2017-07-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo fast det jag försökte få fram, jag kanske var otydlig, är att vetenskapen har ingen åsikt, det är bara en metod. Vetenskapen kan bara visa om en teori är mer eller mindre trovärdig, eftersom det är vetenskapsmän som lägger fram teorin baserat på fakta.

Majoriteten av vetenskapsmännen är av uppfattningen att evolutionsteorin stämmer, men inte alla vetenskapsmän. Och dom flesta vetenskapsmän är som du, inte insatta i teorin, utan litar på dom som forskar inom det området och som kommit fram till den teorin, och menar sig ha bevis som visar att teorin är sannolik/väldigt sannolik.

Det du litar på är alltså vetenskapsmän, inte vetenskapen, som säger att evolutionsteorin är sannolik.

Jag menar att skapelseteorin är minst lika trovärdig som evolutionsteorin, ja mycket mer trovärdig eftersom skapelseteorin inte motsäger fakta, utan tvärtom är helt enligt fakta, medan evolutionsteorin har många frågetecken, t.ex. det att ingen har observerat att en art blir en annan. Det är dom som påstår att evolutionsteorin stämmer som har bevisbördan. Det är ett av dom grundläggande kriterierna för vetenskap, att man kan observera och upprepa en händelse för att det ska kunna vara fakta.

Dessutom tycker jag att om man ska tro på evolutionsteorin i motsats till skapelseteorin/Gud, så kommer man inte ifrån problemet med abiogenesis, vilket också är ett stort frågetecken. Vissa säger t.o.m. att livet genomgick en evolution från livlös materia till liv.
Nej, skapelseteorin är inte mer trovärdig. Den förutsätter en specifik gud som det inte finns belägg/bevis för.
Visa gärna vetenskaplig experiment som visar att just den kristna guden finns? "Det är ett av dom grundläggande kriterierna för vetenskap, att man kan observera och upprepa en händelse för att det ska kunna vara fakta." Kan du inte det så faller allt på det du själv påstår.
2017-07-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
OK, håller med.

Ok.

Citat:
Då är inte fakta detsamma som en vetenskaplig teori.

Det håller jag med om.

Citat:
Vetenskapliga teorier har inget med vad majoriteten har bestämt eller tyckande att göra.
En (vetenskaplig) teori bygger på (vetenskapliga) bevis, dessa påverkas inte av demokrati eller åsikter.

Jo fast vem har "byggt" denna teori? Jo vetenskapsmän. Dom ställer upp en teori för hur det kan se ut i verkligheten/sanningen, baserat på vad man vetenskapligt kommit fram till.

Som exempel ställde Newton upp en teori, men den teorin visade sig inte stämma helt, motbevisad av Einstein.

Så jo, evolutionsteorin är en teori som majoriteten av dom forskare som forskar inom området kommit överens om med stor sannolikhet anser att det stämmer, det har blivit konsensus.

Citat:
Ja, och det är inget som vetenskapen sysslar med.
Absoluta sanningar finns inom logik. Om A=B så är B=A, det är absolut (per definition) sant.

Ja det kan jag nog hålla med om att logik kan kallas absolut sanning, men jag menar alltså att absolut sanning finns inom alla områden, t.ex. frågan om det är absolut sanning att människan varit på månen.

Även om det är fakta i majoritetens ögon att människan varit på månen, så kan det finnas en möjlighet att sanningen är en annan(för mig räcker det bara med ordet "sanning", eller "verklighet").
2017-07-13, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja det kan jag nog hålla med om att logik kan kallas absolut sanning, men jag menar alltså att absolut sanning finns inom alla områden, t.ex. frågan om det är absolut sanning att människan varit på månen.

Äntligen något matnyttigt från ditt håll. Men demonstrera gärna (på låmplig tråd) att "absoluthet" finns.
2017-07-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, skapelseteorin är inte mer trovärdig. Den förutsätter en specifik gud som det inte finns belägg/bevis för.
Visa gärna vetenskaplig experiment som visar att just den kristna guden finns? "Det är ett av dom grundläggande kriterierna för vetenskap, att man kan observera och upprepa en händelse för att det ska kunna vara fakta." Kan du inte det så faller allt på det du själv påstår.

Nej, man behöver inte bevis för att Gud finns för att kunna ställa upp en teori om en skapelse.

Evolutionsteorin behövde inte heller bevis för att arter verkligen omvandlas till andra arter när Darwin ställde upp hans evolutionsteori, han hade ingen aning om hur detta gick till.

Dessutom, om man inte kan bevisa att det var Gud som skapade, så kan skapelseteorin innefatta t.ex. intelligenta utomjordingar som skapat livet på jorden. Det behövs alltså inga bevis på att Gud skapade, teorin går ut på att någon med intelligens skapade, att livet på jorden inte uppstod av naturliga slumpmässiga processer, utan var konstruerat av en intelligens.
2017-07-13, 11:04
Medlem
Citat:
Nej, man behöver inte bevis för att Gud finns för att kunna ställa upp en teori om en skapelse.

Evolutionsteorin behövde inte heller bevis för att arter verkligen omvandlas till andra arter när Darwin ställde upp hans evolutionsteori, han hade ingen aning om hur detta gick till.

