2017-07-30, 11:03
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Christian Karlsson: 'Jag ville att han skulle försvinna. Jag ville att -'

Vad tror du att Karlsson är inne på?

(Citatet är från TV3:s Ondskan, länk finns två inlägg ovanför dina.)

Vi vet inte att det är C som säger det, vilket sammanhang det sades i eller om vem. Snacka om att du greppar efter halmstrån.
Citera
2017-07-30, 11:06
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Sexuella övergrepp mot barn skiljer sig förstås mot andra andra förskräckliga upplevelser barn kan vara med om. Du beskriver bra de skillnader som finns mellan barn som går igenom kanske år av dagliga svåra övergrepp och barn som är med om en enstaka hemsk händelse som de vet de är vållande till.

Men det kan ju också finnas några små likheter vad gäller svårigheten att berätta om svåra upplevelser. För även om vuxna har en klar bild av vem som är vållande och vem som bär skuld är det inte alltid självklart hur barnet upplever det i fall med sexuella övergrepp där vi vet att barn ibland tar på sig en skuld felaktigt. Något som också kan bidra till svårigheten att berätta.

Så barn som varit med om upplevelser där lek lett till död genom olycka kan säkerligen också känna skuld.

Det är vad barn upplever och känner som är av betydelse för deras upplevelse av skuld och även för deras förmåga att berätta.

Intressant kuriosa. Men irrelevant då barnen var oskyldiga.
Citera
2017-07-30, 11:08
Medlem
Beatriceaurores avatar
SigersonHolmes
Du skriver:

upplever det i fall med sexuella övergrepp där vi vet att barn ibland tar på sig en skuld felaktigt. Något som också kan bidra till svårigheten att berätta.

Jag får obehagliga rysningar när jag läser detta och hoppas att du inte menar att barnen ibland har en egen skuld i det sexuella övergreppet. Barnet har aldrig skuld i denna sak.
Däremot upplever det sig mycket ofta (alltid?) som medskyldig. Det hänger ihop med att sexuella övergrepp mot barn sällan handlar om överfallsvåldtäkter. Istället är pedofilen ofta en mycket "snäll", varm och god figur - och ofta generös. Att barnet tagit emot godis, presenter, en röd cykel, rentav en hundvalp etc gör att det har svårt att sedan vara avvisande och "stygg" mot den snälla farbrorn som vill barn så väl.
Det finns fler skäl till att barnet håller tyst. I fall där fadern är förövaren berättar han gärna att ett avslöjande skulle innebära katastrof för barnet och för hela familjen, mamma skulle gråta, det skulle bli skilsmässa, man skulle tvingas flytta från den fina villan, och inte kunna behålla hundvalpen, fadern skulle hamna i fängelse.
Läs gärna "Father-Daughter Incest" av Judith Lewis Herman.
Citera
2017-07-30, 11:26
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
SigersonHolmes
Du skriver:

upplever det i fall med sexuella övergrepp där vi vet att barn ibland tar på sig en skuld felaktigt. Något som också kan bidra till svårigheten att berätta.

Jag får obehagliga rysningar när jag läser detta och hoppas att du inte menar att barnen ibland har en egen skuld i det sexuella övergreppet. Barnet har aldrig skuld i denna sak.
Däremot upplever det sig mycket ofta (alltid?) som medskyldig. Det hänger ihop med att sexuella övergrepp mot barn sällan handlar om överfallsvåldtäkter. Istället är pedofilen ofta en mycket "snäll", varm och god figur - och ofta generös. Att barnet tagit emot godis, presenter, en röd cykel, rentav en hundvalp etc gör att det har svårt att sedan vara avvisande och "stygg" mot den snälla farbrorn som vill barn så väl.
Det finns fler skäl till att barnet håller tyst. I fall där fadern är förövaren berättar han gärna att ett avslöjande skulle innebära katastrof för barnet och för hela familjen, mamma skulle gråta, det skulle bli skilsmässa, man skulle tvingas flytta från den fina villan, och inte kunna behålla hundvalpen, fadern skulle hamna i fängelse.
Läs gärna "Father-Daughter Incest" av Judith Lewis Herman.

