2017-08-06, 14:29
Medlem
Bewitcheds avatar
Imorgon är det dags igen....

Efter allt att döma här inne så hoppas jag vid alla högre makter att folks teorier härinne inte förbises som ngn äkla konspirations trams. Jag tycker mig kunna avslöja att det finns en och en annan på rotel för lönn mord, rättsläkare, etc vidare så är det inlägg häri som får en att baxna.... men samtidigt skrämmande nära sanningen tror jag.... framför allt då man sett att det finns några i tråden som är direktkopplade till vederbörande misstänkt.

Nåväl....
1 Bäddmadrass - toppen- fibrer under naglarna
2 Maderass - den samma som ovan
3 homeopatiska promille förhöjande
4 matrester

Jag vill ju tro att mundighetsötvare få/får tankeställare om de läser här här inne
Citera
2017-08-06, 14:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
/.../ När finns sista säkra livstecknet från Aki? Var befann han sig då? Någon som minns?
Det beror lite på vad man menar med "livstecken" - och huruvida man anser hans meddelanden till NL "säkra":

13.19 AP skriver sitt sista SMS (besvarar ett kl. 13.16 inkommet SMS (mast: Brottsta)
13.35 JM ringer AP; 21 sek (Brottsta)
(Härefter ingen aktivitet på AP:s mobil förrän 20.19 då JM upprepade ggr skickar SMS fram till 21.54.
AP bör dock ha synkat fb-konversationen med NL både till sin iPad och sin MacBook Pro; i den senare har inga andra konversationer mellan AP och NL kunnat säkras annat än för just dagen och kvällen den 7 augusti 2015).

13.42 Med AP:s betalkort inköps mat, blöjor, kaffe, party-is, 4 ljuslyktor mm på Coop Forum: 1.923,72 kr

På vägen ut till G-liden (AP:s och JM:s mobiler följs åt mastmässigt):
XX:XX AP betalar 81,50 kr på ICA Supermarket, Västermov., Arboga

Sedan har vi ju - förutom AP/NL:s messengerutbyte under morgonen/fm (det första för AP:s del 09.54 då han svarar ”god morgon” efter att NL hälsat ”god morgon”) - också deras meddelanden under em/kvällen:
Citera
2017-08-06, 14:47
Medlem
Honan6s avatar
Aki's död var en olycka, säger Johanna

Olyckan kanske gick till som följande:
Aki sitter i solstolen på bryggan helt utslagen av något gift som Johanna matat honom med. Runt honom stojar Johanna med tvillingarna och hon säger: -Nu är pappa en fisk! Hon lägger om ett nät om Aki och skrattar högt samtidigt son hon dansar runt stolen.
Därefter tar hon en blöja och doppar i en plastlåda som är fylld med vatten. Hon sätter blöjan på huvudet och håller åt ordentligt samtidigt som hennes hysteriska häxliknande skratt hörs. -Titta! Pappa är en fisk med blöja, ropar hon till barnen som inte riktigt vet om det är roligt eller inte.

Scenen fortsätter med att Aki vaknar till och får panik. Han försöker bita sig loss från nätet. Hjärtat stannar och Aki dör på riktigt. - Oj, tänker Johanna. Det där gick snabbt. Det blev inte riktigt som jag tänkt. Hm, får ta nya tag. Det ordnar sig.

Johanna får ett himla bestyr. Ungarna måste snabbt sövas. -Kom barn, vi måste gå och lägga oss. Pappa får vara fisk ensam en stund, säger hon och tar med sig barnen till huset och lägger dem.

Sen blir det att sticka ned till bryggan igen och fundera på hur göra. Bort med blöja och nät. Aki måste ned i vattnet. Bökigt och tungt, men det blev inte så svårt ändå. Det var ju bara att putta i honom från bryggan. Skickar sms lite fram och tillbaka, så saker ska stämma med hennes kommande version.

På morgonen går hon upp tidigt medan barnen fortfarande är utslagna. Ror ut och lägger i näten. Tillbaka till bryggan och putta iväg båten. Upp till huset och hämta grejer till arrangemanget vid bordet. Fixa, trixa och ringa AB. Hon vill inte komma så hon får lov att ta tag i det där larmsamtalet som hon inte har gått igenom i huvudet ordentligt.

Tvillingarna får inte se Aki, så hon leker med dem och skojar i väntan på Räddningstjänsten. Barnen frågar efter pappa och hon säger att han är en fisk som simmar med lungorna.

Aki var en olycka, intalar hon sig. Tjop, så är hon oskyldig.
Senast redigerad av Honan6 2017-08-06 kl. 14:50.
Citera
2017-08-06, 14:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vore det så enkelt som att ta bilen och köra den "gångstig" JM pratar om, hade man på nolltid kunnat transportera ned hur många dunkar brunnsvatten som helst plus det köksgeråd och de matkantiner man ansett sig behöva. - I ett förhör säger sig JM ha burit upp porslin, glas mm i en... korg – men pratar tyst om hur man fått ned alla grejer. – Sammantaget (vagheten och allt motsägelsefullt som sagts om bryggmåltiden) talar det mesta för att man inte alls suttit och ätit på bryggan.

Normalt sett satt man nog och åt vid matgruppen, t.v. inne i vardagsrummet, nära köket; alt. och vid varmt väder, under tak vid sittgruppen utanför huset (där det också finns en grill). – Till bryggan; c:a 150-160 m från huvudbyggnaden, bar man säkert inte med sig något i onödan, annat än en pava vin, ett par öl el. likn – eller i förekommande fall mordrekvisita.

Om man tittar lite närmare på den senare delen av tidsscenariot för den 7 aug så finns en hel del varianter på var AP kan ha befunnit sig under kvällen. Han behöver nödvändigtvis inte sitta nere vid bryggan och uggla, utan kan ha slagit sig ned på en stolsdyna under taket vid uteplatsen, druckit öl och surfat runt på fb, skrivit till NL och spelat en låt på Spotify. – En sådan utgångspunkt ger ett helt annat scenario; ett som också kan stämma överens med JM:s skickade SMS - och att flera andra personer samtidigt kan ha befunnit sig på platsen:

JM och X kan ha varit nere vid bryggan och fixat med diverse saker. JM SMS:ar den nu färdigtankade (snickaren) AP för att meddela att hon, innan det hinner bli för mörkt, behöver hjälp med något nere vid bryggan; exempelvis att hon måste in i strandboden men att dörren verkar ha slagit sig. – Runt 21.00 befinner sig även JM vid uteplatsen och pratar då med AP (och Y). C:a kl. 21.20 reser sig AP aningen vingligt och börjar så sakteliga gå ned mot bryggan. (Y reser sig samtidigt med AP och slår följe med honom.). – JM avvaktar ett tag; SMS:ar sedan inifrån huset till AP för att ha något att visa upp för förhörsledarna. Sedan lägger hon sin mobil på bordet inne i huset, tar med sig en ficklampa och beger sig skyndsamt ned mot bryggan för att fullborda det planerade och nu genomförda mordet.

Läkaren som anlände till platsen nästa dags förmiddag ska senare i TR vittna om att AP enligt hans uppskattning varit död i 12 - 24 h (han har tidgare sagt 8 – 12 h). Det innebär att AP senast kan ha lagts till rätta på sjöbottnen vid midnatt (eller – med hänsyn tagen till hans kända aktiviteter - runt 22.00-24.00).

Det man rel. säkert kan säga, är att JM bör ha befunnit sig nere vid bryggan runt kl. 20.55 samt att UMTS-täckningen inne i huset är helt kass. JM kan ev. ha befunnit sig vid bryggan även kl. 20.19. Hur som helst bör man kunna utgå från att hon inte SMS:at AP om även han befunnit sig på bryggan (vilket hon gör ett tappert försök att inbilla förhörsledarna när hon pressas om masterna).

Det har tidigare skrivits om att JM fixat i ordning gäststugan och genom SMS:en 20.55 – 20.56 försökt ropa upp AP från bryggan i kombination med att SMS:a honom. Med hänsyn tagen till avståndet bryggan – gäststugan = 130 m: Är det troligt att hon skulle SMS:a AP från bryggan om detta? – Masten Östermällsa/Stora Mellösa (geografiskt belägen på andra sidan sjön) fick mastexperten vid sina mätningar upp endast vid bryggan.

