Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-25, 16:40
  #709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialaterkomst
Vad blev resultatet då?
Eftersom låg saltsyrehalt i magen kan orsaka dessa besvär är det idioti av många läkare att så snabbt skriva ut syrehämmade mediciner. När det egentligen är ökad produktion av saltsyra som behövs för att bryta ner mat och döda bakterier som orsaker gaser och därav skapar ett tryck i magen.

Hej. Ja resultatet blev att jag har ett bråck och att jag var inflammerad i nedre delen av matstrupen. Fast detta har jag ju "vetat" länge. Jag fick knappt någon information efteråt, inte för att jag behöver - men någon slags service/omsorg borde finnas, men på min vårdcentral har jag aldrig upplevt något åt det hållet ändå så . Jag fick en broschyr om refluxsjukdom, där han skrivit in att jag ska ta omeprazol i 8 veckor och sedan trappa ner, sedan sa vi hej då. Broschyren var framtagen av Astra Zenica - på tal om hur nära läkarna och läkemedelsbolagen står varann.

Ja visst är det idiotiskt att de bara skrivet ut så fort medicin, de har inte undersökt min syranivå alls utan de förutsätter att det är för mkt syra som är boven. Jag nämnde kort att jag trodde att jag hade låg nivå och hänvisade till andra symptom som borde styrka det, men lyssnade inte direkt på det utan sa att det var för mkt.

Men inte en chans att jag tar dom medicinerna igen (så frekvent iaf), hade jag inte börjat ta dem i vintras så hade jag nog iaf varit bra i magen idag. Nej ska testa motsatsen med saltsyratillskott inom kort så får vi se hur reaktionen blir..

/Samuel
__________________
Senast redigerad av samjuhaa 2016-05-25 kl. 16:43.
Citera
2016-05-27, 00:03
  #710
Medlem
pearsons avatar
För enkel fungerar det med medicin, gå ner i vikt samt förändrade kostvanor. Om du inte blivit bättre om några månader så be om en remiss till Ersta sjukhus. Ett magmunsbråck är verkligen helvetet på jorden för många
Citera
2016-05-31, 17:12
  #711
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samjuhaa
Hej. Idag om 1 timme är det min tur att göra en gastrostopi. Får se hur det blir med resultatet. I mitt fall så tror jag inte att det behövs en operation, jag har faktiskt slutat med medicinen, då jag fick så mycket biverkningar. Tror mer på annat, förklarar här mer.

Saken är den att jag tror att jag (och många av er andra här inne) får halsbränna, klump o halsen och ibland sura uppstötningar pga för låg saltsyraproduktion (större risk för halsbränna än sura uppstötningar i detta skeende)

I mitt fall så började allt med att jag fick "ballongmage" efter maten, för att sedan börja få upp osmält mat i små bitar en stund efter maten. Sedan blev det värre med att jag fick mer och mer klumpkänsla vid stora måltider och till sist så fick jag att det kändes som att magsäcken åkte upp en bit (diafragmabråck) vid vissa tillfällen då man ätit mycket onyttigt, och tex 2-3 dagar efter helgen om man festat mycket. Sedan så började mitt "problem" med sura uppstötningar efter detta, att liksom maten "banade väg" upp och sedan följde magsyra med. I andra fall började jag få halsbränna (vilket det råder större konsensus runt att det beror på för lite magsyra/saltsyra snarare än för mkt!).
När jag sedan började ta Losec (och senare Inside) mot mina sura uppstötningar så kändes det bättre de första dagarna, men sedan så började problemen. Jag har, som sagt, haft uppsvälld mage innan efter måltid, lite rapar och så, men jag hade aldrig några magsmärtor. Men någon vecka eller två efter jag började med min medicin, med ganska oförändrat resultat på halsfronten, så började jag få mer och mer ont i magen. Jag började bli förstoppad och ibland få lite diarre, hade ont när jag åt och rapningarna tilltog (var ju ofta ganska "tätt" åt andra hållet). Avföringen började se konstig ut, fet och flytande med bitar i. Jag började bli mer och mer känslig för stark mat och lök etc. "IBS-symptom" utvecklades helt enkelt. Så jag slutade medmedicinen, visst det var kämpigt i början, men nu så har kroppen börjat vänja sig igen (man får trappa ner långsamt).

I efterhand så har jag förstått att jag har haft för låg saltsyraproduktion, och har haft det i många år. Har man det så fungerar inte signalerna riktigt till magmunnen så den vill inte alltid stänga sig, så då kan både det ena och det andra komma upp (och någon magsyra finns det ju alltid, samt då att halsbränna är "avsaknad" av syra). Sedan så stimuleras inte bukspottkörteln och gallan tillräckligt, så man får svårt att smälta mat, plus att magsyran ska ju hjälpa till att smälta maten, och är det brist på den... Maten samlas i tarmen och jäser och har det fint. Och i mitt fall så har jag troligtvis även överväxt på svamp i magen, så de goda bakterierna har det kämpigt som det är, och att då bli börja smälta obearbetad mat är ju ingen dröm.
När det gäller stress så sägs det ju öka saltsyraproduktionen, vilket det gör i början, men sedan så sjunker det, så i en initial period av stress så har man ofta hög produktion, men sedan så behöver det inte alltid betyda det.

