Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-15, 17:58
  #2833
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiri
vad tror ni om Spiltan Globalfond Investmentbolag?

Intressant fond men det finns inte många investmentbolag som funkar som dom svenska varianterna. Svenska investmentbolag är rätt unika och framförallt så pass många som det ändå finns. Jag tror mer på den svenska.
Citera
2017-07-16, 13:38
  #2834
Medlem
Men för mig som är nybörjare, kanske de är bättre med bara 1 fond?

Tex Länsförsäkringar Global Indexnära.

Sen försöka hålla någorlunda koll på börsen, sälja och sätta in i spiltan-räntefond när börsen går ner och sedan köpa indexfonden igen när man märker att den går upp?

Borde väl inte vara så jätte svårt? och lär väl bli mer pengar i längden? än om enbart låter indexfonden vara ifred.

Tänker mig att få till en sådan utveckling som visas här, https://onsdagsfonden.files.wordpres..._1985_2014.png
__________________
Senast redigerad av eiri 2017-07-16 kl. 14:15.
Citera
2017-07-16, 15:53
  #2835
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiri
Men för mig som är nybörjare, kanske de är bättre med bara 1 fond?

Tex Länsförsäkringar Global Indexnära.

Sen försöka hålla någorlunda koll på börsen, sälja och sätta in i spiltan-räntefond när börsen går ner och sedan köpa indexfonden igen när man märker att den går upp?

Borde väl inte vara så jätte svårt? och lär väl bli mer pengar i längden? än om enbart låter indexfonden vara ifred.

Tänker mig att få till en sådan utveckling som visas här, https://onsdagsfonden.files.wordpres..._1985_2014.png

Läs på om Dual Momentum. Tror det kan vara nåt av intresse för dig.

http://investerarfysikern.blogspot.s...entum.html?m=1

http://www.tradevenue.se/Investerarf...tion-1993-idag
Citera
2017-07-20, 15:52
  #2836
Medlem
Avskalats avatar
Sällan man hör om Tellus fond Investmentbolag. 0,9% avg. Gått bra senaste 12 mån. Global. Någon med mer info eller som investerar i fonden? Investmentbolag har ju blivit väldigt populärt men Tellus verkar flyga under radarn.
Citera
2017-07-20, 18:37
  #2837
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Sällan man hör om Tellus fond Investmentbolag. 0,9% avg. Gått bra senaste 12 mån. Global. Någon med mer info eller som investerar i fonden? Investmentbolag har ju blivit väldigt populärt men Tellus verkar flyga under radarn.
Superintressant fond, har aldrig hört talas om den.

Den har de aktier jag eftersöker plus att geografiska fördelningen är perfekt i mitt tycke!

Enda nackdelen är ju avgiften, men kanske är värt ändå eftersom fonden imo är idealisk.
Citera
2017-07-20, 19:58
  #2838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Superintressant fond, har aldrig hört talas om den.

Den har de aktier jag eftersöker plus att geografiska fördelningen är perfekt i mitt tycke!

Enda nackdelen är ju avgiften, men kanske är värt ändå eftersom fonden imo är idealisk.

Tyvärr får den ju pisk historiskt av de globala index-fonderna. Dessa har dock gått riktigt dåligt senaste tiden så om någon har en bra global index-fond (alt aktiv) som överpresterar DJ World Index och/eller MSCI så tar jag tacksam emot det.

EDIT:
Denna verkar vass, men frågan är hur mycket dollarn spelar in?
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-opportunity-a

Ska jag betala 1,6% ska det vara en fond som iaf historiskt påvisar en ordentlig uppsida mot en index-fond, annars är det inte värt chansningen.
__________________
Senast redigerad av Travelix 2017-07-20 kl. 20:02.
Citera
2017-07-20, 19:59
  #2839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Sällan man hör om Tellus fond Investmentbolag. 0,9% avg. Gått bra senaste 12 mån. Global. Någon med mer info eller som investerar i fonden? Investmentbolag har ju blivit väldigt populärt men Tellus verkar flyga under radarn.
På 3 år har den gett en avkastning på 28,81%. Tar man då LF global indexnära på en 3 års period har den gett en avkastning på 43,68%!

