2017-02-17, 07:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Tack, Sobofied

Vilka obligatorier har Allmän rättslära?

Är föreläsningen obligatoriska?

Salstenta eller enbart hemtenta?

Se kurshemsidan. Saker kan ha ändrats.
Citera
2017-02-17, 08:05
Medlem
JudgeBootys avatar
På CA:n, hur mycket tid skall man ägna åt CISG? Är det något som är viktigt att kunna till tentan, eller är det bara något onödigt?
Citera
2017-02-17, 08:52
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
På CA:n, hur mycket tid skall man ägna åt CISG? Är det något som är viktigt att kunna till tentan, eller är det bara något onödigt?

Jag la ingen tid alls på CISG och fixade ändå ett AB. Mig veterligen finns det inga CA-tentor de senaste åren som har innehållit en fråga om CISG. CISG är med andra ord inte tentarelevant överhuvudtaget.
Citera
2017-02-17, 09:02
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Jag la ingen tid alls på CISG och fixade ändå ett AB. Mig veterligen finns det inga CA-tentor de senaste åren som har innehållit en fråga om CISG. CISG är med andra ord inte tentarelevant överhuvudtaget.

Okej, bra att veta! Jag antog att så var fallet eftersom jag inte heller vid genomgång av gamla tentor sett skymten av något relaterat till CISG.

Du råkar inte ha några studietips till CA:n, med tanke på att du fick AB?
Citera
2017-02-17, 11:42
Medlem
at95s avatar
Citat:
Okej, bra att veta! Jag antog att så var fallet eftersom jag inte heller vid genomgång av gamla tentor sett skymten av något relaterat till CISG.

Du råkar inte ha några studietips till CA:n, med tanke på att du fick AB?

Kan kopiera in det jag skrev för drygt en månad sedan Något som kan vara intressant att veta utöver det som står i citatet är att rättsfallen är viktiga och att du inte behöver vara orolig om du inte förstår något av sakrättsföreläsningarna eftersom Millqvists bok innehåller allt du behöver kunna. En annan sak är att du knappast behöver vara någon expert på växellagen och checklagen (det står lite om det i slutet av boken om skuldebrevsrätt om jag inte missminner mig). Det känns som att jag bara säger vad man inte ska göra men mycket handlar om att sålla ut det som är tentarelevant och bli duktig på det. I det ligger att man ska välja bort åtminstone de saker som uppenbarligen inte är tentarelevanta, såsom CISG.

Citat:
1. CISG (internationella köplagen) kan du strunta i helt och hållet.
2. Entreprenadrätten behöver du inte heller lägga energi på om Mattias Nilsson inte ställer någon fråga på tentan.
3. Känn dig inte dum om du inte förstår vad Håstad skriver.
4. Du behöver inte vara nervös inför avtalsförhandlingsspelet, det räcker bara med att du är där för att du ska klara det obligatoriet.
5. Missa inte Radetzkis föreläsningar och anteckna det han säger.

Kommer inte på några mer saker nu men se till att njut, CA är en grym kurs.
Citera
2017-02-17, 14:01
Medlem
CISG bör du lära dig i vilket fall, bara för att den kanske inte kommer på tentan så betyder det inte att den är mindre viktig. Ramberg är för övrigt väldigt förtjust i den så får du henne som examinator så...
Citera
2017-02-17, 14:26
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Kan kopiera in det jag skrev för drygt en månad sedan Något som kan vara intressant att veta utöver det som står i citatet är att rättsfallen är viktiga och att du inte behöver vara orolig om du inte förstår något av sakrättsföreläsningarna eftersom Millqvists bok innehåller allt du behöver kunna. En annan sak är att du knappast behöver vara någon expert på växellagen och checklagen (det står lite om det i slutet av boken om skuldebrevsrätt om jag inte missminner mig). Det känns som att jag bara säger vad man inte ska göra men mycket handlar om att sålla ut det som är tentarelevant och bli duktig på det. I det ligger att man ska välja bort åtminstone de saker som uppenbarligen inte är tentarelevanta, såsom CISG.

Tack för tipsen!
Citera
2017-02-17, 14:28
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
CISG bör du lära dig i vilket fall, bara för att den kanske inte kommer på tentan så betyder det inte att den är mindre viktig. Ramberg är för övrigt väldigt förtjust i den så får du henne som examinator så...

Jag brukar läsa igenom allt (även det som känns mindre viktigt) så att jag åtminstone har en aning om vad det handlar om. Kommer nog köra med samma strategi angående CISG - läs igenom, lära mig the basics, och sen be till Gud att den inte kommer på tentan.
Citera
2017-02-17, 14:31
Medlem
JudgeBootys avatar
Är ens chans för att få jobb på en av de stora byråerna fuckad om man råkar få ett B? Om man har resten AB med några BA:n?
Senast redigerad av JudgeBooty 2017-02-17 kl. 14:33.
Citera
2017-02-17, 15:23
Medlem
Citat:
Är ens chans för att få jobb på en av de stora byråerna fuckad om man råkar få ett B? Om man har resten AB med några BA:n?

Inte för att vara dryg, men du vill alltså jobba på en stor affärsjuridisk byrå och undrar om du behöver lära dig CISG? :O
Citera
2017-02-17, 15:26
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Inte för att vara dryg, men du vill alltså jobba på en stor affärsjuridisk byrå och undrar om du behöver lära dig CISG? :O
Att under studierna strunta i för studierna relativt irrelevanta smålagar har ingenting att göra med ens framtida yrkesliv. Man ska inte memorera SFS.
Citera
2017-02-17, 15:29
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
RINF:en var extremt soft 2015. Få obligatorier; tre seminarier med tillhörande mycket simpel inlämningsuppgift. Men kolla för all del kurshemsidan först. Vi hade den först av alla och de brukade ändra en del efter vår sågning i kursutvärderingarna..

Om allmän rättslära fick jag precis PM-fråga, så jag klistrar in svaret:

Och tidigare skrev jag: (FB) Juristprogrammet

Helt ärligt gillade jag Rättshistoria och tyckte att det kursen var rätt slapp då det inte var några paragrafer att kunna (därmed inte så mycket att lära sig utantill).

Skulle du säga att Allmän rättslära är i samma spår (filosofisk)? Inga lagrum/utantillkunskaper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in