2017-07-09, 09:31
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Detta med växthuseffek är accepterad fysik sedan snart 200 år. Att koldioxid är en växthusgas ligger i dess egenskaper för vilka frekvenser den absorberar strålning. Det är en fysikalisk modell i stil med F=m*a eller för all del E=mc^2 eller P/A= eσT^4 . När vi använder Pythagoras sats så gäller den för rätvinkliga trianglar, vilket inte existerar(skulle man stelbent kunna argumentera, på liknande vis även om jag borde ha ja tagit ett fysikaliskt samband snarare än ett matematiskt bevis för att poängen skulle kunna förstås) . Alltså är det en värdelös modell som är helt fel... Skulle man även kunna hävda om man följde din linje som du gör med växthuseffek och koldioxidens roll som växthusgas. Jag tror inte att du ser poängen här som jag är ute efter tyvärr. Allt bygger på känd accepterad fysik. Sedan kan man nog mycket riktigt göra mer komplexa modeller för högre detaljrikedom. Men det är inte nödvändigt för att förstå att koldioxid är en växthusgas som i högre koncentrationer leder till högre temperatur. Att det är dessa grundläggande fysikaliska modeller snarare än datormodellerna som gör projektioner som du inte köper hade jag inte kunnat gissa.

Sedan kan man naturligtvis hävda att effekten tas ut genom ökad molnbildning som bidrar till högre albedo. Det är naturligtvis inte lika trivialt, men där kan man läsa artiklar som denna: http://science.sciencemag.org/content/325/5939/460

Jag skulle inte hänga upp hela min bild av detta ämne på något sådant innan jag fick det belagt. Det låter lite som önsketänkande.

Om du vill kan du ju kika bland mina allra första inlägg här i tråden. Där fick jag allt förklarat av lasternassumma och Xenonen för att förstå det jag beskrivit ovan. Läs det så kanske du också lär dig något.

Förhoppningsvis har du förstått att CMIP5-modellerna är centrala och att det är av vetenskapliga skäl de är intressanta. Om inte kan du ju läsa igenom mina tidigare inlägg och reflektera lite.

Jag läser hellre etenskapliga artiklar än dina basala inlägg, men tack för uppmaninhen.
Citera
2017-07-09, 09:42
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Förhoppningsvis har du förstått att CMIP5-modellerna är centrala och att det är av vetenskapliga skäl de är intressanta. Om inte kan du ju läsa igenom mina tidigare inlägg och reflektera lite.

Jag läser hellre etenskapliga artiklar än dina basala inlägg, men tack för uppmaninhen.
Absolut. Tack(jag tolkar dig som att du faktiskt ska gå igenom de inläggen). Men det jag hela tiden argumenterat för här med dig, är att man kan ha en förståelse för koldioxidens inverkan för klimatet utan att ha hört ordet "CMIP5". Det är trots allt rätt grundläggande fysik för att förstå dess inverkan i sin enklaste form.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-07-09 kl. 09:48.
Citera
2017-07-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Om någon lägger fram en hypotes, så skulle jag nog mena att det är den som först ska göra den trolig genom att hänvisa till observationer. Runt 2000 funkade det rätt bra och det var skeptiker som behövde motbevisa (jag hörde inte till dem). Men nu verkar det mycket mer rimligt att förkasta hypotesen och bevisbörden går över till hypotesmakarna. I slutändan brottas riktiga (inte södertörn-typen) vetenskapsmän med verkliga observationer, inte andra vetenskapsmän.

Utanför den vetenskapliga diskussionen, vill jag tillägga att det är absolut vansinne att inleda en mycket kostsam "omställning" av hela samhället, som dessutom innebär maktöverföyttning från folket till eliten (global beskattning, EU-regleringar, FN-förhandlingar med representanter från den globala eliten etc.)

Och om det funnits ett utryck för mer komplett galenskap än "absolut vansinne", skulle det vara tillämpbart på politiken att få ett nordligt land, på gränsen av odlingsbar zon, med landhöjning som vida överstiger havshöjning under en interglacial period GÅ I FRAMKANT av "omställningen" enbart på basis av ett antal (inte bara obevisade, utan med hög sannolikhet felaktiga) klimatmodeller.

På mobilen.

Väldigt bra skrivet. Kan bara hålla med.

Men du talar för religiösa troende som inte är intresserad av att lära sig något nytt.

De har redan bestämt sig.....
Citera
2017-07-09, 12:27
Medlem
Att modellerna överdriver klimatkänsligheten börjar mer och mer ses som ett faktum.

