2017-07-31, 01:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Du levererar som vanligt Vet du något om vem man syftar på i den andra artikeln jag länkade? Mannen i den vita Renaulten?

Nej , men Wallingatan ger vibbar både mot Baltiska Kommitteén , WACL och IVAF, så det saknas inte kandidater.
Citera
2017-07-31, 07:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Blir lite förvirrad av detta, menar du att Christer P var ett par hundra meter från mordplatsen utomhus vid skotttillfället, men att han inte var inblandad i mordet? Eller menar du att han skulle vara inblandad, och på något sätt samarbeta med CGÖ?
Man ska aldrig säga aldrig. Min bild av CP, som har jag fått genom att studera protokoll och annan information, avviker nog från schablonbilden.
Citera
2017-07-31, 07:15
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Just det faktum att ingen sett GM ta sig till mordplatsen tycker jag är ett kvitto på hans skicklighet i sammanhang. Samma sak gäller att han lyckas dölja sitt ansikte för inte mindre än nästan två dussin vittnen runt mordplatsen. Tillsammans med det kallblodig tillvägagångssättet i MOP ser jag bilden av en person som är tränad att smälta in, någon typ av spanare.

Men det här myntet kan ju vridas och vändas hur som helst. Dels finns det vittnesuppgifter om ångestfyllda blickar och sjaskig klädsel, till och med udda gångstil. Dels har du IM som påstår att han ska ha reflekterat strax före, att nu jävlar kommer det att hända något.

Personligen tror jag att IM efterhandskonstruerar just den minnesbilden, och kanske till och med bilden av någon som väntar vid dekorima.

Det är vidare troligt att man i efterhand överdriver skumma ångestfyllda blickar vid Grand, och vad finns det egentligen för anledning att registrera nån person i långtidsminnet överhuvudtaget, före själva händelsen?

Om någon registrerar något under promenaden, så registrerar dom väl statsministern, och att han går själv på stan.

Man kan lika gärna säga att det gränsar till galenskap, att till fots och omaskerad gå ikapp statsministern, och därefter springa från platsen. Rätt sopigt upplägg som jag själv inte hade köpt om jag ingick i ett mördarteam.
Citera
2017-07-31, 07:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Iofs kan det finnas naturliga förklaringar, undvika isfläckar exempelvis, det var ju vinterväglag. Finns ju också möjligheten att Olof kände obehag av mördaren och styrde mot fasaden för att undvika honom, och Lisbeth omedvetet följde efter. Lisbeth säger ju sig inte märkt mördaren innan skotten, och vi får utgå från att detta stämmer, allt annat vore tokeri a la Krantz. Däremot måste Olof ha märkt mördaren, sannolikt åtminstone ett par sekunder, alla märker någon som går så nära. Inte omöjligt att han kände obehag, inte att han misstänkte att han skulle bli skjuten, men ändå obehag, och gick åt sidled.
Men. som sagt, en viktig nyckel är att få ihop Fauzzis, Björkmans och Morelius vittnesmål. Hade polisen fått dessa att gå ihop i mars 1986 så hade vi åtminstone till 99% vetat hur GM kom till mordplatsen.
Bra påpekande, för vi har inte OPs eget vittnesmål. Om berättelsen som Gun och Katrin lämnar är riktig så kan OP ha befunnit sig i ett lätt chocktillstånd åtminstone under promenadens början. En sak som tyder på det är att han tycks ha överreagerat på att ljuset i bokhandeln släcktes just som han skulle läsa i materialet från Grand. Ett sånt här tillstånd gör att man blir tillfälligt paralyserad och orolig. Det är förstås bara spekulation, men OP kan medvetet ha försatts i ett tillstånd för att bli mer lättstyrd/lätthanterlig.

Enligt förhören med IM så gick gm ikapp Palme, la sin vänstra hand på Palmes vänstra axel innan han sköt. Palme hann börja vrida sitt huvud till vänster och bakåt innan han föll. Hade han varit helt överraskad så hade han kanske ryckt till och kommit något ur skottlinjen, men jag får intrycket att det var en ganska behärskad rörelse.
Citera
2017-07-31, 08:13
Medlem
ieshos avatar
I min sista simulering https://www.youtube.com/watch?v=fZYcluNrJyU&feature=youtu.be så skildes paren åt vid Kammakargatan 23:18. Den tiden är framräknad med tidpunkten 23:21:30 som utgångspunkt: om LOP gick i normal takt så hann de precis fram till Dekorima.

Vittnena Egon E och Annika B såg OP och LP i foajén innan de gick mot Kungsgatan. De stannade några minuter nedanför Adolf Fredriks kyrka för att diskutera den fortsatta kvällen innan de gick vidare, och de kom fram till Kungsgatan precis när de hörde smällarna.

Det finns en del som inte stämmer med LP:s, MP:s och IK:s version, att de utan att stanna gick ut från biografen och direkt gick till höger och bort mot bokhandeln.

1. Egon E såg OP stående i foajén
  2. Annika B såg ungefär samtidigt LP gå mot toaletten
  3. Gun och Katrin såg någon i beige rock "attackera" Palme. LP var där men inte MP och IK.
  4. Björn R med fru såg väl LOP utanför biografen, men aldrig MP?
Incidenten skulle kunna ha tagit någon minut och sedan är det då obekant när MP och IK åter förenade sig med LOP.
Senast redigerad av iesho 2017-07-31 kl. 08:24.
Citera
2017-07-31, 08:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Menar du med det att både Olof och Lisbet hade någon form av kontakt med mördaren innan det small? Då är ju frågan, varför har Lisbet ljugit i 31 år, dessutom begått mened, och kanske en del andra brott i samband med utpekandet av Christer P, vem skyddar hon och varför? Dessutom stämmer det inte med Morelius vittnesmål. Men ingenting går givetvis att utesluta.

Definitivt en möjlighet. Frågan är bara när. Och vem var då mannen som Fauzzi mötte gåendes bakom paret Palme, Anders B?

Jag anser att om vittnen inte uppfattat situationen rätt, så innebär det inte per automatik att LPS version är den korrekta. Är LPs version korrekt så har alla de vittnen som sett något av vad som hände precis före skotten ljugit om vad de såg då deras uppgifter skiljer sig så mycket från LPs version att de inte går att ta som ett missförstånd mot hennes ord.
Flera vittnen ser ett scenario som man kan få en bild av händelseförloppet av. Däremot stöds inte LPs version av ett enda vittne. IM anser jag stödjer inte LP, använder man IM som stöd för LP lyssnar man inte på hela hans uppgifter. Man använder en del av IMs ord för att ta slippa förklara de obekväma uppgifter de andra vittnena sett. Man ska se IM så som att även han har gjort tidigare observationer av GM och LOP tillsammans än vid mordögonblicket.
Citera
2017-07-31, 09:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Bra påpekande, för vi har inte OPs eget vittnesmål. Om berättelsen som Gun och Katrin lämnar är riktig så kan OP ha befunnit sig i ett lätt chocktillstånd åtminstone under promenadens början. En sak som tyder på det är att han tycks ha överreagerat på att ljuset i bokhandeln släcktes just som han skulle läsa i materialet från Grand. Ett sånt här tillstånd gör att man blir tillfälligt paralyserad och orolig. Det är förstås bara spekulation, men OP kan medvetet ha försatts i ett tillstånd för att bli mer lättstyrd/lätthanterlig.

Enligt förhören med IM så gick gm ikapp Palme, la sin vänstra hand på Palmes vänstra axel innan han sköt. Palme hann börja vrida sitt huvud till vänster och bakåt innan han föll. Hade han varit helt överraskad så hade han kanske ryckt till och kommit något ur skottlinjen, men jag får intrycket att det var en ganska behärskad rörelse.

AB, CA och AD ser LOP tillsammans med en annan person på ett sådant sätt, under en så lång tid att det är omöjligt att inte LP såg eller visste att den personen var alldeles inte OP i ca 15 meter.
Vi har inte en aning om vad LP har sagt till SÄPO. Att hon endast talat med HH och ÅR, möjligen med LC, är inte sannolikt. Hon själv ville prata med SÄPO.
Det borde sättas mycket mer press på LP än att behandla henne med silkesvantar.
Citera
2017-07-31, 09:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag anser att om vittnen inte uppfattat situationen rätt, så innebär det inte per automatik att LPS version är den korrekta. Är LPs version korrekt så har alla de vittnen som sett något av vad som hände precis före skotten ljugit om vad de såg då deras uppgifter skiljer sig så mycket från LPs version att de inte går att ta som ett missförstånd mot hennes ord.
Flera vittnen ser ett scenario som man kan få en bild av händelseförloppet av. Däremot stöds inte LPs version av ett enda vittne. IM anser jag stödjer inte LP, använder man IM som stöd för LP lyssnar man inte på hela hans uppgifter. Man använder en del av IMs ord för att ta slippa förklara de obekväma uppgifter de andra vittnena sett. Man ska se IM så som att även han har gjort tidigare observationer av GM och LOP tillsammans än vid mordögonblicket.
I vilket avseende motsäger IM:s iakttagelser LP:s uppgifter?

