2017-07-29, 10:41
Medlem
Magro/Nina kan inte svara på raka frågor utan
fortsätter istället att klippa och klistra. Nej Magro/Nina jag är inte besviken, läsförståelse
är tydligen inget av dina paradnummer.
Syftade på dina tidigare 10-15 inlägg där du
klipp och klistrade Ninas sammanfattning av mordutredningen. Hon/du tycks ha en osund
beundrande, (helt utan ifrågasättande) förhållande till nollan RS.
Citera
2017-07-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag har väl inte så jättemycket till uppfattning om just det men kan väl tycka att rekonstruktionen i TV3:s Ondskan ser görlig ut. Bärandet börjar vid 22:55. https://youtu.be/nYJLBvt_eAs?t=22m55s
Om jag förstår dig rätt så blev Kevin mördad på bryggan och sedan bortburen till pallen enl. dig.
Kevin hade sjövatten i magen(han flöt in i vassen), det måste då betyda att Kevin blev nerknuffad från bryggan ner
i vattnet där han svalde sjövatten och sedan upplyft från sjön för att bli kvävd.

Ser man på det här fotografiet och tittar på avstånden som R & C måste lyfta så måste dom varit starka för sin ålder.
Hur ser du på att Robin kommer hem med torra kläder efter att ha hjälpt Christian med transporten av Kevin
från den trasiga bryggan till pallen?
Låter inte hela händelseförloppet helt osannolikt?
Citera
2017-07-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Något annat inkriminerande i förhören finns inte, vilket Magro vet om.

Christian Karlsson: 'Jag ville att han skulle försvinna. Jag ville att -'

Vad tror du att Karlsson är inne på?

(Citatet är från TV3:s Ondskan, länk finns två inlägg ovanför dina.)
Citera
2017-07-29, 20:42
Medlem
habets avatar
Citat:

Jasså du är kvar Magro.
Hur går det med svaret på min fråga? Vart har RS visat det "stenklara händelseförloppet"?
Finns det inspelat, finns det i något förhörsprotokoll? Har han efter att dokumentären visades tagit fram det av pojkarna beskrivna "stenklara händelseförloppet" och visat det?

Eller var det något annat du ville ha sagt med den där transkriberingen?
Citera
2017-07-29, 20:56
Medlem
Citat:

Case closed.

Motivet är klockrent: Kevin, Robins bästa kompis, hade fått en ny cykel och fick dessutom ibland sitta i pojkarnas pappas knä.

Han måste bort.

Att glinen har ett vattentätt alibi samt saknade fysisk förmåga att utföra mordet på det sätt galningen Rolf Sandberg påstår väger lätt i sammanhanget.

Ninas rapport och TV3. Där hittar vi sanningen om de onda barnen.
Citera
2017-07-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jasså du är kvar Magro.
Hur går det med svaret på min fråga? Vart har RS visat det "stenklara händelseförloppet"?
Finns det inspelat, finns det i något förhörsprotokoll? Har han efter att dokumentären visades tagit fram det av pojkarna beskrivna "stenklara händelseförloppet" och visat det?

Eller var det något annat du ville ha sagt med den där transkriberingen?

Förklara då först vad du menar med citationstecknen?
Citera
2017-07-29, 22:32
Medlem
habets avatar
Citat:
Förklara då först vad du menar med citationstecknen?

Nu blir jag osäker på om du menar själva tecknen eller innehållet.

- Tecknen använde jag för att markera dessa två ord.
- Innehållet är det du transkriberade att RS sagt om pojkarnas beskrivning av händelseförloppet kring Kevins död, alltså att det händelseförlopp de beskrev var stenklart.

Så, nu kan du svara på frågan.
Citera
2017-07-30, 05:27
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Nu blir jag osäker på om du menar själva tecknen eller innehållet.

- Tecknen använde jag för att markera dessa två ord.
- Innehållet är det du transkriberade att RS sagt om pojkarnas beskrivning av händelseförloppet kring Kevins död, alltså att det händelseförlopp de beskrev var stenklart.

Så, nu kan du svara på frågan.

Citationstecken används för att citera vad någon annan sagt eller skrivit och då helst exakt, därav citationstecken.

I vissa speciella fall kan man mena fiktiva citat, dvs att någon i teorin borde ha kunnat säga ett exakt citat även om den inte gjort det, men då skall det tydligt framgå och det är ändå ett tveksamt användande av citering och kan snarare tolkas som bedrägligt eller förvirrande. Ibland kan fiktiva citat användas lite sarkastiskt eller ironiskt men det är ju knappast tal om här.

Så det som undras är nog sonika om det citerade verkligen har sagts och när?
Citera
2017-07-30, 05:45
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Sexuella övergrepp på barn är vanliga, incest och pedofili existerar tyvärr i skrämmande stor utsträckning. Mörkertalet är sannolikt mycket stort, det går att läsa om sextio-sjuttioåriga kvinnor som till slut, ofta med professionell hjälpt, äntligen klarar att berätta om den hjärtesnälle och barnkäre morbror Olle med sin illaluktande snopp, eller det äckliga och skamliga som hände varje gång farfar var barnvakt. Och särskilt ofta om mammas nye charmige fästman, men som man aldrig vågade berätta om för någon, allra minst för mamma. Tysta som musslor.

