2009-07-23, 21:49
Medlem
Tratts avatar
Granrisvägen ligger i brickebacken om jag inte har fel och brickebacken är inget höjdarområde
Citera
2009-07-23, 21:52
Medlem
Kör på lägenhet 1 då, närmare schkolan, nära Tybble Centrum som har stans godaste pizza osv. Vad är det för bredband?
Citera
2009-07-23, 21:53
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Dude
Kör på lägenhet 1 då, närmare schkolan, nära Tybble Centrum som har stans godaste pizza osv. Vad är det för bredband?
Världens sämsta 2mbit-lina.
Citera
2009-07-23, 22:04
Medlem
Mr.Muttleys avatar
Enligt en tjej på jobbet kan man besöka hemsidor och läsa mail utan problem. Mer info har jag tyvärr inte.
Senast redigerad av Mr.Muttley 2009-07-23 kl. 22:06. Anledning: Sen som vanligt...
Citera
2009-07-23, 22:06
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Muttley
Enligt en tjej på jobbet kan man besöka hemsidor och läsa mail utan problem. Mer info har jag tyvärr inte.
För 250spänn bjuder Banhof på 100/100-lina.
Citera
2009-07-23, 22:26
Medlem
TheOtherss avatar
Jag hade nog valt alt.2 om jag var i eran sits. dom extra kvadraten som ni får kan behövas om ni har hundar och katter. Sedan känns det mycket mer värt med ett riktigt kök skulle jag tycka, blir nog jobbigt med kokvrå efter ett tag.
Citera
2009-07-23, 23:22
Medlem
Bob Luntas avatar
Tack för svaren. Det ser ut som att vi kommer välja tvåan i Brickebacken. Haha. När jag och sambon har sex hemma så kommer jag ju bara att ta henne i "tvåan" efter flytten.
Citera
2009-07-23, 23:37
Medlem
normanbatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Hej!

Jag och sambon ska börja plugga till hösten nu har fått två lägenhetserbjudanden där lägenheter och hyra ser helt olika ut. Jag undrar helt enkelt vilken som är bäst för ett sambopar som ska plugga och som har husdjur (vi har två hundar och en katt).

Fakta:
  • Lägenhet 1 ligger på Studentgatan och lägenhet 2 ligger på Granrisvägen
  • Lägenhet 1 har en hyra på 4500 i månaden
  • Lägenhet 2 har en hyra på 3900
  • Lägenhet 1 har 2 gratismånader eftersom det är en studentlägenhet, samt bredband och el i hyran
  • Lägenhet 2 har inget extra, men är nästan 20 kvadrat större
  • Lägenhet 1 har kokvrå
  • Lägenhet 2 har riktigt kök
  • Lägenhet 1 som ligger på Studentgatan ger ca 300m gångväg till skolan (för att bo närmare skolan måste vi nästan flytta in i ett klassrum)
  • Lägenhet 2 ligger ca 20 minuters promenadväg bort

Båda lägenheterna lockar. Ettan för att det är billigt och nära skolan; elen ingår, två hyresfria sommarmånader, bredband ingår (förvisso en värdelös uppkoppling, men ändå...). Lägenhet två lockar dels för att den är större, antagligen finare och har bättre kök. Den har balkong och uteplats också, vilket ettan saknar.

Om man slår ut kostnaderna på ett år skiljer sig lägenhet ett och två åt med ca 9000kr/år, lägenhet 2 är alltså ≈9000kr dyrare. I gengäld får vi en större bostad, uteplats och riktigt kök. Mycket talar alltså för tvåan trots att den är dyrare, men skillnaden i pris/år mellan de två gör att vi blir tveksamma.

Vad skulle ni välja och varför?

Förlåt, mod, om jag lagt tråden i fel forum. Tyckte den passade bättre här än i bostadsdelen eftersom det är kostnader för två fattiga studenters boende som avhandlas och inte vilken tapet vi ska välja till vår gillestuga.

Granrisvägen ligger i Brickebacken. Det är far far away från allt och alla. En enda buss om går dit och det är sällan på kvällstid. Tar lång tid att promenera till stan. Brickebacke centrum är innehållslöst: består endast av en konsum (den värsta jag varit i) och en pizzeria.

Studentgatan ligger på campus, och alla fördelar det innebär. Dock hög omsättning på folk, mycket spring och festande. Nära till Tybble centrum (som har Ica, frisör, florist och bank). Tar 10-15 min att cykla till stan. Fullt möjligt att gå om man missar sista bussen.

Mitt råd: undvik Brickebacken så långt ni kan! En uteplats väger inte upp mot läget, och området i sig. I valet mellan Studentgatan och Brickebacken så är valet solklart. Husdjuren trivs nog bättre i Brickebacken (eftersom området är omringat av skog), det finns dock gott om ströområden och natur vid Studentgatan också.
Citera
2009-07-24, 00:05
Medlem
Studentgatan!

Jag skulle välja Studentgatan. Uppförsbacken till Brickebacken är inte rolig.. och att bo i en lägenhet på bottenvåningen i Brickebacken...njaa... skulle inte kännas särskilt tryggt!

Tvåorna på Studentgatan har bra planlösning och det är krypavstånd till universitetet. Smidigt att t ex kunna dra hem en sväng på lunchen eller så... Om man t ex har två timmars ledigt mellan föreläsningarna är det knappt värt besväret att ta sig till Brickebacken men inga problem alls om man bor på Studentgatan. Dessutom är det gångavstånd till Willys (=handla bra o billig mat).. men orka släpa grejerna därifrån till Brickebacken...

Det är bara några meter från Studentgatan till stora ängar, grönområden och Markaskogen m.m... dvs bra för hundar. Tror att själva området, smidigheten och närheten till såväl universitetet och naturen väger upp den mindre boytan.
Citera
2009-07-24, 00:28
Medlem
Bajsmackans avatar
Lägenheterna på studentvägen är väl i princip nybyggda. Eller heter den vägen Studievägen? Är jag ute och cyklar? Aja, satsa på studievägen.
Citera
2009-07-24, 11:16
Medlem
Studentgatan och Studievägen är inte samma. Studentgatan är byggd på 70-talet, Studievägen de senaste två åren. Båda är nära universitetet, men lägenheterna på Studievägen är ju dyrare.
Citera
2009-07-24, 11:18
Medlem
Canarizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Tack för svaren. Det ser ut som att vi kommer välja tvåan i Brickebacken. Haha. När jag och sambon har sex hemma så kommer jag ju bara att ta henne i "tvåan" efter flytten.

Seriöst? Ge fan i Brickebacken, det är det värsta området i Örebro. Faktist, utanförskapet är enormt! Konstruerat för att effektivt hålla slöddret borta ifrån Örebro. Förresten, varför ska du studera i Örebro från början? Sämre skitskola får man leta efter.

Välj inte Örebro, och om du nu måste - välja fan inte Brickebacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in