2017-07-28, 21:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Tror också på drog som inte hittats/påvisats än, stod ju i protokoll att prover tagits på de 150 vanligaste ämnena, kan ju finnas fler o nyare?
Vad för skit var det som injicerades i Egypten?
Undrar också om sista låten han spelade har "analyserats" i tråden? Vad betydde den? Textmässigt? Var den till N eller nåt han delade nostalgiskt m J?
Då ska du nog ta diskussionen med nån annan än mig - för det är nämligen inte vad jag tror av flertal olika anledningar.

Kroppsvätskorna är fortfarande från 2015 och den rättskemiska analysen har kompletterats jmfrt med den forna på 150 läkemedel.
Låtens titel sägs iaf betyda "När du fick mig att falla för dig" enligt Nadja och betydde nåt för dem.
Citera
2017-07-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Menar du den kompletterande?
Tilläggsprotokoll I 2017-04-13 del 1/3.

I innehållsfört. är det s. 27 och benämnt "Analysresultat kompletterande rättskemisk undersökning 2016-10-20"

Tack! Ja där framgår det ju att de analyserat sparade prover under hösten 2016.

Framgår även att de analyserat tops och nagelskrap utan träff. En okänd man under naglarna.
Citera
2017-07-28, 22:01
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag undrar om inte detta är ett stickspår ändå. Kan vara rester av tandkräm t.ex. efter en slarvig tandborstning. Eller smågodis.
Eller så är det faktiskt nyckeln till hur dödsstöten sattes in...
Avskavd färgrest från hårdare gummi eller plast - en kork, flaska, slang, säck, dräparens plagg etc
Ämnen från tandkräm el godis tror jag man hade identifierat om det fanns sådana rester kvar. Verkar osannolikt
Citera
2017-07-28, 22:03
Medlem
mollymolls avatar
Följt tråden länge men inte kommenterat tidigare.

En sak jag tänkt på är vad sonen sa i kyrkan och hur han kunnat få en sån sak till sig.

Kan det inte vara så att han hört när det pratats om "sjösättningen" av A*i och att han kanske flöt eftersom lungorna var luftfyllda (kvävning) och problemet som uppstod att få kroppen att stanna under vatten? Typ "han flöt ju för det var luft i lungorna"

Jag har läst ngt om att förr när stackars obemedlade kvinnor gick ut i skogen och födde sina oönskade barn och sen skyllde det för att vara döfött så kollade man om lungorna flöt. Hade barnet tagit ett andetag med luft så levde det ju vid födseln och var alltså dödat.
Citera
2017-07-28, 22:06
Medlem
McMays avatar
Citat:
Det är nog gamla dillrester.
Haha:-) Fick kanske hela kvistknippet nerkört i halsen - med turkost gummiband
Citera
2017-07-28, 22:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag undrar om inte detta är ett stickspår ändå. Kan vara rester av tandkräm t.ex. efter en slarvig tandborstning. Eller smågodis.
Jo, förvisso - men min magkänsla säger nåt annat, kan inte riktigt släppa detta då färgen beskrivs turkos. Tandrämsrester lär väl ända ha försvunnit och lösts upp om han legat i vattnet så pass länge?
Citera
2017-07-28, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Haha:-) Fick kanske hela kvistknippet nerkört i halsen - med turkost gummiband
Skratta du men jag ska nog hitta nån jävla kräftgryta hon återanvänt med kranvatten i.
Har tänkarhatten på, återkommer om signalkräftorna - finns de i turkost så skulle det underlätta markant.
Citera
2017-07-28, 22:11
Medlem
McMays avatar
Citat:
Då ska du nog ta diskussionen med nån annan än mig - för det är nämligen inte vad jag tror av flertal olika anledningar.

Kroppsvätskorna är fortfarande från 2015 och den rättskemiska analysen har kompletterats jmfrt med den forna på 150 läkemedel.
Låtens titel sägs iaf betyda "När du fick mig att falla för dig" enligt Nadja och betydde nåt för dem.
Tack för info. Missförstod dig ang drogerna, som att du menade att det framkom - sorry
Citera
2017-07-28, 22:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Inte jag heller, läste det som att allt var klart. Självmordsuppdrag vet jag inte om det är. Pratade nyss med en av dessa kandidater och jag delar dennes uppfattning. Aki-åtalet ska bort, det är för tunt och HovR kommer göra en annan bedömning. Där frias J.
Nästa puck är att jobba på straffreducering. Det ligger i farans riktning att J åker på livstid i Tr.

Jaha, sa kandidaten något mera om uppdraget tro?

Vilka ärans lagrar tänkte kandidaten skörda genom att eventuellt ta uppdraget att försöka fria Johanna Möller från ett välförtjänt fängelsestraff, tänkte kandidaten bli lika hyllad och firad som när Peter Alhtin lyckades med sitt uppdrag att ge M*ts A*m så lindrigt straff som möjligt?

Visst A*i-delen är den svaga delen i åtalet men om nu det står fast att A*i inte drunknade i Hjälmaren på grund av bristen på alger så är det trots allt mord som ska bedömas och då blir ju indicier och motiv + tillfälle mycket mer intressanta.
Citera
2017-07-28, 22:16
Medlem
Av en slump råkade jag idag lyssna på Filosofiska rummet på P1 (http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/714975?programid=793) som var en repris från maj 2016.

Det handlade om förmågan att känna empati + skam och skuld. Saknar man empati försvinner det andra också. En av deltagarna som nämnde det var Överläkaren Marianne Christensson som arbetar på RMV med bedömningar av klienter som begått grova våldsbrott.

En artikel om henne från Karolinska Institutet finns här (titel Hon ser bakom Våldets ansikte)
http://ki.se/forskning/marianne-kristiansson-hon-ser-bakom-valdets-ansikte

Intressant.

EDIT.
"Förslag till förändrad tvångslagstiftning
I våras lade Psykiatrilagsutredningen fram ett betänkande där man föreslår en förändrad tvångslagstiftning, där rättspsykiatrisk vård ska avskaffas som möjlig påföljd i domstol. Det innebär att handlingar som begås under psykisk störning inte längre kommer att vara straffbara.
– Jag var expert i utredningen och jag instämmer med utredningens förslag. När det gäller ansvar är det bara i Sverige alla anses ha ansvar, men i utredningen vill vi återföra otillräknelighet, säger Marianne Kristiansson och fortsätter:
– Det är en grundläggande princip i straffrätten att personer som är så svårt sjuka att de inte förstår vad de gjort inte kan bära skuld och därmed inte kan vara straffrättsligt ansvariga. Dessa individer kommer istället att få psykiatrisk vård på särskild stödenhet inom Kriminalvården eller på behandlingshem.
Senast redigerad av Remark 2017-07-28 kl. 22:39. Anledning: Tillägg
Citera
2017-07-28, 22:18
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack! Ja där framgår det ju att de analyserat sparade prover under hösten 2016.

Framgår även att de analyserat tops och nagelskrap utan träff. En okänd man under naglarna.
Antar att JJ är topsad o avförd då.
Har man topsat alla flyktingpojkarna J haft samröre med?
Citera
2017-07-28, 22:20
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jaha, sa kandidaten något mera om uppdraget tro?

Vilka ärans lagrar tänkte kandidaten skörda genom att eventuellt ta uppdraget att försöka fria Johanna Möller från ett välförtjänt fängelsestraff, tänkte kandidaten bli lika hyllad och firad som när Peter Alhtin lyckades med sitt uppdrag att ge M*ts A*m så lindrigt straff som möjligt?

Visst A*i-delen är den svaga delen i åtalet men om nu det står fast att A*i inte drunknade i Hjälmaren på grund av bristen på alger så är det trots allt mord som ska bedömas och då blir ju indicier och motiv + tillfälle mycket mer intressanta.

Jag hävdar ännu att det faktum JJ och JB vägrade säga ett ord i rätten är det som talar starkast för att AP blev mördad. Dessa två är nyckeln och troligtvis MGM.

Det brukar kallas talande tystnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in