Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 16:47
  #2845
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Jag har haft en del olika fonder de senaste åren men jag tänker nu för första gången köra mer seriöst med månadsspar och en strategi att hålla mig till (60/40).

Mina innehav är/ska bli följande:

Global (30%):
SEB Bioteknikfond - Lux utd ~ 5%
Länsförsäkringar Global Indexnära ~ 25%

Sverige (30%):
Swedbank Robur Ny Teknik ~ 5%
Avanza Zero ~ 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag ~15%

Räntor (40%):
AMF Räntefond Lång ~ 20%
Spiltan Räntefond Sverige ~ 20%.

Utan att räkna om efter fördelning så är den genomsnittliga förvaltningsavgiften ca. 0,48% vilket jag är nöjd med, om jag nu räknat rätt! (3,35/7)

Min sparhorisont är väl min begravning så att säga men mitt första mål är kontantinsatsen till den första lägenheten. Nu under tiden jag jobbar så planerar jag att spara 2000 kr i månaden i denna portfölj och ytterligare 3000 kr på ett vanligt sparkonto. Pengarna jag sparar på sparkontot är tänkt som buffert/respengar/extra ammunition utifall att jag hittar något spännande bolag att investera i/konst.

Så Flashback, vad tror ni? Den tunga viktningen mot Sverige är jag medveten om och trivs med den .

Det ser inte helt idiotiskt ut vilket är bra, uppenbarligen har du läst någonting vilket är positivt. Det enda är väl att du satt Swedbank Ny Teknik under 'Sverige' vilket är udda då den trots allt endast har 56% av innehavet i Sverige.

Notera också att det du kallar 'Global' till störst del är USA och Västeuropa, två marknader som korrelerar kraftigt och om den ena eller andra av dessa marknader går åt skogen kommer båda två gå åt skogen (dvs -- de korrelerar).

Om jag var du skulle jag istället kasta ut globalfonden och köra 50% USA + 50% Asien och kasta på ett glidande medelvärde om 10 månader på alla delar av portföljen bara för att inte behöva sitta som ett fån när börsen drar ned bortåt -20-30%. Detta kräver dock att du är aktiv i en halvtimme en gång per månad.

Här är en bench som visar skillnaderna historiskt:
http://i.imgur.com/wkWv01G.png

Spiltan Investmentbolag har dock inte historik sedan 2001 så denna har byts ut mot svenska Småbolag istället.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-07-21 kl. 16:51.
Citera
2017-07-21, 18:25
  #2846
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det ser inte helt idiotiskt ut vilket är bra, uppenbarligen har du läst någonting vilket är positivt. Det enda är väl att du satt Swedbank Ny Teknik under 'Sverige' vilket är udda då den trots allt endast har 56% av innehavet i Sverige.

Notera också att det du kallar 'Global' till störst del är USA och Västeuropa, två marknader som korrelerar kraftigt och om den ena eller andra av dessa marknader går åt skogen kommer båda två gå åt skogen (dvs -- de korrelerar).

Om jag var du skulle jag istället kasta ut globalfonden och köra 50% USA + 50% Asien och kasta på ett glidande medelvärde om 10 månader på alla delar av portföljen bara för att inte behöva sitta som ett fån när börsen drar ned bortåt -20-30%.
Stort tack!

Swedbank Ny Teknik hade jag faktiskt ingen aning om att det var så låg Sverige%, blev lurad av Avanzas beskrivning helt enkelt...

Den globala delen var jag medveten om men känner mig som sagt bekväm med det, formuleringen var väl kanske sådär från min sida. Kanske addera en asienfond istället för att byta ut LF Global helt?

Kan du sammanfatta glidande medelvärde lite snabbt eller står det i din tråd om fondstrategier? (Vilket är en lärorik tråd förövrigt.)
__________________
Senast redigerad av sparvsylt 2017-07-21 kl. 18:29.
Citera
2017-07-22, 08:34
  #2847
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Stort tack!

Swedbank Ny Teknik hade jag faktiskt ingen aning om att det var så låg Sverige%, blev lurad av Avanzas beskrivning helt enkelt...

Den globala delen var jag medveten om men känner mig som sagt bekväm med det, formuleringen var väl kanske sådär från min sida. Kanske addera en asienfond istället för att byta ut LF Global helt?

