2017-07-23, 11:52
Medlem
Det är märkligt. Statsministern håller sig undan, i ett sådant här läge borde han informera folket och inte låta komministmedia styra samtalet. Opinionen ser vi inte heller skymten utav.
Dax att folket tar över gatorna och att vi visar vårt missnöje.
Citera
2017-07-23, 11:56
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sluta med att fabulera. En sida av denna historia är att den inte har behandlats politiskt.

Men sluta ljug, det har röstats i regeringen, SD emot V avstod att rösta. ALLA ANDRA JA
Citera
2017-07-23, 11:58
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Så länge som det inte finns en fungerande opposition så kommer inget att hända.

Löfven resonerar på precis samma vis och väntar på att "stormen i vattenglaset" ska avklinga så han får avnjuta sin semester i lugn och ro. Visst känns det tryggt att veta att mannen som styr Sverige inte ens bryr sig om att kliva upp ur hängmattan för att göra ett uttalande när rikets säkerhet står på spel?

https://x.cdn-expressen.se/images/a2...b/16x9/680.jpg
Citera
2017-07-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Det är märkligt. Statsministern håller sig undan, i ett sådant här läge borde han informera folket och inte låta komministmedia styra samtalet. Opinionen ser vi inte heller skymten utav.
Dax att folket tar över gatorna och att vi visar vårt missnöje.
Alla känner Steffe, Steffe känner ingen.
Som vi i Skåne och Göinge definierar det, Steffe är en töffe.
Citera
2017-07-23, 12:08
Medlem
Det här motsvarar 100 000 döda svenskar i händelse av krig.Ansvar krävs o straff skall utkrävas.
Citera
2017-07-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Löfven resonerar på precis samma vis och väntar på att "stormen i vattenglaset" ska avklinga så han får avnjuta sin semester i lugn och ro. Visst känns det tryggt att veta att mannen som styr Sverige inte ens bryr sig om att kliva upp ur hängmattan för att göra ett uttalande när rikets säkerhet står på spel?

https://x.cdn-expressen.se/images/a2...b/16x9/680.jpg
Men vad är den stora faran för Riket? Den politiska makten "sålde" vi till EU för att nomenklaturan ska kunna få välbetalda poster i Bryssel, etc. Med ek. öppna gränser är allt mer av de reala produktiva resurserna i händerna på det globala kapitalet. Egentligen skulle vi kunna lägga ner försvaret. Skulle ryssen attackera så kommer det globala kapitalet förstås att ingripa och skydda SIN egendom.
Den nyliberala ideologin har segrat, den molnbaserade ideologin, helt i det blå utan verklighetsförankring.
Citera
2017-07-23, 12:23
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Men vad är den stora faran för Riket? Den politiska makten "sålde" vi till EU för att nomenklaturan ska kunna få välbetalda poster i Bryssel, etc.

Och "nyckeln till riket" gav vi bort helt gratis till ett land som inte ens är med i EU (Serbien).
Vad fick nomenklaturan som ersättning för det?

Vad står näst på tur att skänka bort?
Citera
2017-07-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
"Jag trodde man fick göra så" och "jag gjorde så gott jag kunde" är hennes argument i polisförhören, en http://www.regeringen.se/rattsdokume...11/sou-201475/
som varken övertygar Säpo eller regeringen.

Men den övertygar mig. Jag tror faktiskt hon tänkte och trodde det var ok.
Som när jag åkte fast för fortkörning. Körde 70 på 50 väg. Då sa jag också: Jag trodde... det var 70. Lika sant och lika dumt var det.
Fast hon hade ändå sett att det stod att det var olagligt. Hon handlade mot bättre vetande.

Jag däremot såg inte 50 skylten. (Skit samma för polisen 4 000 kr oavsett). Visste inte att jag handlade olagligt.

Ett felaktigt beslut som hon numer säkert ältar nattetid.
Och troligen kommit fram till att hon INTE gjorde så gott hon kunde. Eller? Skulle hon gjort samma sak igen?
Att göra något uppenbart olagligt kan ju bara vara rimligt om man är säker på att ingen upptäcker det ex v. Gjorde hon den bedömningen i stunden? Knappast.

F.ö. Dags att vissa i regeringen ställs inför samma prövning och i bästa fall samma självprövning. Med Ågren och ältande som följd.
Skrämmande, hon verkade inte heller förstå vad för data som "hennes" myndighet hanterade. Vi pratar här inte om en obildad politiker utan om en universitetsutbildad civilare som varit GD på olika stora myndigheter sen 2002.
"Nyliberalismen" har nu totalt slagit sönder de gamla stolta svenska myndighetstraditionerna med anor av Oxienstierna. De har förstås haft sina defekter men i stort skötts proffesionellt och effektivt. Vanligen också i framkant med teknisk utveckling. Troligen en oreparabel skada, sådant tar generationer att bygga upp.
Numer räcker det med att vara smord i käften på rätt sätt, så de som utser kan känna igen sig, om det finns faktisk kompetens är irrelevant. Som man kan se både offentligt och privat, med rätt smord i käften "kvalifikationer" kan folk gå från det ena välbetalda misslyckandet till det andra.
Citera
2017-07-23, 12:44
Medlem
RektNOUGATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
"Jag trodde man fick göra så" och "jag gjorde så gott jag kunde" är hennes argument i polisförhören, en försvarslinje som varken övertygar Säpo eller regeringen.

Men den övertygar mig. Jag tror faktiskt hon tänkte och trodde det var ok.
Som när jag åkte fast för fortkörning. Körde 70 på 50 väg. Då sa jag också: Jag trodde... det var 70. Lika sant och lika dumt var det.
Fast hon hade ändå sett att det stod att det var olagligt. Hon handlade mot bättre vetande.

Jag däremot såg inte 50 skylten. (Skit samma för polisen 4 000 kr oavsett). Visste inte att jag handlade olagligt.

Ett felaktigt beslut som hon numer säkert ältar nattetid.
Och troligen kommit fram till att hon INTE gjorde så gott hon kunde. Eller? Skulle hon gjort samma sak igen?
Att göra något uppenbart olagligt kan ju bara vara rimligt om man är säker på att ingen upptäcker det ex v. Gjorde hon den bedömningen i stunden? Knappast.

F.ö. Dags att vissa i regeringen ställs inför samma prövning och i bästa fall samma självprövning. Med Ågren och ältande som följd.

GTFO white knight. Fängelse för de.
Citera
2017-07-23, 12:47
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En ren sakfråga. Vad är problemet med att lägga ut driften utomlands?

Jag förstår att det som diskuteras är en ren formalitet. Och att det mycket väl kan finnas ett formellt fel.

Men finns det ett problem i verkligheten?

Vill man skydda data finns väl beprövade metoder för det. Och sådan bör gå bra att använda här. Om inte, så vad är hindret?

Finns det ett verkligt problem? Eller är det bara rena formaliteter som folk springer runt och viftar med armarna för?

Krypton kan alltid knäckas. Därför gäller det att ha både kryptering och fysiska hinder för åtkomst.

Det är inte en ren formalitet när försvarets viktigaste hemligheter görs tillgängliga för makter som kan dra nytta av dem i hybrid-krigföring mot Sverige (eller i en fullskalig invasion). Det är inte någon ren formalitet när känsliga data (om människor som fått skyddad identitet på grund av hot mot deras person) görs tillgängliga för de organisationer och makter som hotar.

Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Skrämmande, hon verkade inte heller förstå vad för data som "hennes" myndighet hanterade. Vi pratar här inte om en obildad politiker utan om en universitetsutbildad civilare som varit GD på olika stora myndigheter sen 2002.

"Nyliberalismen" har nu totalt slagit sönder de gamla stolta svenska myndighetstraditionerna med anor av Oxienstierna. De har förstås haft sina defekter men i stort skötts proffesionellt och effektivt. Vanligen också i framkant med teknisk utveckling. Troligen en oreparabel skada, sådant tar generationer att bygga upp.

Numer räcker det med att vara smord i käften på rätt sätt, så de som utser kan känna igen sig, om det finns faktisk kompetens är irrelevant. Som man kan se både offentligt och privat, med rätt smord i käften "kvalifikationer" kan folk gå från det ena välbetalda misslyckandet till det andra.

Mitt i prick!
Senast redigerad av defenseur 2017-07-23 kl. 12:49.
Citera
2017-07-23, 12:54
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Det stora problemet nu är att även om inte data skulle ha läckt tvingas man ändå att agera som om det har skett.

Tänk om någon vill "destabilisera" Sverige nu. Några döda stridspiloter skulle nog kunna tvinga in landet i extravalskaos.

Lotta ut fyra nya sista siffror som gäller? Sverige, en härlig tombola med personnummer och försvunna "åk"pass.

Någon som har pejl på utländsk medias rapportering? Existerar den ens?

Till samtliga partier: Fäll regeringen nu!
Citera
2017-07-23, 12:58
Medlem
Skumma Tjecker i all ära men Styrelsen då...
Den nitiska internrevisorn A, hade visst stora problem med att få RA (styrelseordföranden) m.fl. i styrelsen att förstå vikten av internrevision.

"Det framgår i styrelseprotokolP att styrelsen ansåg att internrevisionen upptog for mycket tid på styrelsemöten. A upplevde att hon hade stora problem under 2015 att utfara sitt arbete och hon fårsökte flera gånger nå fram till styrelsen med detta men hon möttes av ointresse"

"A kan väldigt litet om säkerhetsskydd men hon känner till att myndigheten hanterar viss känslig information. A tillägger att hon känner till att styrelsen inte är säkerhetskontrollerade. De som är högst ansvariga för en myndighet med den här typen av känslig information är inte säkerhetsprövade."

FUP s 93.
Senast redigerad av B.R.Donut 2017-07-23 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in