Gäststugan är dock intressant eftersom JM även kring denna går som katten kring het gröt och hävdar som en självklarhet att eftersom hon och AP varit ensamma på platsen så låg man naturligtvis i sovrummet på det övre planet där även barnen sov. – Och detta låter ju ganska troligt om inte AP insisterat på att få ha gäststugan för sig själv, alt. att hela familjen använt sig av gäststugan (om nu barnen också övernattat?).

Gästhusscenariot kopplat till mastlistan kan också se ut lite hur som helst med en mängd olika varianter kopplat till olika tidsskeden. Eftersom masterna är oberäkneliga är det svårt att spika något hundraprocentigt, annat än för Östermällsa/Stora Mellösa som vi av telefonlistorna vet går in vid bryggan. Att döma av det samtal som poliskvinnan ringde till AB för att få dit henne som stöd till JM (som i stort sett hela tiden verkar ha suttit på trappan utanför det stora huset) kopplar masten Biskopsvrak upp någonstans i närheten av huset.

Det känns otillfredsställande att olika scenarion ofelbart kommer att halta pga för många okända faktorer och möjliga felkällor. Inte ens vilken position AP hade på sjöbottnen kan vi vara säkra på. – Det enda som tycks säkert är den i princip totala avsaknaden av kiselalger i hans kropp samtidigt som han uppvisat typiska ”drunkningslungor” och återfunnits till synes drunknad i den övergödda sjön Hjälmaren.

Exakt när dog Aki?
Det skulle underlätta en del om vi visste när Aki dog, men det vet vi inte. Den bästa information som vi har om tidpunkten är från de vittnesmål som J*n Gräsb*rg avgett. Det var han som anlände ca 11:45 på lördagen och senare utfärdar dödsbevis.

Jag har försökt sammanställa vad JG sagt.

Så här säger JG om tidpunkten då döden inträffat:

2017-04-25, vid förhör: "Jan bedömer ändå att mannen torde ha varit död i minst 8 timmar. Detta bygger han på en spontan känsla tillägger han.
Han säger att han inte tog någon rektaltempertur mätning av mannen."

2017-05-22, i tingsrätten: "Läkaren berättar att han jobbat som läkare i 21 år.
Åklagaren undrar hur många drunkningar han haft tidigare.
- Inte många alls, kanske tre stycken.
- Det ligger en avliden man kanske tio meter från strandkanten, han låg på rygg och hade kläderna på sig. Han var uppenbart avliden, väldigt blek, ingen puls, ingen spontan andning, han var kall. Han hade varit död i ett antal timmar. Om jag skulle gissa skulle jag säga 12-24 timmar. Han hade inga synbara skador, säger distriktsläkaren."

Mina fetningar ovan.
De angivelser som JG gör om tidpunkten då Aki dog är svävande. Kanske hade en temperaturmätning gett något.

Mer än åtta timmar, men gissningsvis mellan 12 och 24 timmar före 12:00 på lördagen dog Aki.
Han dog före 04:00 på lördagmorgonen.
Han kan ha avlidit, gissningsvis, mellan 12:00 och 24:00 på fredagen.

Tyvärr finns ingen information, som jag känner till, som gör att tidpunkten för döden kan fastställas mer noggrannt än så.

Bewitched har tidigare i tråden länkat till sådant som man ska se upp med vid drunkning.
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Citera
2017-08-06, 14:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Du låter som om du diskuterade donation snarare än obduktion (timmar är ditt ordval) för där går det undan på rälsen.
De få rättsläkare som har jour har även restid för kroppsundersökning (timmar) där den första u.s. sker gällande de parametrar du nämner.
De obduceras knappast på jourtid. De körs till en kyl och därmed går det bra att vänta i några dygn.
Det förvånar mig att du som f.d. obducent inte är medveten om debatten för nåt år sen då det beslutades att rättsläkarnas joursystem till och med togs bort på helger/kvällar av självaste RMV.
Att detta var ett vansinnesbeslut som möttes med ramaskri är givet, men det är en annan diskussion.
Men här snackar vi således inte timmar.

