Citat:
Citat:
Jag delar Sandbergs egen uppfattning om att dom faktiskt gjorde en noggrann utredning
Och då menar jag att polisen plockade in och förhörde alla tänkbara personer som kunde tillföra något till utredningen. Alltså många förhör och t o m hemliga avlyssningar
MEN sedan sket det sig och Sandberg hade inte tillräcklig stake, envishet, ärlighet och kompetens att slutföra fallet korrekt. Det handlade om karriär eller flopp
Och då menar jag att polisen plockade in och förhörde alla tänkbara personer som kunde tillföra något till utredningen. Alltså många förhör och t o m hemliga avlyssningar
MEN sedan sket det sig och Sandberg hade inte tillräcklig stake, envishet, ärlighet och kompetens att slutföra fallet korrekt. Det handlade om karriär eller flopp
Citat:
Jag försöker med retorik och pedagogik få nån form av bild kring hur och på vilket sätt utredningen skedde kompetensmässigt.
Det går sådär kan man säga.
Grovt inkompetenta, men noggranna om jag kombinerar era utlåtanden. Jag försöker få detta att gå ihop. Kanske noggranna till viss del, kanske i början? Eller kanske noggranna i bemärkelsen omfattande utredning med många hörda. Kanske noggrann till intention men inte i praktik.
Inkompetenta pga brister i förhörsteknik? Men noggranna med avseende på dokumentationen, med undantag för vissa förhör (det sista? Har det bekräftats att detta inte finns på band? )
Det är en splittrad bild jag ser.
Behövs då i teorin nästan magiska krafter för att vilseleda en sådan utredning som i vissa delar, eller vissa faser är noggrann, men i andra delar eller faser är inkompetent. Mycket svårt att svara på. Men det är ju svårt att utesluta att en bristfällig utredning snarare kan snava på sina egna brister och små signaler som egentligen inte haft till syfte att vilseleda kan få stora konsekvenser.
Sedan detta med inkompetens och godtrogenhet. Jag kan inte minnas att jag nämnt godtrogenhet, men det kanske är en slutsats som dragits utifrån annat jag skrivit att dessa två begrepp måste vara lika. På ett sätt kan ju godtrogenhet ses som en brist om situationen och yrket/uppgiften kräver objektiv analys och ett verifierande tänkande kring information som samlas in. Då skulle godtrogenhet i vissa fall kunna ses som en form av inkompetens. Men jag har inte funderat djupare kring det. Intressant tanke dock.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2017-07-21 kl. 23:35. Anledning: Typo
Senast redigerad av SigersonHolmes 2017-07-21 kl. 23:35. Anledning: Typo