2017-06-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluemore
De som finns att söka nu har inflyttningsdatum 20 juni och liknande - jag vill inte flytta in förrän i slutet av augusti. Har jag missförstått hur det fungerar?

Tror inte man kan söka förrän man har fått antagningsbesked, eller är jag ute och cyklar?
Citera
FromAnotherPlaces avatar

Moderatormeddelande

Postat av FromAnotherPlace 2017-06-11, 08:07
Medlem
Nu finns en FAQ infogad i de två första inläggen i tråden. Vänligen läs denna för att hitta svar på era frågor innan ni postar i tråden. /Mod.
2017-06-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluemore
De som finns att söka nu har inflyttningsdatum 20 juni och liknande - jag vill inte flytta in förrän i slutet av augusti. Har jag missförstått hur det fungerar?

OBO har galet korta inflyttningsdatum på rum och även på vissa lägenheter, så det blir nog till att vänta tills antagningsbeskeden kommer. du måste ändå vara antagen för att kunna få en lägenhet.
Citera
2017-06-27, 04:25
Medlem
Vad är kötiden som behövs för att få ett studentrum? Jag har hört bostadsgarantin som finns i ca en termin, men det är inte det som är frågan.
Citera
2017-07-19, 18:09
Medlem
Tycker att det känns väldigt tunt med lägenheter hos Öbo. Brukar dom hamstra lägenheter och släppa alla samtidigt nån gång under sommaren? Utbudet är kasst, är varken intresserad av korridor eller Grankotten så finns inte mycket att välja på!

Stör mig för övrigt på inflyttningsdatumen som ligger nu i juli, eller typ första september. Dom borde förhålla sig lite till när introduktionen börjar.
Citera
2017-07-19, 18:15
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukorvkuk
Vad är kötiden som behövs för att få ett studentrum? Jag har hört bostadsgarantin som finns i ca en termin, men det är inte det som är frågan.

Den här länkas i FAQ:en: http://www.obo.se/sv/Bostader/Statistik-kopoang/. Det är ÖBO:s egen sökfunktion för att se köpoängsstatistik baserad på kriterier som bostadstyp, område, etc.
Citera
2017-07-19, 18:44
Medlem
Hur i helvete kan så många studentlägenheter bara ha 50-150 dagars väntetid på öbo? Sinnessjukt vad kort väntetid.

Jag har hört om bostadsgaranti i Örebro, men det räcker bara till vintern.
Senast redigerad av Magnetbord 2017-07-19 kl. 18:47.
Citera
2017-07-19, 18:51
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Hur i helvete kan så många studentlägenheter bara ha 50-150 dagars väntetid på öbo? Sinnessjukt vad kort väntetid.

Jag har hört om bostadsgaranti i Örebro, men det räcker bara till vintern.

Enligt min uppfattning och erfarenhet, så har många delade studentlägenheter i t. ex. Brickebacken väldigt kort kötid. Åtminstone var det så för några år sedan. Men då hyr du ett rum i en delad lägenhet (exempelvis 3 rum och kök) och delar badrum och kök med två andra.
Citera
2017-07-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Enligt min uppfattning och erfarenhet, så har många delade studentlägenheter i t. ex. Brickebacken väldigt kort kötid. Åtminstone var det så för några år sedan. Men då hyr du ett rum i en delad lägenhet (exempelvis 3 rum och kök) och delar badrum och kök med två andra.
Jag kollade på öbo, då får man kokvrå i ett 22m2 rum, ungefär 150 dagars väntetid, fortfarande mycket kort tid... Måste vara det snabbaste universitetet att få rum.
Citera
2017-07-29, 16:58
Medlem
Är det enkelt att fixa boende i örebro om man jämför med andra städer? Har 101 dagars kötid just nu men det verkar inte riktigt räcka. Lär man ringa runt till privata? Vill helst fixa boende så snabbt som möjligt då man också ska utomlands innan plugget.
Citera
2017-07-29, 21:57
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Är det enkelt att fixa boende i örebro om man jämför med andra städer? Har 101 dagars kötid just nu men det verkar inte riktigt räcka. Lär man ringa runt till privata? Vill helst fixa boende så snabbt som möjligt då man också ska utomlands innan plugget.
Ett kvarter med studentlägenheter bytte ägare från Öbo till privat alldeles nyligen så att ringa privata hyresvärdar kan vara värt besväret.

Faktorer som påverkar kötiden:

Inställda program t.ex. CNC utbildning
Nya (eller utbyggda) program t.ex. Läkarprogrammet
Nybyggda lägenheter
Privatiserade lägenheter ökar kön hos Öbo
Citera
2017-07-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Ett kvarter med studentlägenheter bytte ägare från Öbo till privat alldeles nyligen så att ringa privata hyresvärdar kan vara värt besväret.

Faktorer som påverkar kötiden:

Inställda program t.ex. CNC utbildning
Nya (eller utbyggda) program t.ex. Läkarprogrammet
Nybyggda lägenheter
Privatiserade lägenheter ökar kön hos Öbo

Okej tackar, får ringa runt lite. Borde jag kunna lösa något boende? I värsta fall, hur mycket skulle vandrarhem kosta för 1 månad? Tror du jag borde hinna fixa något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in