Självklart har barn ingen skuld i sexuella övergrepp som begås mot dem. Känns fånigt att ens behöva skriva det. Men jag vet att det förekommer att de i stunder felaktigt belägger sig själva med skuld. Och som du själv skriver, förövaren kan ha egenskaper som på ytan kan verka snäll eller rolig. Det andra som du också nämner är konsekvenserna eller hemligheten som förövaren förstås kan påtala för barnet.

Om känslan av skuld finns är det ett av sannolikt flera hinder att berätta hemska saker.
Just det kan gälla annat än bara sexuella övergrepp.

Likaså tabu om barnet förstår den känslan. En förövare kan ju ibland försöka förvränga betydelsen av sådana känslor.
Citera
2017-07-30, 11:28
Medlem
habets avatar
Citat:
Citationstecken används för att citera vad någon annan sagt eller skrivit och då helst exakt, därav citationstecken.

I vissa speciella fall kan man mena fiktiva citat, dvs att någon i teorin borde ha kunnat säga ett exakt citat även om den inte gjort det, men då skall det tydligt framgå och det är ändå ett tveksamt användande av citering och kan snarare tolkas som bedrägligt eller förvirrande. Ibland kan fiktiva citat användas lite sarkastiskt eller ironiskt men det är ju knappast tal om här.

Så det som undras är nog sonika om det citerade verkligen har sagts och när?

Men vad i helvete!
Är ni helt dumma i huvet eller kan det vara så att man INTE vill svara på frågan, vad tror du som så hjälpsamt rycker in till försvar?

Citat:
Vad är citattecken?
Hur använder man det?
"Citattecken" eller "citationstecken" är tecknen ( " " ) man använder för att markera en direkt kommunikation eller citat, för att markera ord och för att visa att ord har en annan betydelse än den vanliga.
http://www.skiljetecken.se/citattecken.php

Det enda ett sånt här idiot debattinlägg av dig och din frände visar är att ni dels inte har på fötterna och dels att ni är helt ointresserade att föra en vettig debatt.
Citera
2017-07-30, 11:59
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Men vad i helvete!
Är ni helt dumma i huvet eller kan det vara så att man INTE vill svara på frågan, vad tror du som så hjälpsamt rycker in till försvar?

http://www.skiljetecken.se/citattecken.php

Det enda ett sånt här idiot debattinlägg av dig och din frände visar är att ni dels inte har på fötterna och dels att ni är helt ointresserade att föra en vettig debatt.

Det inom citationstecknet liknar något som sagts, men jag minns nu inte när men det är RS som säger det. RS har ju däremot i P3 Dokumentär vill jag minnas sagt att det finns delar i händelseförloppet som inte är klarlagt helt. Så därför var det intressant just vad det var som var stenklart.
Citera
2017-07-30, 12:37
Medlem
habets avatar
Citat:
Det inom citationstecknet liknar något som sagts, men jag minns nu inte när men det är RS som säger det. RS har ju däremot i P3 Dokumentär vill jag minnas sagt att det finns delar i händelseförloppet som inte är klarlagt helt. Så därför var det intressant just vad det var som var stenklart.

Eftersom du uppenbarligen inte vet vad Margo ville med sin minst sagt märkliga fråga gällande citationstecknen så tycker jag helt enkelt att du kan överlåta den här debatten till den användaren.
Det var Margo som transkriberade inlägget och det var ur DJs "Dokument inifrån".
Citera
2017-07-30, 18:39
Medlem
Jag transkriberade i syfte att klargöra exakt vad Rolf Sandberg har sagt.

I den här tråden förekommer mängder av märkligheter liknande detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och i Expressen läser jag ett uttalande av Rolf Sandberg där han säger (ungefär):
"Vi skulle aldrig ha misstänkt bröderna om inte föräldrarna varit så samarbetsvilliga" [//]

Då undrar jag hur Rolf Sandberg definierar ordet "samarbetsvillig"? [//]

I ovanstående inlägg går alltså flashbackskribenten Kleopatra2013 från att berätta 'ungefär' vad Sandberg har sagt till att fråga sig hur han 'definierar' ett ord hon själv men inte Sandberg har använt.

Fler exempel, nu utan reservation för ungefärlighet:

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[//]Men tänk ändå - borde inte kommissarie RS ändå varit lite orolig att sanningen skulle kunna komma fram till slut?

