2017-07-11, 13:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
LGWP har ju sin obestridliga erfarenhet av hur domstolar resonerar, vilket jag respekterar. Men han är ju inte kategorisk. När den svarta svanen satt sig på bryggan får men ju förhålla sig till detta och inte vidhålla att det är så osannolikt att det faktiskt inte kan ha skett...

Det speciella med det här fallet (och som jag, amatör, tycker är lite "tjusigt") är att man lyckats ersätta de hittills obligatoriska rekvisiten. "Vem som gjort vad" ersätts med "mord är bevisat, mord förutsätter minst en mördare, omständigheterna knyter JM som minst anstiftare till gruppen om minst en som förorsakat Akis död". Man HAR en susning om hur det gått till, nämligen han har dränkts/kvävts på annan plats än fyndplatsen och med annat medel än vatten från fyndplatsen. Om domen står sig i HR, tror jag inte att LGWP kommer att klandra HR, utan resonera i dessa termer och eventuellt uttrycka respekt för utredare och domstolar, ungefär "det var som fan, här skrevs historia".

Det är en variant. Jag tror på att det kommer mer.
Citera
2017-07-11, 13:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
"Pappa simmar med lungorna"
Vad betyder det för er?
Varför säger de så?

Att dom har sett något som dom inte borde sett eller hört något som dom inte borde ha hört.
Exakt vad kan man ju bara spekulera om.

Jag lyckas inte släppa tanken på att det finns en möjlighet att dom varit i närheten och sett något när Aki mördades eller när han dumpades i vattnet intill bryggan.

Fällde inte Anki en kommentar om detta i något förhör? Ungefär "jag hoppas att tvillingarna inte såg sin pappa mördas".

–
Senast redigerad av lasternassumma 2017-07-11 kl. 13:16.
Citera
2017-07-11, 13:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hur var det med JJ -- visst satt han redan häktad?

"Mannen häktades 17 februari på sannolika skäl misstänkt för mord."

"Enligt ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten återstår vissa utredningsåtgärder men mannen är fortfarande misstänkt.
– Den misstänkte 25-åringen försattes under förmiddagen i dag på fri fot eftersom det inte föreligger tillräckliga skäl för häktning i avvaktan på att dessa utredningsåtgärder vidtas, säger kammaråklagarna Johan Fahlander och Jessica Wenna i pressmeddelandet."

http://www.vlt.se/vastmanland/arboga/sommarstugemorden-25-aringen-slappt-fran-haktet

JJ häktades 2017-02-17.
Han släpptes i brist på bevis 2017-03-29.
Han satt häktad i ca sex veckor.

–
Citera
2017-07-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Att dom har sett något som dom inte borde sett eller hört något som dom inte borde ha hört.
Exakt vad kan man ju bara spekulera om.

Jag lyckas inte släppa tanken på att det finns en möjlighet att dom varit i närheten och sett något när Aki mördades eller när han dumpades i vattnet intill bryggan.

Fällde inte Anki en kommentar om detta i något förhör? Ungefär "jag hoppas att tvillingarna inte såg sin pappa mördas".

–
Det är också min gnagande tanke: att de sett pappa flyta i vattnet; förklaring "simma under vattnet" ("hur kan man?") "man håller andan, luften finns i lungorna"
(och sedan raskt lämna bryggan för en kopp choklad och nattning)

nästa fråga:
"och nu blir det /MR/, visst mamma?"
"ja, han är ingen bra pappa"
(fritt ur mitt minne)
Var får de allt ifrån??
Citera
2017-07-11, 13:26
Medlem
Citat:
"Enligt ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten återstår vissa utredningsåtgärder men mannen är fortfarande misstänkt.
– Den misstänkte 25-åringen försattes under förmiddagen i dag på fri fot eftersom det inte föreligger tillräckliga skäl för häktning i avvaktan på att dessa utredningsåtgärder vidtas, säger kammaråklagarna Johan Fahlander och Jessica Wenna i pressmeddelandet."

http://www.vlt.se/vastmanland/arboga/sommarstugemorden-25-aringen-slappt-fran-haktet
JJ häktades 2017-02-17.
Han satt häktad i ca sex veckor.–

Jag fick tidigt för mig att det man efterfrågat internationellt är JJs ev brottsliga karriär utomlands, Astan/Iran (t ex mordanklagelsen från "vem det nu var")

Här lite mer om vad svenskt rättsväsende kan begära internationell rättshjälp om:

3.1.3 Vilka åtgärder kan en domstol få hjälp med?

Lagrum: 1 kap. 2 och 7 §§ lagen (2000:562) om internationell rättslig hjälp i brottmål (LIRB)

Förarbeten: prop. 1999/2000:61 s. 82 f., s. 189

Konventionsbestämmelser: artikel 24 i 1959 års Europarådskonvention (SÖ 1968:15), artikel 24 i 2000 års EU-konvention (SÖ 2005:42)

En svensk domstol får endast ansöka om rättslig hjälp i brottmål enligt bestämmelserna i LIRB (1 kap. 7 § andra stycket LIRB). I LIRB finns en uttömmande uppräkning av vilka åtgärder som kan företas utomlands med stöd av reglerna om rättslig hjälp (1 kap. 2 § första stycket LIRB). De åtgärder som kan komma ifråga är

- bevisupptagning vid utländsk domstol (4 kap. 6 § LIRB, se avsnitt 3.2.1),

- telefonförhör med någon i utlandet (4 kap. 9 § LIRB, se avsnitt 3.2.2),

- förhör genom videokonferens med någon i utlandet (4 kap. 13 § LIRB, se avsnitt 3.2.3), och

- överförande till Sverige av en frihetsberövad person (4 kap. 31 och 31a §§ LIRB, se avsnitt 3.2.4).

LIRB innehåller därutöver vissa bestämmelser om när en svensk domstol prövar åtgärder i samband med att en åklagare begär rättslig hjälp i utlandet (4 kap. 7, 26, 28 och 28 a §§ LIRB, se avsnitten 3.2.1 och 3.2.5). Sådana åtgärder prövas alltid av tingsrätt som första instans.
Citera
2017-07-11, 13:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Alltså, det måste vara något "knas" med hennes intelligens! En person här i tråden pratade om ojämn begåvning o det tror jag på, tydligen fick StyckarJonna den "diagnosen". Finns inget logiskt tänkande öht.

Hälften är att hennes höga tankar om sig själv förmörkar synen på henne. Dessa tankar är i sin tur ett kompensationsfenomen som hänger ihop med något annat av hennes problem: ingen säger emot eller för riktig dialog med henne, stress, behov av att hantera omgivningen genom direktiv, dåligt självförtroende rörande vissa livsområden etc.

Man kan delvis säga att hon sannolikt psykologiskt hanterar dåligt självförtroende rörande kunskapsunderskott (vad gäller sin plats i livet, vad det nu är som spökar) med en förblindat överdriven tro på sin snillrikhet. Skulle jag gissa. Det kan vara annat också förstås. Säkert tendenser till allmän och särskild verklighetsflykt (detaljerade mordplaner och utlandsliv) som problemhantering.

Sen är det "sista chansen", och det fattar nog f.ö. även MR på sitt sätt.
Citera
2017-07-11, 13:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, If:s bilder finns i FUP och det finns ett par närbilder på vasken på s. 199 resp. 203 i Protokollbilaga, Försök grovt bedrägeri, IF-utredning, del 2 (3). - Ser ut som ett par grövre rör finns undertill. - Ungefärlig diskbänkshöjd, kanske något lägre. - För liten för levande kräftor.

Jag såg en annan bild. Ska se om jag hinner titta. Men det är ett "handfat" eller hur?

Jag for efter en sump som man kunde ha lurat ner hela AP i och sen lagt på ett lock och fyllt upp med vatten. Finns det chans att det har stått andra saker på bryggan som tagits bort?

En sumplåda för färskhållning av kräftor fram till måltid. Med avtagbart lock. Som kunde fungera som sittbänk.

Med bottenplugg och ev vattenkran eller "vevkran" (nån sa att en sådan fanns, för att ta upp hinkar med vatten ur sjön och kräftburar).
Citera
2017-07-11, 13:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det är också min gnagande tanke: att de sett pappa flyta i vattnet; förklaring "simma under vattnet" ("hur kan man?") "man håller andan, luften finns i lungorna"

nästa fråga:
(fritt ur mitt minne)
Var får de allt ifrån??

Man kan få gåshud för mindre.
"Pappa är inte bra. Nu ska vi bara mörda honom. Sedan skaffar vi en ny."

Först Aki, sedan MR.

Jag har en närstående som levde under mindre bra omständigheter under åldersintervallet 0-6 månader och som såg sig som allvarligt negativt påverkad av detta. Jag tror att det första och de första levnadsåren har stor betydelse och hoppas att tvillingarna har klarat sig någorlunda, trots vad dom varit med om. Anki, t.ex., uttryckte oro och jag delar hennes oro.

–
Citera
2017-07-11, 13:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

JJ häktades 2017-02-17.
Han satt häktad i ca sex veckor.

–

Okej då blev jag misinformerad av ngn som trodde annorlunda.
Tack då var det utrett!

Hoppas han häktas igen.
Citera
2017-07-11, 13:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

nästa fråga:
(fritt ur mitt minne)
Var får de allt ifrån??

Tänk på att en drunknad pappa och en mamma som JM är mycket att hantera för vilket småpratande tvillingsmåbarnspar som helst.

De kan ha legat och resonerat sinsemellan eller fått en presentation ur "barnperspektiv" av sin mor, som de sedan försökt spjälka.

Det betyder inte med ngn nödvändighet något i sig självt.
Citera
2017-07-11, 13:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Okej då blev jag misinformerad av ngn som trodde annorlunda.
Tack då var det utrett!

Hoppas han häktas igen.

Om han är skyldig, ja. Han bär sig inte åt som någon som har rent mjöl i påsen, men det räcker ju inte för en omhäktning.

–
Citera
2017-07-11, 13:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hälften är att hennes höga tankar om sig själv förmörkar synen på henne. Dessa tankar är i sin tur ett kompensationsfenomen som hänger ihop med något annat av hennes problem: ingen säger emot eller för riktig dialog med henne, stress, behov av att hantera omgivningen genom direktiv, dåligt självförtroende rörande vissa livsområden etc.

Man kan delvis säga att hon sannolikt psykologiskt hanterar dåligt självförtroende rörande kunskapsunderskott (vad gäller sin plats i livet, vad det nu är som spökar) med en förblindat överdriven tro på sin snillrikhet. Skulle jag gissa. Det kan vara annat också förstås. Säkert tendenser till allmän och särskild verklighetsflykt (detaljerade mordplaner och utlandsliv) som problemhantering.

Sen är det "sista chansen", och det fattar nog f.ö. även MR på sitt sätt.

Det är alltså sannolikt fråga om en JM Special-version av hybris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in