2017-07-16, 15:10
Medlem
ikto är riktigt skön med nån bärs , inte för många då spårar man ur
Citera
2017-07-16, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Enligt min uppfattning och erfarenhet, så är Klonazepam (Iktorivil) - när det används inom psykiatrin - mer av en underhållsbehandling mot ångest, liknande Xanor Depot. Till exempel så kan man ordineras 1-2 mg morgon och kväll och tanken är att det här skall ge en heltäckande ångestdämpning, som fungerar dygnet runt. Klonazepam är ju även avsett för underhållsbehandling vid epilepsi, d v s att epileptiker kan ordineras det regelbundet för att minska risken för anfall.
Helt korrekt, olika former av EP och till viss del gad, pga den långa halveringstiden.
Citera
2017-07-16, 15:28
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Helt korrekt, olika former av EP och till viss del gad, pga den långa halveringstiden.

På klotterplanket svenska Wikipedia stod det tidigare att Klonazepam inte används mot ångest i Sverige (när jag läste artikeln igen nu efter ett år, så noterade jag att det felaktiga påståendet var borttaget), men det stämmer inte. Däremot, så är jag av uppfattningen att Klonazepam används i relativt liten utsträckning inom psykiatrin jämfört med andra bensodiazepiner. Oxazepam och Diazepam används i ganska så hög utsträckning inom psykiatrin och brukar inte vara överdrivet svårt att få utskrivet om man har en etablerad läkarkontakt på en psykiatrisk öppenvårdsmottagning och inte har någon dokumenterad missbruksproblematik. Lorazepam och Alprazolam används, men är betydligt svårare att få utskrivet, eftersom dessa substanser är starkare och har större beroende/missbrukspotential.

Men frågan är varför den svenska psykiatrin - åtminstone till viss del - tycks ha ''glömt bort'' Iktorivil (Klonazepam) som behandling mot ångest? Jag har fått uppfattningen att Klonopin (som är ett av namnen under vilket Klonazepam marknadsförs i USA) är betydligt vanligare att ordinera mot ångest där än i Sverige.
Citera
2017-07-16, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
På klotterplanket svenska Wikipedia stod det tidigare att Klonazepam inte används mot ångest i Sverige (när jag läste artikeln igen nu efter ett år, så noterade jag att det felaktiga påståendet var borttaget), men det stämmer inte. Däremot, så är jag av uppfattningen att Klonazepam används i relativt liten utsträckning inom psykiatrin jämfört med andra bensodiazepiner. Oxazepam och Diazepam används i ganska så hög utsträckning inom psykiatrin och brukar inte vara överdrivet svårt att få utskrivet om man har en etablerad läkarkontakt på en psykiatrisk öppenvårdsmottagning och inte har någon dokumenterad missbruksproblematik. Lorazepam och Alprazolam används, men är betydligt svårare att få utskrivet, eftersom dessa substanser är starkare och har större beroende/missbrukspotential.

Men frågan är varför den svenska psykiatrin - åtminstone till viss del - tycks ha ''glömt bort'' Iktorivil (Klonazepam) som behandling mot ångest? Jag har fått uppfattningen att Klonopin (som är ett av namnen under vilket Klonazepam marknadsförs i USA) är betydligt vanligare att ordinera mot ångest där än i Sverige.
Helt korrekt allt det du skriver, varför det förskrivs mer klonopin ang ångest, då fram för allt gad i amerikat, är helt enkelt för att de förstår nyttan med bensodiazepinen, medans vi tyvärr fortfarande ser det som en EP-med i princip.

Det är en riktigt bra medicin mot gad, och det är bara synd att det inte förskrivs mer adekvata doser.
Ja diazepam, z-analogier eller oxascand förskrivs mest här.
Tråkigt, då det finns olika användningsområden då alla bzd har sina egna uppsättningar och hjälper mot olika saker.
Du verkar insatt, nice att skriva med någon som kan någonting för en gång skull.
Må väl!
Citera
2017-07-17, 08:39
Medlem
UndeadNinjas avatar
Som jag skrev i en annan tråd. Jag har månya gånger tagit ikto och då enbart ikto och visst blir man svängig men det är allt. Iktorivil är en tråkig semi-benso som inte gör ett skit mot ångest och just därför ges den inte mot ångest utan mot kramper osv för sin muskelavslappnande effekt (kramplösande).

Däremot är ikto guld att ha till opiater och opioider men det är inget jag rekommenderar då många dött av såna blandningar.

Bensos som Stesolid och Lorazepam har också muskelavslappnande egenskaper men till skillnad har dom också god effekt mot ångest så därför duger även ikto till att blanda med bensos som tex alprazolam som har grym verkan mot ångest men ingen muskelavslappnande effekt. Men det rekommenderar jag inte heller då det är farligt. Om man inte exakt kan sina doser och vet vad man sysslar med.
Citera
2017-07-17, 13:09
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Hur upplevde du temesta som luriga?
Tror nog att det var bra gjort att byta till klonazepam,även om den används mest i USA som medicin mot gad, så är borde den göra det här mer också.
Lång halveringstid samt muskelavslappnande framför allt.
I Sverige förskrivs klonazepam till 80%...c:a till pat med olika former av epilepsi, IMO borde det bli 50/50 då det tydligen är en riktigt bra medicin till de som lider av gad enligt nya rön.
Må bäst.
Temesta tar för mig två timmar för att slå på. Sedan verkar den kort tid. Så blir man trött. Men den lindrar ångest mkt bra och en av få benso som ger eufori för mig. Vilket gör den mer beroendeframkallande. Jag tar benso mot GAD och social ångest.
Citera
2017-07-17, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Temesta tar för mig två timmar för att slå på. Sedan verkar den kort tid. Så blir man trött. Men den lindrar ångest mkt bra och en av få benso som ger eufori för mig. Vilket gör den mer beroendeframkallande. Jag tar benso mot GAD och social ångest.
Ok förstår, jo temesta tar ju en tid innan den når sin fullständiga biotillgängligthet, liksom klonazepam.
För vissa upp till 3h ,men du borde nog ha den medicinen du står på? (Klona?)Då klonazepam är så mycket mer långtidsverkande, som du säkert vet
En väldigt bra medicin mot gad, synd bara att inte fler läkare förstår det.
Temestan ger säkert sitt en stund, men jag gissar på at det blir kontraproduktivt i längden, då den korta halveringstiden gör att doser kanske måste höjas rätt omgående.

Tycker ärligt att det är en aning märkligt att förskriva temesta mot gad.
Hoppas dina gadproblem löser sig så bra som det går och du blir korrekt medicinerad.
Det suger att ha ångest.
Mvh.
Citera
2017-07-17, 19:59
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Fixade fram svensk Ikto då jag inte fick tag på utländska. Fick sen hem rivotril också.

Tillverkas rivotril(utländskt namn) och Iktorivil(svenska namnet) på samma ställe och kommer från samma ställe? För de ser 100% exakt likadana ut.
Citera
2017-07-17, 20:14
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Som jag skrev i en annan tråd. Jag har månya gånger tagit ikto och då enbart ikto och visst blir man svängig men det är allt. Iktorivil är en tråkig semi-benso som inte gör ett skit mot ångest och just därför ges den inte mot ångest utan mot kramper osv för sin muskelavslappnande effekt (kramplösande).

Däremot är ikto guld att ha till opiater och opioider men det är inget jag rekommenderar då många dött av såna blandningar.

Bensos som Stesolid och Lorazepam har också muskelavslappnande egenskaper men till skillnad har dom också god effekt mot ångest så därför duger även ikto till att blanda med bensos som tex alprazolam som har grym verkan mot ångest men ingen muskelavslappnande effekt. Men det rekommenderar jag inte heller då det är farligt. Om man inte exakt kan sina doser och vet vad man sysslar med.
Olika för alla. Alpra ger bättre ångestdämpande för stunden, det kan jag hålla med om. Men för mig fungerar klonazeoam betydligt bättre i helhet. En tablett klona räcker per dygn. Tar jag alpra för att sova mår jag skit när jag vaknar och måste ta en till om jag vill slippa ångesten.

Klonazepam funkar överlägset bäst för mig. Gör så att jag kan leva hyfsat normalt numera jämfört med förut (när jag tog alpra te.x) då det var berg och dalbana. Tar fortf. alpra med mig i fickan ifall jag skulle behöva i värsta fall. Då är alpra bättre. Men allt som allt är Klonazepam bäst enligt mig.

Ska trappa ut den nu. Gick nedtrappning på stessolid när jag skulle sluta med alpra och börja KBT. Problemet var att min KBT kom igång så sent och en läkare gjorde fel och vägrade ge mig stessolid (hon ringde senare och bad om ursäkt men då var det för sent, vart tvungen att självmedicinera igen) Är det stessolid som gäller när man ska trappa ut Klonazepam också?
Citera
2017-07-17, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Fixade fram svensk Ikto då jag inte fick tag på utländska. Fick sen hem rivotril också.

Tillverkas rivotril(utländskt namn) och Iktorivil(svenska namnet) på samma ställe och kommer från samma ställe? För de ser 100% exakt likadana ut.

De tillverkas ej på samma ställe, tex Ungern, rivotril... Sverige, iktorivil, USA klonopin, olika namn same shit, och det tillverkas tex iktorevil i switserland för svenska apoteksmarknaden.
Är de framställda på ett korrekt sätt så ska de se exakt likadana ut förutom galenika då dessa ska ha en tydlig 2a på baksidan endast.
Medicinerna ska givetvis vara tillverkade av godkända"fabriker"
fick du rivotrilen i burk?
I sådanafall så är det nog ekvalent dos.
Personligen känner jag ingen skillnad på svartköpta burkar eller svenska apoteksiktorevil.

Edit:fixade till stavningen så den blev läsbar, too much champangedrinkin och weed haha
Senast redigerad av DiegoCosta 2017-07-17 kl. 22:41.
Citera
2017-07-17, 22:47
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
De tillverkas ej på samma ställe, tex Ungern, rivotril... Sverige, iktorivil, USA klonopin, olika namn same shit, och det tillverkas tex iktorevil i switserland för svenska apoteksmarknaden.
Är de framställda på ett korrekt sätt så ska de se exakt likadana ut förutom galenika då dessa ska ha en tydlig 2a på baksidan endast.
Medicinerna ska givetvis vara tillverkade av godkända"fabriker"
fick du rivotrilen i burk?
I sådanafall så är det nog ekvalent dos.
Personligen känner jag ingen skillnad på svartköpta burkar eller svenska apoteksiktorevil.

Edit:fixade till stavningen så den blev läsbar, too much champangedrinkin och weed haha
Okej tack för svar. Vilka länder får från galenika då? Nej rivotrilen löst och Ikto i öppnad burk (från en polare) Så allt förutom det som kommer från galenika ska se likadana ut? Rivotrilen är äkta iaf. och känner inte heller någon skillnad på de jämfört med de svenska.
Citera
2017-07-17, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Okej tack för svar. Vilka länder får från galenika då? Nej rivotrilen löst och Ikto i öppnad burk (från en polare) Så allt förutom det som kommer från galenika ska se likadana ut? Rivotrilen är äkta iaf. och känner inte heller någon skillnad på de jämfört med de svenska.
lugna pucks., ja får du de från polare i öppnad burk så är det ju lugnt, ja allt som kommer från galenika ang klonazepam ser lite anourluna ut, vissa andra klonazepam och mediciner kan också se olika ut, oavsett märke, beror en del på land också.
Må bäst!

Edit: är det klonazepam och ej galenika så ska de vara identiska om de är 2or...
Tror jag glömde svara på det viktigaste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in