2017-07-30, 02:37
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hon är rädd för att häktas för mordet på AP skulle jag säga. Det är nog kopplat till föräldrarna eftersom hon inser att de kommer att "samarbeta" med polisen snarare än med henne. (De riskerar att ta barnen ifrån henne, vilket från JM:s perspektiv ev kan se ut som att föräldrarna föredrar att ta över fostran av barnen med JM i häkte/fängelse snarare än att fortsätta stödja JM som mor med pengar o.a.). Möjligen har GM yttrat sig på sådant sätt att JM förstår att han vet att och hur (!) mordet har genomförts. (Kan man inte tänka sig dränkning har kommit på tal på skoj mellan GM och JM ngn gång i samband med användande av ngt kar eller så?)

Att JM säger till MR att hon inte är rädd för fängelse är ju sant bara i så måtto som hon tänkt att han ska ta fallet men dö innan han kommer i händerna på polisen. Hon säger så för att han inte ska genomskåda att han är hennes "fall guy". Finns ingen annan tolkning.

Jag håller fullständigt med, allting stämmer så överens. Tiden när Johanna får brevet, för mig är det självklart att hon ringer Göran. Vad hon sa till honom och vad han sa till henne kan vi bara gissa..
2-3 veckor efter så säger Göran att nu är det slut med att hjälpa. Hennes desperation att få bort föräldrarna är på en nivå som den inte tidigare varit.
Det går inte heller att säga att om föräldrarna vräker Johanna har hon ingenstans att bo, för hon visste att hon skulle ha tillräckligt med pengar för att kunna köpa en ny lägenhet. Hon var inte i någon form av ekonomisk kris.. Det pratas mycket om lägenheten, men hon kunde köpa en i februari, det sa hon till Anki också.. Nej, det är något annat..
Citera
2017-07-30, 02:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, där måste ha blivit språklig förbistring. För att föräldrarna skulle ha någon livförsäkring håller jag som helt omöjligt. Det skulle nästan vara ekonomiskt oansvarigt att livförsäkra någon i den åldern p.g.a kostnaden.

Alltså jag tror hon har försökt förklara för honom men han har inte förstått allt. Om föräldrarna dog så påverkar det ju inte hennes möjligheter när det gäller att få ut ersättning från If. Det är därför jag uppehåller mig vid denna försäkring som han nämner samtidigt som han säger hon är rädd. Därför så tror jag (nej, jag kan inte bevisa det) att hon vände sig till Göran när hon fick detta brevet från If eller om hon fått besked tidigare.

Jag tror att Göran då har sagt att detta lägger jag mig inte i, du får klara dig själv. Har If rätt och du har gjort något med Aki så hoppas jag du åker in. Vill det sig riktigt illa så kan hon ha lättat hjärtat helt i förvissningen om att pappa ändå alltid finns där.
Du har själv sagt att hon blandar lite och plockar från sanningen. Nu anser hon ju på sitt skruvade sätt att det är karma som dödat Göran och Aki för att de gjort henne illa.. Det är något nytt när man anstiftar mord eller mördar någon det är karma

Det är nog JM-förbistring snarare än språkförbistring. Hon lurar honom att det finns en snabb ekonomisk vinning.

Kan det möjligen finnas ngn typ av belopp rörande pension eller ngt innestående försäkringsbelopp som skulle kunna falla ut till barnen som förmånstagare omgående? Vet ej. Kanske medel från någon brottsofferfond? Begravningsförsäkring? Annars skadestånd från MR på 50.000:- (!), men det skulle väl ta lite tid att få ut?

Men det snabbaste är väl annars arvet, som väl skulle kunna gå att få loss pengar på eller i alla fall ta banklån på så att man kan köpa Granliden eller en lgh och fortsätta HVb-andet. Eller fly till Nordkorea.
Citera
2017-07-30, 02:42
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du skriver att Göran skulle tystas ner, för att han i sin tur hotat JM nåt alldeles vedervärdigt.
Så du anser att han har så starka motiv att han tänker leverera över henne till polisen.
Jo, det var ju också en vedervärdig version av hennes far som inte kan försvara sig via hennes extremt LÖJLIGA påståenden om rädsla till MR.

Nu ska jag inte svara för Lonnrot egentligen. Nej, han har inte hotat något alldeles vedervärdigt. Tvärtom kanske Göran för första gången skulle låta henne ta ansvar för sina handlingar. Blev hon häktad för mordet på AP så skulle Göran inte dölja eller ljuga om något han fått veta. Jag tycker det är en missuppfattning i tråden att vi anser att Göran t ex skulle vara ond för att han (om det krävdes) skulle låta rättvisan ha sin gång.
Men så tolkade inte JM det, utan hon tolkade det som ett svek.
Citera
2017-07-30, 02:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Överkänslig? Som vanligt vantolkar du det som skrivs när det handlar om avvärjningsskador. Det har skett flera ggr:
Därav förtydligande.

Det du skriver om tryck är fullständigt fel - bred tejpyta på det underlaget under en kort tid ger inga kompressionsskador. Det är inte hud mot tejp och han kan inte rycka ett dugg.

Du hoppar momentet med överfall - han ska ner i plastsäcken också och lär sprattla hej vilt. Eller om det nu var två stycken, en över huvudet och en från benen.

Bred tejp ger brett tryck och kompresionsskador inom ett bredare område. Han kämpar ju för sitt liv med nästan övermänskliga krafter för att komma ut - han uppbådar absolut all kraft han har. Det blir vävnadskador som syns. Det har inte ett dugg med något "ryck" att göra.

