Citat:
Inge M:s uppmärksamhet fokuserades på paret Palme just som han anade att något var på gång. Han såg att en man snabbt gick ikapp bakom dem och trodde att det skulle bli ett rån eller något. Från det tillfället är jag rätt säker på att hans uppgifter är korrekta.
Hans uppgifter om vad som hände innan är nog mer osäkra. Han ser sällskapet med Anders B men kanske inte placerar det exakt i tiden. Och framför allt så kan han något senare ha förväxlat den väntande Anders B med den man som sedan attackerade LOP.
Även Nicola F tycks ha förväxlat den förföljande mannen med Anders B. Tydligen hade de samma färg på jackan. Att AB:s jacka slutade något över grenen medan den förföljandes jacka gick ner halvvägs på låren är kanske inte sådant man lägger märke till i en vardaglig situation.
Sammanfattningsvis: Gm behöver inte ha stått och väntat vid Dekorima.
Hans uppgifter om vad som hände innan är nog mer osäkra. Han ser sällskapet med Anders B men kanske inte placerar det exakt i tiden. Och framför allt så kan han något senare ha förväxlat den väntande Anders B med den man som sedan attackerade LOP.
Även Nicola F tycks ha förväxlat den förföljande mannen med Anders B. Tydligen hade de samma färg på jackan. Att AB:s jacka slutade något över grenen medan den förföljandes jacka gick ner halvvägs på låren är kanske inte sådant man lägger märke till i en vardaglig situation.
Sammanfattningsvis: Gm behöver inte ha stått och väntat vid Dekorima.
Precis, jag tror att vi åtminstone ska vara försiktiga med IM:s uppgifter om den väntande gärningsmannen. Det är något som inte stämmer med hans berättelse tycker jag.
Jag får intrycket att han vill berätta något han inte kan berätta, dvs han såg inte riktigt GM så där värst långt innan skotten. Han tittade runt i omgivningarna och slängde väl en blick då och då mot Dekorima.
Det kan ha varit andra personer som stod/rörde sig där (och det var det ju också - Fauzzi, Hellgren exempelvis).
Och hur förhåller det sig egentligen med Cecilia A:s uppgifter om GM som sneddade in mot Dekorima bakom paret Palme som då alltså också sneddade in från trottoarkanten ungefär vid reklampelaren?
Om det var AB:s sällskap vet jag inte men hela historien om händelseförloppet före skotten är oskarp i konturerna.
Att IM satt i bilen i flera minuter är däremot klarlagt. Men vad såg han egentligen före mordet?
Däremot är givetvis hans uppgifter om själva mordet, GM:s mo och GM:s signalement oerhört värdefulla. Bästa vittnet på den punkten.