Förhörsbanden finns ju bevarade - komprometterande nog alla utom just de med det "stensäkra erkännandet" och den "tydliga redovisningen av händelseförloppet" som bröderna skulle beskrivit....[//]

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Frågan kvarstår dessutom om varför han inte heller den här gången uppvisade pojkarnas "stenklara" "erkännande" när han hade chansen?

Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
[//]Om du sett intervjuer med Tok-Roffe så vet du att han, visserligen med flackande blick och något staccato-aktigt, fastslagit att de små onda barnens beskrivning av mordet var just "klockren".

Däremot har detta "klockrena" erkännande, oturligt nog, skett just då ingen inspelningsutrustning var påslagen.[//]

habet skriver bland annat såhär:

Citat:
Jodå jag ska fortsätta med ryggdunkningarna (välförtjänta enligt mig) under tiden kan du passa på att svara på min fråga om RS "stenklara händelseförlopp", ok?

Inte heller det habet 'markera[r]' med citationstecken är ett egentligt citat. Något missvisande är det också enligt undertecknad, men för att återgå till varför jag transkriberade från SVT-filmen så är det alltså detta som sägs:
[Hemligheten 48:00]

Rolf Sandberg: 'Till slut så kom ju ... berättelsen... Hur händelseförloppet hade ägt rum och... när de kände att det var klartecken att de fick berätta... [ev ihopklippt här ?] När de berättar om själva händelseförloppet, då är de stenklara. Där var de stenklara med hur de hade gått till, vem som hade gjort vad, å allt det dära.'

Dan Josefsson/SVT förklarar: 'Enligt Rolf Sandberg var erkännandet alltså mycket tydligt. Men när vi ber Ingrid Harrysson och Anders Forsman berätta om erkännandet, så händer något oväntat. Trots att det var de som höll i förhören, så har de en helt annan minnesbild, än Rolf Sandberg.'
Att ordet/begreppet 'erkännande' inte kommer från Sandberg utan från SVT:s reporter tycker jag är viktigt att hålla i åtanke -- inte minst när man talar om vad Sandberg har sagt -- men också när SVT senare konfronterar förhörsledarna Ingrid Harrysson och Anders Forsman, för att då 'oväntat' nog få en 'helt annan' bild än den de själva har målat upp:
Ingrid Harrysson: 'Man kan ju inte säga att man såhär, 'jag erkänner det här' så går det inte till så gick det inte till utan det var ju att [...]'

Anders Forsman: 'Det är inget erkännande i den bemärkelse som man får från en vuxen gärningsman utan det är en liten kille som berättar om detaljer, hur det var när det var, nere vid sjön.'
Citera
2017-07-30, 19:05
Medlem
Citat:
Jag transkriberade i syfte att klargöra exakt vad Rolf Sandberg har sagt.

I den här tråden förekommer mängder av märkligheter liknande detta:

I ovanstående inlägg går alltså flashbackskribenten Kleopatra2013 från att berätta 'ungefär' vad Sandberg har sagt till att fråga sig hur han 'definierar' ett ord hon själv men inte Sandberg har använt.

Fler exempel, nu utan reservation för ungefärlighet:

habet skriver bland annat såhär:

Inte heller det habet 'markera[r]' med citationstecken är ett egentligt citat. Något missvisande är det också enligt undertecknad, men för att återgå till varför jag transkriberade från SVT-filmen så är det alltså detta som sägs:
[Hemligheten 48:00]

Rolf Sandberg: 'Till slut så kom ju ... berättelsen... Hur händelseförloppet hade ägt rum och... när de kände att det var klartecken att de fick berätta... [ev ihopklippt här ?] När de berättar om själva händelseförloppet, då är de stenklara. Där var de stenklara med hur de hade gått till, vem som hade gjort vad, å allt det dära.'

Dan Josefsson/SVT förklarar: 'Enligt Rolf Sandberg var erkännandet alltså mycket tydligt. Men när vi ber Ingrid Harrysson och Anders Forsman berätta om erkännandet, så händer något oväntat. Trots att det var de som höll i förhören, så har de en helt annan minnesbild, än Rolf Sandberg.'
Att ordet/begreppet 'erkännande' inte kommer från Sandberg utan från SVT:s reporter tycker jag är viktigt att hålla i åtanke -- inte minst när man talar om vad Sandberg har sagt -- men också när SVT senare konfronterar förhörsledarna Ingrid Harrysson och Anders Forsman, för att då 'oväntat' nog få en 'helt annan' bild än den de själva har målat upp:
Ingrid Harrysson: 'Man kan ju inte säga att man såhär, 'jag erkänner det här' så går det inte till så gick det inte till utan det var ju att [...]'

