2017-07-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Det är absolut inget fel att ha temperament så länge man hanterar det rätt på sätt. En spelare som Federer har verkligen lärt sig det.
Och tex söderling
Citera
2017-07-19, 00:35
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Ja , han missade lite enkelt , men han gick för slaget och slog lite långt , hellre det än i nät.
Verdasco spela upp sig efter det .
Tyckte Elias spela bra ändå , spela riktigt offensivt från båda sidor , visst det kom misstag men det var för att han gick på, mycket hellre det än att han är för passiv , märks söderling legat på honom om det, man såg söderling elda på honom enormt också , när han vann poäng på offensivt spel , nej possitivt

Edit : han tog upp den missen själv i intervjun efteråt , han var väldigt besviken , kände han hade matchen som du sa, hoppas han inte grämer sig för mycket pga den bara , han måste ju kunna ta ned sig det som var positivt , han såg som inget positivt efteråt.

Det där går över men det är alltid små sekvenser i en match där det är uppenbart att matchen får en liten ny karaktär och just den där poängen verkar ha varit just ett sånt tillfälle.

Elias har bra tryck i första serven, där är det verkligen någonting som Mikael måste jobba på.
Citera
2017-07-19, 00:38
Medlem
Citat:
Det där går över men det är alltid små sekvenser i en match där det är uppenbart att matchen får en liten ny karaktär och just den där poängen verkar ha varit just ett sånt tillfälle.

Elias har bra tryck i första serven, där är det verkligen någonting som Mikael måste jobba på.

Tror du fortfarande på topp 20 eller vad du sa? He he , idag var det nog lätt topp 100 nivå av Elias iallafall , så bara hoppas han fortsätter så.
Jo han dunka in några ess över 200 km
Citera
2017-07-19, 00:50
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Tror du fortfarande på topp 20 eller vad du sa? He he , idag var det nog lätt topp 100 nivå av Elias iallafall , så bara hoppas han fortsätter så.
Jo han dunka in några ess över 200 km

Det ska nog gå. Måste dock ha en högre första-serve procent. Sett en del matcher där han ligger på runt 40% ibland, det funkar inte.
Citera
2017-07-19, 04:38
Medlem
Cilangs avatar
Tycker som skribenten på Vamosrafa, att det är lite mycket fokus på att vara cool från Ymer, iaf från den yngre. Visst om man är ödmjuk, men Mikael verkar ju ha Kyrgios som förebild vilket inte är bra öht. Skillnaden är dock att Kyrgios är väldigt framgångsrik medan Micke inte åstadkommit något än. Hoppas verkligen detta beteende var tillfälligt från Mikael. För Micke kan gå långt om han behåller rätt inställning och attityd. Spelet är väl inte mycket att säga om, han är där han är nu, runt 150 i spelnivå kanske så att han förlorar mot Laaksonen är inte konstigt. Förhoppningsvis klart mycket bättre efter något år under Lundgrens ledning. Elias spelade klart bättre än vanligt på senare tid enligt mig.
Citera
2017-07-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Tycker som skribenten på Vamosrafa, att det är lite mycket fokus på att vara cool från Ymer, iaf från den yngre. Visst om man är ödmjuk, men Mikael verkar ju ha Kyrgios som förebild vilket inte är bra öht. Skillnaden är dock att Kyrgios är väldigt framgångsrik medan Micke inte åstadkommit något än. Hoppas verkligen detta beteende var tillfälligt från Mikael. För Micke kan gå långt om han behåller rätt inställning och attityd. Spelet är väl inte mycket att säga om, han är där han är nu, runt 150 i spelnivå kanske så att han förlorar mot Laaksonen är inte konstigt. Förhoppningsvis klart mycket bättre efter något år under Lundgrens ledning. Elias spelade klart bättre än vanligt på senare tid enligt mig.

Skillnaden är väl kanske att kyrgios inte haft problem med bägge höfterna , Mikael har ju typ spelat 7 turneringar i år, är ju som svårt nå samma resultat som Kyrgios då , Lundgren är jätte nöjd med Mikael , säger han är jätte seriös , läste han jämförde honom med Federer i samma ålder ( lite överdrivet kanske ) men jag är inte alls orolig för Mikael , att jämföra honom med Kyrgios är galet tycker jag .
Tycker attityden är jätte bra , ger allt ute på banan , förstår inte vilket beteende du tänker på?