Som jag ser det är det bara några få osäkra uppgifter som talar för att LP såg gm innan mordet.
Citera
2017-07-31, 09:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
I vilket avseende motsäger IM:s iakttagelser LP:s uppgifter?

Som jag ser det är det bara några få osäkra uppgifter som talar för att LP såg gm innan mordet.

Jag anser att PU använder IM för att stödja LPs version. GM kliver fram bakom avfasningen och skjuter OP när de passerar.
Men, läser man allt vad som sagts, är det ingen som säger sig ha sett det på detta sätt.
IM måste man läsa över en längre period, vad han säger i förhör och rättegångar. Då inser man att han ser mer än vad som finns i FUP. Hans hela uppgift påminner mer om de andra vittnenas än LP.
LP är svår. Men sett över lag hur hon förhåller sig till vad hon sett och hur vittnen gör samma så anser jag att vittnenas trovärdighet är avsevärt högre än LPs. Man kan inte säga att man inget sett för att sedan ge ett exakt utseende, sedan skylla det på att de som kom för att ta hennes uppgifter inte kändes förtroliga, läs: de hade för låg rang för att passa LP, och komma undan med det.
Citera
2017-07-31, 09:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag anser att PU använder IM för att stödja LPs version. GM kliver fram bakom avfasningen och skjuter OP när de passerar.
Men, läser man allt vad som sagts, är det ingen som säger sig ha sett det på detta sätt.
IM måste man läsa över en längre period, vad han säger i förhör och rättegångar. Då inser man att han ser mer än vad som finns i FUP. Hans hela uppgift påminner mer om de andra vittnenas än LP.
LP är svår. Men sett över lag hur hon förhåller sig till vad hon sett och hur vittnen gör samma så anser jag att vittnenas trovärdighet är avsevärt högre än LPs. Man kan inte säga att man inget sett för att sedan ge ett exakt utseende, sedan skylla det på att de som kom för att ta hennes uppgifter inte kändes förtroliga, läs: de hade för låg rang för att passa LP, och komma undan med det.
PU:s version är att gm har följt efter LOP från Grand. I den mån gm hann före till Dekorima eller inte kan inte vara särskilt viktigt för PU.
Citera
2017-07-31, 09:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
PU:s version är att gm har följt efter LOP från Grand. I den mån gm hann före till Dekorima eller inte kan inte vara särskilt viktigt för PU.
Jo, vi ser ju helt olika på detta.
Jag ser det som så att HH försökte hitta en GM utefter ett scenario som han såg. Inte att hitta en GM utefter vad vittnen sett.

HH ignorerar helt vittnen på mordplatsen pga att de motsäger den version han vill ha.
Han använder YN som verktyg för att leda mördarjakten i fel riktning trots att han redan den morgonen måste ha förstått att YNs vittnesmål med stor sannolikhet inte handlar om GM.
HH utnyttjar LP och vittnen i eget syfte.

Du har rätt på en punkt, att hitta sanningen var inte viktigt för HH. Det viktiga var att hitta en lösning där sanningen kunde döljas.
Citera
2017-07-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag utgår ifrån att det är Demokratisk allians som åsyftas i artikeln. Vem är mannen i den vita Renault 5 som det skrivs om?

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaHcwaUozTFFCdmM/view

Det ska vara en person som det har funnits ansikte på i tidningen rörande Palmemordet. Kan inte vara många, säker att det inte är Alf Enerström ? Om de har ansiktet öppet ute utan att han är åtalad för något brott bör väl innebära att det är en redan medialt känd person, annars maskar de väl ansiktet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in