Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
"
Jag trodde man fick göra så" och "
jag gjorde så gott jag kunde" är hennes argument i polisförhören, en
http://www.regeringen.se/rattsdokume...11/sou-201475/
som varken övertygar Säpo eller regeringen.
Men den övertygar mig. Jag tror faktiskt hon tänkte och trodde det var ok.
Som när jag åkte fast för fortkörning. Körde 70 på 50 väg. Då sa jag också: Jag trodde... det var 70. Lika sant och lika dumt var det.
Fast hon hade ändå sett att det stod att det var olagligt. Hon handlade mot bättre vetande.
Jag däremot såg inte 50 skylten. (Skit samma för polisen 4 000 kr oavsett). Visste inte att jag handlade olagligt.
Ett felaktigt beslut som hon numer säkert ältar nattetid.
Och troligen kommit fram till att hon INTE gjorde så gott hon kunde. Eller? Skulle hon gjort samma sak igen?
Att göra något uppenbart olagligt kan ju bara vara rimligt om man är säker på att ingen upptäcker det ex v. Gjorde hon den bedömningen i stunden? Knappast.
F.ö. Dags att vissa i regeringen ställs inför samma prövning och i bästa fall samma självprövning. Med Ågren och ältande som följd.

Skrämmande, hon verkade inte heller förstå vad för data som "hennes" myndighet hanterade. Vi pratar här inte om en obildad politiker utan om en universitetsutbildad civilare som varit GD på olika stora myndigheter sen 2002.
"Nyliberalismen" har nu totalt slagit sönder de gamla stolta svenska myndighetstraditionerna med anor av Oxienstierna. De har förstås haft sina defekter men i stort skötts proffesionellt och effektivt. Vanligen också i framkant med teknisk utveckling. Troligen en oreparabel skada, sådant tar generationer att bygga upp.
Numer räcker det med att vara smord i käften på rätt sätt, så de som utser kan känna igen sig, om det finns faktisk kompetens är irrelevant. Som man kan se både offentligt och privat, med rätt smord i käften "kvalifikationer" kan folk gå från det ena välbetalda misslyckandet till det andra.