Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 15:21
  #33121
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack - intressant, har själv funderat på att kolla internationellt beträffande mödrar som vill engagera sina barn i helvetet.
Fy fan vilken läsning.
Ett till parallellfall, mördare: Patricia Presba 25/06 2008

Gemensamma nämnare

Patricia Presba (Patty) = Johanna Möller
Jaime Ramos = Rajabi Mohammad

Ålder vid tidpunkt för mordet
Jaime Ramos 21
Patricia Presba 46

Patty övertalade Jaime att mörda maken Ron under förevändning att Ron begått övergrepp på henne och att hon skulle befrias ifall han dör. Mordvapen: hammare, brottsplatsen (Ron och Pattys hem) var en slaktscen, efter mordet instruerade Patty honom per telefon att frakta bort liket och få det se ut som en bilolycka.

Patty och maken Ron hade båda barn från tidigare förhållanden. Enligt Rons döttrar var han galen i Patty och var beredd att göra allt för henne medan hon bara utnyttjade honom och var egentligen likgiltig för både Ron och hans döttrar.

Patty träffade Jaime på California Conservation Corps ett stödprogram för ungdomar som växt upp i dålig miljö och där Patty var anställd. Jaime var där som klient då hans mamma begått självmord och pappa var knarklangare

Inledningsvis blev Patty en övervakande modersfigur för Jaime men senare övergick det till en sexuell relation. När Jaime skulle lämna och hade ingenstans att bo övertygade Patty sin man att låta Jaime tillfälligt flytta in och bo i deras hus, något Rons döttrar hyste agg emot. Pattys motiv var en livförsäkring hon tecknat på sin make vid händelse av olycka. Efter mordet flydde de tilsammans och var efterlysta (låter allt ovan bekant?). De greps på ett motelrum efter att Patty försökt skjuta ihjäl Jaime som efteråt sades ha varit en nickedocka för henne.

Patricia Presba har beskrivits som diabolisk, helt igenom ondskefull, en mästare på att manipulera som saknar såväl ånger som karaktär.
Citera
2017-08-02, 15:21
  #33122
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ok, du är inne på förflyttning.

Jag trodde det var dina karameller, men de kokar?

Jo bil är bra. Och sen är bilen borta för att inte trigga hundarna (eller full med matvaror för att vilseleda hundarna?).

Så då är det kanske en lånad eller uppeldad bil eller någon avsedd för frakt. Nån ssk lämpad för litet sällskap med specifik last?
Så här menar jag:
1. Aki sitter på bryggan
2. Går upp för att lägga sig
3. Blir överfallen sovande på fyllan
4. Mördas (kvävs eller dränks i kiselfritt vatten)
5. Transporteras ner i bil för att dumpas på bryggan
6. Vilket sker vid utstickaren som saknar räcke

Oavsett bil ner vid dumpning har Aki avsatt spår på skogsvägen på väg upp och jag antar det var patrullhund på plats snarare än specialtränad kriminalsökhund gällande kroppsvätskor och/eller kadaverin.
Citera
2017-08-02, 15:36
  #33123
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror du kan ha missuppfattat mig: ”...att hon vill framhäva att AP inte avled på eller i anslutning till bryggan.” – dvs att hon vill ha bort honom från bryggan; upp till boningshuset och därikring, så att det omöjliga i företaget att frakta (”bära”) den tunge AP flera hundra meter ska framstå som så gott som ogenomförbart. - Det enda som då ska bli kvar av bryggscenariot är en packad AP som för egen maskin drunknar.

Du menar att i och med att JB pratar om omöjligheten att ”på den långa biten” få ned honom till bryggan, och sedan också kasta i honom, innebär att hon vet att det var ungefär så det gick till. Detta utesluter jag absout inte, men menar samtidigt att hon (och JM) genom att ta fasta på avståndet och vikten kan vilja undvika att ur ett mordperspektiv prata renodlade bryggscenarion. – Detta understryks i viss mån också av att JM kvällen 7 aug menat sig ha SMS:at AP från boningshuset, men av mastningslistorna att döma samtidigt rört sig kring bryggområdet. - Ur JB:s aspekt kan det framför allt vara av vikt att få bort JM:s eventuella medhjälpare; ett transportmedel av något slag är säkert inte något hon vill se som ett alternativ. - En bil borde f.ö. vid en undersökning ha lämnat kraftiga spår i aktuell terräng varför man nog aktade sig för att låta AP skumpa omkring i något baksäte eller koffert.