Dessutom, om man inte kan bevisa att det var Gud som skapade, så kan skapelseteorin innefatta t.ex. intelligenta utomjordingar som skapat livet på jorden. Det behövs alltså inga bevis på att Gud skapade, teorin går ut på att någon med intelligens skapade, att livet på jorden inte uppstod av naturliga slumpmässiga processer, utan var konstruerat av en intelligens.
Jag trodde du menade en specifik skapelseberättelse. Sorry ...
Dock så öppnar ju detta för hundratals skapelseberättelser, och jag anser att tiden för att hålla något för sant är när det finns god anledning.
2017-07-13, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du menar väl en HYPOTES.
2017-07-13, 11:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så jo, evolutionsteorin är en teori som majoriteten av dom forskare som forskar inom området kommit överens om med stor sannolikhet anser att det stämmer, det har blivit konsensus.
Fast man har inte kommit överens om bevisen för evolutionen, de finns där ändå.
Sedan hör det till saken att någon alternativ teori saknas.
2017-07-13, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ahem. Var och én tar SIN bevisbörda.
2017-07-13, 11:47
Medlem
Citat:
Jag trodde du menade en specifik skapelseberättelse. Sorry ...

Nej, jag menade inte en specifik skapelseberättelse egentligen, utan menar att fakta stämmer in på att en intelligens byggt ihop byggstenar till gener och allt som finns i cellen, alltså det enklaste livet, och inget tyder på att en art kan omvandlas till en annan art, det betyder att arterna skapats i separata grupper. Det vi kan se och erfara är att hunden fortsätter att vara en hund, trots århundraden av avling som fått dom mest varierande fysiologiska skillnaderna. Och trots miljoner generationer(jag kanske överdriver) bananflugor så fortsätter bananflugan att förbli en bananfluga som kan få avkomma bara med andra bananflugor.

Bananflugor kunde vara det perfekta beviset på grund av deras snabba förökning till nya generationer. Men ingen som jobbat med bananflugor har rapporterat om att en ny art har bildats som inte kan få avkomma med bananflugor mer.

Citat:
Dock så öppnar ju detta för hundratals skapelseberättelser, och jag anser att tiden för att hålla något för sant är när det finns god anledning.

Kanske, men bibeln är tydlig med att Gud skapade varje art för sig:

"Gud sade: ”Jorden skall frambringa olika arter av levande varelser: boskap, kräldjur och vilda djur av olika arter.” Och det blev så. Gud gjorde de olika arterna av vilda djur, boskap och markens kräldjur. Och Gud såg att det var gott."(1 Mose 1:24-25 Bibel2000)

Inte många andra skapelseberättelser är så tydliga, och så icke fantasifulla. Bibelns skapelsebeskrivning andas vetenskap långt mer än dom flesta skapelseberättelser där det t.ex. huggs av huvuden som planteras i jorden, som växte upp till majs, och från majsen skapades människorna.
2017-07-13, 11:53
Medlem
Citat:
Nej, jag menade inte en specifik skapelseberättelse egentligen, utan menar att fakta stämmer in på att en intelligens byggt ihop byggstenar till gener och allt som finns i cellen, alltså det enklaste livet, och inget tyder på att en art kan omvandlas till en annan art, det betyder att arterna skapats i separata grupper. Det vi kan se och erfara är att hunden fortsätter att vara en hund, trots århundraden av avling som fått dom mest varierande fysiologiska skillnaderna. Och trots miljoner generationer(jag kanske överdriver) bananflugor så fortsätter bananflugan att förbli en bananfluga som kan få avkomma bara med andra bananflugor.

Bananflugor kunde vara det perfekta beviset på grund av deras snabba förökning till nya generationer. Men ingen som jobbat med bananflugor har rapporterat om att en ny art har bildats som inte kan få avkomma med bananflugor mer.

"Gud sade: ”Jorden skall frambringa olika arter av levande varelser: boskap, kräldjur och vilda djur av olika arter.” Och det blev så. Gud gjorde de olika arterna av vilda djur, boskap och markens kräldjur. Och Gud såg att det var gott."(1 Mose 1:24-25 Bibel2000)

Inte många andra skapelseberättelser är så tydliga, och så icke fantasifulla. Bibelns skapelsebeskrivning andas vetenskap långt mer än dom flesta skapelseberättelser där det t.ex. huggs av huvuden som planteras i jorden, som växte upp till majs, och från majsen skapades människorna.
Jag skulle kunna komma på en tydlig skapelseberättelse, men den blir inte sann för det.
Och den är inte tydlig. Ingen vet hur lång en dag är i skapelseberättelsen. Gud förklarar inte hur han gjorde. Var det magi? Varför i så fall dela upp skapandet?
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så ser det kanske ut i din alternativ-vetenskap, men inte i nutida, västlig, akademisk vetenskap.
Medlem
Citat:
Fast man har inte kommit överens om bevisen för evolutionen, de finns där ändå.

Har vetenskapsmän som har evolutionsteorin som sitt fält, inte kommit överens om bevisen? Hur menar du?

Citat:

Skapelseteorin existerar, som är baserat på samma fakta och bevis som evolutionsteorin, men som stämmer överens med fakta och bevis, utan frågetecken.

Evolutionsteorin däremot har flera frågetecken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in