2017-07-07, 20:05
Medlem
Putin och Trump ser ju helt nykära ut när de möts i Tyskland.

Detta borde gynna Svensk vapenindustri och särskilt Jasaffärer då ingen vill riskera att kriga mot Ryssland med vapen som sålts av Putins kompis.
Citera
2017-07-07, 21:49
Medlem
oskichs avatar
Österrikarna verkar ju luta åt nån form av leasing lösning...

https://kurier.at/politik/inland/eurofighter-steht-jetzt-auf-der-abschussliste/273.430.121

Citat:
Bezüglich des Gripen indes meint Mader, dass es auch eine Kostenfrage sei. Immerhin kosteten die 15 abbezahlten Eurofighter Österreich halt zwar um die 80 Millionen Euro im Jahr, während etwa jene 14 Gripen, die Tschechiens Luftwaffe bis 2027 geleast hat, dem Land auch etwa 80 Millionen pro Jahr kosten würden. (wg)

Gripen har ju verkligen sitt ess i driftskostnaden - Lika dyrt att driva 15st av Österrike helägda Eurofighter, som det kostar för Tjeckien att hyra 14 Gripen ink. serviceavtal och dyl...

100 miljoner EURO i bestickningar är inga småsummor - De måste vara nöjda med den upphandlingen
Citera
2017-07-07, 22:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskich

https://kurier.at/politik/inland/eurofighter-steht-jetzt-auf-der-abschussliste/273.430.121

Gripen har ju verkligen sitt ess i driftskostnaden - Lika dyrt att driva 15st av Österrike helägda Eurofighter, som det kostar för Tjeckien att hyra 14 Gripen ink. serviceavtal och dyl...

100 miljoner EURO i bestickningar är inga småsummor - De måste vara nöjda med den upphandlingen

Vi har inga plan kvar att leasa ut. Vill de ha moderna Gripen så får de beställa antingen nya "Classic-modellen (C/D) eller lägga in en beställning på Gripen E. Allt går att få med utbildnings- och underhållsavtal.

Jag antar att svenska staten kan agera finansbolag om Österrike vill det, men det enklaste är nog om de betalar SAAB direkt. Tror dock att FMV är inblandat när det gäller utbildningarna.
Citera
2017-07-07, 22:16
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi har inga plan kvar att leasa ut. Vill de ha moderna Gripen så får de beställa antingen nya "Classic-modellen (C/D) eller lägga in en beställning på Gripen E. Allt går att få med utbildnings- och underhållsavtal.

Jag antar att svenska staten kan agera finansbolag om Österrike vill det, men det enklaste är nog om de betalar SAAB direkt. Tror dock att FMV är inblandat när det gäller utbildningarna.

FMV bekräftar...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6734802
Citera
2017-07-07, 22:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
FMV bekräftar...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6734802

Classic-modellen, 18 exemplar.

Ja, man vill väl ha dem till att patrullera eget luftrum mest. Man räknar inte med att kunna behöva sätta in dem i strid mot en kvalificerad motståndare. Även om de är bland det värsta som en fiende kan möta så är ju E-modellen ännu bättre och dessutom bättre framtidssäkrad.

Edit: Och så vill man att svenska myndigheter tar ett helhetsansvar för utbildning, ekonomiska risker, uppgraderingar samt underhåll. Förmodar jag, för det är lite österrikiskt att tänka så. Man vill bara klargöra och flyga och ha en fast periodisk kostnad för detta. Jaja.
Senast redigerad av Eerieye 2017-07-07 kl. 22:34.
Citera
2017-07-07, 22:32
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:

Jag tyckte inte att den artikeln var mycket mer definitiv vad gäller leasing vs köp än den jag länkade till. Men jag läste genom google translate
Citera
2017-07-07, 22:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Jag tyckte inte att den artikeln var mycket mer definitiv vad gäller leasing vs köp än den jag länkade till. Men jag läste genom google translate