Det här mordet/dråpet handlar om något helt annat. Bröderna påstår, till en början självmant, att de "sett", att de "vet", de beskriver hur de huggit Kevin i magen "med en jättestor kniv", de berättar att de "böttat" ner honom i vattnet från bryggan så att han drunknat, men försökt att med en pinne fösa honom tillbaka iland, de "vet" var mördaren bor och visar vägen till dennes bostad...
Tänkbara förklaringar till deras olycksaliga beteende har jag nämnt här tidigare.
Sexuella övergrepp på barn tar sig helt andra uttryck.

Sexuella övergrepp mot barn skiljer sig förstås mot andra andra förskräckliga upplevelser barn kan vara med om. Du beskriver bra de skillnader som finns mellan barn som går igenom kanske år av dagliga svåra övergrepp och barn som är med om en enstaka hemsk händelse som de vet de är vållande till.

Men det kan ju också finnas några små likheter vad gäller svårigheten att berätta om svåra upplevelser. För även om vuxna har en klar bild av vem som är vållande och vem som bär skuld är det inte alltid självklart hur barnet upplever det i fall med sexuella övergrepp där vi vet att barn ibland tar på sig en skuld felaktigt. Något som också kan bidra till svårigheten att berätta.

Så barn som varit med om upplevelser där lek lett till död genom olycka kan säkerligen också känna skuld.

Det är vad barn upplever och känner som är av betydelse för deras upplevelse av skuld och även för deras förmåga att berätta.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2017-07-30 kl. 06:19. Anledning: Typo
Citera
2017-07-30, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Citationstecken används för att citera vad någon annan sagt eller skrivit och då helst exakt, därav citationstecken.

I vissa speciella fall kan man mena fiktiva citat, dvs att någon i teorin borde ha kunnat säga ett exakt citat även om den inte gjort det, men då skall det tydligt framgå och det är ändå ett tveksamt användande av citering och kan snarare tolkas som bedrägligt eller förvirrande. Ibland kan fiktiva citat användas lite sarkastiskt eller ironiskt men det är ju knappast tal om här.

Så det som undras är nog sonika om det citerade verkligen har sagts och när?

Ehe...

Om du sett intervjuer med Tok-Roffe så vet du att han, visserligen med flackande blick och något staccato-aktigt, fastslagit att de små onda barnens beskrivning av mordet var just "klockren".

Däremot har detta "klockrena" erkännande, oturligt nog, skett just då ingen inspelningsutrustning var påslagen.

Så att ordet klockrent skrivs med citattecken ser nog alla insatta vitsen med.
Citera
2017-07-30, 09:52
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Ehe...

Om du sett intervjuer med Tok-Roffe så vet du att han, visserligen med flackande blick och något staccato-aktigt, fastslagit att de små onda barnens beskrivning av mordet var just "klockren".

Däremot har detta "klockrena" erkännande, oturligt nog, skett just då ingen inspelningsutrustning var påslagen.

Så att ordet klockrent skrivs med citattecken ser nog alla insatta vitsen med.

Jag har ett minne att RS använt ordet stenklara som ju ingår i det påstådda citatet "stenklara händelseförloppet". Jag försöker återkalla minnet av hur hela meningen var men vill inte chansa när jag inte är 100% säker.

Är det mer citat som också är frågor kring? (ordet klockrent? )
Citera
2017-07-30, 10:32
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Sexuella övergrepp mot barn skiljer sig förstås mot andra andra förskräckliga upplevelser barn kan vara med om. Du beskriver bra de skillnader som finns mellan barn som går igenom kanske år av dagliga svåra övergrepp och barn som är med om en enstaka hemsk händelse som de vet de är vållande till.

Men det kan ju också finnas några små likheter vad gäller svårigheten att berätta om svåra upplevelser. För även om vuxna har en klar bild av vem som är vållande och vem som bär skuld är det inte alltid självklart hur barnet upplever det i fall med sexuella övergrepp där vi vet att barn ibland tar på sig en skuld felaktigt. Något som också kan bidra till svårigheten att berätta.

Så barn som varit med om upplevelser där lek lett till död genom olycka kan säkerligen också känna skuld.

Det är vad barn upplever och känner som är av betydelse för deras upplevelse av skuld och även för deras förmåga att berätta.
Men de här barnen berättade ju! De utstrålar ingen som helst skuld eller skam när de (till en början) försöker visa att de bar på lösningen, nycklarna till en spännande kriminalhistoria.
Bröderna blåser (i början) upp sin betydelse, de känner sig viktiga och intressanta genom att fabulera ihop hiskliga detaljer, som de säger sig ha sett någon annan utföra eller som de själva medverkat till. Helt frivilligt - till en början - påstår de sig utan att verka skämmas ett dugg spela huvudrollerna i ett spännande drama.- Jag tror för övrigt att det dröjde innan de verkligen fattade innebörden av denna död och dödande av en liten kamrat.
När tumskruvarna drogs åt och man på allvar krävde av dem att förklara sin medverkan befann de sig i en hopplöst tilltrasslad härva av lögner och fantasier helt utan substans. De hade inte något som helst vettigt att berätta, "man kan inte berätta när man inte vet" mumlar Christian ynkligt i någon av de timslänga utfrågningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in