-lagg. Det görs bokföring en gång per år, och då syns hela föregående årets tapp i samband med nytt redovisningsår.

Skulle Aftonbladet kunna se till att visa den fallande upplagan varje månad? Självklart, men det enda syftet vore att skänka skadeglädje åt folk i den här tråden. För annonsörer, aktie-spekulanter och samarbetspartners finns ingen som helst orsak att redovisa minskningar tidigare än nödvändigt.

I den här tråden är det dock sedan länge allmän kunskap att Aftonbladet tappar ganska exakt 30 0000 i upplaga varje år. Det började de göra redan på tiden när upplagan var 200 000, och gör det fortfarande när upplagan är nere på 70 000. Tappet är alltså konstant 2500 i upplaga varje månad.
Citera
2017-08-01, 15:17
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
I den här tråden är det dock sedan länge allmän kunskap att Aftonbladet tappar ganska exakt 30 0000 i upplaga varje år. Det började de göra redan på tiden när upplagan var 200 000, och gör det fortfarande när upplagan är nere på 70 000. Tappet är alltså konstant 2500 i upplaga varje månad.

Vad konstigt med ett tapp i absoluta tal och inte procentuellt?!
kanske någon tycker? Den troligaste anledningen till det är helt enkelt att det är ungefär lika många svenskar som dör varje år. Runt 90 000 dör varje år och så kommer det att fortsätta vara fram till 2030 då det ökar en aning pga större barnkullar som går in i dödsåldern.
https://www.scb.se/contentassets/e442e24bb2fb45ae9489724174748387/di_01_sv_17.png

Tidningsläsare slutar inte att köpa tidningen så mycket som att de faktiskt dör och därför inte kan köpa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in