2017-07-19, 17:10
Medlem
Beatriceaurores avatar
kingston:
Förmodligen stämmer det att föräldrarna lät sig läggas in på psyket frivilligt. Det krävs mycket för att en person ska tvångsinläggas på en psykiatrisk avdelning. Antagligen var de så förtvivlade att de inte visste vad de skulle ta sig till, antagligen kunde de inte sova på nätterna av oro, då slutar man att fungera. De fick kanske rådet från husläkare eller liknande att låta sig vila och få omvårdnad, kanske viss kontrollerad medicinering mot sömnsvårigheter och oro, på en psykiatrisk avdelning. Det var bra. Många människor som hamnar i svåra krissituationer självmedicinerar, dvs dricker sig till döds. Psyket ska vara en fristad, en lugn och säker plats, där ska inga poliser klampa omkring!

Om det skulle varit så att pappan själv bad polisen komma till sjukhuset (du tycks svälja allt som polisen påstår, även att pojkarna "erkänt" tydligen), så skulle vårdavdelningen ändå inte släppt in dem. Så bråttom var det inte!
Den som är inlagd kan ofta göra och säga självdestruktiva saker och är man förvirrad och tyngd av skuld gör man gärna det. Det ska inte ha haft någon som helst betydelse att/om Weine ville att polisen skulle komma till avdelningen, detta skulle absolut fått vänta tills han blivit starkare och lugnare.
Säger jag som i sex år arbetat på en låst psykiatriavdelning. En känd frikyrkopastor kom t ex en gång för att "frälsa" en inlagd patient, antagligen ville patienten detta. Frimicklartanten åkte ut som ett skott.
Citera
2017-07-19, 18:42
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det handlar väl om två olika pussel. Det ena har lagts i dokumentären, och visar att pojkarna med största sannolikhet inte har något med Kevins död att göra:
https://www.svt.se/dokument-inifran-fallet-kevin/

Det andra pusslet, som GW Persson pekar på, kanske kan visa vad som egentligen hände:
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/pojken-borde-ha-fatt-blaljusen-att-tandas/

Vilket pussel Niclas Wargren nu kommer att ägna sig åt, och varför, är lite oklart:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/aklagaren-beslut-tidigast-i-host

Tack för den uppdelningen.

Skall bli mycket intressant att se vad Niclas Wargren gör men också hur han tolkar sitt uppdrag.
Citera
2017-07-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Ta och nyktra till och lägg ner dina personliga påhopp så ska du få svar:

Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag är alltid nykter, Kingstown. Du projicerar ditt egna missbruk på andra. Och det faktum drogerna gjort dig helt väck kan man nog ana i o.m. [...]

http://www.synonymer.se/sv-syn/nyktra

nyktra till bli nykter; sansa sig, lugna sig

KlausStein, när du i din iver att gå till angrepp mot kingstowns person inte klarar att läsa innantill är det dags att tagga ner!
Citera
2017-07-19, 22:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Skall bli mycket intressant att se vad Niclas Wargren gör men också hur han tolkar sitt uppdrag.
Åklagaren är tveksam till att undersöka om något personligt ansvar kan utkrävas av utredarna, eftersom de inte längre jobbar kvar. JK säger att man möjligen kan komma att göra en granskning, men att även om man kommer fram till kritik så är det ytterst ovanligt att man väcker åtal mot myndighetspersoner. Man försöker nog bara dra ut på det här nu och hoppas på att det glöms bort.

https://www.svd.se/aklagare-om-kevin-fallet-kan-behova-granskas-igen
Senast redigerad av Draifos 2017-07-19 kl. 22:29.
Citera
2017-07-19, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Att Anders utpekats [av Christian Karlsson] kan t ex bero på att den överviktige och lätt förståndshandikappade Anders med sina glasögon och sitt underliga beteende tidigare ibland kommit på tal inom familjen, man kan ha skvallrat lite om honom, kanske i nedsättande ordalag, "den där Anders"...

Jag är väl inne på något liknande när jag hävdar att J.A. (12-åringen/'Anders') var given som syndabock, om t.ex. Christian Karlsson såg anledning att skicka polisen på ett villospår.

Citat:
Ur utdraget, beträffande Anders:

"Han var svår att få kontakt med, uppfattades som intellektuellt hämmad. Till slut fick en av utredarna åka ut och fiska tillsammans med pojken och en fritidsledare för att skapa en relation. Arbetet med det separata spåret kom att pågå under en längre tid då flera i utredningen var övertygade om att man här funnit gärningsmannen."