När jag jobbade som obducent anno dazumal genomfördes obduktioner vid misstänkta färska mord alltid på jourtid men under dagtid, ej nattetid.. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om man inte skulle göra detta idag.
Då får fredagsmördarna det mycket lättare!
För att kunna bestämma tidpunkten för mordet på några timmar när - måste obduktionen ske snabbt, annars är det inte möjligt.

Att vänta tre dygn med en kanske mördad kropp som inkommer efter mindre ett dygn till Rättsmedicin - är fel. Det finns vaktmästare och obduktionstekninker som har jour för att ta emot detta ev mordoffer - varför skulle inte obduktionen kunna ske under helgen?

Bakjour är oftast något som följer yrkeslivet ut för en läkare, få specialiteter undantagna. Men ofta är det ganska lindriga jourer för en del med två eller fler timmars inställelsetid och en telefon/sökare som medger vistelse utanför hemmet, på landet eller liknande. Enda kravet som kanske är tungt för vissa är nykterhet .

Det begicks 122 mord året Aki dog, antagligen något fler misstänkta men avskrivna fall. Sprid ut det på sex Rättsläkarstationer där varje doktor kanske har en bakjoursvecka i taget. Inte så betungande precis att åka in och obducera under dagtid nästföljande dag.

Jag tror att anledningen till att Aki inte obducerades under helgen var att alla trodde på olycksfallsdrunkning. Precis samma skäl till att ingen brottsplatsundersökning gjordes.

Ser Johannas leende i mjugg framför mig - vad glad hon ska ha varit!
Citera
2017-08-06, 14:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vore det så enkelt som att ta bilen och köra den "gångstig" JM pratar om, hade man på nolltid kunnat transportera ned hur många dunkar brunnsvatten som helst plus det köksgeråd och de matkantiner man ansett sig behöva. I ett förhör säger sig JM ha burit upp porslin, glas mm i en... korg – men pratar tyst om hur man fått ned alla grejer.
Anser man att mat, dryck kan bäras i en korg i förhållande till vikt/mängd då går man 130 meter. Annars finns alternativ i form av skrinda. Har även i åtanke att plast brukar vara ändamålsenligt material vid ett lantställe alternativt engångs (och har givetvis inte JM's arrangerade tallrik i åtanke utan snarare rent generellt..).
Om bil kan användas är redan diskuterat då det givetvis är en vital frågeställning och avhängigt vägens bredd. Nån gång lär aktuell förvaringsbod ha dragits dit, det torde knappast skett med mankraft.

Bild i FUP visar hur vägen ser ut i Tilläggsprotokoll II, 2017-04-18 del 1/2 s.35,37,38. Bild tagen på våren, lär vara bättre underlag i augusti.

"Ytterligare ett brandfordon med räddningsbåt på trailer följde med på larmet"
"Han minns att han och kollegan fick order av brandbefälet om att sätta i räddningstjänsten räddningsbåt vilken hade körts ner nära stranden."

Citat:
Om man tittar lite närmare på den senare delen av tidsscenariot för den 7 aug så finns en hel del varianter på var AP kan ha befunnit sig under kvällen. Han behöver nödvändigtvis inte sitta nere vid bryggan och uggla, utan kan ha slagit sig ned på en stolsdyna under taket vid uteplatsen, druckit öl och surfat runt på fb, skrivit till NL och spelat en låt på Spotify. – En sådan utgångspunkt ger ett helt annat scenario; ett som också kan stämma överens med JM:s skickade SMS
Han kan sitta vart som helst om man har lust med detta. Det är inte huvudproblemet. Men utgående från att troligen inte vilja umgås med draken mer än för barnens skull, ilagda kräftburar kan man ana en aktivitet nere vid sjön. Det vore rimligt i mitt tycke att ta med barnen ner till den mycket fint belägna bryggan en behaglig sensommar dag.
Att sitta och dra 16 sms till en gubbe ett par meter från husknuten ter sig inte riktigt logiskt. Det får däremot en följsamhet om han sitter kvar nere vid sjön och saknar Nadja.
Citat:
C:a kl. 21.20 reser sig AP aningen vingligt och börjar så sakteliga gå ned mot bryggan. (Y reser sig samtidigt med AP och slår följe med honom.). – JM avvaktar ett tag; SMS:ar sedan inifrån huset till AP för att ha något att visa upp för förhörsledarna. Sedan lägger hon sin mobil på bordet inne i huset, tar med sig en ficklampa och beger sig skyndsamt ned mot bryggan för att fullborda det planerade och nu genomförda mordet.
Problemet är som sagt inte vart Aki satt, vart Aki gick. Det är att mörda Aki på bryggan med tanke på insyn och lyhördhet.
Citat:
Det man rel. säkert kan säga, är att JM bör ha befunnit sig nere vid bryggan runt kl. 20.55 samt att UMTS-täckningen inne i huset är helt kass.
Hon rör sig mellan tre master varav en är mast Östermällsa/Mellösa inom loppet av en minut kl 20:55.
Har du specifikt nummer på den mast som kopplar upp inom loppet av några sek (Östermällsa/Mellösa) kl 20:55?
Du skriver:
"Att döma av det samtal som poliskvinnan ringde till AB för att få dit henne som stöd till JM (som i stort sett hela tiden verkar ha suttit på trappan utanför det stora huset) kopplar masten Biskopsvrak upp någonstans i närheten av huset."[/i]

JM's mobil:
20:55:05 Grythem
20:55:44 Östermällsa/Stora Mellösa
20:55:56 Östermällsa/Stora Mellösa
20:55:56 Östermällsa/Stora Mellösa
20:56:25 Grythem
20:58:01 Biskopsvrak

Du förstår vad jag far efter gällande att springa mellan bryggan och huset antar jag.
Senast redigerad av develi 2017-08-06 kl. 15:02.
Citera
2017-08-06, 15:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Exakt när dog Aki?
Det skulle underlätta en del om vi visste när Aki dog, men det vet vi inte. Den bästa information som vi har om tidpunkten är från de vittnesmål som J*n Gräsb*rg avgett. Det var han som anlände ca 11:45 på lördagen och senare utfärdar dödsbevis.

Jag har försökt sammanställa vad JG sagt.

Så här säger JG om tidpunkten då döden inträffat:

2017-04-25, vid förhör: "Jan bedömer ändå att mannen torde ha varit död i minst 8 timmar. Detta bygger han på en spontan känsla tillägger han.
Han säger att han inte tog någon rektaltempertur mätning av mannen."

2017-05-22, i tingsrätten: "Läkaren berättar att han jobbat som läkare i 21 år.
Åklagaren undrar hur många drunkningar han haft tidigare.
- Inte många alls, kanske tre stycken.
- Det ligger en avliden man kanske tio meter från strandkanten, han låg på rygg och hade kläderna på sig. Han var uppenbart avliden, väldigt blek, ingen puls, ingen spontan andning, han var kall. Han hade varit död i ett antal timmar. Om jag skulle gissa skulle jag säga 12-24 timmar. Han hade inga synbara skador, säger distriktsläkaren."

Mina fetningar ovan.
De angivelser som JG gör om tidpunkten då Aki dog är svävande. Kanske hade en temperaturmätning gett något.

Mer än åtta timmar, men gissningsvis mellan 12 och 24 timmar före 12:00 på lördagen dog Aki.
Han dog före 04:00 på lördagmorgonen.
Han kan ha avlidit, gissningsvis, mellan 12:00 och 24:00 på fredagen.

Tyvärr finns ingen information, som jag känner till, som gör att tidpunkten för döden kan fastställas mer noggrannt än så.

Bewitched har tidigare i tråden länkat till sådant som man ska se upp med vid drunkning.
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Tack för - återigen - utförlig och noggrann sammanställning!
Både du och "letsdoit" är fenor på detta, medan vi andra låter oss serveras..

Om det kan vara så att Aki dog på fredagen mellan kl 12 och kl 24 blir ju spannet rätt stort. Har ingen annan än JM bevisligen talat med honom live efter lunchtid på fredagen - kan ju faktiskt både smsen, messenger(?), finska musiken och kortköpen skötts av JM.

Vid kortköp går det galant att knappa in känd kod utan att någon kontrollerar vems namn som står på kortet - lånar ibland ut kort inom min familj utan problem.

Hur säkra är vi på att Aki verkligen gått omkring på Granliden??
Citera
2017-08-06, 15:16
Medlem
develis avatar
Citat:
När jag jobbade som obducent anno dazumal genomfördes obduktioner vid misstänkta färska mord alltid på jourtid men under dagtid, ej nattetid.. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om man inte skulle göra detta idag.
Citat:
Att vänta tre dygn med en kanske mördad kropp som inkommer efter mindre ett dygn till Rättsmedicin - är fel.
Då lär du stå med förvånade ögonbryn relaterat till din erfarenhet (tidsmässigt när?).
Exempel i närtid och det kan ges flertal som mördas och återfinns på fredagar givetvis.
Citat:
Senast redigerad av develi 2017-08-06 kl. 15:25.
Citera
2017-08-06, 15:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Då lär du stå med förvånade ögonbryn relaterat till din erfarenhet (tidsmässigt när?).
Exempel i närtid och det kan ges flertal som mördas och återfinns på fredagar givetvis.

Om det är så - är det ett gigantiskt misstag att inte obducera på jourtid!
Fullkomligt vansinne!
I just LH fallet var det väl en väldigt stor disskusionen om mordtidpunkt och ev alibin.
Nu var väl hennes kropp fem dagar gammal, men varför utökad osäkerheten det med två dagar till???

Ska mördare gå fria för att vi inte har råd med en bakjourslinje på de sex Rättsläkarstationerna?
När doktorn är bakjour - sk passiv tid får man kanske runt 25 kr i timmen - det blir 4 200 kr på en vecka om inget händer. Vid aktivt arbete blir det naturligtvis mer.

Det skulle kosta under två miljoner per år att bemanna alla Rättsläkarstationer i hela Sverige med bakjour för snabb obduktion och säkerställande av bevis.
Vad kostar en fri - eller fängelsedömd mördare per år? Vad kommer JM och MR kosta svenska skattebetalare under närmaste decennierna??

Lägg där till att vi har Rättmedicinare som är bakjour för kroppsbesiktningen av mördare, precis som du skrev. Varför inte också göra obduktionerna under helgtid??
Senast redigerad av Solglittret 2017-08-06 kl. 15:39.
Citera
2017-08-06, 15:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Om det är så - är det ett gigantiskt misstag att inte obducera på jourtid!
Fullkomligt vansinne!
I just LH fallet var det väl en väldigt stor disskusionen om mordtidpunkt och ev alibin.
Nu var väl hennes kropp fem dagar gammal, men varför utökad osäkerheten det med två dagar till???
Kontakta Rättsmedicinalverket och socialstyrelsen i frågan om du vet med bestämdhet att detta är fel gällande rutiner.
Alibi har inte ett skit med frågan att göra.
Senast redigerad av develi 2017-08-06 kl. 15:41.
Citera
2017-08-06, 15:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Kontakta rättsmedicin och socialstyrelsen i frågan om du vet med bestämdhet att detta är fel gällande rutiner.
Alibi har inte ett skit med frågan att göra.

? Vad menar du med att "alibi inte har ett skit med frågan att göra" - frågan om att via obduktion fastställa tidpunkten för ett begånget mord??

Det får du nog förklara mer.
Citera
2017-08-06, 15:46
Medlem
develis avatar
Citat:
? Vad menar du med att "alibi inte har ett skit med frågan att göra" - frågan om att via obduktion fastställa tidpunkten för ett begånget mord??
Det får du nog förklara mer?
Att han är dömd gällande LH-fallet relaterat till vittnesiakttagelser, obduktionsutlåtande, platsundersökning krim (förutom DNA avsättningar och avsaknad alibi) och det är via TR, HoVR samt HD (som bekräftat enig dom HovR) vedertaget att han har utfört mordet den 7 juni 2015 och fört henne till dumpningsplatsen i nära anslutning av mordet.
Det är dock inte detta mord och alibifrågor som diskuteras här och nu. Därav kommentar. Det var ett exempel när personer mördas/återfinns på en fredag (jourtid) i förhållande till tidsaspekt obduktion.
Senast redigerad av develi 2017-08-06 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in