Tellus är ingen fond jag vågat satsa på iaf. Ska bli intressant att se hur Spiltans globalfond kommer att prestera i längden. Jämfört med Tellus, hoppas det blir bättre resultat där iaf annars lär många lämna just den globalfonden.
__________________
Senast redigerad av SweDutch 2017-07-20 kl. 20:02.
Citera
2017-07-20, 20:03
  #2840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travelix
Tyvärr får den ju pisk historiskt av de globala index-fonderna. Dessa har dock gått riktigt dåligt senaste tiden så om någon har en bra global index-fond (alt aktiv) som överpresterar DJ World Index och/eller MSCI så tar jag tacksam emot det.

EDIT:
Denna verkar vass, men frågan är hur mycket dollarn spelar in?
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-opportunity-a

Ska jag betala 1,6% ska det vara en fond som iaf historiskt påvisar en ordentlig uppsida mot en index-fond, annars är det inte värt chansningen.
Ms invf global opporturnity a. Kolla på den, för den verkar gått riktigt bra!
Citera
2017-07-21, 00:07
  #2841
Medlem
TheAlamos avatar
Har nu alla mina pengar i Swedbank Robur Technology (och ja, alla pengar ska vara där) och den växer på bra. Har däremot kolla på Swedbank Robur Ny Teknik och den verkar ju gå ännu bättre om man kollar på fem års historik. Har inte satt mig in i vad den stora skillnaden är mellan dessa men funderar ju på att byta dit i framtiden möjligtvis.
Citera
2017-07-21, 01:56
  #2842
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Har nu alla mina pengar i Swedbank Robur Technology (och ja, alla pengar ska vara där) och den växer på bra. Har däremot kolla på Swedbank Robur Ny Teknik och den verkar ju gå ännu bättre om man kollar på fem års historik. Har inte satt mig in i vad den stora skillnaden är mellan dessa men funderar ju på att byta dit i framtiden möjligtvis.

Jämför innehaven
https://www.swedbankrobur.se/om-swed...n-dina-fonder/

Ny Teknik innehåller många mindre teknikbolag som är påväg upp. Den andra innehåller dom stora som Apple etc.
Citera
2017-07-21, 13:01
  #2843
Medlem
sparvsylts avatar
Jag har haft en del olika fonder de senaste åren men jag tänker nu för första gången köra mer seriöst med månadsspar och en strategi att hålla mig till (60/40).

Mina innehav är/ska bli följande:

Global (30%):
SEB Bioteknikfond - Lux utd ~ 5%
Länsförsäkringar Global Indexnära ~ 25%

Sverige (30%):
Swedbank Robur Ny Teknik ~ 5%
Avanza Zero ~ 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag ~15%

Räntor (40%):
AMF Räntefond Lång ~ 20%
Spiltan Räntefond Sverige ~ 20%.

Utan att räkna om efter fördelning så är den genomsnittliga förvaltningsavgiften ca. 0,48% vilket jag är nöjd med, om jag nu räknat rätt! (3,35/7)

Min sparhorisont är väl min begravning så att säga men mitt första mål är kontantinsatsen till den första lägenheten. Nu under tiden jag jobbar så planerar jag att spara 2000 kr i månaden i denna portfölj och ytterligare 3000 kr på ett vanligt sparkonto. Pengarna jag sparar på sparkontot är tänkt som buffert/respengar/extra ammunition utifall att jag hittar något spännande bolag att investera i/konst.

Så Flashback, vad tror ni? Den tunga viktningen mot Sverige är jag medveten om och trivs med den .
Citera
2017-07-21, 15:17
  #2844
Medlem
Hej! Jag tänkte påbörja ett långsiktigt sparande (5-10 år) i samband med att jag börjar studera till hösten. Tanken är att jag ska ta fullt studielån och investera överskottet i fonder varje månad.

Med den lilla kunskap jag har förvärvat under de senaste dagarna har jag plockat ihop följande.


Global
DNB Global Indeks 30%

Sverige
Spiltan aktiefond 30%

Tilllväxt
Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 10%

Branschfond
Swedbank robur ny teknik 10%

Räntefonder
AMF räntefond lång 10%
Spiltan räntefond 10%

Tanken bakom min portfölj är att jag vill gå ut ganska offensivt tills dess att jag har en viss summa på kontot. Därefter planerar jag att öka andelen räntefonder och öka andelen globala på bekostnad av Sverigefonder.

Vad tycker ni? Vad kan jag förbättra?

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback