2017-07-16, 16:07
Medlem
Beatriceaurores avatar
Christians och Robins fantasifulla berättelser och olika utpekanden går inte att lita på, det måste ha framgått för alla vid det här laget. Varför pojkarna gjorde så kräver ett par A-fyrasidor med tänkbara förklaringar, men det finns utan tvekan sådana.

C utpekar alltså "Anders". Vid ett annat tillfälle påstår C eller om det var R bestämt att han vet vem dråparen är och var denne bor. Och leder poliserna till en bostad där man direkt inser att här kan ingen mördare bo. (Det där var konstigt, man vände snabbt på klacken och tågade besviket bort från huset, vem bodde där? En rullstolsburen döv-blind åldring? En medlem i polisgruppen?). Pojken "visste" och ville visa. Allt var en fantasi.
Att Anders utpekats kan t ex bero på att den överviktige och lätt förståndshandikappade Anders med sina glasögon och sitt underliga beteende tidigare ibland kommit på tal inom familjen, man kan ha skvallrat lite om honom, kanske i nedsättande ordalag, "den där Anders"...
Citera
2017-07-16, 16:31
Medlem
Beatriceaurores avatar
Ur utdraget, beträffande Anders:

"Han var svår att få kontakt med, uppfattades som intellektuellt hämmad. Till slut fick en av utredarna åka ut och fiska tillsammans med pojken och en fritidsledare för att skapa en relation. Arbetet med det separata spåret kom att pågå under en längre tid då flera i utredningen var övertygade om att man här funnit gärningsmannen."

Det här är alltså vad som rapporteras om förhör med Anders. Detta tolkar jag som en stark misstanke om att Anders verkligen är den skyldige. "Flera i utredningen" som var övertygade om att Anders var rätt person tänker jag mig var kunniga och vid klart förstånd, de hade verklig närkontakt med A (fisket) och var ännu inte duperade av en fin professor med magiska krafter.

Varför det inte skulle kunna vara Anders som gärningsman framgår inte. Bara att när psykologen dykt upp med sitt "expertkunnande" så vändes alla misstankar direkt mot C och R. Varför?

Min cyniska tanke: Anders var inte en särskilt intressant person, dessutom med sina invandrarrötter i det närmaste tabu att rikta misstankar emot,"rasism" etc.
Men de små pojkarna var ju jättespännande för psykologprofessorn, hans karriär skulle ta ett jätteskutt efter bravaden att sätta fast två så otänkbara små lintott-mördare. Han skulle kunna skriva böcker om saken som skulle säljas över hela världen, han skulle bli rik och jätteberömd ...
Citera
2017-07-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
"Pappan ville ha all information först – om barnen sa något till sin biologiska mamma ville han att hon skulle ringa honom först. När man efter ett tag flyttade den äldre pojken till sin biologiska mamma eftersom han var tryggare tillsammans med henne, ringde pappan till henne för att informera sig om vad barnen sagt i förhör som hon deltagit i, trots att han visste att de kommit överens med polisen om att hon inte skulle berätta något om innehållet i förhören för någon, inte honom heller. Detta gjorde honom upprörd."

Jag har ännu bara läst fragment av den långa återgivningen, tack för den.
Men jag får starka obehagskänslor av att läsa, t ex om hur samarbetsvillig med polisen den biologiska mamman varit, hon hade inte känt det som att hon hade några problem med situationen, och att som en sorts polisens verktyg rapportera "eftersom hon inte känt någon skuld i det hela" (ungefärligt citat).
Mamma Annika ville alltså gärna, mycket gärna? hjälpa fram polisens önskan att få pojkarna att avslöja sig som någon typ av gärningsmän?
Jag anar en familjekonflikt här, som kanske är avgrundsdjup.

Överenskommelsen med polisen om att biologiska mamman Annika inte skulle avslöja för fadern vad som kommit fram och vad som sagts är ytterst märklig och oroande. ..." han visste att de kommit överens med polisen om att hon inte skulle berätta något om innehållet i förhören för någon, inte för honom heller". Polisen hade alltså tillsammans med mamman kommit överens om att pappan skulle hållas utanför. Varför det? Vems idé var detta?

Det tycks ha funnits en motsättning, kanske en stark konflikt och rivalitet mellan de vuxna i familjen som annars inte nämnts, som skulle kunna ge en vink om pojkarnas fabulerande och kameleontiska beteende.

Man (vilka "man"?) flyttade alltså Christian till sin biologiska mamma för att han "kände sig tryggare" där. ? Vad var detta uttryck för? Förkom i tysthet en dragkamp mellan föräldrarna, som polisen av någon anledning understödde?
Många funderingar dyker upp i mitt huvud. Varningsklockor ringer.

Vad menar du med "varningsklocker ringer"? Mot vem? Vad? Föräldrarnas,familjens situation,skillsmässa?
Citera
2017-07-16, 19:27
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag vill inte med spekulationer försöka skuldbelägga någon eller några i familjen.

Att C skulle flyttas från sin pappa och Eva för att få en tryggare miljö kan ju ha den enkla förklaringen att detta skedde när Eva brutit samman efter att ha fått "veta" att barnen varit inblandade i ett knivmord - man ser hennes chock i filmen, hon vet ju inte då att ingen kniv varit inblandad. Jag föreställer mig att pappans familj då hamnade i upplösningstillstånd, med resultatet att Eva hamnar på psyket.
Men att polisen kommer överens med mamma Annika om att ingenting som framkommer får yppas till fadern, vårdnadshavaren, är märkligt.

I så gott som varje skilsmässa hamnar barnen i lojalitetskonflikt, inte sällan försöker den ena eller båda föräldrarna påverka barnet, det händer att parterna baktalar varandra. Ofta tror barnen att skilsmässan är deras fel, de har varit bråkiga, olydiga, det är nog därför som mamma och pappa skiljt sig, tror de. Om sådant hade säkert polisen inte en aning, så psykologiskt inkompetenta som de framstår.
Ibland försöker barn leda bort en verklig familjekonflikt genom att konstruera en annan och påhittad konflikt, hitta på någonting spektakulärt som gör att fokus riktas bort från ett kanske outhärdligt problem.
Det skulle kunna förklara att de berättat att de "sett" hemska saker, att de "vet" viktiga detaljer, som de sedan ändrar eller tar tillbaka.
Jag undrar lite över att pojkarna inte bor hos sin mamma, det brukar vara det normala. Mamman framställs i dokumentären som lugn och oberörd, nöjd med att bara vara med sina hästar (detta kan vara tillrättalagt, oroliga scener kan vara bortklippta).
Kanske kände pojkarna sig bortglömda, osedda av den viktigaste personen i deras liv, deras mamma. Men med de här vilda historierna skulle kanske mamma äntligen se dem, tycka att de är viktiga och värda hennes intresse och kärlek.
Detta är mina funderingar, som inte är huggna i sten.
Citera
2017-07-16, 23:46
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Vad talar du om? Jag medger att mitt senaste inlägg till Kleopatra2013 inte var speciellt snällt men jag tycker det är konstigt hur hon tycks relatera till Christian Karlssons 'misstag' men inte känna med BO.

Du drar upp C:s dom för att sprida missaktning mot honom, för att folk ska se honom som en dålig man och därför dra slutsatsen att han mycket väl kan vara skyldig. Precis som folk drar slutsatsen att Christer Pettersson var skyldig dels för att han var den han var. Men C:s karaktär spelar ingen som helst roll, det har ingenting med skuldfrågan att göra. Och det vet du om.

Därför är ditt agerande patetiskt.

Citat:
Sen är det ju du själv som gärna försöker flytta fokus när du ogillar en fråga. I ditt näst senaste inlägg till mig framhärdar du om teknisk beskrivning, när jag alltså har talat om Weine Dahléns och andra i familjens uppvaktning av polisen, samt att jag redan hade tillbakavisat att jag skulle ha uttryckt stöd för dina åsikter i frågan om teknisk bevisning:

Nej, jag flyttar inte fokus. Jag konstaterar att det är fullständigt irrelevant om så barnens pappa hade ringt polisen 119 gånger så länge det han säger antingen motsägs av den tekniska bevisningen, eller saknar stöd i bevisningen där bevismaterialet i sådana fall borde funnits men ej gått att hitta. Även detta vet du om, för jag är väldigt tydlig i min argumentation. Och det krävs knappast ett geni för att konstatera att barnens pappas dåtida påståenden, exempelvis den så kallade dagboksanteckningen som inte var en dagboksanteckning, är helt ointressanta.
Citera
2017-07-16, 23:51
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Jag erkänner gärna att jag -- efter ett flertal negativa erfarenheter av mediekonsumtion -- har mycket svårt att lita på uppgifter som cirkulerar i media -- utan oberoende verifiering -- och på de 'regimtrogna experter' som ständigt är på plats för att legitimera den tredje statsmaktens berättelse. Det är också därför jag endast motvilligt ser på t.ex. kevinfilmerna.