Anders Forsman: 'Det är inget erkännande i den bemärkelse som man får från en vuxen gärningsman utan det är en liten kille som berättar om detaljer, hur det var när det var, nere vid sjön.'

Ninas memoarer: "Halmstrån, semantik och dimridåer"...;0)

Vid presskonferensen 1998 fick Rolf frågan om barnen har erkänt att de dödat Kevin.

Han svarar ”ja, de har berättat det”.

Vi tar det igen:

- Har de erkänt?

- Ja...

Inte i något förhör erkänner barnen. De känner inte till några viktiga detaljer förrän de matas med dem i förhör. De har dessutom ett vattentätt alibi samt saknade fysiska förutsättningar att utföra mordet på det sätt Rolf påstår.

Men med det avklarat, kanske kan vi diskutera semikolon eller något annat skiljetecken?
Citera
2017-07-30, 19:33
Medlem
habets avatar
Citat:
/Åter igen en himla massa ord till ingen nytta/
Rolf Sandberg: 'Till slut så kom ju ... berättelsen... Hur händelseförloppet hade ägt rum och... när de kände att det var klartecken att de fick berätta... [ev ihopklippt här ?] När de berättar om själva händelseförloppet, då är de stenklara. Där var de stenklara med hur de hade gått till, vem som hade gjort vad, å allt det dära.'/.../

Så i alla denna ordmängd så kom då till slut det som det hela egentligen handlade om i vår diskussion.
Att det ska vara så jäkla svårt för dig att svara på frågan jag ställde till dig! Kan det bero på att du inte klarar av det?

Det enda du gör är att igen skriva ner vad RS har sagt. Min fråga, som du lovat svara på var:
Vart har RS visat det "stenklara händelseförloppet"?
Med följdfrågor (för att göra det lite lättare för dig att förstå vad jag frågar efter):
Finns det inspelat, finns det i något förhörsprotokoll?
Har han efter att dokumentären visades tagit fram det av pojkarna beskrivna "stenklara händelseförloppet" och visat det?

Ta nu bara och försök svara på frågan (frågorna) utan att skriva ner en massa ovidkommande text för att fylla ut med!

Edit: Helvete, såg att jag glömde ett parentestecken och för att nu slippa en debatt kring parenteser så editerar jag inlägget.
Senast redigerad av habet 2017-07-30 kl. 19:50.
Citera
2017-07-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Vid presskonferensen 1998 fick Rolf frågan om barnen har erkänt att de dödat Kevin.

Han svarar ”ja, de har berättat det”.

Vi tar det igen:

- Har de erkänt?

- Ja...

Du felciterar igen, åtminstone om du syftar på samma uttalande som ses i klippet här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foraldrarna-ifragasatter-sonernas-skuld-i-kevinmordet
Rolf Sandberg: 'Ah, barnen har berättat det, ja.'
Observera att Rolf Sandberg inte svarar t.ex. 'Ja.' eller 'Ja, barnen har erkänt'. Sandberg vill inte tillstyrka något sådant, utan förklarar istället att 'barnen har berättat det'.

Jag håller öppet för Baphometboy inte förstår skillnaden, men Dan Josefsson och SVT kan inte med rimlighet skylla på okunskap.
Citera
2017-07-30, 20:28
Medlem
Citat:
Det enda du gör är att igen skriva ner vad RS har sagt. Min fråga, som du lovat svara på var:
Vart har RS visat det "stenklara händelseförloppet"?
Med följdfrågor (för att göra det lite lättare för dig att förstå vad jag frågar efter):

Ja, och en av dina följdfrågor var:
Eller var det något annat du ville ha sagt med den där transkriberingen?
Jag anser att jag nu har förklarat vad jag 'ville ha sagt med den där transkriberingen' och att jag därmed har fullgjort mitt löfte. Se kontext här:

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Jag är för tillfället inte speciellt intresserad av att resonera kring dina övriga funderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in