Så jag tror att mår du bra i magen, ej uppblåst, känner att du kan smälta maten bra, men kanske har ätit mycket onyttigt, även lite stressad för stunden, och får sura uppstötningar (inget eller lite halsbränna), att det liksom lite närsom rinner upp bara (speciellt vid liggande), ingen vidare klumpkänsla på det "lilla planet" (alltså matbitar som vill upp) och att det då det blir klumpkänsla så är det magsäcken som åker upp - då är väl magmunnen ansatt av hårt trycket och syrahämmande medicin bör tas (och/eller operation). I detta fall bör problemen vara baserade till halsen.

Men det är nog saltsyrabrist om det börjar med uppblåst mage, stressad under längre period, klumpkänsla ofta och efter mat (1-2 tim), halsbränna, isande känsla i halsen, rapar, stora rapar som om "trycket släpper" med matbitar som kommer upp och efter det sura uppstötningar (alltså inte att det lätt rinner upp magsaft vid liggande utan att man mer får rapa upp den/att det pumpas upp), andra problem med magen (magkatarr, ibs) och ett sämre allmäntillstånd, att syrahämmande inte hjälper efter 2 veckor (är det för mkt syra så borde den gått ner då, är det för lite syra så borde det nästan ha förvärrats). Saltsyrabrist kan även ge; illamående, förlängd mättnadskänsla och/eller snabb mättnadskänsla, förstoppning, diarre, metallsmak i munnen, svårt med fet mat och kött, näringsbrist (trötthet)

Min åsikt är att läkarkåren är för hårt fasttvinnade med läkemedelsbranschen, så "det enda" de kan göra är att skriva ut syrahämmande!

Du får tro på detta hur mycket eller lite du vill, det är mina egna slutsatser efter 6 månaders informationsletande och baserat på min egen situation.

Tillägg, detta gäller mest till er/oss som inte haft detta sålänge. har man haft det i många år så kanske bråcket blivit så stort att operation är det enda
(sedan så kan ju bråcket ha berott till största del på saltsyrabrist, men vad göra åt det nu)

Detta var skönt att höra, samt stämmer det överens precis med mina problem. Har bråck och förslappad magmun , ätit omeprazol, och esomersazol länge och mår bara sämre av skiten. orkeslös, magproblem, ibs symtom minst sagt.

Har nu trappat ner under 4 dagar, mår bättre. men stress påverkar som du säger min mage enormt. äter just nu cbd droppar och försöker äta nyttigt för att inte påverka magen så mycket. ska se hur det går.
Citera
2016-06-10, 18:35
  #712
Medlem
Ratis avatar
Har ätit 20 mg Omeprazol per dag i snart ett år nu. Har dock börjat få en besvärlig slemhosta efter att jag äter eller dricker något. Jag hade samma besvär innan jag började med Omeprazol.
Kan detta vara ett tecken på att effekten från medicinen börjar försvinna?
Citera
2016-06-13, 21:28
  #713
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har ätit 20 mg Omeprazol per dag i snart ett år nu. Har dock börjat få en besvärlig slemhosta efter att jag äter eller dricker något. Jag hade samma besvär innan jag började med Omeprazol.
Kan detta vara ett tecken på att effekten från medicinen börjar försvinna?

Har varit av min Omeprazol 3v nu, mår betydlig bättre om det nu inte är placebo men aptiten har kommit tillbaka och är piggare.

Njae du kanske behöver öka dosen? eller hålla upp ett tag? Men har inte hört att effekten kan avta?
Citera
2016-06-13, 23:09
  #714
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Har ätit 20 mg Omeprazol per dag i snart ett år nu. Har dock börjat få en besvärlig slemhosta efter att jag äter eller dricker något. Jag hade samma besvär innan jag började med Omeprazol.
Kan detta vara ett tecken på att effekten från medicinen börjar försvinna?

Ja det stämmer. Jag åkte på en hemsk magkatarr för ett par veckor sedan och fick feber pga mycket stress på jobbet just nu. Min läkare sa att efter en tid så vänjer sig kroppen och tabletterna kan tappa lite effekt.

Ett tips till er som får biverkningar av omeprazol är att byta till nexium. Jag kommer ihåg att jag blev ganska trött och fick problem med tarmarna av omeprazol. Då bytte jag till necium och dessa biverkningar försvann. Dock spelade det i gen roll då mitt magmunsbråck gav mekaniska smärtor då magsäcken åkte upp och klämdes fast i magmunen. Vilket resulterade i kramp och dödsmärkta.
Det är något man ska lägga på minnet då en del ovetande läkare enbart tror att bråcket orsakar syrarelaterade problem vilket var helt fel i kitt fall
Citera
2016-06-22, 02:41
  #715
Medlem
Hej alla!
Här har ni ännu en som lider av reflux och ett "stort" magmunsbråck (5 cm). Provat alla PPI-preparat som finns (och i maxdos) nu tror jag, men inget fungerar. Det senaste halvåret har jag till råga på allt fått en ihärdig hosta och bitvis ansträngd andning när symptomen är som värst. Min nuvarande läkare vill inte operera mig i och med att min manometri visade att jag hade svårigheter att svälja, men medicinerna fungerar inte så jag vetifan vad jag ska ta mig till. Ont precis hela tiden, halsbränna i timmar varje dag, hostar nåt så vansinnigt så jag blir helt utmattad i kroppen.

Någon utanför Sthlm som ändå fått remiss till Ersta sjukhus? Hur bar ni er åt? Vill ha någon mer erfaren som kan titta på skiten känner jag. Min nuvarande läkare är ung och verkar inte särskilt intresserad av att hjälpa mig. Vad jag läst på nätet finns andra med "dåliga" manometriresultat som ändå fått opereras.

Nån här som opererats trots nåt vajsing på manometri?
Citera
2016-07-12, 19:12
  #716
Medlem
Fjantors avatar
Nu efter min senaste Gastroskopi så hittade dom absolut inget.,..
INget bräck, magsår eller katarr.,.,
Men likväl så har ja fortfarande så jäkla ont i övre delen av magen..
Nyss gjort en kontraströntgen där allt såg normalt ut..
Så va fan är det som gör ont.,.?
Kan det vara så enkelt som att det är magmusklerna.,.
Ligger ofta ganska snett i soffan..

Har ju som aldrig halsbränna eller sura uppstötningar..
Citera
2016-07-21, 20:21
  #717
Medlem
Corrans avatar
Hej!
Har haft mitt magmunnsbråck i ett par år.

Senaste tiden har jag dock upplevt att jag får upp mycket luft, går ständigt och rapar.
Och senaste veckan har jag även en konstig känsla precis under bröstkorgen/övre delen av magen.

Som en tryckande/krampaktig känsla. Kan det vara magkatarr och finns det nån koppling mellan de och magmunnsbråck?

Tar 20mg omeprazol varje morgon, ska man testa att öka eller vad tror ni att de kan va? Vad kan hjälpa?
Citera
2016-07-21, 21:23
  #718
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Jag har gått ner 23,5 kg i vikt nyligen och fortsätter neråt, och visst märker jag en viss skillnad. Har plockat bort Famotodin-preparatet helt nu, finns bara vid behov o tar kanske gaviscon max en gång i veckan numera. Vore sjukt skönt om det vore så enkelt egentligen. Dock fick jag en låsningskramp nyss när jag gjorde fotvård, så det mekaniska felet består fortfarande iaf.. och eftersom mitt bråck är medfött så är det inte enbart viktrelaterat synd nog.. får kanske ta och överväga en operativ åtgärd om det blir allt för olidligt.
Citera
2016-07-21, 21:29
  #719
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Hej!
Har haft mitt magmunnsbråck i ett par år.

Senaste tiden har jag dock upplevt att jag får upp mycket luft, går ständigt och rapar.
Och senaste veckan har jag även en konstig känsla precis under bröstkorgen/övre delen av magen.

Som en tryckande/krampaktig känsla. Kan det vara magkatarr och finns det nån koppling mellan de och magmunnsbråck?

Tar 20mg omeprazol varje morgon, ska man testa att öka eller vad tror ni att de kan va? Vad kan hjälpa?

Testa höja dosen och se om det känns annorlunda och ta lite Samarin då och då, Samarin klarar jag mig inte alls utan. Svårt att säga vad exakt som är din orsak allt detta är ju så komplext, så man måste prova sig fram vad som fungerar bäst för en själv. Försök lägga märke till nåt mönster när dina besvär kommer så blir det lättare att jobba utifrån det.

Magkatarr kan man få vid magmunsbråck, magkatarr kan man ju faktiskt få trots syrahämmande mediciner, då magsyran inte är den endaste orsaken.
Citera
2016-07-21, 21:38
  #720
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Testa höja dosen och se om det känns annorlunda och ta lite Samarin då och då, Samarin klarar jag mig inte alls utan. Svårt att säga vad exakt som är din orsak allt detta är ju så komplext, så man måste prova sig fram vad som fungerar bäst för en själv. Försök lägga märke till nåt mönster när dina besvär kommer så blir det lättare att jobba utifrån det.

Magkatarr kan man få vid magmunsbråck, magkatarr kan man ju faktiskt få trots syrahämmande mediciner, då magsyran inte är den endaste orsaken.

Ska testa samarin, det har jag nog aldrig tagit innan.

Tycker på nåt sätt att det känns värre när jag sitter ner, och kroppen "böjs ihop" lite mer. Jag är väl inte direkt överviktig, men har några extra kilon på magen kanske

Men står/går jag upplever jag att besväret inte är lika illa.

Innan jag började omeprazol så hade jag en väldig bränna/tryckande känska längre upp vid bröstbenet, men så är det inte alls nu. Men allt kanske hänger ihop ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback