Citat:
Ja, jag tror också det. Eller möjligen någon minut senare. De är i själva verket, tror jag, vid Dekorima ungefär samtidigt som paret Palme lämnar bokhandeln.
Likt alla andra har naturligtvis även jag försökt utröna exakt när "Bröderna Mozart"-föreställningen slutade den aktuella kvällen.
Enligt polisen (Grandavsnittet) så hade filmen en speltid på 1 timme och 49 minuter. Filmförevisningen började klockan 21.15 "efter reklamfilm".
Om vi tänker oss ca 5 minuter reklam så började själva filmen ca 21.20. Det ger en sluttid på ca 23.09.
Eftersom projektorerna tydligen kördes i olika hastigheter (?) så går det inte att säga exakt när filmen slutade men polisen kommer, som bekant, fram till den ungefärliga tiden 23.05-23.10.
En ledtråd i detta är då vittnet Margareta Storhök. Hon och hennes kompis Anneli Korhonen besökte alltså Grand samma kväll men såg en annan film än paret Palme. Filmen flickorna såg hette "Gå och se" och föreställningen började klockan 20.45 och var, enligt polisen, 2 timmar och 22 minuter lång "och föregicks av reklamfilm".
Även här finns naturligtvis reservationen med projektorernas olika hastigheter.
Storhök kontrollerade i efterhand sluttiden med biografen och personalen uppgav att filmen "Gå och se" denna kväll slutade kl 23.05-23.07.
Eftersom Storhök iakttog den stirrande mannen medan hon satt i den folktomma biograffoajén så förstår vi att "Bröderna Mozart" ännu inte slutat. Under tiden var Korhonen på toaletten. Efter 3-5 minuter kommer Korhonen tillbaka och hon ser också den stirrande mannen.
Fortfarande har alltså inte besökarna på föreställningen "Bröderna Mozart" kommit ut i foajén.
Om vi tänker oss att Storhök/Korhonens film slutade 23.07 och att Korhonen var borta i endast 3 minuter så finns alltså ett tidsfönster här på 23.07-23.10 då Storhök ensam ser den stirrande mannen utanför Grand.
Korhonen/Storhök lämnar därefter biografen. De såg inte paret Palme. Däremot stod den stirrande mannen kvar.
Av detta kan man dra slutsatsen att "Bröderna Mozart" slutade tidigast 23.10 och kanske 23.11-23.12, kanske på grund av en långsam projektor?
Därefter pratade familjen Palme vid bokhandeln "i några minuter".
Slutsats. Paret Palme lämnade bokhandeln 23.15-23.16, gick över Sveavägen cirka 23.18 (plus minus 30 sek) och var framme vid reklampelaren cirka 23.21, vid Dekorimas skyltfönster 23.21.15 och mitt på Tunnelgatan 23.21.25.
Om Björkman-sällskapets Bankomatklocka gick rätt så tog två personer ut pengar 23.15-23.16. Då bör detta sällskap ha passerat Dekorima 23.13-23.14, dvs innan Ålenius/Landgré hunnit fram till Dekorima.
Däremot borde naturligtvis Ålenius/Landgré ha uppfattat att det var folk inne i banklokalen och att Björkman stod utanför. Men det gjorde de tydligen inte.
Rolders sällskap kan eventuellt - men det är mindre troligt - ha lyckats med konststycket att passera Dekorima sekunderna efter det att Ålenius/Landgré lämnat platsen. Kom de söderifrån?
Fauzzi passerade mordplatsen 23.19 och Hellgren 23.20. Att Fauzzi såg paret Palme är fullt logiskt. Om Hellgren, som gick söderut framför paret Palme, också såg paret Palme vet jag inte.
Återstår då Anders Björkman. Han säger sig ha stått vid trottoarkanten och funderat en god stund (vill jag minnas). Han tittade söderut. Om hans kompisar lämnade honom ca 23.17, dvs direkt efter Bankomatuttagen, så stod han och funderade i 2-3 minuter innan han i långsam takt rörde sig söderut. Kanske började han gå söderut först 23.20?
Medan han stod där med ryggen mot Skandiahuset så bör då paret Palme ha passerat bakom honom.
På grund av festkvällen uppfattade han sedan inte så mycket omkring sig utan upptäckte plötsligt tre personer 5-7 eller 3-5 meter framför sig, de tre som han uppfattade som ett sällskap.
Vet du något om vem man syftar på i den andra artikeln jag länkade? Mannen i den vita Renaulten?