God kväll, har lite frågor kring extra jobb/sommarjobb under studietiden som ni med lite koll gärna får besvara om det finns tid och lust!
Vad bör man tänka på om man vill hitta något vettigt extra jobb på en "bättre" affärsjuridisk byrå. Har än så länge endast fått AB:n och kommer såklart satsa på fler, men hur gör man rent praktiskt? Söker man med de betyg man fått? Ska man klura ihop ett fint CV (vad ska man isåfall fylla det med)? Jag har verkligen ingen koll på detta och ska såklart börja läsa på under terminens gång och söka runt på diverse byråers hemsidor och leta extra tjänster, men skulle ändå vara kul att höra från någon som fick tag på något schyst extrajobb/sommarjobb under studierna. Gärna också hur ni kände att det var, om det var tufft att kombinera med studier, om det var högt tempo och om de krävde stordåd av er, hur människorna var osv, klädstil, mm. Allt är av intresse eftersom jag helt saknar inblick i den "riktiga" juristvärlden.
Skulle också vilja veta om ni träffade några riktiga höjdare på dessa byråer, och hur dessa personer var och betedde sig, om det handlar om övermänniskor, eller bara personer som faktiskt jobbar jävligt hårt.
Jag tycker sånt är intressant då jag ofta har en övertro på människor innan jag själv träffat dem, samma sak innan jag började på juristprogrammet, jag trodde det skulle vara fyllt med "super pluggisar" som skulle köra över mig totalt (kom in på HP och har inte pluggat i hela mitt liv). Men jag har som sagt fått AB och nästan full poäng på de tre tentor jag skrivit och känner att bara man jobbar på hårt så är det inte speciellt svårt att ligga i toppskiktet på programmet, förstår dock att det är t1 och att det kommer bli svårare, men trodde faktiskt att det skulle vara svårare och att människorna skulle vara smartare än va dem är.
Så ursäkta om jag låter dryg, men vill egentligen bara få lite handfasta tips hur man får in foten i de finare byråerna och vad som sen sker när man väl är där, allt är intressant, allt från om folk där äter matlådor som på vanliga "kneg" och om man får gå hem om man inte bär nystrukna skjortor osv. Helt enkelt, skriv från hjärtat om hur du tog dig in och sen dina upplevelser när du väl var där!