2017-06-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Den gick utomordentligt bra, så kändes det i alla fall. Tog alla tips jag fick på bästa möjliga sätt, nu återstår och se om min prestation var värd ett AB.

Tror starkt på ett AB, sen får vi ju se om eximinatorn gör samma bedömning 😁 hur som helst så är jag nöjd med min prestation!
När får du reda på huruvida du kom in eller inte? Skönt att det kändes bra.
Citera
2017-06-27, 00:32
Medlem
anteri17s avatar
Till er som har läst T5 i Uppsala. Den på förhand mest intressant terminen är enligt mig T5 som går igenom associations och beskattningsrätt. Är ni som läst terminen nöjda med innehållet? Flera i min närhet går i tankar om att starta företag, och några har redan startat igång. Jag förundras över deras okunskap; när jag ställer frågor som jag genuint undrar över har de ingen koll.

Jag vet att mina kursare älskar att baissa sitt intresse för siffror och tal, men jag älskar det. Såklart är det inte räknande på någon vidare nivå, men det är mer intressant att läsa rättsfall om pengar än att läsa skadeståndsrätt eller avtalstolkning.
Citera
2017-06-27, 15:35
Medlem
Ni som ofta lyckas med att få AB, finns det något särskilt ni tänker på under själva skrivandet av tentan? Hur lägger ni upp det rent konkret? Skriver ni direkt på tentapappret eller gör ni anteckningar först? Sätter ni någon tidsbegränsning för varje fråga?

Själv känner jag att jag ofta är ganska ostrukturerad och lite all over the place, men brukar försöka att fokusera endast på det jag tycker är relevant för att visa att jag förstått frågan. Fick dock ett tips från en kursare att istället skriva så mycket som möjligt (inom rimliga gränser såklart) för att på så sätt kunna plocka så många poäng som möjligt. Tänker även att jag kanske måste bli bättre på att förklara begrepp och vara med övertydlig, då jag nog ibland kan utgå från att en del saker är så självklara att de inte behöver utvecklas.

Fick i princip bara AB under T1-2 men nu under T3 har jag endast fått BA, varvid samtliga varit 0.5-1.5 poäng under AB gränsen. Tycker egentligen inte det är så farligt att få BA, men efter tre på raken så börjar självförtroendet svikta lite. Misstänker att felet ligger mer i min oförmåga att formulera bra svar snarare än att jag är svag kunskapsmässigt.
Citera
2017-06-28, 00:14
Medlem
peter_anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Till er som har läst T5 i Uppsala. Den på förhand mest intressant terminen är enligt mig T5 som går igenom associations och beskattningsrätt. Är ni som läst terminen nöjda med innehållet? Flera i min närhet går i tankar om att starta företag, och några har redan startat igång. Jag förundras över deras okunskap; när jag ställer frågor som jag genuint undrar över har de ingen koll.

Jag vet att mina kursare älskar att baissa sitt intresse för siffror och tal, men jag älskar det. Såklart är det inte räknande på någon vidare nivå, men det är mer intressant att läsa rättsfall om pengar än att läsa skadeståndsrätt eller avtalstolkning.

7/10 verkar på förhand tycka att t5 är den mest intressanta terminen; och den är bra.

Den som fått för sig att skadeståndsrätt och avtalstolkning inte handlar om pengar (?) tycks dock ha missat något elementärt under t2, eller om juridik i allmänhet.
Senast redigerad av peter_andersson 2017-06-28 kl. 00:23.
Citera
2017-06-28, 00:59
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_andersson
7/10 verkar på förhand tycka att t5 är den mest intressanta terminen; och den är bra.

Den som fått för sig att skadeståndsrätt och avtalstolkning inte handlar om pengar (?) tycks dock ha missat något elementärt under t2, eller om juridik i allmänhet.

Skadeståndsrättens ersättningsbestämmande är inget som ges särskilt stor uppmärksamhet på T2. Att det sedan ligger och skvalpar i bakgrunden, och att hänsyn behöver tas till jämkning eller dylikt ändrar inte faktum.

Avtalstolkning handlar inte per se om pengar.

