Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-17, 22:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag anser att domen är uselt skriven och dessutom är beslutet gjort på oerhört lösa boliner. Jag har klargjort åtminstone fyra-fem punkter som sammantaget ger rimligt tvivel.
Ditt argument är alltså att synpunkten är snömos?

Okej, då blir det inte så svårt att välja tror jag, för den genomsnittlige läsaren.

Då får du studera bättre och se vad som krävs för fällande dom. Inga konstigheter om du frågar mig.
Det är mer så att du inte vet att det räcker med det underlag TR har fått på sitt bord. Det är inte så att din åsikt friar eller fäller någon utan det är lagstiftningen och domstolen som fixar det.
Bevisligen har din åsikt inget utrymme då det beslutat att A:B fälls för våldtäkt mot barn.

Citat:
Nej, det är det faktiskt inte. Läs på, gör om, gör rätt.
Jo, barn på 13 år och deras kroppar ska man låta bli annars fälls man är det svårt tycker du?
Kanske du själv tar för dig av redlösa individer i alla åldrar? Passar på då dom inte är närvarande utan utslagna`?
Citera
2017-07-17, 22:49
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Då får du studera bättre och se vad som krävs för fällande dom. Inga konstigheter om du frågar mig.
Det är mer så att du inte vet att det räcker med det underlag TR har fått på sitt bord. Det är inte så att din åsikt friar eller fäller någon utan det är lagstiftningen och domstolen som fixar det.
Bevisligen har din åsikt inget utrymme då det beslutat att A:B fälls för våldtäkt mot barn.

Jo, barn på 13 år och deras kroppar ska man låta bli annars fälls man är det svårt tycker du?
Kanske du själv tar för dig av redlösa individer i alla åldrar? Passar på då dom inte är närvarande utan utslagna`?
Fortfarande inga relevanta argument?
Domstolen har visat lagen missaktning och glömt den viktigaste av alla rättsprinciper. Det är därför man kan överklaga.
Målet är alltså inte klart.
Annars var det synd att du inte ville läsa på lite, för kanske hade du kunnat lära dig nånting? Det är inte ens jag som tvångsmatar dig med fakta. Det är inte mitt jobb. Vill du leva i okunskap så är det eget val.

Men lite moppefjuniga härskartekniker försökte du dig minsann på?
Bravo!

.
.
.
.

Tyvärr blev jag inte sådär jätteimponerad.
Citera
2017-07-17, 22:52
Citat:

Okej, då blir det inte så svårt att välja tror jag, för den genomsnittlige läsaren.
Precis. Exakt. Hade inte sagt det bättre själv.

Citat:
Nej, det är det faktiskt inte. Läs på, gör om, gör rätt.
För att förtydliga lite då, för dig och alla andra speciella snöflingor här. Sveriges yngsta pappa var tretton när den sextonåriga kvinnan våldtog honom. Hon valde att behålla barnet, vilket innebar att denne unge man inte fick någon ungdom i sitt liv överhuvudtaget. Gick det till domstol? Blev det ett ramaskri om våldtäkt? Nej, det blev mysgulliga artiklar i våra mainstreammedier, så ta nu en titt i spegeln och fråga er om vi har en jämställd rättvisa i det här jävla pisslandet.

https://www.google.se/search?q=sverigesa+yngsta+pappa&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=SiFtWajDGdOq8wf36pvIDQ#q=sveriges+ yngsta+pappa

Att det förekommer sex mellan 13 och 16 åringar ute på bygden kan vi säkert va överens om. Men nu har vi den här lagen som säger att allt under femton år untouchable. Vart vill du dra gränsen? 11? 10? Och här var det faktiskt frågan om en våldtäkt.
Citera
2017-07-17, 22:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Fortfarande inga relevanta argument?
Domstolen har visat lagen missaktning och glömt den viktigaste av alla rättsprinciper. Det är därför man kan överklaga.
Målet är alltså inte klart.
Annars var det synd att du inte ville läsa på lite, för kanske hade du kunnat lära dig nånting? Det är inte ens jag som tvångsmatar dig med fakta. Det är inte mitt jobb. Vill du leva i okunskap så är det eget val.

Det är inte meningen att du ska imponeras utan meningen är att du ska inse att tyckare inte påverkar lagstiftningen. Och är man dessutom inte kapabel att se skillnad på ett väl formulerat domslut utan påstår motsatsen har man bevisat att man är dåligt insatt.
Jo, målet är klarare än vad du inbillar dig, och HR kommer inte fria A:B om du tror det.
Inte en enda chans . Så i mina ögon är det case closed gällande A:B. R:N blir en svårare nöt men inget är säkert där för misstänkte.

Du ligger just nu risigt till rent kunskapsmässigt eftersom TR fällt A:B för våldtäkt på barn. Så vad ska du säga sen då HR instämmer i TR bedömning? Komma in och skriva rättsröta och usla domstolar?
Och beklaga dig att man inte får våldta barn som är redlöst berusade. Att du inte skäms din jävla pajas.
Citera
2017-07-17, 22:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Naturligtvis går dom på vittnets första lämnade vittnesmål, före hon/han hunnit bli påverkade av andra "vittnen". Och hur tycker du man ska tolka 13 åringens huvudrörelser i skrevet på Atb? Och vem vet, kanske rätten läst fup.
Och när det gäller ungdomar så vill nog inte åklagaren kalla fler vittnen än nödvändigt.
Tycker inte alls att domen var varken dåligt skriven eller motiverad, men du kan va säker på att både Atb och RN kommer att få sina varma korvar heta i hovrätten.
Edit. Troligtvis har dom låtit RN slippa lindrigt undan pga att flickan uttalat ville ha med sex med han medans Atb helt klart tvingat sig på henne. Dom kan ha läst fup. Ingen av oss vet det.

Vet inte hur man man ska tolka ATBs fd flickvän EmAns lite otydliga berättelse om vad hon sett i mörkret när 13-åringen låg jättefull i ATBs knä ovanpå hans uppdragna byxor. 13-åringen hade just skilts från oralsex med RN och EmAn var upprörd och hade minnesbilder av detta. 13-åringen hade också kräkts flera gånger men hade fått hjälp av ATB att ta på sig sina byxor som hon tog av sig när hon skrek att hon ville knulla.

Som du kanske ser är det svårt att av bara ett enda återgivet osäkert vittnesmål helt säkert avgöra vad som hänt. Än så länge har jag bara läst domen och i denna finns helt enkelt inget mer än EmAns vittnesmål som hon också ändrar flera gånger. Det ska anges om det finns mer man dömer på. Man ska kunna följa rättens resonemang.

När det gäller ungdomar är det säkert så att man inte vill kalla så många att vittna. Men nu gäller det även ungdomar på de åtalades sida. Då måste det helt enkelt användas de vittnen som har sett något och kan berätta. Rätten ska döma på det som framkommer under rättegången. Ett vittnesmål under ed i domstol (vet faktiskt inte om 16 åringar vittnar under ed?) har en helt annan tyngd än en berättelse till en polisman som kanske kom hem och hälsade på. Rätten ska kunna värdera vittnets och vittnesmålets trovärdighet.

Det kan hända att det begåtts sexualbrott gånger flera mot den stackars stupfulla minderåriga 13-åringen, fullt troligt. Men den skrivna domen är dålig på att visa "utom alla rimliga tvivel" att det är så.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-17 kl. 23:22.
Citera
2017-07-17, 22:58
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Att det förekommer sex mellan 13 och 16 åringar ute på bygden kan vi säkert va överens om. Men nu har vi den här lagen som säger att allt under femton år untouchable. Vart vill du dra gränsen? 11? 10? Och här var det faktiskt frågan om en våldtäkt.

Det är så här att en 14 och 16 åring kan ha ett förhållande och allt är frid och fröjd. Dom har sex och det är i samtyckte. Sen ändrar sig 14 åringen då dom inte är i något förhållande längre, så då riskerar 16 åringen åtal. Så ser det rent konkret ut, så att det är inte fritt fram alla gånger utan är en person under 15 ska man vänta eller få påskrift att det här är under samtycke. Det finns en gräns av en anledning och man räknas som barn vilken inte kan samtycka till sex.

Domstolen skriver dessutom så här-
Citat:
På det sätt vittnena har beskrivit målsägandens berusning och agerande står det klart att målsägandens deltagande i de sexuella handlingarna berodde på att hon var kraftigt berusad och att hon inte skulle ha deltagit i sådana sexuella handlingar, i vart fall inte på ett så offentligt sätt, om hon hade varit nykter eller mindre berusad.

Så långt är domstolen med men det räcker inte utan R:N ska ha haft uppsåt också.