Edit : dessutom när Kyrgios var 19 låg han kring 150 och Mikael är fortfarande 18, så gå som inte jämföra så där.
Senast redigerad av pederN 2017-07-19 kl. 08:22.
Citera
2017-07-19, 10:08
Medlem
Citat:
Det ska nog gå. Måste dock ha en högre första-serve procent. Sett en del matcher där han ligger på runt 40% ibland, det funkar inte.

Igår låg han rätt bra tror jag , men håller med, men är klart går man på serven hårt ökar ju felmarginalen, lätt ha hög förstaserve om man bara vill ha den i spel som Mikael.
Citera
2017-07-19, 14:23
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Skillnaden är väl kanske att kyrgios inte haft problem med bägge höfterna , Mikael har ju typ spelat 7 turneringar i år, är ju som svårt nå samma resultat som Kyrgios då , Lundgren är jätte nöjd med Mikael , säger han är jätte seriös , läste han jämförde honom med Federer i samma ålder ( lite överdrivet kanske ) men jag är inte alls orolig för Mikael , att jämföra honom med Kyrgios är galet tycker jag .
Tycker attityden är jätte bra , ger allt ute på banan , förstår inte vilket beteende du tänker på?

Edit : dessutom när Kyrgios var 19 låg han kring 150 och Mikael är fortfarande 18, så gå som inte jämföra så där.

Beteendet jag tänker på är att klaga på banorna och turneringen och även flisa sitt racket på en turnering som gett honom chans att spela en turnering han aldrig kommit in på av egen kraft och ca 45000 kr. Visst ingen jättegrej han gjorde, men ödmjukhet är otroligt viktigt. Lägg där till att han fick inställt SOK-stöd pga dålig inställning, det ringer lite varningsklockor tycker jag.

Och nej, höfterna är inte den stora skillnaden mellan honom och Kyrgios. Kyrgios är en världsspelare, Ymer är väl knappt ens topp 300? Missförstå mig inte, ser också väldigt mycket potential i honom. Men än har han inte utfört någonting, så tycker det är lite oroväckande om han redan börjar visa "rocksjärna"-tendenser.
Citera
2017-07-19, 17:45
Medlem
Citat:
Beteendet jag tänker på är att klaga på banorna och turneringen och även flisa sitt racket på en turnering som gett honom chans att spela en turnering han aldrig kommit in på av egen kraft och ca 45000 kr. Visst ingen jättegrej han gjorde, men ödmjukhet är otroligt viktigt. Lägg där till att han fick inställt SOK-stöd pga dålig inställning, det ringer lite varningsklockor tycker jag.

Och nej, höfterna är inte den stora skillnaden mellan honom och Kyrgios. Kyrgios är en världsspelare, Ymer är väl knappt ens topp 300? Missförstå mig inte, ser också väldigt mycket potential i honom. Men än har han inte utfört någonting, så tycker det är lite oroväckande om han redan börjar visa "rocksjärna"-tendenser.

Klaga på banorna? Allvarligt, fjantigt klaga på hans utbrott , han hatar förlora och blev förbannad på sig själv för att han spela dåligt, sen var han på domaren för att han fick varning när han flisa racket men Laaksonen fick ingen när han kasta racket.
Var det han tog upp i sidbytet , sen var det bollen han tyckte satt i andra , när han klaga på banan måste jag missat.

