2017-07-04, 16:56
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Mycket besviken på att inte någon tentamenskommentar har givits ut till T2 på UU. Den cyniske kan lätt tro att det är ett medvetet val för att minska risk för jobbiga överprövningar. I vilket fall som helst vill de flesta jämföra sina svar mot någon form av svarskommentar. Man kan i efterhand ana sina misstag, men alltid är det något man inte kommit på.

Har ni ingen tentagenomgång?
Citera
2017-07-05, 10:12
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Flertalet inlägg raderade för 0.03. Notera att tråden handlar om juristprogrammet på universitetsnivå. Juridik som ämne på gymnasienivå och relaterad kurslitteratur är ingenting, som diskuteras i den här tråden. Om det handlar om skoluppgifter på gymnasienivå i juridik, så tas dessa frågor i den här klistrade tråden i juridikforumet: (FB) Hjälp med juridikstudier, alla frågor av skoluppgiftstyp i denna tråd.

/Mod.
Citera
2017-07-06, 13:12
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Har ni ingen tentagenomgång?

Tentagenomgång? Du menar att en föreläsare i efterhand går igenom tentan IRL?
Aldrig varit med om under juristprogrammet och aldrig hört talas om.
På vilket universitet skulle sådant ske?
Citera
2017-07-06, 14:21
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Tentagenomgång? Du menar att en föreläsare i efterhand går igenom tentan IRL?
Aldrig varit med om under juristprogrammet och aldrig hört talas om.
På vilket universitet skulle sådant ske?

Det är inte ovanligt på SU.
Citera
2017-07-08, 17:46
Medlem
Hej Juristprogrammet-gudarna!
Jag har en dröm... Under VT18 ska jag skriva mitt examensarbete. Har tänkt att försöka få ihop ämne nu under hösten och gärna börja skriva på det under samma period, med målet att kunna resa under hela VT18 och casha in CSN. Tänker att jag ska ta ca 4-5 veckor i starten på VT18 och slutföra arbetet i den mån jag inte hunnit under hösten. Är det någon som gjort något liknande? Eller känner någon som gjort dylikt? Hur blev resultatet? Är jag blott en drömmare eller är det realistiskt? Alla jag talat med har nämnt att examensarbetet är "chill" på så vis att det finns mycket tid till annat.

Väl mött.
Citera
2017-07-09, 13:04
Medlem
vepiss avatar
Lite funderingar kring själva lärosätena.

Låt säga att man har tre lärosäten att välja mellan; Örebro, Stockholm och Göteborg. Vilken studieort hade ni då valt sett utifrån kursupplägg, valbara kurser, betyg, stämning, hets, studentliv, bostad, arbetsmarknad, notarietjänst och möjlighet till utlandsstudier. Att Örebro automatiskt skulle falla bort p.g.a dess färska universitetsstatus ser jag inte som ett hållbart argument då det faktiskt verkar vara helt reko sett till rankning m.m. Ni som har studerat på någon av dessa orter får mer än gärna delge era synpunkter här direkt i tråden eller via pm (om det av någon anledning skulle kännas bättre). Själv har jag en viss förutfattad mening kring vilket jag skulle välja av dessa tre men vill väldigt gärna vidga åsiktskorridoren. Dock vill jag poängtera att jag inte någonstans i inlägget utesluter att studera vid något av de fyra andra lärosätena, så kommentarer som ''Uppsala är det enda rätta'' eller ''det är bara i Lund som man blir en riktig jurist'' undanbedes vänligen, sådana utspel tillför inget relevant till frågeställningen och dess potentiella diskussion.

/V
Citera
2017-07-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monopoly
Hej Juristprogrammet-gudarna!
Jag har en dröm... Under VT18 ska jag skriva mitt examensarbete. Har tänkt att försöka få ihop ämne nu under hösten och gärna börja skriva på det under samma period, med målet att kunna resa under hela VT18 och casha in CSN. Tänker att jag ska ta ca 4-5 veckor i starten på VT18 och slutföra arbetet i den mån jag inte hunnit under hösten. Är det någon som gjort något liknande? Eller känner någon som gjort dylikt? Hur blev resultatet? Är jag blott en drömmare eller är det realistiskt? Alla jag talat med har nämnt att examensarbetet är "chill" på så vis att det finns mycket tid till annat.

Väl mött.

Har du ett bra ämne kan du skriva en uppsats på 3-4 veckor. Jag skrev min på drygt tre veckor och fick ett klart AB. Det är dock svårt att komma fram till ett bra ämne ensam, ta kontakt med yrkesverksam eller tänkt handledare.
Citera
2017-07-10, 01:39
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Mycket besviken på att inte någon tentamenskommentar har givits ut till T2 på UU. Den cyniske kan lätt tro att det är ett medvetet val för att minska risk för jobbiga överprövningar. I vilket fall som helst vill de flesta jämföra sina svar mot någon form av svarskommentar. Man kan i efterhand ana sina misstag, men alltid är det något man inte kommit på.

Nu har den kommit. Sitter och filar på motivering till omprövning. Samtidigt inser jag hur kul argumentation och framförallt juridisk sådan är. Ser framemot ett nytt läsår.
Citera
2017-07-11, 17:10
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vepis
Lite funderingar kring själva lärosätena.

