2017-05-26, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantannorlunda
Hej jag behöver råd. Har brukat (såklart missbrukat) fentanyl i.v dagligen i drygt en månad nu. Jag inser att jag måste sluta och har gjort några futtiga försök. Dock får jag sjukt konstiga besvär efter ett dygn utan. Vrålont i magen, illamående, huvudvärk,törst,svettningar/frossa om vartannat och kan inte äta. Får också en djävulsk värk i hela kroppen.
Är allt det här symtom på abstinens? Jag har nu en viss mängd plåster kvar och tänker inte beställa nya. Hur trappar jag ner på ett vettigt sätt? Har kört lösta plåster i natriumklorid. Ska jag byta intagssätt till att börja med? Typ snusa/tugga eller använda dem som det är tänkt? Tyvärr har toleransen ökat snabbt och den mängd jag är uppe i nu skulle jag nog ha dött av för en månad sen.
Tycker det var fruktantsvärt svårt att trappa ner på fentantyl, körde minsta möjliga lågdos i två veckor och det gav ingen minskad avtändning för fem öre.
IV:ade aldrig dock, men det jag gjorde till slut var att tugga massor benso istället och försöka sova bort skiten.
Det gäller bara att bestämma sig helt enkelt.

För nertrappning är det väl generellt bättre att byta till preparat som har längre halveringstid, just fentanyl är rätt kortlivat vilket är på både gott och ont. AT:n kommer hårt och drastiskt, men den varar i gengäld inte lika länge.
Citera
2017-06-25, 06:49
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Tycker det var fruktantsvärt svårt att trappa ner på fentantyl, körde minsta möjliga lågdos i två veckor och det gav ingen minskad avtändning för fem öre.
IV:ade aldrig dock, men det jag gjorde till slut var att tugga massor benso istället och försöka sova bort skiten.
Det gäller bara att bestämma sig helt enkelt.

För nertrappning är det väl generellt bättre att byta till preparat som har längre halveringstid, just fentanyl är rätt kortlivat vilket är på både gott och ont. AT:n kommer hårt och drastiskt, men den varar i gengäld inte lika länge.

Precis, ska man trappa ner är det nog bättre med tex buprenorfin med lång halveringstid än med fentanyl som man behöver ta varannan timma. Men jag tror dock att om man bestämt sig för att sluta helt så är det bättre att gå av direkt då fentanyl iaf har en kort avtändning jämfört med tex sub och metadon som har fyrdubbelt så lång anstinens.

Lite loperamid som man köper receptfritt på apoteket samt om man kan få tag i, så även lite benso och imovane så ska det nog gå relativt smärtfritt iaf.
Citera
2017-07-08, 18:14
Medlem
Denoms avatar
Låter 1mg/ml som för stark lösning att blanda upp om jag inte använt opioider på ett år?
Citera
2017-08-13, 11:50
Medlem
lääz_kellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Låter 1mg/ml som för stark lösning att blanda upp om jag inte använt opioider på ett år?

Får man fråga hur det gick?

Åh, dessa plåster. Så underbara, men ack så korta rus. Ett plåster under tungan räcker ju knappt i 30 min.
Citera
2017-08-13, 11:55
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly
Får man fråga hur det gick?

Åh, dessa plåster. Så underbara, men ack så korta rus. Ett plåster under tungan räcker ju knappt i 30 min.
Tog 50 mg överdos och låg på IVA några dagar.
Citera
2017-08-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantannorlunda
Hej jag behöver råd. Har brukat (såklart missbrukat) fentanyl i.v dagligen i drygt en månad nu. Jag inser att jag måste sluta och har gjort några futtiga försök. Dock får jag sjukt konstiga besvär efter ett dygn utan. Vrålont i magen, illamående, huvudvärk,törst,svettningar/frossa om vartannat och kan inte äta. Får också en djävulsk värk i hela kroppen.
Är allt det här symtom på abstinens? Jag har nu en viss mängd plåster kvar och tänker inte beställa nya. Hur trappar jag ner på ett vettigt sätt? Har kört lösta plåster i natriumklorid. Ska jag byta intagssätt till att börja med? Typ snusa/tugga eller använda dem som det är tänkt? Tyvärr har toleransen ökat snabbt och den mängd jag är uppe i nu skulle jag nog ha dött av för en månad sen.

Hej

Får jag fråga hur det gick för dig?
Ska själv ge mig in i kampen o denna gång för alltid.. har jag tänkt!!

Jag har 1 st 75 plåster o nästan 2 burkar metadon.. Vill du eller någon annan ge mig tips, tar jag tacksamt emot det!

🦋
Citera
2017-08-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misslyckad70
Hej

Får jag fråga hur det gick för dig?
Ska själv ge mig in i kampen o denna gång för alltid.. har jag tänkt!!

Jag har 1 st 75 plåster o nästan 2 burkar metadon.. Vill du eller någon annan ge mig tips, tar jag tacksamt emot det!

🦋

Hade du tänkt trappa ned med metadon? Det är meningslöst, de är kortoleranta och du kommer stå kvar på punkt 1 när metadonet väl är slut, kanske bara förvärrar det hela då metadon har bra mycket längre halveringstid. Någon sa att man skulle sluta med hjälp av någon långtidsverkande, tvärtom är det ju. Vore jag beroende av t.ex. metadon så skulle jag ta heroin tiden metadonavtändningen varade och sedan tagit heroinavtändningen som varar max en vecka och samtidigt gå över till benzo när jag trappat ut det andra. Bättre än att ligga och må dåligt i en månad eller mer som man gör med metadon. Men man kommer aldrig ifrån dagen då man inte ska ta något alls, hur man än trixar så kommer man att må skit då i vilket fall som helst. Tyvärr är ju fentanyl korttidsverkande så svårt att hitta någon annan opioid, har samma problem dessvärre och jag lämnar prover så kan inte gå över till något annat heller. Är dock en laglig analog men antändningen är minst lika jävlig, den värsta jag haft med råge, har aldrig spytt vid heroinavtändningar men det gör jag hela tiden då jag slutar med den här. Det enda jag kan göra är väl att leta efter preparat som inte syns på prover, någon som har några tips? Kan vara vad som helst, bara man mår bättre. Finns ju en del lagliga bensodiazepiner, en som inte syns på prover vore ju bra. Andra opiater är inte så stor mening i det här fallet som sagt, och buprenorfin tycker jag inte ens hjälper mot abstinens om man är rejält ingången på något, det gör mig inte ett skit friskare hur stora doser jag än tar.
Citera
2017-08-23, 17:14
Medlem
Det är klart att meta kan funka utmärkt som uttrappning, det är ju mer en fråga hur mycket och länge man tar. Om jag skulle lägga ner nån opioid med kort halveringstid så skulle jag kanske börja med att ta 10-20 mg meta, beroende på tolerans, iaf inte så mycket så att man plötsligt mår bra. Sen halverar man denna dos och tar två eller tre dygn senare, för att möjligen klippa helt då, eller halvera igen och vänta två eller tre dygn. Detta kräver förstås diciplin, men jag skulle lätt välja det före en CT på tex fentanyl.

Tar man vid tre tillfällen så har man trappat ut i en vecka minst. Efter detta skulle jag gissa att man får halvdassig men clean nästa-vecka.

Har man inte diciplin kan det förstås vara svårt att använda meta rätt och självklar kommer man få ett helvete om man drar i sig två flarror meta.
Citera
2017-08-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyCulture
Det är klart att meta kan funka utmärkt som uttrappning, det är ju mer en fråga hur mycket och länge man tar. Om jag skulle lägga ner nån opioid med kort halveringstid så skulle jag kanske börja med att ta 10-20 mg meta, beroende på tolerans, iaf inte så mycket så att man plötsligt mår bra. Sen halverar man denna dos och tar två eller tre dygn senare, för att möjligen klippa helt då, eller halvera igen och vänta två eller tre dygn. Detta kräver förstås diciplin, men jag skulle lätt välja det före en CT på tex fentanyl.

Tar man vid tre tillfällen så har man trappat ut i en vecka minst. Efter detta skulle jag gissa att man får halvdassig men clean nästa-vecka.

Har man inte diciplin kan det förstås vara svårt att använda meta rätt och självklar kommer man få ett helvete om man drar i sig två flarror meta.

Hej

Tack för era svar

Ja, tänkte först ta småbitar tsm m lite meta sen när det är slut.. bara meta, minska hela tiden tills det är helt slut.. Har fått tag på en till burk så kan "hålla" på lite längre med avtändningen.. Får hoppas, måste!!, jag ha rätta disciplinen.. Orkar inte med det här längre..
Citera
2017-08-23, 21:18
Medlem
Citat:
Hej

Tack för era svar

Ja, tänkte först ta småbitar tsm m lite meta sen när det är slut.. bara meta, minska hela tiden tills det är helt slut.. Har fått tag på en till burk så kan "hålla" på lite längre med avtändningen.. Får hoppas, måste!!, jag ha rätta disciplinen.. Orkar inte med det här längre..
Men knepet med att tända av från opioider med kort halveringstid är att inte trappa ut för länge, håller du på mer än nån vecka kommer du garanterat vara torsk på metadon som är känt för otrevliga/långdragna avtändningar.

Så på ett sätt är det ju mer praktiskt att tända av från snabba opi, eller iaf otroligt onödigt att göra sig beroende av nåt med lååååååååång halveringstid (meta).
Citera
2017-08-24, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmileyCulture
Men knepet med att tända av från opioider med kort halveringstid är att inte trappa ut för länge, håller du på mer än nån vecka kommer du garanterat vara torsk på metadon som är känt för otrevliga/långdragna avtändningar.

Så på ett sätt är det ju mer praktiskt att tända av från snabba opi, eller iaf otroligt onödigt att göra sig beroende av nåt med lååååååååång halveringstid (meta).

Tack snälla för att du svarar!

Satsar på att vara "klar" nästa Söndag, att på Månd ska jag inte behöva ta någonting..

Önskedrömmar kanske...
Citera
2017-08-24, 10:56
Medlem
Citat:
Tack snälla för att du svarar!

Satsar på att vara "klar" nästa Söndag, att på Månd ska jag inte behöva ta någonting..

Önskedrömmar kanske...
Jag men tänk dig hur skönt det är att tända av från meta sen. Men visst, det kräver jäkligt mycket disciplin (som jag själv ofta saknar) och ibland måste man vara funktionell, på jobb tex, och då måste man skjuta upp skiten.

Gissar iaf att ta det på en vecka kommer att kräva minst lidande.

Ett tips: alla vet att endorfinerna man får av träning hjäper ganska mycket i dessa fall, men ingen eller få pallar börja träna när man redan är dålig, så en smart grej är att försöka börja träna lite lätt INNAN man tänder av. Det gör STOR skillnad, nästan som att ta en svag opiat. Du kanske redan tränar dock. Jag skulle iaf aldrig pallat gå igenom mina små ATs utan min träning.
Senast redigerad av SmileyCulture 2017-08-24 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in