2017-07-18, 19:01
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja läste lite för snabbt. Om det är negativt, då minskar ju chansen till fortplantning, då sprids ju inte egenskapen i populationen.

Ja, men de har inte nytta av en vingstump utan flygkraft och samtidigt gå på två ben. Ett sånt djur lever inte länge.

Här kommer som sagt retoriken in. Det går att hitta på den ena otroliga storyn efter den andra om hur en sån grej skulle kunna överleva. Och det går inte att falsifiera det.

Men det mest logiska är att såna djur dör. Statistiskt är det så. Så detta kommer att handla om ett undantag på ett eller annat sätt.

Jag kan själv komma på ett flertal scenarios utan att anstränga mig. Kanske borde bli evolutionsbiolog.
2017-07-18, 19:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jo det är det absolut. Kolla vetenskapliga modellen.
Enligt Wiki:
Citat:
Den vetenskapliga modellen är ett försök att systematiskt beskriva ett fenomen i verkligheten.

Citat:
Hur makroevolution verifieras vet jag inte, (dvs större förändringar av genpoolen, till exempel bildandet av nya arter)
Antar att man pusslat ihop fossiler och blandat med ett badkar fullt av ad-hocs om varför djur har olika egenskaper.
Du kanske kan hitta något här:
http://www.talkorigins.org/faqs/comdesc/
2017-07-18, 19:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, men de har inte nytta av en vingstump utan flygkraft och samtidigt gå på två ben. Ett sånt djur lever inte länge.
Ren spekulation från din sida.
2017-07-18, 19:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Enligt Wiki:

Ja vetenskap är försök att bevisa något. Vissa saker anses vara helt bevisat. Andra inte

Tex så var inte gravitationen bevisad tills alldeles nyligen.
Problemet var att man inte hittat någon "gravitations-partikel" och därmed var det bara en teori, även om vi har kunnat mäta dess effekter och att dessa effekter stämmer inbördes.
Dvs vi känner gravitation men vet inte vad det är.
(Nu har man hittat gravitonen)

Samma med makroevolution. Man har aldrig filmat när en art övergår till en annan.
Att själva teorin säger att "det är steg för steg ju" hjälper inte. Det är en tes som inte går att falsifiera annat än om man upptäckte att det 1- Inte händer alls eller 2- Ser att det sker i ett steg. 3 -Filmar varenda steg.
Senast redigerad av 526 2017-07-18 kl. 19:25.
2017-07-18, 19:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Ren spekulation från din sida.

Ja . . det är det roliga med detta. Plötsligt är det jag som spekulerar.

Det är du som ska påvisa att det är en fördel med en stump.

I den vanliga världen är det mest sannolika att ett djur på två ben och stumpar inte har så stor chans mot andra djur och skulle med stor sannolikhet dö ut snabbt.

Detta är problemet med EVT. Att det alltid går att påstå att något har en fördel.
Därför går det inte att falsifiera. Det blir ett cirkelresonemang.
Senast redigerad av 526 2017-07-18 kl. 19:27.
2017-07-18, 19:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja vetenskap är försök att bevisa något. Vissa saker anses vara helt bevisat. Andra inte
Inget är helt (i absolut mening) bevisat inom vetenskap.

Citat:
Samma med makroevolution. Man har aldrig filmat när en art övergår till en annan.
Det behövs ju inte, eftersom det är en logisk följd av att förändringarna blir större med antalet generationer.
2017-07-18, 19:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Inget är helt (i absolut mening) bevisat inom vetenskap.

Det behövs ju inte, eftersom det är en logisk följd av att förändringarna blir större med antalet generationer.

Det är inte logik. Det är en tes.
Och det säger inget om att byta art.
2017-07-18, 19:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja . . det är det roliga med detta. Plötsligt är det jag som spekulerar.
Vad är det jag spekulerat i?

Citat:
Det är du som ska påvisa att det är en fördel med en stump.
Det finns många fördelar med att ha en stump, jämfört med att inte ha en stump.
Den går att använda till att ta sig fram snabbare, skaffa mat effektivare o.s.v.

Citat:
I den vanliga världen är det mest sannolika att ett djur på två ben och stumpar inte har så stor chans mot andra djur och skulle med stor sannolikhet dö ut snabbt.
Det du kallar icke utvecklade vingar behöver inte vara "stumpar" det kan vara fungerande armar.

Citat:
Detta är problemet med EVT. Att det alltid går att påstå att något har en fördel.
Därför går det inte att falsifiera. Det blir ett cirkelresonemang.
Det är inte svårt att se fördelar med de flesta egenskaper, om man jämför med att inte ha den egenskapen.

Jag ger upp nu. Vi ältar bara samma sak.
2017-07-18, 19:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är inte logik. Det är en tes.
Och det säger inget om att byta art.
Då tar jag det för sista gången:
Det är ingen tes att förändringen ökar med antalet generationer.
Det är ingen tes att den ackumulerade förändringen på något sätt har någon mekanism som begränsar förändringen, så att inga nya arter kan uppstå över tid.

Påvisa en sådan mekanism så har du falsifierat EVT och har nobelpriset som i en ask.
2017-07-18, 19:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Då tar jag det för sista gången:
Det är ingen tes att förändringen ökar med antalet generationer.

Citat:
Det är ingen tes att den ackumulerade förändringen på något sätt har någon mekanism som begränsar förändringen, så att inga nya arter kan uppstå över tid.
Påvisa en sådan mekanism så har du falsifierat EVT och har nobelpriset som i en ask.
Det är tes tills vi sett det.
Att andra ska hitta mekanismer som hindrar något är omvänd bevisbörda.
Har du hittat någon mekanism som hindrar en skapare?
2017-07-18, 19:53
Medlem
526s avatar
Citat:
Vad är det jag spekulerat i?

Det finns många fördelar med att ha en stump, jämfört med att inte ha en stump.
Den går att använda till att ta sig fram snabbare, skaffa mat effektivare o.s.v.

Det du kallar icke utvecklade vingar behöver inte vara "stumpar" det kan vara fungerande armar.

Det är inte svårt att se fördelar med de flesta egenskaper, om man jämför med att inte ha den egenskapen.

Jag ger upp nu. Vi ältar bara samma sak.
Så kan det vara. Det kan vara på många olika sätt. Bara att hitta på. Låter det bra är det sant.
2017-07-18, 19:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är tes tills vi sett det.
Nej. Det är en vetenskaplig teori.

Citat:
Att andra ska hitta mekanismer som hindrar något är omvänd bevisbörda.
Inte alls, det var bara ett tips på en metod att falsifiera EVT.

Citat:
Har du hittat någon mekanism som hindrar en skapare?
Vilken skapare?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in