Citat:
Ursprungligen postat av
Kurango
jag har lidit av reflux i ca 20 år nu. ätit omeprazol varje dag i ca 17 år men tycker effekten avtagit. Gjorde nyligen en gastroskopi och de upptäckte en kraftig inflammation i matstrupen. Nästan Barret syndrome.
Har börjat tagit gaviscon efter jag ätit men tycker inte det hjälper. Känns fördjävligt och veta att man förmodligen kommer drabbas av cancer i matsrupen pga detta jävla bråck

Jag förstår dig till fullo! Men Baretts går att åtgärda med radioteknologi (eller vad det hette). Ska kolla var jag hittade infon. Håll ut en stund!
Så här står det på medibas: "Under de senaste åren har det blivit allt vanligare med olika behandlingsformer som kan utföras genom gastroskop. Man kan bland annat skära bort slemhinnan eller behandla den med olika former av ljus, laser eller radiovågor. Nya publicerade studier (2014) visar också att endoskopisk behandling av Barretts esofagus, oftast en kombination av provtagning för cytologi och avlägsnande av förändrad slemhinna, är en säker och effektiv åtgärd.
Det är viktigt att komma ihåg att Barretts esofagus inte är detsamma som cancer. Det är i sig ett helt godartat tillstånd som i sällsynta fall, och under många års tid, kan utvecklas till cellförändringar och i några få fall vidareutvecklas till cancer. När diagnosen Barretts esofagus är ställd kommer eventuella cancerförändringar emellertid att upptäckas på ett tidigt stadium vid gastroskopikontroller, vilket innebär att behandlingsutsikterna är goda."
Och läste ngnstans om ngn plats i sverige där man gjorde ngt med radiovågor dvs behandlade slemhinnan. Men varför gör man inte det på alla med Barretts?