Citat:
Ursprungligen postat av
Beatriceaurore
Att Anders utpekats [av Christian Karlsson] kan t ex bero på att den överviktige och lätt förståndshandikappade Anders med sina glasögon och sitt underliga beteende tidigare ibland kommit på tal inom familjen, man kan ha skvallrat lite om honom, kanske i nedsättande ordalag, "den där Anders"...
Jag är väl inne på något liknande när jag hävdar att J.A. (12-åringen/'Anders') var given som syndabock, om t.ex. Christian Karlsson såg anledning att skicka polisen på ett villospår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beatriceaurore
Ur utdraget, beträffande Anders:
"Han var svår att få kontakt med, uppfattades som intellektuellt hämmad. Till slut fick en av utredarna åka ut och fiska tillsammans med pojken och en fritidsledare för att skapa en relation. Arbetet med det separata spåret kom att pågå under en längre tid då flera i utredningen var övertygade om att man här funnit gärningsmannen."
Det här är alltså vad som rapporteras om förhör med Anders. Detta tolkar jag som en stark misstanke om att Anders verkligen är den skyldige. "Flera i utredningen" som var övertygade om att Anders var rätt person tänker jag mig var kunniga och vid klart förstånd, de hade verklig närkontakt med A (fisket) och var ännu inte duperade av en fin professor med magiska krafter.
Notera att om '
flera i utredningen var övertygade', så måste det också ha funnits '
andra i utredningen som
inte var övertygade'.
'Flera i utredningen' bör jämförelsevis vara minst 3 st men samtidigt färre än 'hälften'. Resten bör då utgöra minst 'flertalet', 'de flesta' och som högst 'nästan alla'.
Finns det anledning att tro att en enda av utredarna än idag är övertygad om att J.A. är den faktiska gärningsmannen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Beatriceaurore
Varför det inte skulle kunna vara Anders som gärningsman framgår inte. [...]
Jag tycker att detta egentligen är helt fel fråga att ställa i detta sammanhang. Om det är hjälpligt tänkbart att J.A. är den som dödade Kevin finns det väl också skäl att ha vissa misstankar mot honom. Men sen då?
Leif GW Persson insinuerar att Rolf Sandberg med PK-motiv tog beslut om att 'skriva av misstankarna mot [J.A.]'. Stycket ifråga är utan tvekan bland det ohederligaste jag har läst i Expressen.
Till Expressens försvar ska sägas att tidningen nu faktiskt har lagt till denna varningstext:
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Beatriceaurore
Bara att när psykologen dykt upp med sitt "expertkunnande" så vändes alla misstankar direkt mot C och R. Varför?
Min cyniska tanke: Anders var inte en särskilt intressant person, dessutom med sina invandrarrötter i det närmaste tabu att rikta misstankar emot,"rasism" etc.
Men de små pojkarna var ju jättespännande för psykologprofessorn, hans karriär skulle ta ett jätteskutt efter bravaden att sätta fast två så otänkbara små lintott-mördare. Han skulle kunna skriva böcker om saken som skulle säljas över hela världen, han skulle bli rik och jätteberömd ...
Sven Å Christiansons upplåter kanske 3-4 sidor av boken 'I huvudet på en seriemördare' till Kevinfallet.
Dan Josefsson -- superreporter anlitad av SVT -- har å sin sida lovat att följa upp sin TV-serie om Kevinfallet med en bok i samma tema..