Att JM (och även hennes försvarare) sedan vill framhäva det befängda i att lyfta upp och kasta AP över det rel. höga bryggräcket (som f.ö. JM säger är 120 cm högt), ned i det grunda vattnet där, i stället för att låta honom rulla av bryggan längst ut på den smalare bryggdelen; ”gåspången”, där det enligt JM ska vara 2 m djupt, understryker att man velat ge sken av att AP precis skulle hoppa i land (och båten under den hastiga rörelsen skjutas i väg bakåt). För att åstadkomma detta scenario tror JM att AP måste hamna i vattnet med huvudet mot gåspången, dvs stupa rakt framåt, utan att slå huvudet i varken bryggan eller båten. Det verkar således vara meningen att AP vid försöket till ilandhoppning ska ha haft båten någonstans bakom sig, för att sedan ha tänkt göra fast den vid en av stolparna ytterst på gåspången. Han är tänkt att ha missat bryggan och då samtidigt sparkat bakut så att båten fått lite hjälp att driva in mot strandkanten. - Med andra ord är ett mordscenario där AP dränkts på land (eller på bryggan) och förövaren (förövarna) sedan i princip inte orkat lyfta ned honom i båten för att dumpa honom lite längre ut på sjön, uteslutet ur JM:s aspekt. Det fick därför bli ett "hopp i land-scenario"; den enklaste och mest kraftbesparande lösningen.

Hade jag dränkt AP på bryggan och sedan försökt arrangera det hela som en drunkningsolycka AP själv stått för, hade jag inte gjort annat än pratat om den långa vägen ned till bryggan, hur tung AP var, hur fullständigt osannolikt det var att jag skulle ha gått i land med detta själv inkl. att kasta den tunga kroppen över bryggräcket. - Mina (i det närmaste osynliga) medhjälpare hade jag naturligtvis talat tyst om. - Hade jag däremot varit en medhjälpare, hade jag inte kunnat göra annat än att försöka se saken ur (den ensamma) JM:s aspekt, vare sig jag hjälpt till nere vid bryggan eller någon annanstans.

Under antagandet att det är deltidsbrandmannen som upptäckte kroppen som har korrekt minnesbild: att AP hade benen riktade mot gåspången, ser det ut som att AP har fallit i det närmaste rakt bakåt från denna bryggdel, nära staketvinkeln, alt. placerats liggande med huvudet ut mot vattnet och sedan från sjösidan dragits ned från gåspången och lagts i den position där han återfanns. - Detta klarar f.ö. en person; t.o.m. en kvinna - under förutsättning att AP dessförinnan satts ur spel.

Huruvida båtens förtöjningslina vid upptäckten låg i båten, eller delar av linan i vattnet, har jag inte sett någon uppgift om i FUP; däremot ska vid upptäckten av båten en av årorna ha lösgjorts från sitt fäste och lagts på sittbänken; den andra satt fast i årtullen men bladet befann sig i vattnet. (Anm. Det finns två förhör med KB varav det första är ett telefonförhör; det andra ett konceptförhör som godkänts. – Uppgifterna i förhören skiljer sig åt betr. båtens åror; det är det av KB godkända konceptförhörets version av årornas placering som här återgetts.).

Bra!
Notera att den drivande båten -- givet vad vi misstänker (JM) -- rimligen inte kan ha släppts ut förrän på morgonen. När matresterna sattes ut.
Citera
2017-08-02, 15:48
  #33124
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej då, den underskattas inte, hon är nog fan illvillig och beräknande som få men trots allt hämmas hon av sin brist på impulskontroll, det verkar som om planerna inte har analyserats färdigt utan verkställs på studs utan en tanke på att det kan bli konsekvenser av agerandet.

Manipulativ javisst men till en viss gräns, A*i tror jag var bortom den gränsen i och med att han snott ihop det med den nya flickvännen.

Som sagt, quick and dirty känns mer som Johanna Möller,s signum än snillrika planer.

Det ena utesluter inte det andra.

Hon "sjösätter" saker men förstår inte dimensionen att de ska förbli flytande (eller sjunkna, om det gäller ubåtar och AP.).

Hon förstår sig inte på underhåll eller beständighet.

Hon förstår idé (idealism) men inte bruk (usus), och vad som hör till det senare.

Men att hon är dålig på det senare betyder inte att hon kan lyckas bra med första, som hör till "skenets" område. Hon undgår ändå en brottsplatsundersökning.
Citera
2017-08-02, 15:49
  #33125
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har 'lärt' mig från andra trådar att det tar generellt sådär 20 min efter döden innan kroppen börjar utsöndra kadaverin, det 'ämne' som likhundar kan känna av.
Vet ej om det stämmer.

Okej. Jag kan ha fel. Får googla ist för att "gubbgoogla".
Citera
2017-08-02, 15:53
  #33126
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Ett till parallellfall, mördare: Patricia Presba 25/06 2008

Gemensamma nämnare

Patricia Presba (Patty) = Johanna Möller
Jaime Ramos = Rajabi Mohammad

Ålder vid tidpunkt för mordet
Jaime Ramos 21
Patricia Presba 46

Patty övertalade Jaime att mörda maken Ron under förevändning att Ron begått övergrepp på henne och att hon skulle befrias ifall han dör. Mordvapen: hammare, brottsplatsen (Ron och Pattys hem) var en slaktscen, efter mordet instruerade Patty honom per telefon att frakta bort liket och få det se ut som en bilolycka.

Patty och maken Ron hade båda barn från tidigare förhållanden. Enligt Rons döttrar var han galen i Patty och var beredd att göra allt för henne medan hon bara utnyttjade honom och var egentligen likgiltig för både Ron och hans döttrar.

Patty träffade Jaime på California Conservation Corps ett stödprogram för ungdomar som växt upp i dålig miljö och där Patty var anställd. Jaime var där som klient då hans mamma begått självmord och pappa var knarklangare

Inledningsvis blev Patty en övervakande modersfigur för Jaime men senare övergick det till en sexuell relation. När Jaime skulle lämna och hade ingenstans att bo övertygade Patty sin man att låta Jaime tillfälligt flytta in och bo i deras hus, något Rons döttrar hyste agg emot. Pattys motiv var en livförsäkring hon tecknat på sin make vid händelse av olycka. Efter mordet flydde de tilsammans och var efterlysta (låter allt ovan bekant?). De greps på ett motelrum efter att Patty försökt skjuta ihjäl Jaime som efteråt sades ha varit en nickedocka för henne.

Patricia Presba har beskrivits som diabolisk, helt igenom ondskefull, en mästare på att manipulera som saknar såväl ånger som karaktär.

Perfekt! JM upp i dagen. Det fina med bovar är att om de inte upprepar sig själva så upprepar de andra.
Citera
2017-08-02, 15:55
  #33127
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så här menar jag:
1. Aki sitter på bryggan
2. Går upp för att lägga sig
3. Blir överfallen sovande på fyllan
4. Mördas (kvävs eller dränks i kiselfritt vatten)
5. Transporteras ner i bil för att dumpas på bryggan
6. Vilket sker vid utstickaren som saknar räcke

Oavsett bil ner vid dumpning har Aki avsatt spår på skogsvägen på väg upp och jag antar det var patrullhund på plats snarare än specialtränad kriminalsökhund gällande kroppsvätskor och/eller kadaverin.

Jag hade missat Akis spår. (Kan det vart tidigare under dagen/kvällen...)
Citera
2017-08-02, 16:09
  #33128
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så här menar jag:
1. Aki sitter på bryggan
2. Går upp för att lägga sig
3. Blir överfallen sovande på fyllan
4. Mördas (kvävs eller dränks i kiselfritt vatten)
5. Transporteras ner i bil för att dumpas på bryggan
6. Vilket sker vid utstickaren som saknar räcke

Oavsett bil ner vid dumpning har Aki avsatt spår på skogsvägen på väg upp och jag antar det var patrullhund på plats snarare än specialtränad kriminalsökhund gällande kroppsvätskor och/eller kadaverin.


Yes, överfallen och får något över huvudet för att förhindra att han kan göra motstånd på ett vettigt sätt, dränks som en kattunge, transporteras till bryggan och blir tippad i sjön, mission completed.

Låter ju inte speciellt manligt att överfalla en berusad och sovande man så historien som MR fick sig till livs måste förbättras något.
Citera
2017-08-02, 16:13
  #33129
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ville bara förmedla att JM led inte av aps inte rajabi heller. Så nu kan påföljden inte bli vård. Bra vah?
APS omfattar inte narcicistisk personlighetstörning vilket jag tror Johanna har. Hursom det är ingen överraskning snarare lättnad att hon får fängelse.

PS har du RPUn på dig eller ?
Citera
2017-08-02, 16:53
  #33130
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ville bara förmedla att JM led inte av aps inte rajabi heller. Så nu kan påföljden inte bli vård. Bra vah?
Där är vi helt överens. JM lär dömas till livstid och får nog sitta inne minst 20 år, troligen mycket längre.
Rajabi får nog också ett långt fängelsestraff, men troligen tidsbegränsat.
Citera
2017-08-02, 17:01
  #33131
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Där är vi helt överens. JM lär dömas till livstid och får nog sitta inne minst 20 år, troligen mycket längre.
Rajabi får nog också ett långt fängelsestraff, men troligen tidsbegränsat.
JM kommer nog att få sitta inne mycket längre än så, hon kommer nog att få svårt att omvandla ett livstidsstraff till tidsbegränsat. Det krävs ju en del... Se på bl a Fossmo...
Citera
2017-08-02, 17:08
  #33132
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
JM kommer nog att få sitta inne mycket längre än så, hon kommer nog att få svårt att omvandla ett livstidsstraff till tidsbegränsat. Det krävs ju en del... Se på bl a Fossmo...
Men Fossmo har väl inte suttit några 20 år?

Jag tror hon kommer vara en sådan jävla pain in the ass för allt och alla så alla bara vill bli av med henne. Tror inte hon sitter mer än 15 år effektiv tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback