Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-22, 03:38
  #1
Medlem
HerrFentanyls avatar
Det borde finnas en fentanyl-FAQ som sticky i den här forumsdelen! Hade jag haft skrivandets gåva hade jag gjort en själv, men det har jag tyvärr inte.... Någon som känner sig manad? Och har tid och lust kombinerat med begåvningen att skriva objektivt om den nämnda drogen? Bl.a. hur man kan använda den, generell fakta om dennetc. Ser gärna att den är skriven ur en kritisk synvinkel där man lyfter fram både positiva och negativa med drogen, och ev.hur man ska tackla det om man lever med en närstående som brukar/missbrukar fentanyl.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, HerrF
Citera
2012-09-22, 03:54
  #2
Medlem
8 döda i Hallland av fentanyl 2011-Januari 2012 och flertal andra fentanylrelaterade dödsfall i övriga Sverige!!!!
Citera
2012-09-22, 10:40
  #3
Medlem
HerrFentanyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
8 döda i Hallland av fentanyl 2011-Januari 2012 och flertal andra fentanylrelaterade dödsfall i övriga Sverige!!!!
Ett ytterst gott skäl till en FAQ!!
Citera
2012-09-22, 14:34
  #4
Medlem
HerrFentanyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFentanyl
Ett ytterst gott skäl till en FAQ!!
Fentanyl är en drog som kan va fantastisk! Men baksidan är att den är LIVSFARLIG och ytterst förrädisk om man inte vet vad man håller på med och hur man ska förhålla sig till den!
Citera
2012-09-24, 15:12
  #5
Medlem
HerrFentanyls avatar
Är det nån som har lust att knåpa ihop en. Jag skulle gärna göra en men eftersom jag använder det varje dag och gillar det skarpt tror jag att jag skulle ha svårt att vara objektiv. Så skulle verkligen uppskatta en FAQ att hänvisa till när man får frågor via PM. Jag är ingen expert, enbart en simpel (miss)brukare...

Tack på förhand!
Citera
2012-09-24, 16:27
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Kan knåpa ihop en enkel...

Vad är Fentanyl?
Fentanyl o dess derivat är en grupp syntetiska opioider som är ca 100-10 000 ggr starkare än Heroin.

Fentanylderivat?
Det finns många olika sorters fentanyler med varierande styrka. De som förekommer på Läkemedelsverkets lista över narkotikaklassade substanser är;
Acetyl-alfa-metylfentanyl
Alfa-metylfentanyl
Alfa-metyltiofentanyl
Alfentanil
Beta-hydroxifentanyl
Beta-hydroxi-3-metylfentanyl
Fentanyl
Karfentanil
3-Metylfentanyl
3-Metyltiofentanyl
Para-fluorfentanyl
Remifentanil
Sufentanil
Tiofentanyl

I vilka former förekommer Fentanyl?
Vanligen som injektionsvätska, som gel i smärtstillande plåster eller som sugklubbor. På svarta marknaden förekommer det även i pulverform, detta är vanligtvis kraftigt utspätt.

Hur intas Fentanyl?
Injiceras intravenöst, subkutant, subligualt, oralt eller rökes.

Vilka effekter ger Fentanyl?
Det samma som traditionella opiater/opioider, men det krävs avsevärt lägre dos.

Om jag har har tagit en överdos?
Ring 112, motgiftet Naloxon måste ges så fort som möjligt.

Var får jag tag i Fentanyl?
På svarta marknaden förekommer de vanligen som plåster t.ex Durogesic, dessa innehåller vanlig Fentanyl i styrkorna;
12,5 µg/h
25 µg/h
50 µg/h
75 µg/h
100 µg/h

Även olika derivat i pulverform som, som sagt är kraftigt utspädda.

De som finns registrerade i Sverige för medicinskt bruk är Fentanyl, Alfentanil, Remifentanil, & Sufentanil

Hur mycket är en lagom rusdos?
Ca 75 µg vanlig Fentanyl. T.ex så är Karfentanil ca 100 ggr starkare!
Citera
2012-09-24, 19:10
  #7
Medlem
HerrFentanyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Kan knåpa ihop en enkel...

Vad är Fentanyl?
Fentanyl o dess derivat är en grupp syntetiska opioider som är ca 100-10 000 ggr starkare än Heroin.

Fentanylderivat?
Det finns många olika sorters fentanyler med varierande styrka. De som förekommer på Läkemedelsverkets lista över narkotikaklassade substanser är;
Acetyl-alfa-metylfentanyl
Alfa-metylfentanyl
Alfa-metyltiofentanyl
Alfentanil
Beta-hydroxifentanyl
Beta-hydroxi-3-metylfentanyl
Fentanyl
Karfentanil
3-Metylfentanyl
3-Metyltiofentanyl
Para-fluorfentanyl
Remifentanil
Sufentanil
Tiofentanyl

I vilka former förekommer Fentanyl?
Vanligen som injektionsvätska, som gel i smärtstillande plåster eller som sugklubbor. På svarta marknaden förekommer det även i pulverform, detta är vanligtvis kraftigt utspätt.

Hur intas Fentanyl?
Injiceras intravenöst, subkutant, subligualt, oralt eller rökes.

Vilka effekter ger Fentanyl?
Det samma som traditionella opiater/opioider, men det krävs avsevärt lägre dos.

Om jag har har tagit en överdos?
Ring 112, motgiftet Naloxon måste ges så fort som möjligt.

Var får jag tag i Fentanyl?
På svarta marknaden förekommer de vanligen som plåster t.ex Durogesic, dessa innehåller vanlig Fentanyl i styrkorna;
12,5 µg/h
25 µg/h
50 µg/h
75 µg/h
100 µg/h

Även olika derivat i pulverform som, som sagt är kraftigt utspädda.

De som finnsè registreratde i Sverige för medicinskt bruk är Fentanyl, Alfentanil, Remifentanil, & Sufentanil

Hur mycket är en lagom rusdos?
Ca 75 µg vanlig Fentanyl. T.ex så är Karfentanil ca 100 ggr starkare!
Tack för svaret! Alla som har nån slags kunskap om fentanyl och känner att det saknas något, så fyll gärna på nedanför så sammanfogar jag sen allt i egen tråd.
Citera
2012-09-27, 01:43
  #8
Medlem
Haha såg "Durogesic" plåster nämnas i tråden, plötsligt vet jag varför min mormor verkar så glad vid 16-tiden varje gång jag varit där, hemtjänsten är förbi vid 15 haha.
Citera
2012-09-27, 03:55
  #9
Medlem
HerrFentanyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nahjiky
Haha såg "Durogesic" plåster nämnas i tråden, plötsligt vet jag varför min mormor verkar så glad vid 16-tiden varje gång jag varit där, hemtjänsten är förbi vid 15 haha.
Dock tar det ju uppemot tolv timmar och ibland mer innan dom börjar verka. Men förstår henne, för det räcker för mig att bara få plåstren i handen för att jag ska känna en viss tillfredsställelse!
Citera
2012-10-08, 14:44
  #10
Medlem
HerrFentanyls avatar
sitter här o tuggar o började fundera på det här med att svälja plåstret? Säg att man skulle svälja ett 100mcg/h-plåster, hur påverkar det rus etc? dock känns det lite obehagligt då dom blir så¨jävla hårda efter ett tag i käften..
Citera
2012-10-08, 15:29
  #11
Medlem
Augustbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFentanyl
sitter här o tuggar o började fundera på det här med att svälja plåstret? Säg att man skulle svälja ett 100mcg/h-plåster, hur påverkar det rus etc? dock känns det lite obehagligt då dom blir så¨jävla hårda efter ett tag i käften..
Hör av dig senare om du överlever.
Citera
2012-10-08, 22:28
  #12
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFentanyl
sitter här o tuggar o började fundera på det här med att svälja plåstret? Säg att man skulle svälja ett 100mcg/h-plåster, hur påverkar det rus etc? dock känns det lite obehagligt då dom blir så¨jävla hårda efter ett tag i käften..

Ta det lugnt, känner en som dog förra veckan av dom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback