Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 15:14
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Du hänger upp dig på att hon skulle ha nyktrat till mellan de två våldtäkterna (ja, jag räknar även den första som det) men det är ju mycket möjligt att beroende på när alkoholen dracks så hade hon högre promillehalt när Antonio utnyttjade henne. Han ansågs även bevisligen vetat om att hon var 13 år vilket inte den första killen ansågs veta till 100% samt att Antonio var i princip nykter jämfört med den första killen.

Är det förresten någon som sitter på FUPen?

Då missförstår du mig. Jag tror inte hon nyktrat till något speciellt mellan våldtäkterna men jag tror inte att berusningsgraden ökat utan bör rimligen i såfall sjunkit något men naturligtvis inte märkbart,
Berusningsgraden stiger ju bara 20 minuter efter en konsumtion som denna och samlagen ligger efter lyckade försök att få henne att spy. Jag tror att den rimliga slutsatsen är att hon var lika full hela tiden.
Citera
2017-07-11, 15:15
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej det är mer än några månader som skiljer
R 20010131
A 20000624

Det är drygt ett år.

Då är du dålig på att räkna. Det är 6 månder.
Citera
2017-07-11, 15:15
Medlem
Jag vet vilka dessa snorungar är. Småbarn som försöker leka tuffingar speciellt R*bin N*rdlund. Om jag ser dom ska jag gå och slå sönder dom
Citera
2017-07-11, 15:20
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Samtidigt så säger både RN pch vittnen att han var väldigt berusad och att BO låg och ropade efter att han skulle knulla henne. OM han faktiskt trodde att hon var över 15 så borde alltså hans egen berusningsgrad och det faktum att hon tar initiativet ha gjort att han faktiskt inte hade intentionen att våldta henne.

Hon verkar ju senare under akten, då han har sina fingrar innanför hennes trosor, ha blivit närmare däckad och det är då vittnen och GM har avbrutit dem. Vilket jag måste säga är ett jävla rådigt och bra ingripande av tonåringar på fest. Men det GM sedan har gjort enligt domen är ju en regelrätt våldtäkt.

Ja, jag ser att de tagit hänsyn till att han var berusad vilket jag finner vädigt märkligt eftersom brottsbalken 1:2 2 stycket behandlas s.k. "självförvållat rus". Där sägs att endast den omständigheten att gärningen har begåtts under självförvållat rus eller om gärningsmannen p.g.a. eget vållande tillfälligt var ur sina sinnens bruk, inte ska föranleda att gärningen inte ska anses som ett brott. Att som försvar hävda att man varit berusad eller narkotikapåverkad när man utförde gärningen är således inget som gör att man kan fråntas ansvar.
Citera
2017-07-11, 15:27
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongsong
De är grisig o hålle på o skriva sjuka saker på Annas insta. e ju inte hon som har gjort något fel.
Hon gör visst fel. Hon försöker förringa det som har hänt. Hon säger att hennes son, våldtäktsmännen, är ett offer osv. Skit ska skit ha
Citera
2017-07-11, 15:29
Medlem
Doodis avatar
Jag kommer att bli glatt överraskad ifall den fällande domen kvarstår i Hovrätten. Min uppfattning, efter att ha läst domen, är att bevisen som åberopas i domen för att Antonio Book överhuvudtaget har haft ett oralt samlag med brottsoffret enbart är ett vittnesmål ifrån en flicka vid namn Emma Andersson.
Brottsoffret själv verkar inte veta särskilt mycket mer än vad andra berättat för henne i efterhand. Antonio Book själv nekar ju till handlingen.

Jag tvekar inte en sekund på att det Emma Andersson säger stämmer helt och hållet, men jag förstår inte heller hur det kan räcka som bevisning för ett brott av den här kalibern.

Däremot så finns det ett flertal, samstämmiga, vittnesmål att Robin Nordlund både utfört oralsex och haft fingrarna i flickans vagina. Varför det för mig är helt oförståeligt hur Tingsrätten kan ha kommit fram till att fria honom samtidigt som de dömde Antonio Book för i princip samma brott. Tingsrätten var förvisso oenig i den friande domen, så vissa av dem verkar ha lättare för logiskt tänkande än andra.

Jag hoppas att det framkommer något nytt i Hovrätten som gör den fällande domen för Antonio Book fastställd, samt att de omvärderar den friande domen av Robin Nordlund. Men som sagt, jag tror tyvärr inte att så blir fallet. I bästa fall fälls Robin Nordlund, men jag kan som sagt inte se hur en Hovrätt kan döma någon på en så klen bevisning som är fallet för den mot Antonio Book.
Citera
2017-07-11, 15:33
Medlem
Lavettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nok1a
Jag vet vilka dessa snorungar är. Småbarn som försöker leka tuffingar speciellt R*bin N*rdlund. Om jag ser dom ska jag gå och slå sönder dom
WOW! Du framstår verkligen som mer mogen. Att sitta på Flashback och hota "småbarn" med stryk.

Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ja, jag ser att de tagit hänsyn till att han var berusad vilket jag finner vädigt märkligt eftersom brottsbalken 1:2 2 stycket behandlas s.k. "självförvållat rus". Där sägs att endast den omständigheten att gärningen har begåtts under självförvållat rus eller om gärningsmannen p.g.a. eget vållande tillfälligt var ur sina sinnens bruk, inte ska föranleda att gärningen inte ska anses som ett brott. Att som försvar hävda att man varit berusad eller narkotikapåverkad när man utförde gärningen är således inget som gör att man kan fråntas ansvar.

Det är ju nästan en klassiker.

- Förlåt att jag var otrogen. Jag var så full att jag inte visste vad jag gjorde.

Jag håller med dig att det är märkligt men är det möjligtvis så att de tog hänsyn till hans ålder och att han av oerfarenhet inte vet hur mycket man kan dricka utan att bli skitfull?

Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Jag tycker att det blir knepigt, det kan ju faktiskt vara så att han trodde att hon var äldre. Book däremot vet ju exakt vad han gör med en 13 åring.

Någon som vet de inblandade gått på samma skola? Går AB på gymnasiet? Går de på samma skola och samma fest vore det helt otroligt om de inte visste hennes ålder.
Citera
2017-07-11, 15:34
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det är ju kostigt att inte flickan fälls, hon var ju medveten om sitt eget tillstånd. Varför skulle hon ut supa med de äldre grabbarna? Lite korkat kan man tycka.

Hon kunde väl varit hemma och läst en bok i stället, för att hålla på med en massa dumheter, och se hur det gick..

Vad skulle hon ha fällts för? Annars håller jag med dig. Hellre en god bok än en ond Book.
Citera
2017-07-11, 15:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Då är du dålig på att räkna. Det är 6 månder.
Jepp, jag tänkte helt bakvänt där.
Fick för mig att det stod månad 10 -- mao oktober 2001 och inte 01 januari.
Citera
2017-07-11, 15:37
Medlem
Mooons avatar
Den här lilla korkade 13-åringen är knappast någon ondskefull beräknande "feminist" utan en tjej som hamnat i en situation där hon helt enkelt inte ska befinna sig.

Killen passar på att utnyttja henne när hon tydligen har varit helt borta. Vad finns det att försvara i hans agerande här? Han har gjort något riktigt fult och det ska han stå för. Så varför försvara något sådant?

Citat:
Ursprungligen postat av Folkkamrat
... Det skulle inte direkt vara första gången i feministiska Sveriges historia som en tonårig tjej inte minns/ångrar sig dagen efter, och därmed tar noll ansvar för sitt egna lösaktiga handlande under berusning. Otaliga gånger har det hänt att killar i liknande ålder blivit utpekade som ondskefulla galningar, eftersom vi människor automatiskt verkar ta parti för någon av det kvinnliga könet.

Som sagt, jag är inte alls lika bergsäker som övriga verkar vara i tråden.
Citera
2017-07-11, 15:45
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten

Det är ju nästan en klassiker.

- Förlåt att jag var otrogen. Jag var så full att jag inte visste vad jag gjorde.

Jag håller med dig att det är märkligt men är det möjligtvis så att de tog hänsyn till hans ålder och att han av oerfarenhet inte vet hur mycket man kan dricka utan att bli skitfull?

Jag tycker att de i domen slagit ihop flera helt ogiltiga argument och på någotvis vägt samman de för att tippa vågskålen. "Visserligen är det inget skäl för att fria men om vi dessutom tar hänsyn till detta som i sig inte heller är något som helst skäl, tycker vi nog ändå att...."

Jag förstår att låg ålder är förmildrande vid utdömning av straff (vilket uppenbarligen gjorts med Books son) men jag förstår inte hur beviskrav eller bevisbedömning skall påverkas av ålder. Antingen har han våldtagit eller inte. Sedan får man i straffbedömningen ta de hänsyn till ålder man tycker är befogade.
Citera
2017-07-11, 15:56
Medlem
Folkkamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Den här lilla korkade 13-åringen är knappast någon ondskefull beräknande "feminist" utan en tjej som hamnat i en situation där hon helt enkelt inte ska befinna sig.

Killen passar på att utnyttja henne när hon tydligen har varit helt borta. Vad finns det att försvara i hans agerande här? Han har gjort något riktigt fult och det ska han stå för. Så varför försvara något sådant?
Vet inte om du syftar på att jag skulle ha försvarat Antonio, och hans umgänge med en minderårig? Det har jag nämligen aldrig gjort. Det borde han få repressalier för om någonting.

Jag tror dock inte på att någon som utför oralsex blir våldtagen, enligt den riktiga definitionen av ordet då. Speciellt inte när det som i detta fall handlar om en s.k. fjortis som tidigare under kvällen visat sig vara "villig" så att säga, om än påverkad av drogen alkohol.

Klarar man inte av att se omständigheter som dessa, utan istället blint ropar "våldtäktsman" så fort det uppstår en tvist kring liknande situationer, ja, då gör man nog bäst i att inte uttala sig alls kring rättsliga ärenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in