En artikel av bl.a. Mann och Santer.
https://www.nature.com/ngeo/journal/v10/n7/full/ngeo2973.html

"We conclude that model overestimation of tropospheric warming in the early twenty-first century is partly due to systematic deficiencies in some of the post-2000 external forcings used in the model simulations."
Citera
2017-07-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Att modellerna överdriver klimatkänsligheten börjar mer och mer ses som ett faktum.
Den där artikeln du citerar säger precis tvärtom:
Citat:
It is also unlikely that this asymmetry is due to the combined effects of internal variability and a model error in climate sensitivity.

Det är helt obegripligt hur ni gång efter gång kan citera en artikel som säger precis motsatsen mot vad ni hävdar. Det spelar ingen roll om man påpekar detta, ni kör på ändå.
Citera
2017-07-09, 15:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola

En artikel av bl.a. Mann och Santer.
https://www.nature.com/ngeo/journal/v10/n7/full/ngeo2973.html

"We conclude that model overestimation of tropospheric warming in the early twenty-first century is partly due to systematic deficiencies in some of the post-2000 external forcings used in the model simulations."

Intern variabilitet och satellitmätningar
Du borde läsa hela artikeln! Där varnar dom tydligt för den slutsats som du har dragit!

"It has been posited that the differences between modelled and observed tropospheric warming rates are solely attributable to a fundamental error in model sensitivity to anthropogenic greenhouse gas increases. Several aspects of our results cast doubt on the ‘sensitivity error’ explanation. First, it is difficult to understand why significant differences between modelled and observed warming rates should be preferentially concentrated in the early twenty-first century (see Fig. 2). A fundamental model sensitivity error should be manifest more uniformly in time. Second, a large sensitivity error should appear not only in trend behaviour, but also in the response to major volcanic eruptions. After removal of ENSO variability, however, there are no large systematic model errors in tropospheric cooling following the eruptions of El Chichón in 1982 and Pinatubo in 1991."

Notera att artikeln jämför satellitmätningar, främst RSS, före den viktiga justeringen i juni, men även UAH, med MMA (Multi Model Average). MMAs förmåga att förutse jämviktsklimatkänsligheten och den globala uppvärmningen på sikt ifrågasätts inte. Det handlar om en samverkan av bl.a. fasning av intern variabilitet, om vulkanisk påverkan och om ett ovanligt långt solmin. Se referenserna 15, 20-24 och 25 i artikeln.

Observera också att artikeln handlar om korttidsavvikelse mellan satellitmätningar och MMA när det gäller hela troposfären. Dom rekommenderar motsvarande analys för Jordens yta, vilket inte gjorts.
"It is also of interest to explore whether surface temperature yields results consistent with those obtained here for tropospheric temperature."

Inte på något sätt ifrågasätts de angivelser som MMA ger när det gäller klimatet som följd av AGW, på sikt.

Citera
2017-07-09, 15:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Det är helt obegripligt hur ni gång efter gång kan citera en artikel som säger precis motsatsen mot vad ni hävdar. Det spelar ingen roll om man påpekar detta, ni kör på ändå.

"Klimatförnekare" läser ju, om man ska utgå från vad dom citerar, oftast suspekta bloggar som antingen finansieras av fossilindustrin eller i vart fall inte bryr sig om vetenskaplig metodik eller referentgranskning. När dom äntligen hittar en artikel som passerat referentgranskning så verkar dom läsa den som fan läser bibeln, för att kunna hitta något helt annat än vad som står i artikeln.

Hur bär dom sig åt?

Kanske är det inte konstigare än att det finns folk som tror att jorden är 6000-10000 år gammal eller andra som tror att alla jetflygplan ingår i en global konspiration som förgiftar mänskligheten. Sekteristiskt ser det ut...

Senast redigerad av lasternassumma 2017-07-09 kl. 16:10.
Citera
2017-07-10, 16:23
Bannlyst
Ursäkta om den redan postats i denna gigantiska tråd, men verkar nyutkommen, så gissar att den inte gjort det. Har inte hunnit läsa allt ännu, men verkar som de vill debunka tidigare studier om GAST.

On the Validity of NOAA, NASA and Hadley CRU Global Average Surface Temperature Data
&
The Validity of EPA’s CO2 Endangerment Finding

Summary:

Citat:
The conclusive findings of this research are that the three GAST data
sets are not a valid representation of reality. In fact, the magnitude of
their historical data adjustments, that removed their cyclical
temperature patterns, are totally inconsistent with published and
credible U.S. and other temperature data. Thus, it is impossible to
conclude from the three published GAST data sets that recent years
have been the warmest ever –despite current claims of record setting
warming.

