Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-11, 14:43
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jovisst men i domen konstateras ju av tingsrätten att målsäganden på grund
av berusning befinner sig i ett sådant utsatt läge att det inte kan ha förelegat något samtycke från henne.

Hon är ju knappast mindre berusad några minuter innan Book kommer utan om något, mer berusad.

På sidan 20 i domen står det:
"Emellertid får beaktas att RN endast var 15
år vid gärningen och därför inte har den personliga utvecklingen och erfarenheten
som medför att hans insikter och uppsåt bör bedömas på samma sätt som när det
gäller en vuxen person. Med hänsyn till detta och till att de hade haft visst samröre
vid ett tidigare tillfälle samt till att målsäganden själv under kvällen öppet uttryckte
att hon ville ha sex med honom kan det inte utan vidare dras den slutsatsen att han
förstod hur berusad hon var och att de sexuella handlingarna inte var uttryck för
någon riktig frivillighet. Det är därför inte styrkt att Robin Nordlund har haft uppsåt
på det sätt som krävs för att han ska dömas för våldtäkt".
Senast redigerad av Tandkoll 2017-07-11 kl. 14:51.
Citera
2017-07-11, 14:44
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rätten har resonerat som så att dels var han själv full, dels så ung och oerfaren sexuellt (15 och 1/2 år) så att han inte förstod och därför inte hade uppsåt.

Jag tycker motiveringen är tveksam. Han är straffmyndig och hans sexuella erfarenhet kan ju inte rätten veta något om, lika lite som de kan veta om en 40 åring är sexuellt erfaren eller inte.

Mycket märkligt. Både att man förutsätter hans oerfarenhet, Books son är ju i samma ålder men också att hans berusning skulle hjälpa hans fall.
Utöver det säger vittnen i domen att båda gärningsmännen kände till hennes ålder. Att hon är 13 är ju också betydligt under 15 som det också står i domen.
Citera
2017-07-11, 14:49
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
På sidan 20 i domen står det:
"Emellertid får beaktas att Robin Nordlund endast var 15
år vid gärningen och därför inte har den personliga utvecklingen och erfarenheten
som medför att hans insikter och uppsåt bör bedömas på samma sätt som när det
gäller en vuxen person. Med hänsyn till detta och till att de hade haft visst samröre
vid ett tidigare tillfälle samt till att målsäganden själv under kvällen öppet uttryckte
att hon ville ha sex med honom kan det inte utan vidare dras den slutsatsen att han
förstod hur berusad hon var och att de sexuella handlingarna inte var uttryck för
någon riktig frivillighet. Det är därför inte styrkt att R*bin Nordlund har haft uppsåt
på det sätt som krävs för att han ska dömas för våldtäkt".

Han är några månader yngre än Books son.

Vittnena, som är i samma ålder eller yngre, tyckte att b.o. berusning var så uppenbar att de drog bort honom från henne,

Att han kände henne sedan tidigare borde snarare tala för att han visste att hon var 13. Vittnen säger också att han gjorde det.

Nu är han friad så jag tycker att du kan maskera namnet.
Citera
2017-07-11, 14:50
Medlem
MrBoobLadys avatar
Fattar inte varför alla går på Anna för att hennes son är en jävla idiot?
Hon ha ju inget med att göra att hennes son e ett vider.
Visst ja ha inte heller tyckt om henne, men de ger inte mig rätten att klanka ner henne för nånting hon inte ens gjort o så.

Jag va tsm med en våldtäktsman, han våldtog mig en gång hemma.
Men hans föräldrar är världens gulligaste. Dom har gjort allt dom kan för att hjälpa honom, men han lystnar ju såklart aldrig. Men bara för att han ha varit ett jävla svin mot jag, så går ja inte på hans föräldrar.
Citera
2017-07-11, 14:55
Medlem
BoISarens avatar
Rubrik justerad

//Mod
Citera
2017-07-11, 14:57
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:

Vittnena, som är i samma ålder eller yngre, tyckte att b.o. berusning var så uppenbar att de drog bort honom från henne,

Att han kände henne sedan tidigare borde snarare tala för att han visste att hon var 13. Vittnen säger också att han gjorde det.