Edit : kan man ju ta söderling , när han härma Nadal var väl inte snyggt , och Murray gnäller ju som en bäbis allt som oftast

Edit 2: och gällande jämförelse mena jag mest att Kyrgios hade spelat mycket mer turneringar i samma ålder , så är ju som orättvist jämföra ranking då , Mikael har ju några månader på sig ta ca 150 placeringar för att ha samma ranking spm Kyrgios i samma ålder.
Ja Kyrgios är en värdsspelare men han är 22 och Mikael 18 liksom , när Kyrgios var 19 var han rankad 150 , man måste ju i så fall jämföra i samma ålder , annars kan man lika gärna säga Verdasco är en världsspelare men inte mikael , nej....
Senast redigerad av pederN 2017-07-19 kl. 17:58.
Citera
2017-07-19, 18:07
Medlem
Citat:

Dock tycker jag Elias hade jättebra inställning igår ( på banan ) men han vinner ju inga matcher för det dock flyger väl racket ibland där med , tror faktiskt söderling pratat med han om det där , för han tänkte kasta racket när han blev breakad i 3:e men höll tillbaka det.

Edit : för övrigt verkar den där vamosrafa inte va optimist för 5 öre , såga typ Elias och tycker det är bäst skiftet som Sverige etta sker så fort som möjligt , låter ju som att han tror Elias karriär är helt skörd , nog har han spel i sig , topp 100 bör han kunna nå.
Senast redigerad av pederN 2017-07-19 kl. 18:17.
Citera
2017-07-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Apropå svensk tennis. Är det fortfarande många som väljer innebandy framför andra idrotter? Ni yngre som har koll. Kan vara en orsak till att de stora talangerna inte väljer tennis. Björn Hellberg var inne på det för flera år sedan. Finns förstås flera orsaker till att Sverige halkat efter men det är en tänkbar orsak.

Relativt sett är väl konkurensen mindre i en lagsport än i en individuell sport som tennis, så det är idag lättare att lyckas i fotboll och ishockey, på 1980 talet när vi senast hade många duktiga spelare högt på rankingen var dels konkurensen mindre samt att fotboll och ishockey var semi-professionella sporter på hemmaplan.

Är man 15 och ska välja idag är det inte samma sak som det var för 30-40 år sen, då var tenniskarriären ett ekonomiskt attraktivare alternativ än vad fotbollen erbjöd. Bjön Borg drog in över 1 miljon dollar 1979, på den tiden tjänade allsvenskans högst betalda spelare inte ens 10.000 kr i månaden.

Idag om du bara är halvbra har du en lön på 50-100 tusen och de bästa drar in uppemot en halv miljon i månaden. I tennisen måste du vara rankad bland världens 50 bästa för att ekonomskt kunna konkurera med toppspelarna i allsvenskan i fotboll och elitserien i ishockey. Och då har jag inte ens nämnt vad du har för lön om du lyckas bli utlandsproffs.
Citera
2017-07-19, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan

Intressanta/bra poänger där.

Jag skulle också tillägga att livet på touren om du är rankad sämre än 200, säg, verkar rejält icke-glamoröst. Spelar du i elitserien i hockey (eller om den heter SHL nu) eller i allsvenskan har du liksom en fast geografisk bas, och sen bortamatcher då och då. Men att som tennisspelare dra till nån jädrans challenger i Polen, och sen en i Frankrike, och sen en i Turkiet, varvid du ofta åker ut i första omgången -- ja, det verkar fan inte alltid så kul. Dessutom måste mycket av detta slitande utföras då du är, säg, 18-22 år (få slår ju igenom stort innan dess). Väldigt mycket resande, och ofta snabba förluster.

Det är också därför jag varit inne på att collegetennis kan vara framtiden för många. Får se om det kommer fler proffs i framtiden som gått den vägen. Steve Johnson är det bästa exemplet nu, och han är ju rejält bra. Dock slutar svenskar gymnasiet ett år senare än jänkarna slutar highschool; så jag antar att Söderlund blir klar när han är 22, medan hans amerikanska kollegor är klara vid 21. Om han inte blir proffs innan.

Tveksamt för övrigt om Söderlund drog tillbaka till USA efter Båstad. Eller jag har ingen aning, men normalt är inte undergraduates kvar på skolorna över somrarna. Om han är frisk vore det ju kanske smart för honom att försöka få in nån challenger eller future.

Den som är intresserad av att läsa om det dagliga slitet som ett tennisproffs rankad runt 200 kan jag rekommendera irländaren James McGees blog. Skriver om problemen med stålarna, om att fixa visa och andra dylika saker.

https://jamesmcgeetennis.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in