Artikel: http://www.theblaze.com/news/2017/07/09/bombshell-climate-change-study-could-totally-dismantle-the-claim-humans-are-causing-global-warming/

Studie: https://thsresearch.files.wordpress.com/2017/05/ef-gast-data-research-report-062717.pdf
Citera
2017-07-10, 16:49
Medlem
lasternassummas avatar
Fler förnekarlögner
Intressant artikel som påminner om:
– Vilka notoriska lögnare Joseph D’Aleo, Craig Idso och James Wallace III är.
– Studier som validerar de korrigeringar som gjorts, bl.a. av Hausfather et.al.
– Den goda överensstämmelsen mellan klimatmodeller, markobservationer och satellitmätningar, efter de modelljusteringar som RSS nu gjort.

Conservatives are again denying the very existence of global warming
https://www.theguardian.com/environment/climate-consensus-97-per-cent/2017/jul/10/conservatives-are-again-denying-the-very-existence-of-global-warming

Är det enbart dumhet som ligger bakom de uppenbart falska påståenden som D'Aleo m.fl. kommer med? Nej, det är politik. Det handlar om att förhindra åtgärder som EPA kräver för att minska CO2-utsläpp. Konspirationsteorier är "sista utvägen" för en kol- och oljeindustri som till varje pris vill fortsätta att expandera, oberoende av vilka konsekvenserna blir för människors hälsa och miljön vi lever i.

Lite bakgrundsinformation om lögnarna som Pruitt och Trump nu söker stöd hos
Dr. James P. Wallace III, Manager, Marketing Systems Department, Chevrolet Motor Division, General Motors Corporation Detroit/Michigan/USA

Ekonom som arbetat med marknadsföring hos Chevrolet.

Joseph D’Aleo was co-founder and the first Director of Meteorology at the cable TV Weather Channel. Har utnämnts till hedersdoktor av VSC (Vermont State Collages) för att han startade väderkanalen.

Dr. Craig D. Idso, Chairman of the Board, founder of the Center for the Study of Carbon Dioxide and Global Change, an Arizona-based global warming skeptics group that has been funded in part by ExxonMobil.

Tror någon att det är en slump att dessa jobbar eller har jobbat åt bilindustrin eller oljeindustrin?

Citera
2017-07-10, 17:12
Medlem
lasternassummas avatar
Global uppvärmning – Vetenskap eller politik?
Här visas tydligt hur Trumpadministrationen behöver dokument likt de som D’Aleo et.al. nu åstadkommit för att "bevisa" att Trump och Pruitt inte för en helt tokig politik.

https://www.skepticalscience.com

En maktkamp mellan sanning och trumpadministrationens lögner...

Trumps många lögner
New York Times har försökt kartlägga Trumps alla lögner sedan han tillträdde som president. Ett omöjligt uppdrag, tror jag, men dom har försökt...

https://www.nytimes.com/interactive/2017/06/23/opinion/trumps-lies.html?mcubz=1

Märkligt nog tror fortfarande ca 35% av människor i USA att Trump är hederlig.
I Sverige är motsvarande siffra ca 9%.

Citera
2017-07-11, 01:37
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Varför valde du att göra just dessa "cherry-pick" citat från Abstract? Avslutningen av abstract ser ut enligt följande:

"Over most of the early twenty-first century, however, model tropospheric warming is substantially larger than observed; warming rate differences are generally outside the range of trends arising from internal variability. The probability that multi-decadal internal variability fully explains the asymmetry between the late twentieth and early twenty-first century results is low (between zero and about 9%). It is also unlikely that this asymmetry is due to the combined effects of internal variability and a model error in climate sensitivity. We conclude that model overestimation of tropospheric warming in the early twenty-first century is partly due to systematic deficiencies in some of the post-2000 external forcings used in the model simulations."
Min fetning och understrykning.

Hur kommer det sig att du exkluderar just konklusionen av en referentgranskad artikel ur ditt citat?

Är det inte också så att dina hobby-konklusioner av en artikel helt motsägs av den referentgranskade konklusionen av samma artikel?

Är du inkompetent lurendrejare (alla kan ju se att du missleder, en kompetent lurendrejare hade gått under radarn), eller bara inkompetent?

På mobilen.

Edit: för att hjälpa utomstående läsare:

Min förståelse av definitionen av "internal variability" är skilnad mellan modell och verklighet som enkom kan hänföras till timing av naturliga fluktuationer av temperatur(el nino, la nina, north atlantic oscilation etc)

Citatet: " systematic deficiencies " betyder "grundläggande felaktigheter" på vetenskaps-språk.
Senast redigerad av Superlistig 2017-07-11 kl. 01:51.
Citera
2017-07-11, 02:03
Medlem
Superlistigs avatar
Felpost. Se ovan.
Senast redigerad av Superlistig 2017-07-11 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in