Citat:
Tingsrätten har kommit fram till att A:B har haft ett oralt samlag med målsäganden. Han har själv förklarat att han visste att hon var 13 år.
Förutsättningar föreligger därför att rubricera gärningen som våldtäkt mot barn.
Det är utrett att de inte hade någon relation med varandra utan endast en ytlig
bekantskap. Målsäganden var vidare betydligt yngre än 15 år och dessutom mycket
berusad. Som tingsrätten har konstaterat tidigare befann sig målsäganden på grund
av berusning i ett sådant utsatt läge att det inte kan ha förelegat något genuint
samtycke från henne.
Det orala samlaget har vidare haft ett direkt samband med
hennes berusade tillstånd och A:B har varit väl medveten om dessa omständigheter. Han har således otillbörligt utnyttjat målsägandens utsatta
situation. Omständigheterna är därför inte sådana att brottet kan anses vara mindre
allvarligt utan A:B ska dömas för våldtäkt mot barn i enlighet
med vad åklagaren har gjort gällande
Senast redigerad av Moosky 2017-07-17 kl. 23:07.
Citera
2017-07-17, 23:06
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
. Men den skrivna domen är dålig på att visa "utom alla rimliga tvivel" att det är så.
Upp till betraktaren att avgöra och isåfall lämna in en klagan.
Citera
2017-07-17, 23:06
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

Men för helvete, hur trög är du egentligen?
Drar du egna lagar ur arslet nu också?
Såhär står det i kommentarerna till lagtexten i brottbalken. (Nu gör jag ditt jävla jobb åt dig och jag är inte din morsa, fattar du det?)
Citat:
Försiktighet krävs vid denna tillämpning då det föreligger liten ålderskillnad mellan två personer. Om en är 16 år och den andra 14 år finns det skäl att anta att det inte föreligger brott men för att inte anses vara offer skall personen anses vara tillräckligt mogen. Med mogen avses att offret, med hänsyn till sin utveckling och omständigheterna i övrigt, haft förutsättningar att bedöma och ta ställning till situationen.
Själva lagtexten blir inte tydligare med paragraf 14:

Citat:
14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.

Detsamma gäller den som har begått en gärning enligt 10 a § om den har syftat till en sådan gärning som anges i första stycket och som, om den hade fullbordats, enligt vad som anges där uppenbarligen inte skulle ha inneburit något övergrepp mot barnet. Lag (2009:343).

Seså, på med tänkarhatten nu!
Citera
2017-07-17, 23:19
Citat:
Såhär står det i kommentarerna till lagtexten i brottbalken. (Nu gör jag ditt jävla jobb åt dig och jag är inte din morsa, fattar du det?)

Antagligen det tr har dömt R efter. Men med A var det fråga om en regelrätt våldtäkt. Men vänta du tills HR sagt sitt
Citera
2017-07-17, 23:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Citat:
Vad som är avgörande vid denna bedömning är:
1. Ringa skillnad i ålder/utveckling - barnet ska vara nära 15 år i ålder och den som begått gärningen bör bara vara obetydligt äldre eller kommit obetydligt längre i sin mognad.
2. Omständigheterna i övrigt. De omständigheter som tillmäts betydelse här är bland annat:
- God och nära relation mellan parterna
Om de rekvisit som paragrafen uppställer uppnås gäller ansvarsfrihet, det vill säga gärningsmannen går fri från ansvar.

Finns ingen ansvarsfrihetsregel som kan tillämpas i detta fallet i alla fall. Sen är det inget säkert kort att inbilla sig att man ska få en fribiljett alla gånger. Ge fan i dom under 15 år är det så jävla svårt.

Citat:
Riksåklagaren: Huvudregeln är att sex med barn är olagligt
Riksåklagare Anders Perklev slår från sig kritiken om att sexbrottslagen tolkas fel, så att unga felaktigt döms för att ha sex med någon de nästan är jämnåriga med.
Enligt honom ska undantaget från att dömas för att ha haft sex med ett barn användas restriktivt.

https://www.svd.se/riksaklagaren-huvudregeln-ar-att-sex-med-barn-ar-olagligt
Senast redigerad av Moosky 2017-07-17 kl. 23:31.
Citera
2017-07-17, 23:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Antagligen det tr har dömt R efter. Men med A var det fråga om en regelrätt våldtäkt. Men vänta du tills HR sagt sitt

Du var väl inte där hoppas jag! Har du tillgång till FUP?
Hur vet du att EmAn inte sett fel i mörkret eller innerligt hatar exet ATB och vill sätta dit honom?
Citera
2017-07-17, 23:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är så här att en 14 och 16 åring kan ha ett förhållande och allt är frid och fröjd. Dom har sex och det är i samtyckte. Sen ändrar sig 14 åringen då dom inte är i något förhållande längre, så då riskerar 16 åringen åtal. Så ser det rent konkret ut, så att det är inte fritt fram alla gånger utan är en person under 15 ska man vänta eller få påskrift att det här är under samtycke. Det finns en gräns av en anledning och man räknas som barn vilken inte kan samtycka till sex.
.

Har du inte rullat runt lite i snömoset själv den här gången??
Man kan inte be om skriftligt samtycke av någon som inte kan lämna samtycke..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in