Det här är alltså vad som rapporteras om förhör med Anders. Detta tolkar jag som en stark misstanke om att Anders verkligen är den skyldige. "Flera i utredningen" som var övertygade om att Anders var rätt person tänker jag mig var kunniga och vid klart förstånd, de hade verklig närkontakt med A (fisket) och var ännu inte duperade av en fin professor med magiska krafter.

Notera att om 'flera i utredningen var övertygade', så måste det också ha funnits 'andra i utredningen som inte var övertygade'.

'Flera i utredningen' bör jämförelsevis vara minst 3 st men samtidigt färre än 'hälften'. Resten bör då utgöra minst 'flertalet', 'de flesta' och som högst 'nästan alla'.

Finns det anledning att tro att en enda av utredarna än idag är övertygad om att J.A. är den faktiska gärningsmannen?

Citat:
Varför det inte skulle kunna vara Anders som gärningsman framgår inte. [...]

Jag tycker att detta egentligen är helt fel fråga att ställa i detta sammanhang. Om det är hjälpligt tänkbart att J.A. är den som dödade Kevin finns det väl också skäl att ha vissa misstankar mot honom. Men sen då?

Leif GW Persson insinuerar att Rolf Sandberg med PK-motiv tog beslut om att 'skriva av misstankarna mot [J.A.]'. Stycket ifråga är utan tvekan bland det ohederligaste jag har läst i Expressen.

Till Expressens försvar ska sägas att tidningen nu faktiskt har lagt till denna varningstext:
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Citat:
Bara att när psykologen dykt upp med sitt "expertkunnande" så vändes alla misstankar direkt mot C och R. Varför?

Min cyniska tanke: Anders var inte en särskilt intressant person, dessutom med sina invandrarrötter i det närmaste tabu att rikta misstankar emot,"rasism" etc.
Men de små pojkarna var ju jättespännande för psykologprofessorn, hans karriär skulle ta ett jätteskutt efter bravaden att sätta fast två så otänkbara små lintott-mördare. Han skulle kunna skriva böcker om saken som skulle säljas över hela världen, han skulle bli rik och jätteberömd ...

Sven Å Christiansons upplåter kanske 3-4 sidor av boken 'I huvudet på en seriemördare' till Kevinfallet.

Dan Josefsson -- superreporter anlitad av SVT -- har å sin sida lovat att följa upp sin TV-serie om Kevinfallet med en bok i samma tema..
Senast redigerad av Magro 2017-07-19 kl. 23:48.
Citera
2017-07-20, 01:23
Medlem
Citat:
Jag anar, men kan naturligtvis ha fel, att polisen medvetet utnyttjat en konflikt mellan modern och fadern. En sådan konflikt är mycket vanlig, som jag ser det finns det inga lyckliga skilsmässor [I]när det finns barn iblandade.

Min minnesbild av detaljer i dokumentären är lite oklar, men visst var det så att polisen inte nöjde sig med att pappan Weine inte skulle få upplysningar om vad pojkarna sagt till mamman Annika, utan att han stängdes av helt från all information, under en längre period.Varför detta? Det måste känts som tortyr för honom, och förvärrat familjens mardrömslika tillvaro.

Jag undrar om polisen, när de klampade in på den psykiatriska avdelningen för att förhöra den sköra Eva, upplyste henne om att hennes fasa inför att pojkarna kanske knivmördat Kevin helt kunde elimineras, sa de att "ingen har använt en kniv mot offret, att er pojke pratade om kniven var ett rent påhitt"? Gissar att de inte gjorde det, allt var ju hemligt och sekretessbelagt.
Arma kvinna.

Det finns lyckliga & konfliktfria skilsmässor med barn inblandade. Min familj är ett levande bevis på det sedan många år tillbax.
Citera
2017-07-20, 02:55
Medlem
Citat:
kingston:
Förmodligen stämmer det att föräldrarna lät sig läggas in på psyket frivilligt. Det krävs mycket för att en person ska tvångsinläggas på en psykiatrisk avdelning. Antagligen var de så förtvivlade att de inte visste vad de skulle ta sig till, antagligen kunde de inte sova på nätterna av oro, då slutar man att fungera. De fick kanske rådet från husläkare eller liknande att låta sig vila och få omvårdnad, kanske viss kontrollerad medicinering mot sömnsvårigheter och oro, på en psykiatrisk avdelning. Det var bra. Många människor som hamnar i svåra krissituationer självmedicinerar, dvs dricker sig till döds. Psyket ska vara en fristad, en lugn och säker plats, där ska inga poliser klampa omkring!

Om det skulle varit så att pappan själv bad polisen komma till sjukhuset (du tycks svälja allt som polisen påstår, även att pojkarna "erkänt" tydligen), så skulle vårdavdelningen ändå inte släppt in dem. Så bråttom var det inte!
Den som är inlagd kan ofta göra och säga självdestruktiva saker och är man förvirrad och tyngd av skuld gör man gärna det. Det ska inte ha haft någon som helst betydelse att/om Weine ville att polisen skulle komma till avdelningen, detta skulle absolut fått vänta tills han blivit starkare och lugnare.
Säger jag som i sex år arbetat på en låst psykiatriavdelning. En känd frikyrkopastor kom t ex en gång för att "frälsa" en inlagd patient, antagligen ville patienten detta. Frimicklartanten åkte ut som ett skott.

Tur jag vet bättre än dig då. Du är alltså ett fd psykfall? Då har du alla rätt!
Satan! Jag har varit med om det och andra,inte fan hamna jag,eller mina föräldrar på psyk för det.
Jag vet att pappan gav uppgifter som bara GM,dvs killarana, kunde känna till. Fått läsa lite av sekretessen!

Adjö!
Citera
2017-07-20, 11:28
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Jag är väl inne på något liknande när jag hävdar att J.A. (12-åringen/'Anders') var given som syndabock, om t.ex. Christian Karlsson såg anledning att skicka polisen på ett villospår.

Notera att om 'flera i utredningen var övertygade', så måste det också ha funnits 'andra i utredningen som inte var övertygade'.

'Flera i utredningen' bör jämförelsevis vara minst 3 st men samtidigt färre än 'hälften'. Resten bör då utgöra minst 'flertalet', 'de flesta' och som högst 'nästan alla'.

Finns det anledning att tro att en enda av utredarna än idag är övertygad om att J.A. är den faktiska gärningsmannen?
.
Svar JA! Även barn som fanns i området på den tiden som är vuxna nu är övertygade om detta!
Citera
2017-07-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagaren är tveksam till att undersöka om något personligt ansvar kan utkrävas av utredarna, eftersom de inte längre jobbar kvar. JK säger att man möjligen kan komma att göra en granskning, men att även om man kommer fram till kritik så är det ytterst ovanligt att man väcker åtal mot myndighetspersoner. Man försöker nog bara dra ut på det här nu och hoppas på att det glöms bort.

https://www.svd.se/aklagare-om-kevin-fallet-kan-behova-granskas-igen

Och jag citerar i länken:
.............
"Även Anders Lindgren, byråchef Justitiekanslern, ser möjligheten för JK att öppna ett eget ärende, även om JK normalt gör sådant först efter inkommen anmälan från allmänheten.

– Men vi kan även göra en granskning på eget bevåg. Om vi kommer fram till kritik av en myndighet är det ytterst ovanligt att det leder till att åtal väcks, men det förekommer, säger Anders Lindgren till SvD".

Brottet är inte preskiberat
Sandberg, åklagaren och de två förhörsledarna är allihop pensionerade?
Sven-Åke är väl fortfarande i tjänst? Och hans mycket pinsamma framträdande i SVT där han "minns" Kevin-fallet och sin egen roll i utredningen, den intervjun är dokumenterad
Socialtjänstemännen och barnpsykologer som "hjälpte till" i utredningen - pensionärer även dom?

Fd justitiekanslern Göran Lambertz öppnade väl upp ett ärende, ett incest-fall, där pappan senare friades?

Varför skulle då Kevinfallet vara omöjligt att öppna?
Citera
2017-07-20, 12:07
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Det finns lyckliga & konfliktfria skilsmässor med barn inblandade. Min familj är ett levande bevis på det sedan många år tillbax.
Jo det finns väl alltid undantag. Grattis till att ni lyckats med detta! Jag menar det verkligen.
Citera
2017-07-20, 12:16
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Tur jag vet bättre än dig då. Du är alltså ett fd psykfall? Då har du alla rätt!
Satan! Jag har varit med om det och andra,inte fan hamna jag,eller mina föräldrar på psyk för det.
Jag vet att pappan gav uppgifter som bara GM,dvs killarana, kunde känna till. Fått läsa lite av sekretessen!

Adjö!
Adjö på dig själv!
Eftersom du inte förstår skillnaden mellan att arbeta på en psykiatrisk avdelning och att vara en inlagd patient ser jag ingen anledning att försöka diskutera med dig, tyvärr.
Citera
2017-07-20, 12:26
Medlem
Beatriceaurores avatar
magro
Du tillskriver de två pojkarna nästan magiska krafter, du anser att de listigt lägger ut fällor för att vilseleda polisen genom att t ex rikta misstankarna mot fel person, och de planerar kallt smarta lösningar som den värsta boven i en tevedeckare.
Det handlar om två barn, fem och sju år gamla!

Att Expressen (och andra publikationer) påpekar att en skribent är fristående och att hans åsikter inte behöver vara tidningens egna, är rutin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in