Om man nu inte vill vara en bokstavshora och istället läsa inlägget lite bredare så är det en självklarhet att det blir mer ekonomi, siffror och tal på T5 än T2. Men jag tackar för ditt givande inlägg, som egentligen bara bestod av en skönsmässig approximering.
Citera
2017-06-28, 19:54
Medlem
Citat:
Om man nu inte vill vara en bokstavshora och istället läsa inlägget lite bredare så är det en självklarhet att det blir mer ekonomi, siffror och tal på T5 än T2. Men jag tackar för ditt givande inlägg, som egentligen bara bestod av en skönsmässig approximering.

Får göra dig besviken. Det förekommer inte speciellt mycket siffror heller på T5. Uppgifterna under skatterätten är snarare av typen "Är det här koncernbidraget tillåtet?" eller "Utgör utgifterna A, B och C avdragsgilla kostnader?" än "Hur mycket skatt kommer Sven få betala?". När jag tänker på det är det inte alls mycket räknande som behöver göras.

Med det sagt så tyckte jag att terminen varken var roligare eller tråkigare än någon annan. Jag upplevde dock att många andra hade starka åsikter. Om man ska generalisera rätt grovt tycktes kvinnliga studenter överlag klaga på kursen mer än sina manliga kursare.

För den som vill starta eget finns det säkert bättre ställen att lära sig det viktigaste. Konflikter mellan bolagets styrelse och bolagsstämman uppstår ju inte så ofta i den typen av företag, medan sådana problem ägnas ganska mycket utrymme på associationsrätten.
Citera
2017-06-28, 21:54
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Får göra dig besviken. Det förekommer inte speciellt mycket siffror heller på T5. Uppgifterna under skatterätten är snarare av typen "Är det här koncernbidraget tillåtet?" eller "Utgör utgifterna A, B och C avdragsgilla kostnader?" än "Hur mycket skatt kommer Sven få betala?". När jag tänker på det är det inte alls mycket räknande som behöver göras.

Med det sagt så tyckte jag att terminen varken var roligare eller tråkigare än någon annan. Jag upplevde dock att många andra hade starka åsikter. Om man ska generalisera rätt grovt tycktes kvinnliga studenter överlag klaga på kursen mer än sina manliga kursare.

För den som vill starta eget finns det säkert bättre ställen att lära sig det viktigaste. Konflikter mellan bolagets styrelse och bolagsstämman uppstår ju inte så ofta i den typen av företag, medan sådana problem ägnas ganska mycket utrymme på associationsrätten.

Okej, tack för svar.
Citera
2017-06-30, 15:36
Bannlyst
Detta må vara en dum fråga men ställer den ändå. Kan poängen man fick på en bommad tenta adderas till poängen man erhåller på en förestående omtenta? Eller refuseras de poängen helt i bedömningen beträffande avklarandet av kursen? Alltså, i mitt fall läggs poängen på tentamen ihop med poängen för PM3 (T1).
Citera
2017-06-30, 16:06
Medlem
Yr.kands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Detta må vara en dum fråga men ställer den ändå. Kan poängen man fick på en bommad tenta adderas till poängen man erhåller på en förestående omtenta? Eller refuseras de poängen helt i bedömningen beträffande avklarandet av kursen? Alltså, i mitt fall läggs poängen på tentamen ihop med poängen för PM3 (T1).

Inte i Lund.
Citera
2017-07-01, 16:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre

Du skriver onödigt krångligt. Men för att svara på din förmodade fråga:

Blir du underkänd på en kurs skriver du omtenta. Poängen från PM ligger kvar; den bommade tentan får du inga poäng för. Du skriver alltså din omtenta med samma poängmässiga förutsättningar som inför den tidigare tentan.
Citera
2017-07-01, 20:49
Bannlyst
Citat:
Du skriver onödigt krångligt. Men för att svara på din förmodade fråga:

Blir du underkänd på en kurs skriver du omtenta. Poängen från PM ligger kvar; den bommade tentan får du inga poäng för. Du skriver alltså din omtenta med samma poängmässiga förutsättningar som inför den tidigare tentan.
Okej, då fattar jag
Citera
2017-07-04, 02:21
Medlem
anteri17s avatar
Mycket besviken på att inte någon tentamenskommentar har givits ut till T2 på UU. Den cyniske kan lätt tro att det är ett medvetet val för att minska risk för jobbiga överprövningar. I vilket fall som helst vill de flesta jämföra sina svar mot någon form av svarskommentar. Man kan i efterhand ana sina misstag, men alltid är det något man inte kommit på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in