Kan du sammanfatta glidande medelvärde lite snabbt eller står det i din tråd om fondstrategier? (Vilket är en lärorik tråd förövrigt.)

Ok, viktigt att titta ordentligt så att man vet vad man får. I Swedbank Teknik-fallet är det dock positivt att inte allt är i Sverige.

Ja, du kan givetvis bara lira på lite Asien också.

Nej, det skulle bli långdraget. Lös den andra tråden istället och hoppa över alla korta frågor folk har bara. :)
Citera
2017-07-22, 11:58
  #2848
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Jämför innehaven
https://www.swedbankrobur.se/om-swed...n-dina-fonder/

Ny Teknik innehåller många mindre teknikbolag som är påväg upp. Den andra innehåller dom stora som Apple etc.
Låter som om det skulle vara mer risky med mindre bolag. Apple, Facebook osv i technology lär vara säkrare? Tror jag, kan inte mycket om fonder.

Frågan är om man ska byta allt dit. Men känns som om jag kommer ångra det senare isf.
Citera
2017-07-22, 22:56
  #2849
Medlem
Riven-Osts avatar
30% Didner & Gerge Småbolag
20% SPP Aktiefond Europa
20% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Ny Teknik

Ligger 20% likvid så att jag kan köpa in mig vid större dropp.
Citera
2017-07-24, 17:24
  #2850
Medlem
Jag började med fonder för något år sedan hos Nordea efter jag köpt lägenheten genom dem.
Nu när det börjat bli lite större belopp så har jag börjar intressera mig för fonderna och hur det egentligen är placerat. Jag jämförde mina 5 fonder på Nordea med liknande fonder hos Avanza och kom fram till att dem jag hittade slår nästan alltid Nordeas, i alla fall historiskt. Inte nog med det så är det stor skillnad på förvaltningsavgiften. I snitt ligger alla mina på 1,50% på Nordea.
Har en lång tidshorisont på +15 år.

Spiltan Aktiefond 25%
Avanza Zero 10%
Länsförsäkringar Europa Indexnära 20%
SPP Aktiefond USA 25%
Swedbank Robur Access Asien %20

Någon vänlig själ som kan ge sin synpunkt på denna portföljen? Är det dumt att ha Avanza Zero och Spiltan samtidigt? Alla tips är välkomna!
Citera
2017-07-25, 23:29
  #2851
Medlem
sibbanns avatar
Har tänkt bygga upp en fondportfölj och skulle behöva råd.
Vill som de flesta här ha en spridd och relativt trygg portfölj, dock har jag mycket som kommer in varje månad, så jag är ändå beredd att ta lite risker.
Har ingen direkt tidsplan utan tanken är att det ska rulla på tills graven så att säga.
Just nu ser den ut såhär:

Swedbank Robur Asienfond 15%
Swedbank Robur Ny Teknik 30%
MS INVF Global Opportunity A 20%
Lannebo Europa Småbolag A 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%

Medveten om att jag ligger rätt tungt i Ny Teknik, varit optimistisk pga dess fina siffror historiskt. Tanken är att minska innehavet där.
För mycket fokus på den svenska marknaden, för många fonder med hög avgift?
Jag är nybörjare på den här typen av affärer, därför hoppas jag få tips och råd.

/JB
__________________
Senast redigerad av sibbann 2017-07-26 kl. 00:00.
Citera
2017-07-29, 19:46
  #2852
Medlem
Mina fonder ser ut såhär idag:

Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 15%
Avanza Zero - 10%
Global
Länsförsäkringar Global Index - 25%
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 10%
SPP Aktiefond USA - 8%
Räntefonder
AMF Räntefond Lång - 10%
Asien
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära - 7.5%
Swedbank Robur Access Asien - 7.5%
Småbolag
AMF Aktiefond Småbolag - 7%

---------------------------------------

När jag kollar kurserna på Avanza så ser det ut som mina fonder i princip följer OMX Stockholm PI väldigt hårt. Eftersom Sverige har gått lite dåligt på sistone så går mina fonder dåligt med - även fast det gått bra för USA.

Har jag tolkat detta rätt? Betyder detta att mina fonder är för hårt kopplade till Sverige?

Är jämförelse med olika index ett bra sätt att kolla ifall man diversifierat sina fonder bra?