Låt säga att man har tre lärosäten att välja mellan; Örebro, Stockholm och Göteborg. Vilken studieort hade ni då valt sett utifrån kursupplägg, valbara kurser, betyg, stämning, hets, studentliv, bostad, arbetsmarknad, notarietjänst och möjlighet till utlandsstudier. Att Örebro automatiskt skulle falla bort p.g.a dess färska universitetsstatus ser jag inte som ett hållbart argument då det faktiskt verkar vara helt reko sett till rankning m.m. Ni som har studerat på någon av dessa orter får mer än gärna delge era synpunkter här direkt i tråden eller via pm (om det av någon anledning skulle kännas bättre). Själv har jag en viss förutfattad mening kring vilket jag skulle välja av dessa tre men vill väldigt gärna vidga åsiktskorridoren. Dock vill jag poängtera att jag inte någonstans i inlägget utesluter att studera vid något av de fyra andra lärosätena, så kommentarer som ''Uppsala är det enda rätta'' eller ''det är bara i Lund som man blir en riktig jurist'' undanbedes vänligen, sådana utspel tillför inget relevant till frågeställningen och dess potentiella diskussion.

/V
Stockholm krossar alla andra i valbara kurser, hets, bostadsproblem och arbetsmarknad.
Kurser och arbetsmarknad på ett positivt sätt. Hets och bostadsproblem på ett negativt sätt.

Jag tycker nog att stämningen bland studenterna var/är god. Antalet studenter som börjar varje termin är stort (300?) i Stockholm. Är det någon studiekamrat du inte gillar = byt polare. Enklare om urvalet av potentiella studiekamrater är stort.
Är ni en liten klass (som i Örebro skulle jag gissa) blir det svårare att undvika rötäggen.

Jag gillar inte Göteborg (som stad). Regn regn regn och mer regn.
Stockholm har verkligen allt. Kan du bara lösa bostadsproblemet snabbt så är valet givet.
Citera
2017-07-12, 00:47
Medlem
Grixlermajns avatar
God kväll, har lite frågor kring extra jobb/sommarjobb under studietiden som ni med lite koll gärna får besvara om det finns tid och lust!

Vad bör man tänka på om man vill hitta något vettigt extra jobb på en "bättre" affärsjuridisk byrå. Har än så länge endast fått AB:n och kommer såklart satsa på fler, men hur gör man rent praktiskt? Söker man med de betyg man fått? Ska man klura ihop ett fint CV (vad ska man isåfall fylla det med)? Jag har verkligen ingen koll på detta och ska såklart börja läsa på under terminens gång och söka runt på diverse byråers hemsidor och leta extra tjänster, men skulle ändå vara kul att höra från någon som fick tag på något schyst extrajobb/sommarjobb under studierna. Gärna också hur ni kände att det var, om det var tufft att kombinera med studier, om det var högt tempo och om de krävde stordåd av er, hur människorna var osv, klädstil, mm. Allt är av intresse eftersom jag helt saknar inblick i den "riktiga" juristvärlden.

Skulle också vilja veta om ni träffade några riktiga höjdare på dessa byråer, och hur dessa personer var och betedde sig, om det handlar om övermänniskor, eller bara personer som faktiskt jobbar jävligt hårt.

Jag tycker sånt är intressant då jag ofta har en övertro på människor innan jag själv träffat dem, samma sak innan jag började på juristprogrammet, jag trodde det skulle vara fyllt med "super pluggisar" som skulle köra över mig totalt (kom in på HP och har inte pluggat i hela mitt liv). Men jag har som sagt fått AB och nästan full poäng på de tre tentor jag skrivit och känner att bara man jobbar på hårt så är det inte speciellt svårt att ligga i toppskiktet på programmet, förstår dock att det är t1 och att det kommer bli svårare, men trodde faktiskt att det skulle vara svårare och att människorna skulle vara smartare än va dem är.

Så ursäkta om jag låter dryg, men vill egentligen bara få lite handfasta tips hur man får in foten i de finare byråerna och vad som sen sker när man väl är där, allt är intressant, allt från om folk där äter matlådor som på vanliga "kneg" och om man får gå hem om man inte bär nystrukna skjortor osv. Helt enkelt, skriv från hjärtat om hur du tog dig in och sen dina upplevelser när du väl var där!
Citera
2017-07-13, 11:41
Medlem
Väldigt låga intagningspoäng vis HP till Örebro i år. Till och med nystartade Karlstad lade sig högre. Någon som kan spekulera? Har universitetet så dåligt rykte bland juristsökande?
Citera
2017-07-13, 12:14
Medlem
vepiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Stockholm krossar alla andra i valbara kurser, hets, bostadsproblem och arbetsmarknad.
Kurser och arbetsmarknad på ett positivt sätt. Hets och bostadsproblem på ett negativt sätt.

Jag tycker nog att stämningen bland studenterna var/är god. Antalet studenter som börjar varje termin är stort (300?) i Stockholm. Är det någon studiekamrat du inte gillar = byt polare. Enklare om urvalet av potentiella studiekamrater är stort.
Är ni en liten klass (som i Örebro skulle jag gissa) blir det svårare att undvika rötäggen.

Jag gillar inte Göteborg (som stad). Regn regn regn och mer regn.
Stockholm har verkligen allt. Kan du bara lösa bostadsproblemet snabbt så är valet givet.

Stort tack för intressant input! Det där med stora klasser och rikt utbud av valbara kurser låter betryggande. Bostadsproblemet är lättlöst för min del. Dock hör man ju en hel del rykten om undermålig kvalitet på SU:s utbildning med tentafusk och annat ofog, hur ser det ut med detta idag, finns det förankringar i dessa eller är de bara tomma? Vet att det varit löst snack om att tom dra in SU:s behörighet att bedriva juristutbildning i nuvarande form.

Någon som har koll på kvalitén rörande Örebro och Göteborgs utbytespartners?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in