Citat:
Ursprungligen postat av
Gincan
Inte heller Djokovic, Nadal eller Murray har lyckats inspirerara några framtida potentiella världsspspelare. Spansk tennis som iallafall tidigare alltid har haft en handfull spelare på top 30 ser numera ut att gå en lång ökenvandrig till mötes när Nadal och hans generation lägger av.
På de brittiska öarna har knappas Andy Murrays medieexponering hjälpt till att inspirera en ny generation talanger, Kyle Edmunds är ingen framtida stjärna i mina ögon. Serbien är visserligen ett litet land men bakom Djokovic ekar det tomt bland nya talanger, de har en halvbra yngling i Djere.
Visserligen säger rankingen inte så mycket när det gäller unga spelare men Schweiz bäst rankade U21 spelare ligger runt 700 strecket.
Jag tror att det helt enkelt beror på utvecklingen på nätet och mobiltelefonerna. Folk spenderar mer tid i appar och facebook än på tennisbanorna. Både vuxna och barn. I alla långt utvecklade länder. Det gör att färre föräldrar tar ut sina barn till tennisbanorna. Färre spelar, och de som spelar ägnar mindre tid på planen. Samt är allmänt mer stillasittande.
De största spelarna har ofta en liknande historia, att de hållit på med flera sporter samtidigt när de var yngre. Vilket så klart hjälper allmänt för att bygga upp kroppen, bollsinnet, och liknande. Att fippla med telefonen utvecklar en inte som idrottsman.
Det är nog inte en tillfällighet att Alexander Zverev - den mest lovande ynglingen - är emot Twitter och liknande. Verkar vara en klok pojk. Han blev tydligen till slut övertalad av någon på damsidan att skaffa ett Twitter-konto. Jag kollade nu, och han verkar bara skickat ett fåtal Tweets det senaste halvåret.
Och det är nog inte en tillfällighet att våra bästa spelare än Ymers, som säkerligen inte växt upp med de senaste dataprylarna hemma. Utan de har tagit sig ut och lirat bollsporter med varandra på fritiden istället.
I öst har man inte samma förutsättningar som här, och ligger väl något efter i den här digitala utvecklingen. Och det är väl därför det kommer något fler duktiga spelare därifrån numera.
Det är helt enkelt inte tillräckligt många unga som börjar i sporten för att någon av dem ska bli bättre än den nuvarande eliten. Inte ens nu när när eliten har passerat 30 och har barn.
Sen har vi ju undantagen Murray, med mamma som är tennistränare. Och Dimitrov som med föräldrer som är tennistränare. Och likaså Zverev, pappa tennistränare och brorsan på ATP-touren. Men om man har en pappa som är kemist, då är det nog inte så sannolikt att man blir tennisstjärna om man föddes på 90-talet eller senare. Men föddes man 1981, då var det inte lika osannolikt. Han hängde med ut och lirade med kompisarna, Federer, och hade bra förutsättningar i hjärnkontoret.
Man blir ju inte så mycket sämre i kroppen mellan 30 och 45 ifall man tränar bra och ser till att vila när kroppen behöver återhämta sig. Så om "gubbarna gillar att fortsätta lira" kommer väl nuvarande topp vinna titlar efter 40 också, med tanke på den dåliga återväxten.
Tror jag i alla fall.