Jag är egentligen inte ute efter att ändra mina fonder även om jag gärna tar tips, försöker mest få lite mer kött på benen hur allt fungerar.
Citera
2017-07-29, 21:01
  #2853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppan
Mina fonder ser ut såhär idag:

Sverige
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 15%
Avanza Zero - 10%
Global
Länsförsäkringar Global Index - 25%
Spiltan Globalfond Investmentbolag - 10%
SPP Aktiefond USA - 8%
Räntefonder
AMF Räntefond Lång - 10%
Asien
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära - 7.5%
Swedbank Robur Access Asien - 7.5%
Småbolag
AMF Aktiefond Småbolag - 7%

---------------------------------------

När jag kollar kurserna på Avanza så ser det ut som mina fonder i princip följer OMX Stockholm PI väldigt hårt. Eftersom Sverige har gått lite dåligt på sistone så går mina fonder dåligt med - även fast det gått bra för USA.

Har jag tolkat detta rätt? Betyder detta att mina fonder är för hårt kopplade till Sverige?

Är jämförelse med olika index ett bra sätt att kolla ifall man diversifierat sina fonder bra?

Jag är egentligen inte ute efter att ändra mina fonder även om jag gärna tar tips, försöker mest få lite mer kött på benen hur allt fungerar.

Varför gör ni nybörjare som för första gången sätter ihop en portfölj så jävla komplicerat för? 7% i den fonden och 7,2 i den andra, 2 tillväxtmarknadsfonder osv... blir bara jobbigt att rebalansera och spridningen blir inte bättre även om det känns så.

Alla fonderna korrelerar kraftigt med varandra, därför det verkar som portföljen nästan exakt följer index
Citera
2017-07-29, 23:04
  #2854
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför gör ni nybörjare som för första gången sätter ihop en portfölj så jävla komplicerat för? 7% i den fonden och 7,2 i den andra, 2 tillväxtmarknadsfonder osv... blir bara jobbigt att rebalansera och spridningen blir inte bättre även om det känns så.

Alla fonderna korrelerar kraftigt med varandra, därför det verkar som portföljen nästan exakt följer index

För RikaTillsammans säger det. Jag kan förstå om man har flera miljoner och vill sprida pga det. Men annars räcker det med tex LF Global, AMF Små/Spiltan Invest och en Räntefond om man vill ha det.
Citera
2017-07-30, 09:03
  #2855
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Jag har precis börjat spara i fonder på avanza.
Har dessa två nu:
Spiltan Räntefond Sverige
Länsförsäkringar Global Index Nära

Tanken är att jag ska stoppa in en summa i dessa två varje månad (1000:- i varje).
För att längre fram köpa andra fonder och aktier ( med början nästa år).
Vill ta det lugnt då jag precis håller på att lära mig på området.

Tycker ni dessa är bra nybörjarfonder?

Sen undrar jag hur man ska tänka kring framtiden?
Ska jag ha 4 fonder och 6 aktier , eller 5 fonder och 5 aktier?
Vill Max ha 10 sammanlagt nu första åren för att kunna hålla en ordentlig koll.

/ tacksam nybörjare som gärna tar emot tips från er som verkar insatta 😊
Citera
2017-07-30, 10:14
  #2856
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnusperfektanka
Jag har precis börjat spara i fonder på avanza.
Har dessa två nu:
Spiltan Räntefond Sverige
Länsförsäkringar Global Index Nära

Tanken är att jag ska stoppa in en summa i dessa två varje månad (1000:- i varje).
För att längre fram köpa andra fonder och aktier ( med början nästa år).
Vill ta det lugnt då jag precis håller på att lära mig på området.

Tycker ni dessa är bra nybörjarfonder?

Sen undrar jag hur man ska tänka kring framtiden?
Ska jag ha 4 fonder och 6 aktier , eller 5 fonder och 5 aktier?
Vill Max ha 10 sammanlagt nu första åren för att kunna hålla en ordentlig koll.

/ tacksam nybörjare som gärna tar emot tips från er som verkar insatta 😊

LF Global innehåller flera hundra aktier. Så ställ dig först frågan hur du vill lägga upp sparandet risk vs mindre risk. Att sätta en siffra på antal värdepapper bara för att, låter inte speciellt sunt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback