Citat:

Ursprungligen postat av 
Midsommardagen

Det kan ju mycket väl vara så att NÅGON styrt att alla register skulle outsourcas. 
Det kan definitivt ha funnits någon inom Trafikverket, Transportstyrelsen eller Regeringen som sett hur slappt allt hanterades och styrde frågan till att landa i outsourcing.
På samma sätt kan det ha funnits någon inom IBM som såg till att underprissätta för att få avtalet.
Är det någon som kollat upp själva upphandlingen? Vem blev tvåa efter IBM? Hur mycket skilde det i pris?
Har SÄPO utrett detta?
Var det bara IBM som offererade?

I FUP:en nämner upphandlingskonsulten Ulrika Sjöblom:
 "Den analys som låg till grund för beslutet om outsourcing hade genomförts med början hösten 2013. Ulrika vet inte när i tid beslutet om att outsourca driften togs. När hon började på Transportstyrelsen var beslutet taget och hennes arbetsuppgift blev att effektuera beslutet." 
Kring upphandlingen:
"IBM vann upphandlingen och Ulrika minns att det hela inte enbart var en pengafråga utan vad man ville uppnå, utöver en billigare drift, var att effektivisera och öka stabiliteten och att kostnadseffektivisera. IBM:s underleverantörer är egna juridiska bolag i respektive land men IBM är huvudföretaget"
Svaren på de flesta frågorna kring interna turer får man i FUP:en. Jag vill varmt rekommendera att läsa den.
Någonstans i den är jag säker på att jag också läst att man gjorde en förenklad upphandling där det primärt bara rörde sig om några få som man tillfrågade och som man trodde skulle kunna lösa detta.
Möjligtvis kan det betyda att man även gjort någon form av offentlig annons för företag som vill lägga anbud.
Intervjun med Ulrika börjar på sidan 225. Den är mycket intressant.
Det står även beskrivet i FUP:en kring turerna vad det gäller säkerhetsskyddet.