Tejp däremot direkt på huden ger en annan typ av "dragande" vävnadsskada om tejpen rycks bort - men det uppstår återigen småblödningar från kärlen som dras sönder i vävnaden.

För helsicke, jag har ju jobbat som obducent i 3-4år - det är väl klart att jag kan tolka skador i vävnaden och hur de uppstår.
Citera
2017-07-30, 02:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bred tejp ger brett tryck och kompresionsskador inom ett bredare område. Han kämpar ju för sitt liv med nästan övermänskliga krafter för att komma ut - han uppbådar absolut all kraft han har. Det blir vävnadskador som syns. Det har inte ett dugg med något "ryck" att göra.

Tejp däremot direkt på huden ger en annan typ av "dragande" vävnadsskada om tejpen rycks bort - men det uppstår återigen småblödningar från kärlen som dras sönder i vävnaden.

För helsicke, jag har ju jobbat som obducent i 3-4år - det är väl klart att jag kan tolka skador i vävnaden och hur de uppstår.
Ja, du var väl kollega till Henrik Druid sa du?
Citera
2017-07-30, 02:47
Medlem
why123s avatar
Citat:
Det är nog JM-förbistring snarare än språkförbistring. Hon lurar honom att det finns en snabb ekonomisk vinning.

Kan det möjligen finnas ngn typ av belopp rörande pension eller ngt innestående försäkringsbelopp som skulle kunna falla ut till barnen som förmånstagare omgående? Vet ej. Kanske medel från någon brottsofferfond? Begravningsförsäkring? Annars skadestånd från MR på 50.000:- (!), men det skulle väl ta lite tid att få ut?

Men det snabbaste är väl annars arvet, som väl skulle kunna gå att få loss pengar på eller i alla fall ta banklån på så att man kan köpa Granliden eller en lgh och fortsätta HVb-andet. Eller fly till Nordkorea.

Ja, men hon behövde inte pengar till en lägenhet. Hon skulle få pengar i februari-mars så kunde hon köpa en om hon ville.
Men hon hade ju faktiskt också möjligheten att lämna Sverige för ett annat land med 3 miljoner på fickan. Därför tror jag inte det var pengar det handlade om. Hade hon fått ut de tidigare så hade hon helt lugn schappat, tror jag. Tänk om hon hade placerat de hyggligt, då kunde hon leva i Thailand bara på avkastningen.
Citera
2017-07-30, 02:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nu ska jag inte svara för Lonnrot egentligen. Nej, han har inte hotat något alldeles vedervärdigt. Tvärtom kanske Göran för första gången skulle låta henne ta ansvar för sina handlingar. Blev hon häktad för mordet på AP så skulle Göran inte dölja eller ljuga om något han fått veta. Jag tycker det är en missuppfattning i tråden att vi anser att Göran t ex skulle vara ond för att han (om det krävdes) skulle låta rättvisan ha sin gång.
Men så tolkade inte JM det, utan hon tolkade det som ett svek.
Om en förälder påstås komma att samarbeta med polis, så att den egna dottern häktas för mord så ser jag ett starkt hot.
Citera
2017-07-30, 02:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Du skriver att Göran skulle tystas ner, för att han i sin tur hotat JM nåt alldeles vedervärdigt.
Så du anser att han har så starka motiv att han tänker leverera över henne till polisen.
Jo, det var ju också en vedervärdig version av hennes far som inte kan försvara sig via hennes extremt LÖJLIGA påståenden om rädsla till MR.

Dags att sova. Jag menade inte att han skulle hota henne. Det räcker med att han blir kallad till förhör av polisen och ombeds tala sanning om vad han tror har hänt.
Citera
2017-07-30, 02:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, du var väl kollega till Henrik Druid sa du?

Ja, han är äldre än jag, jag var grön då och bytte inriktning, han fortsatte inom patologin och blev såsmåningom rättsmedicinare, numera i Stockholm, men inte på den tiden. Jag själv jobbar inte alls med detta längre idag, men kriminologiska intresset finns kvar. Detta dock OT.

Hur än jag och alla smarta här grubblar och spånar får vi inte ihop det - hur har Aki dödats??
Tror fortfarande att någon parameter av våra faktauppgifter helt enkelt är fel - kiselalgerna, drogbristen, oskadad - annars går det helt enkelt inte att begripa hur tanten och co gått tillväga.
Citera
2017-07-30, 02:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Dags att sova. Jag menade inte att han skulle hota henne. Det räcker med att han blir kallad till förhör av polisen och ombeds tala sanning om vad han tror har hänt.
Och hur skulle han samarbeta med polis har du tänkt? Han var på Gotland och hade väl inte en susning om vad som skett.
Citera
2017-07-30, 02:56
Medlem
why123s avatar
Citat:
Om en förälder påstås komma att samarbeta med polis, så att den egna dottern häktas för mord så ser jag ett starkt hot.

Skämtar du? Menar du på fullt allvar att om din dotter mördat sin man och du får reda på det så ska hon gå fri? Föredrar du att hon går lös på gatorna och kan göra om det?
Citera
2017-07-30, 02:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, han är äldre än jag, jag var grön då och bytte inriktning, han fortsatte inom patologin och blev såsmåningom rättsmedicinare, numera i Stockholm, men inte på den tiden. Jag själv jobbar inte alls med detta längre idag, men kriminologiska intresset finns kvar. Detta dock OT.
Oavsett så känns inte dina argument tillräckligt starka gällande tejp och avvärjningsskador.
Skillnad vore om de 1) satt på en längre tid 2) satt på en extremitet 3) var en smal tejpremsa 4) samt att det givetvis har med rörlighet att göra.

Enligt dig så skulle varenda duct tape challenge se ut som vandrande blåtonande förslitningsskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in