Jag har en fråga till KlausStein, framstående rasbiologisk analytiker mm:

Vilka utgör 'etablissemanget' enligt dig? Tycker du att journalister gör ett bra jobb generellt?

Men för helvete, det krävs knappast en läsförståelse på hög nivå för att förstå att jag i mitt inlägg förkastar själva tanken på att en källa alltid har fel. Jag pekar bara ut det paradoxala i att etablissemangskritiker blint avfärdar etablissemangets ena hand för att sedan lika blint svälja vad de matas av etablissemangets andra hand.

En ärlig fråga: Behöver jag "fördumma" mina inlägg för att du ska fatta? Eller är det så att du bara inte vill förstå?
Citera
2017-07-17, 00:41
Medlem
p.norths avatar
Ja, man kan ju undra vad Kevin tänker där uppe i himlen, där han har sett hur bröderna har blivit behandlade genom åren, ja tänk om dom verkligen var oskyldiga.
Citera
2017-07-17, 10:57
Medlem
Intressant fundering - och tror man på ett liv efter döden då kanske det just nu är lilla Kevin i sin himmel som skapar rättvisa för sina kompisar
Citera
2017-07-17, 11:59
Medlem
Jag citerar från rapporten av Nina Hjelm:
"Psykologerna hjälpte till att hitta trygghet för pojkarna – det gällde att hitta miljöer där de kände sig fria att börja berätta. Den biologiska mamman kom att spela en stor roll. Hon arbetade aktivt tillsammans med utredningen. Det var enkelt att arbeta tillsammans med henne då hon inte kände någon skuld i det inträffade. Man fick hjälp att fokusera, då hon ringde till socialförvaltningen och polisen i mitten av september och sa att den yngre pojken, som bott över hos henne, på kvällen berättat att ”det var ju den äldre brodern som gjorde detta”.

Intressant påstående och är förmodligen Sandbergs egna lilla "berättelse" till Nina
Jag undrar isåfall vad Sandberg menade med detta? Menade han att bonusmamma Eva och pappa Veijne var svåra att samarbeta med därför att dom hade dåligt samvete?
Eller hur menade spaningsledaren?

OM man tänker sig denna familj: två små barn och föräldrarna skiljer sig. Inte roligt med skilsmässa - men kan gå bra
Pappan träffade ny kvinna som flyttade in och dessa två har huvudansvaret för barnen
Mamman bosatte sig på landet med sina hästar och barnen sover över där vissa helger
Så här långt är vi många som känner igen oss
MEN så hände något fruktansvärt: femåringens jämnårige kompis blir MÖRDAD och det dessutom där dom brukar leka tillsammans

Om då polis, åklagare, socialtjänst, barnpsykologer, minnesforskare "går in i" denna familj och börjar manipulera med sin auktoritet och makt som dom helt uppenbart har gjort här - familjen hade inte en chans att värja sig. Det är min bestämda uppfattning
Och vart skulle dom vänt sig för hjälp?
En duktig advokat hade kanske kunnat hjälpa - mot betalning ca 2000kr/timme

Visst är det en klassfråga och taskig samhällssyn när makten slår mot de "svaga"=de som inte har vare sig kontakter eller mkt pengar
Citera
2017-07-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag sade tidigare att jag inte tänkte skriva mer till dig, och det är just för att du är en pundare. Plötsligt får din totala oresonlighet sig en väldigt bra förklaring, och därmed försvinner även all möjlighet att komma vidare och uppnå någon slags syntes. Men jag tar mig fortfarande friheten att svara om du skriver direkt till mig som du gjorde nu. Och mitt svar är, precis som tidigare:

"Du klarar inte av att konfrontera det faktum att RS ljugit dig rakt upp i ansiktet under alla dessa år. Därför har du ett behov av att hitta alla möjliga scenarion där barnen trots allt ändå ska ha kunnat vara skyldiga. "

Givet dina förutsättningar är det uppmuntrantande att du håller dig nykter, om nu så är fallet.

Vad vet du om vad kingstown klarar av att 'konfrontera'?

Hur vet du att Rolf Sandberg har ljugit? Jag vet att invektivsprutan Dan Josefsson har spottat ur sig både det ena och det andra i debatter -- men mig veterligen har inte ens SVT stått får något sådant i reportageform?

När jag anklagar Leif GW Persson för direkt lögn är detta med hänsyn till att alternativförklaringen i min mening kan uteslutas i och med Perssons akademiska meriter. Det är inte rimligt att Dr Persson inte skulle kunna hålla isär det han 'läser in mellan raderna' och det som faktiskt står.

Jag fick för mig att en sådan stolle som du nog även är förintelseförnekare -- och efter en snabb forumsökning verkar det som jag har rätt åtminstone den här gången.

Jag tror att dina uppfattningar och inlägg många gånger väl kan förklaras med att du har svårt att värdera information. I dina angrepp mot en anhörig till Kevin ser jag även en viss illvilja.

Det är jättebra om du inte faller ner i drogmissbruk och alkoholism -- men ditt aggressiva nätfajtande med försök att trycka ner folk med personangrepp skulle kunna förklaras med att du lider av personliga misslyckanden som du behöver kompensera för.
Citera
2017-07-17, 13:23
Medlem
Beatriceaurores avatar
Ganska obehagligt med den biologiska mammans tydliga hjälpsamhet mot polisen - det hade kanske varit bättre att hon fokuserat på att hjälpa sina pojkar bort från deras självdestruktiva fabuleringar...

Om det stämmer att hon sagt att hon känner sig "fri från skuld" och därför gärna samarbetar med polisen, även när det handlar om att på begäran stänga fadern ute från information så är det illavarslande. Jag får känslan av att hon tror att pojkarna är skyldiga, och att detta i så fall inte skulle innebära någon katastrof för henne. "Skulden" är någon annans, som nu får sota rejält för sina felsteg. Hoppas innerligt att jag har fel.
Citera
2017-07-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ganska obehagligt med den biologiska mammans tydliga hjälpsamhet mot polisen - det hade kanske varit bättre att hon fokuserat på att hjälpa sina pojkar bort från deras självdestruktiva fabuleringar...

Om det stämmer att hon sagt att hon känner sig "fri från skuld" och därför gärna samarbetar med polisen, även när det handlar om att på begäran stänga fadern ute från information så är det illavarslande. Jag får känslan av att hon tror att pojkarna är skyldiga, och att detta i så fall inte skulle innebära någon katastrof för henne. "Skulden" är någon annans, som nu får sota rejält för sina felsteg. Hoppas innerligt att jag har fel.

Jag är inne litegrand på samma sak som du - men istället tror jag att hon trodde att hennes exman Veijne var inblandad i mordet på Kevin
Därför ansågs hon vara utan skuld

Personligen tror jag inte på lyckliga skilsmässor, åtminstone inte de första åren efteråt
Jag tror heller inte att hon när hon ringde polisen i september i sin vildaste fantasi kunde tänka sig att polis, psyk och socialtjänst i slutänden skulle spärra in båda hennes barn

Det var här som polisens yrkeskompetens borde ha kommit in: istället för som Sandberg och gänget gjorde börja spela ut familjen mot varandra borde Sandberg insett att teorin om att Veijne och hans två små söner mördade Kevin var en absolut omöjlighet
Det fanns ingen teknisk bevisning för minsta pojkens påståenden och Sandberg borde ha kännt till att när mord inträffar så är det många "gökar" som kontaktar polisen och erkänner
I det här fallet handlade det om en rädd liten 5-åring och hans (kanske) ännu räddare mamma som uppenbarligen trodde att hennes exman var kapabel till allt - t o m mord eller medhjälp till mord
När det i själva verket var så att denna familj genomgått en separation och skilsmässa med allt vad det innebar och därför var mycket sårbar
Åtminstone socialtjänst och barnpsykologer borde vetat detta

I mina ögon hade det varit mer konstigt om de vuxna inte hamnat på psyk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in