Att Ungern och Tjeckien är betjänta av leasingavtal, det förstår jag. För de länderna kanske inte klarar stora oväntade utgifter - men Österrike kan väl vara sitt eget finans- och försäkringsbolag?
Citera
2017-07-07, 23:12
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Att Ungern och Tjeckien är betjänta av leasingavtal, det förstår jag. För de länderna kanske inte klarar stora oväntade utgifter - men Österrike kan väl vara sitt eget finans- och försäkringsbolag?
Ja, men kanske ser de inte detta som en långtidsinvestering. I den artikeln jag såg stod det "replace [Eurofighter] with a cheaper alternative fleet of aircraft bought or leased from another government". De måste ha planen redan om ett par år och har således inte tid att åter gå igenom någon lång upphandling. Kanske tänker de sig en övergångslösning där de tar vad de kan få tag på någorlunda billigt fram till dess de åter kan börja fundera långsiktigt (även om de säkert skulle vara nöjda med Gripen lång tid framöver med tanke på hur länge de flög Draken).
Citera
2017-07-07, 23:16
Medlem
oskichs avatar
Citat:

Såg att jag länkade fel artikel - hittar inte den jag citerade just nu, men huvudmeningen i den österrikiska pressen verkar vara att de förordar nån liknande lösning som Tjeckien/Ungern, med en mellanstatlig deal... (iaf enligt min fenomenala högstadie-tyska)
Citera
2017-07-07, 23:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja, men kanske ser de inte detta som en långtidsinvestering. I den artikeln jag såg stod det "replace [Eurofighter] with a cheaper alternative fleet of aircraft bought or leased from another government". De måste ha planen redan om ett par år och har således inte tid att åter gå igenom någon lång upphandling. Kanske tänker de sig en övergångslösning där de tar vad de kan få tag på någorlunda billigt fram till dess de åter kan börja fundera långsiktigt (även om de säkert skulle vara nöjda med Gripen lång tid framöver med tanke på hur länge de flög Draken).

Gripensystemet är ju väldigt väl lämpat för mindre länder med huvudsakligen defensiva ambitioner. Även om Gripen är multirole så kommer ju planet mest till sin rätt i jaktrollen. Dessutom, med den senaste jaktroboten (Meteor) så är Gripen nog bland det farligaste som en angripare kan möta.

Livscykelkostnaden torde dessutom vara oslagbar. Vi har ju låg inköpskostnad, låga driftskostnader samt mycket hög tillförlitlighet.

Jag tror nog att Österrike kommer att göra affär.
Citera
2017-07-07, 23:45
Medlem
Citat:
Vi har ju låg inköpskostnad, låga driftskostnader samt mycket hög tillförlitlighet. Jag tror nog att Österrike kommer att göra affär.

Det er vel flere av de påstandene som kan diskuteres, og spesielt det siste.

Jas Gripen har i åratal dragits med fel som begränsar användningen av stridsflygplanen, rapporterar TV4 Nyheterna. En expert menar att felen är oacceptabla och riksdagen vill ha en förklaring.

Ett problem med det svenska vapensystemet är att piloternas trycksatta dräkter krånglar, liksom syretillförseln till piloterna. Det har gjort att Försvarsmakten har infört begränsningar för hur högt planen får flyga och hur tvärt de får svänga — ett problem som har pågått i fem år.

Dessutom händer det att dataskärmarna för navigering och radar i flygplanen emellanåt slocknar, och ibland samtidigt.

https://www.hd.se/2015-04-21/riksdagen-vill-informeras-om-gripen
Citera
2017-07-07, 23:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag vet inte hur fort SAAB kan få fram 18 C/D. Men det skulle ju kunna gå på ett par år, jag vet inte. Dessutom ska alla utbildningar genomföras osv.

Bulgarien står väl före i kön också. Colombia är tydligen intresserat dessutom, men det gällde väl premiummodellen E.

Annars kanske detta blir Sveriges grej - alltså att leverera effektiva flygvapen till överkomlig kostnad. Det finns nog många länder som har behov av det. De behöver kunna lösa sin folkrättsliga skyldighet att ha kontroll över sitt territorium, att hålla ordning vid sina gränser samt att hävda sin territoriella integritet. Detta alltså skyldigheter som varje stat har. Om varje stat fullgör dessa skyldigheter fullt ut så minskar risken för krig, oroligheter och allmänt mänskligt lidande. Väljer de då Gripen så spar de pengar samtidigt som vi tjänar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in