2017-07-18, 12:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja fast jag pratade ursprungligen om att nya arter bildas efter en lång tid, nu har jag tagit upp detta flera gånger. Gränsen är inte godtycklig, utan är när två grupper inte kan få avkomma med varandra, gränsen kan inte vara mer tydlig.
Men det gäller bara vid en given tidpunkt.
Människor som fanns för en miljon år sedan kanske inte kan få fertil avkomma med dagens människor.

Citat:
Det känns som att du inte har ärliga och uppriktiga avsikter, utan bara tjafsar. Detta förmodligen på grund av att du inte har svar, och känner dig osäker och därför måste ta till andra knep än att bara logiskt argumentera för din sak. Att du vill hänvisa till andra mer kunniga bekräftar detta.
Vänligt lämna spekulationer om min motivation utanför diskussionen, tack.
2017-07-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, då har jag fått fel info.

Ja, alltså du frågade ju hur det är enligt bibeln, och jag gav svar enligt bibeln.

Om du inte är intresserad av bibelns svar, så behöver du inte fråga. Jag antar att din fråga var till för att försöka sätta dit troende, att frågan inte var uppriktig, visst har jag rätt?
2017-07-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Men det gäller bara vid en given tidpunkt.
Människor som fanns för en miljon år sedan kanske inte kan få fertil avkomma med dagens människor.

Vänligt lämna spekulationer om min motivation utanför diskussionen, tack.

Jag ville bara förklara innan jag avslutade diskussionen.
2017-07-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ja, alltså du frågade ju hur det är enligt bibeln, och jag gav svar enligt bibeln.

Om du inte är intresserad av bibelns svar, så behöver du inte fråga. Jag antar att din fråga var till för att försöka sätta dit troende, att frågan inte var uppriktig, visst har jag rätt?
Nja, jag undrar om troende "godkänner" dessa människoarter, och var de passar in.
2017-07-18, 13:19
Medlem
Citat:
Nja, jag undrar om troende "godkänner" dessa människoarter, och var de passar in.

Ok.
2017-07-18, 13:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag ville bara förklara innan jag avslutade diskussionen.
Ok, jag tyckte bara att det var ju lite onödigt att "förklara" att jag på något sätt skulle vara osäker.

Att jag inte kan alla detaljer om alla arters alla organs utveckling i detalj, har inget med osäkerhet om evolutionsteorin, i stort, att göra.
2017-07-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ok, jag tyckte bara att det var ju lite onödigt att "förklara" att jag på något sätt skulle vara osäker.

Att jag inte kan alla detaljer om alla arters alla organs utveckling i detalj, har inget med osäkerhet om evolutionsteorin, i stort, att göra.
Tänk om "vi" skulle fråga om detaljer hur Gud gjorde?
2017-07-18, 14:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Tänk om "vi" skulle fråga om detaljer hur Gud gjorde?
Jag har frågat hur det skulle gått till generellt, inget svar ännu.
2017-07-18, 15:12
Medlem
Citat:
Jag har frågat hur det skulle gått till generellt, inget svar ännu.
Borde det inte vara grundkunskap, ifall man ska argumentera för hur Gud gjorde?
2017-07-18, 15:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Borde det inte vara grundkunskap, ifall man ska argumentera för hur Gud gjorde?
Jo, men gud behöver inte vara skaparen, enligt "skapelseteorin" (egentligen en hypotes). På så sätt försöker de smyga sig in på vetenskaps-planhalvan.
2017-07-18, 15:20
Medlem
Citat:
Jo, men gud behöver inte vara skaparen, enligt "skapelseteorin" (egentligen en hypotes). På så sätt försöker de smyga sig in på vetenskaps-planhalvan.
Ja, så är det. Jag tänker mest på dom som refererar till bibeln.
2017-07-18, 18:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Om ni inte kan detaljer så spelar ni på samma planhalva som de religiösa.

Personligen tror jag det fanns ett grund-DNA där vissa egenskaper som varit gynnsamma i olika sammanhang har aktiveras med epigenetik. Det har lett till fördelar som fått de som är bäst på att aktivera sina gener att överleva bäst. På så sätt har arter kunnat utvecklas förhållandevis snabbt.

Dvs en blandning av tre komponenter. Grund DNA från en skapare, naturligt urval, möjlighet att frångå sin DNA programmering genom ändrade livsmiljöer.

Citat:
Det är logiskt att ackumulerade förändringar över tid medför större skillnader.
Jag vet inte vad det betyder?
Och fattar inte hur det är relevant i sammanhanget?
Senast redigerad av 526 2017-07-18 kl. 18:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in