Ah just det, borde ju maskat det såklart. Jo jag håller med om att det är lite märkligt, två av nämndemännen ville ju fälla honom. Jag tycker att det blir knepigt, det kan ju faktiskt vara så att han trodde att hon var äldre. Book däremot vet ju exakt vad han gör med en 13 åring.
Citera
2017-07-11, 14:59
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Jag finner det märkligt då han träffat henne tidigare.
Från domen: Robin Nordlund hade ”strulat” med b.o. någon kväll innan.
Jag må vara gammal men ålder på den man strulade med var en ganska viktig detalj.
Dessutom hade hon ju b.o. druckit lika mycket alkohol vid detta tillfälle och om något borde hon vara mer berusad än i fallet med Books son då hon druckeíte hela mängden 0,5 lit och sedan inte mer.
"Som tingsrätten har konstaterat tidigare befann sig målsäganden på grund
av berusning i ett sådant utsatt läge att det inte kan ha förelegat något genuint
samtycke från henne." Tingsrätten har alltså konstaterat att b.o. är så berusad att hon inte kunnat ge sitt samtycke och att man då kan döma på olika vis är märkligt.
Jag tror att man fultolkat att eftersom hon visat intresse för den andra killen tidigare att det ändå var lite mer frivilligt även om hon var försatt i försvarslöst tillstånd där hon inte kunnat ge samtycke.
Det kommer troligen hovrätten att bedöma annorlunda.

Samtidigt så säger både RN pch vittnen att han var väldigt berusad och att BO låg och ropade efter att han skulle knulla henne. OM han faktiskt trodde att hon var över 15 så borde alltså hans egen berusningsgrad och det faktum att hon tar initiativet ha gjort att han faktiskt inte hade intentionen att våldta henne.

Hon verkar ju senare under akten, då han har sina fingrar innanför hennes trosor, ha blivit närmare däckad och det är då vittnen och GM har avbrutit dem. Vilket jag måste säga är ett jävla rådigt och bra ingripande av tonåringar på fest. Men det GM sedan har gjort enligt domen är ju en regelrätt våldtäkt.
Citera
2017-07-11, 14:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Edit
Ändrat inlägget.
Blev fel där --- 6 månader skiljer
Senast redigerad av micro113 2017-07-11 kl. 15:36.
Citera
2017-07-11, 15:00
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Höll nästan på att supa bort mitt jobb nu här i helgen. Ångesten man haft går inte att beskriva men tydligen så finns det dom som lyckats med värre saker.
Det känns som att denna person har fuckat upp sitt liv riktigt rejält efter det här.
Vad sysslar han med? Han är Anna Books son Ok men vad gör han?
Vet ej men ifall han söker sympati hos fanatiska, särstavande kuk-i-mun-feminister på flashback är han rökt iaf.
Citera
2017-07-11, 15:01
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Jo men att man tror att hon är över 15 gör ju inte henne nyktrare. Hon är lika berusad, om inte mer , några minuter tidigare och befinner sig enligt tingsrätten i en sådan berusningsgrad att hon är så utsatt att hon inte kan bedömas ge sitt samtycke.
Jag tycker att tingsrätten gör ett försök att tolka att hon ville ändå i första fallet eftersom hon hånglat med honom tidigare och har svårt att se att det håller i hovrätten.

Hon var ju såpass berusad att "åskådarna" drog bort honom eftersom de bedömde att hon var helt utslagen.
Du hänger upp dig på att hon skulle ha nyktrat till mellan de två våldtäkterna (ja, jag räknar även den första som det) men det är ju mycket möjligt att beroende på när alkoholen dracks så hade hon högre promillehalt när Antonio utnyttjade henne. Han ansågs även bevisligen vetat om att hon var 13 år vilket inte den första killen ansågs veta till 100% samt att Antonio var i princip nykter jämfört med den första killen.

Är det förresten någon som sitter på FUPen?
Citera
2017-07-11, 15:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Ah just det, borde ju maskat det såklart. Jo jag håller med om att det är lite märkligt, två av nämndemännen ville ju fälla honom. Jag tycker att det blir knepigt, det kan ju faktiskt vara så att han trodde att hon var äldre. Book däremot vet ju exakt vad han gör med en 13 åring.

Fast de ville fälla för våldtäkt - inte våldtäkt mot barn.

Enligt vår uppfattning måste Robin N trots sin ungdom och trots sin
berusning ha insett att målsäganden var kraftigt berusad och inte kunde freda sin
sexuella integritet samt att hennes deltagande i de sexuella handlingarna inte skedde
med ett genuint samtycke utan var en följd av hennes kraftiga berusning. Enligt vår
uppfattning ska han därför dömas för våldtäkt enligt 6 kap 1§ andra stycket
brottsbalken.
Citera
2017-07-11, 15:12
Medlem
bongsongs avatar
De är grisig o hålle på o skriva sjuka saker på Annas insta. e ju inte hon som har gjort något fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in